FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-01-25 Målm 26366-12 Enhet 15 Sida 1 (5) Alhnänna avdelningen Meddelad i Stockholm 115 76 Stockholm E-post: SÖKANDE Direktstäd i Stockholm AB, 556757-6276 Kanalvägen 17 183 30 Täby MOTPART Sollentuna kommun 191 86 Sollentuna SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013 -01- 2 5 Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. Dok.Id 314049 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen l 08-56]. 680 00 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhobn@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26366-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Sollentuna kommun (kommunen) genomför en upphandling "Städning · Linnesförskola"dnr2012/70INK.887.Upphandlingengenomförssomett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU och i tilldelningsbeslut den 3 december2012 framgår att kommunen har fö:t avsikt att teckna kontrakt med annan leverantör än Direktstäd i Stockholm AB (direktstäd). Direktstäd yrkar att tilldelningsbeslutet ska revideras och formuleras i enlighet med angivna utvärderingskriterier i förfrågningsunderlaget. Direktstäd anför i huvudsak följande. Kommunens upphandlingsenhet har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 §, 4 kap. 18 §, 9 kap. 10 § och 12 kap.2 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Enligt tilldelningsbeslutet har Vega Städ Service AB tilldelats kontraktet med följande motivering. Vega Städ Service AB och Winab Företagsservice AB har visat att de har bra kännedom om städinsatsen påförskolorför att göra en rimlig uppskattning av städtiden. Både Vega Städ Service AB och Winab Företagsservice AB har fått mycket goda referenser. Vega Städ Service AB erbjuder det lägsta totalpriset. Vega Städ Service AB har därmed lämnat detför beställaren ekonomiskt mest förde/aktiva anbudet. Direktstäd har lämnat sitt anbud i enlighet med alla ställda krav och förutsättningar som ställts i förfrågningsunderlaget och det finns inget skall-krav avseende minsta antal timmar som skulle vara bäst eller tillämpligt för uppdragets utförande. Motiveringen till utvärderingen av anbuden saknar angivna utvärderingskriterier. Vid samtal med upphandlingsledaren gavs inget klartecken av utvärderingskriterierna. Enligt Direktstäds bedömning krävs tre timmars daglig städning för att uppnå ett bra resultat och behålla en ren och fräsch miljö på Linnes förskola. Direktstäd har branschvana och är ett registrerat aktiebolag sedan 2008. Företaget har den kompetens och de resurser som krävs för att utföra Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26366-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen lokalvård i enlighet med upphandlingen. De angivna referenserna är godkända av kommunens upphandlande enhet. Företaget är stabilt och har bra kreditvärdighet enligt AAA soliditet AB. Direktstäd har lämnat bästa möjliga anbudspris med uppfyllelse av kvalitet och miljörelaterade kriterium. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Utvärderingen har genomförts i enlighet med förfrågningsunderlagets avsnitt 1.4.1. Där framgår de utvärderingskriterier som den upphandlande myndigheten kommer att ta hänsyn till vid bedömningen av aktuella anbud. Det framgår vidare att kvalitetskriteriema är rangordnade före de kommersiella kriterierna I aktuell upphandling har kvalitetskriteriet angiven städtid värderats i rangordningen före det kommersiella kriteriet pris. Kommunen gör en uppskattning av vilken städtid som är rimlig för denna förskola utifrån kommunens tidigare erfarenheter samt alla anbudsgivares lämnade städtider. Det anbud som vid en samlad bedömning av angivna kvalitetskriterier och kommersiella kriteriet enligt förfrågningsunderlaget är det anbud som enligt kommunen är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Med anledning av vad som ovan anförts hävdar kommunen att aktuell utvärdering genomförts i enlighet med 12 kap. 1 § samt 15 kap. 16 § LOU. Aktuell upphandling har vidare gepomförts i enlighet med 1 kap. 9 § LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande (1 ka:p. 9 § LOU). Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har frainfört i målet finns anl·edning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Av RÅ Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26366-12 Allmänna avdelningen 2009 ref.29 framgår att i mål om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan. I 1 6 kap. 6 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan . bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten konstaterar_att kommunen har för avsikt att teckna kontrakt med den leverantör som erbjuder det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet med hänvisning till ett antal kvalitetsrelaterade kriterier (städtid, kunnande och resurser, referenser samt företagets stabilitet) samt ett kommersiellt kriterium (pris). I förfrågningsunderlaget 1.4.1 anges att de kvalitetsrelaterade kriterierna tillmäts större vikt än det kommersiella kriteriet och att inom de kvalitetsrelaterade kriterierna sker en .sammanvägning med lika vikter. Direktstäd har angivit att man lämnat det bästa möjliga anbudspriset med uppfyllande av de kvalitets- och miljörelaterade kriterierna varför Direktstäd därför borde ha tilldelats kontraktet. Förvaltningsrätten har som nämnts noterat att kommunen har för avsikt att teckna avtal med den leverantör som har det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet. Detta innebär nödvändigtvis inte att kontrakt måste tecknas med den leverantör som erbjuder lägst pris utan en viktning mellan i förfrågningsunderlaget angivna kriterier kan göras som i aktuell upphandling. I tilldelningsbeslutet har kommunen uppgett att samtliga inkomna anbud är kvalificerade till utvärdering. Kommunen har i yttrande angivit att den I STOCKHOLM Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26366-12 Allmänna avdelningen utvärderat anbuden i enlighet med förfrågningsunderlaget. Det anbud som vid en samlad bedömning av angivna kvalitetskriterier och det kommersiella kriteriet enligt förfrågningsunderlaget är det anbud -som enligt kommunen är det ekonomiskt mest fördelakt1ga anbudet. Det har i målet inte framkommit någonting som tyder på att kommunen inte har tillämpat den i förfrågningsunderlaget angivna utvärderingsmodellen varför förvaltningsrätten inte finner det visat att kommunen brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Direktstäd har även uppgett att kommunen brutit mot 4 kap. 18 §, 9 kap. 10 § och 12 kap.2 § LOU. Förvaltningsrätten upplyser härvid att 4 kap. 18 § LOU gäller för upphandlingar som utförts som konkurrenspräglad dialog varför regeln inte är tillämplig på förevarande upphandling. Inte heller reglerna i 9 kap. 10 § eller 12 kap.2 § LOU är tillämpliga på förevarande upphandling då aktuell upphandling inte omfattas av direktivet. Sammanfattningsvis finner förvaltning�rätten att vad Direktstäd anfört inte visar att kommunen har brutit mot LOU. Ansökan om ingripande enligt LOU ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU-). Rådman Elin Vidlund har föredragit målet. I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätte:n. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor ftån den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kanunarrätten fordras att prövningst:illstånd meddelas. Katntnarrätten lämnar prövningstillstå.nd otn det är av vikt för ledning av .rättstillämpnfugen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten korn.rnit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövnin tillstånd inte meddelas står 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om fötvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. gs Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon pei-son- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål. om öve.rprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transportet och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett :interimistiskt beslut. I vissa fall rar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande fru: inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningst:illstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den kl andes namn, personnununer, ag yrke, postadress och telefono.1.Untner. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Omnågonperson- elleradressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,