FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I KARLSTAD 2016-03-21 4524-15 Sida 1 (4) Marie Larsson SÖKANDE Meddelad i Karlstad KONKURRENSVERKET 20tG -03- 2 3 Avd Onr l(Snr Expology AB, 556776-8295 Slipgatan 6 117 39 Stockholm MOTPART Örebro kommun Upphandlingsenheten Box 30070 701 35 Örebro SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Expology AB:s ansökan om överprövning av Örebro kommuns beslut att avbryta upphandlingen. Aktb\l ( Dok.Id 153239 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4524-15 Örebro kommun genomför en offentlig upphandling avseende produktion av ny basutställning till naturum Oset (Ks 653/2015 ). Örebro kommun har den 5 november2015 beslutat att avbryta upphandling­ en med motiveringen att de politiska besluten om uppförande av naturum Oset har skjutits fram med anledning av kommunens ekonomiska läge inför 2016. YRKANDEN M.M. Expology AB yrkar att beslutet att avbryta upphandlingen ska ogiltighets­ förklaras samt anför bland annat följande. Bolaget anser att det saknas sakligt godtagbara skäl till att avbryta upp­ handlingen och att kommunen därigenom brutit mot LOU. Vid samtal medkommunensrepresentanterden9november2015 ställdesfrågan vilka skäl som låg bakom beslutet att avbryta upphandlingen. Kommunen svarade med att projektet ska genomföras men är skjutet på framtiden, oklart när det kan startas men inga kostnader kommer tas under2016. Det har gjorts politiska prioriteringar, men planeras att genomföra en ny upphandling längre fram. I KARLSTAD BAKGRUND ( Bolaget anser inte att tidsplanering är ett sakligt skäl. Prioritering är en ständigt pågående process i en kommunal verksamhet. Det finns andra fall där upphandlingar avgjorts och vinnande part och upphandlande part varit överens om att tidplanen skjuts fram tills nya beslut om igångsät­ tande är fattade. Det har heller inte i förfrågningsunderlaget angivits nå­ gon information om att finansieringen av uppdraget varit osäker eller att det behövts ytterligare beslut för att genomföra. Örebro kommun anger som skäl för att avbryta upphandlingen att det föreligger behov av att bygga ut skola och omsorg i kommunen under 2016-2018. Det förefaller orimligt att Örebro kommun inte förutsett vilka behov som behöver tillgodoses med den demografiska utvecklingen inom kommunen. Att skola och omsorg löpande kräver underhåll och utbygg­ nad är inte något som plötsligt visar sig och akut behöver omprioritera verksamhetens ekonomi. Att utlysa en omfattande upphandling, som den nya utställningen till na­ turum Oset, innebär ett digert arbete för anbudsgivama. Bolaget ser inte att den som ställer ut upphandlingen ska ha rätt att avbryta på grund av ( att den löpande verksamheten behöver finansieras. Hade Örebro kommun upplyst om att det förelåg en osäkerhet i finansieringen eller att ett ge­ nomförande skulle kräva beslut i kommunstyrelsen hade anbudsgivama haft möjlighet att överväga insatsen i upphandlingen. Den möjligheten gavs inte. Bolaget har på grund av Örebro kommuns beslut lidit ekonomisk skada med nedlagt arbete om 240 timmar (228 000 kr) samt resekostnader (1 200 kr). Örebro kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför bland annat föl­ jande. Politiska beslut om uppförande av naturum Oset har skjutits på framti­ den. Anledningen till denna omprioritering är att det ekonomiska läget inför 2016 har förändrats. Projekt naturum Oset har som mål att med Örebro kommun som huvud­ man inrätta ett naturum i anslutning till Naturens hus i naturreservatet Oset-Rynningeviken. Tidplanen har varit att naturum Oset ska stå färdigt under 2017. Under 2015 har kommunen genomrdrt en arkitekttävling (inbjuden projekttävling) gällande utformning av en naturums-byggnad. Byggnaden som beräknas kosta drygt30 miljoner kr ska bland annat in­ rymma en utställningsyta på cirka 210 kvadratmeter avsedd för en basut­ ställning och tillfälliga utställningar. Naturum Osets byggnad finansieras i det närmaste helt av Örebro kom­ mun. Naturvårdsverket har dock beviljat bidrag med 5 miljoner kronor till basutställningen under förutsättning att projektet genomförs. Under perioden 2016 till 2018 kommer Örebro kommun att genomföra en kraf­ tig utbyggnad av skola och omsorg. Utbyggnaden som måste göras kommer att innebära en stor ekonomisk ansträngning för kommunen. Den period som kommunen nu är inne i motsvarar betydligt högre kost­ nadsökningar för demografin än något av åren hittills under 2000-talet. Kostnadsökningarna måste bromsas så att ökningstakten inte är snabbare än takten på intäktsökningarna. Som ett led i att sänka kostnaderna görs ett antal verksamhetsgenomlysningar och utredningar med syftet att hitta effektiviseringar och kostnadsreduceringar som innebär omfattande be­ sparingar. Ett antal planerade investeringsobjekt omfattas av detta och skjuts på framtiden, däribland naturum Oset. Som en följd av detta avbryts upphandlingen av naturrum basutställning, eftersom byggnaden inte kommer att uppföras samt att bidraget från Naturvårdsverket uteblir. Det innebär att huset som utställningen som den rubricerade upphandlingen avser inte kommer att uppföras och där­ med finns ingen plats att ställa ut utställningen samt att finansieringen av Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4524-15 I KARLSTAD ( ( själva basutställningen är indragen. Därmed finns sakliga skäl för att av­ bryta upphandlingen av basutställningen. SKÄL FÖRAV GÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Upphandlande myndighet har enligt EU-domstolens praxis ingen skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling. EU-domstolen har uttalat att beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantags situationer eller då det finns tungt vägande skäl. Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl och följa de grundläggande bestämmelserna i fördraget (se bl.a. mål C-244/02 och RÅ200 9 ref.43). Med hänsyn till vad som framkommit i målet gör förvaltningsrätten bedöm­ ningen att Örebro kommuns beslut om avbrytande vilar på sakligt godtag­ bara skäl och detta oavsett om kommunen i framtiden kommer att göra om upphandlingen. Det har inte heller framkommit att de grundläggande princi­ perna i gemenskapsrätten trätts för när. Överklagandet ska därför avslås. HUR MANÖVER K LAGAR Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV310 9/ 1 B LOU). Anders Österlin Sida4 F ÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 4524-15 I KARLSTAD �c,��r-. ( till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. If;. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND -'�, Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. SVERIGES DOMSTOLAR Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www-domsto1-se