Dok.Id 563803 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031-71178 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd. 3 DOM 2018-09-19 Meddelad i Göteborg Mål nr 7582-18 7583-18 7584-18 KONKURRENSVERKl1' Avd Dnr SÖKANDE Dannebackens Service AB, 556606-2252 Tingvallavägen 22 461 32 Trollhättan Ombud: Urban Nyman MOTPART Stadsdelsnämnden Majorna-Linne i Göteborgs kommun Box 12013 402 41 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökningarna. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-19 BAKGRUND Stadsdelsnämnden Majorna-Linne i Göteborgs kommun (nämnden) har genomfört ett avrop genom förnyad konkurrensutsättning av ramavtal Städtjänster 2017-2021, FKU Städ skola/förskola NI35 M-L (nr 6637), FKU Städ äldreomsorg/förskola NI35 M-L (nr 6638) och FKU Städ kontor och övriga lokaler NI35 M-L (nr 6639). Nämnden har avbrutit upphandlingarna genom beslut den 21 juni 2018. Beslutet motiverades med att nämnden inte fått in något giltigt anbud utifrån ställda krav. VAD MÅLET GÄLLER Det förvaltningsrätten ska pröva i målet är om nämnden har haft godtagbara skäl att avbryta upphandlingarna. YRKANDEN M.M. Dannebackens Service AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ska uttala sig i frågan om nämnden har rätt i att avbryta upphandlingen enbart med motiveringen att inga giltiga anbud utifrån ställda krav har inkommit. Bolaget anför i huvudsak följande. Deras åsikt är att det ska upprättas ett utvärderingsprotokoll där det tydligt framgår på vilka grunder anbuden blivit förkastade och om det inte kommit in något giltigt anbud att det upprättas ett tilldelningsbeslut där ingen tilldelas uppdrag. Genom nämndens agerande riskerar leverantörer att godtyckligt uteslutas på oklara grunder och den transparens som ska finnas vid en offentlig upphandling uteblir. Nämnden anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Det finns inte någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling och avbrytande kan ske ända fram tills avtalstecknande. I detta fall har det i förfrågnings- 7582-18 7583-18 7584-18 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-19 underlaget bland annat angetts som obligatoriskt krav att leverantörer i utförandeplanen ska ange avsatt tid arbetsledare och gruppledare. Ingen leverantör har uppfyllt det kravet och därför anses anbuden inte vara giltiga. Vid beslut om avbrytande ska anbudsgivaren skriftligen underrättas om avbrytandebeslutet och om skälen för detta. En sådan underrättelse har lämnats den 21 juni 2018. Det har således funnits sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). En skriftlig underrättelse ska snarast möjligt lämnas till anbudssökandena och anbudsgivarna när myndigheten beslutar att avbryta en upphandling efter anbudsinfordran. I underrättelsen ska skälen för beslutet anges (12 kap. 12 § andra stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). 7582-18 7583-18 3 7584-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-19 Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om nämnden har haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. En upphandlande myndighet får besluta att avbryta en upphandling om det finns sakligt godtagbara skäl för det (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2008 ref. 35 och jfr EU-domstolens mål C-92/00 HI, p. 40- 41). Enligt EU-domstolens praxis begränsas inte heller rätten att avbryta en upphandling endast till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (EU-domstolens mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, p. 23 och 25). Ett beslut att avbryta måste emellertid som ovan nämnts vila på sakliga skäl och den upphandlande myndigheten måste även vid avbrytandebeslut beakta de grundläggande principerna om bl.a. likabehandling, transparens och icke-diskriminering Gfr EU-domstolens mål C-92/00 HI, p. 47). Av beslut den 21 juni 2018 framgår att nämnden har valt att avbryta upphandlingarna, eftersom den inte hade fått in något giltigt anbud. Av skälen till förkastande av bolagets anbud framgår att bolagets anbud inte är giltigt eftersom anbudet inte uppfyller det obligatoriska kravet om att i sin utförandeplan ange avsatt tid arbetsledare och gruppledare. Anbudsgivaren ska skriftligen underrättas om beslutet och om skälen för detta. En sådan underrättelse har lämnats av nämnden den 21 juni 2018. Bolaget har inte anfört något som visar att nämnden har brutit mot någon grundläggande princip eller annan bestämmelse i LOU genom att ställa upp det obligatoriska kravet om en fullständig utförandeplan där avsatt tid arbetsledare och gruppledare ska anges. Det har inte heller framkommit annat än att det aktuella obligatoriska kravet har en adekvat koppling till 4 7582-18 7583-18 7584-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-19 ändamålet med upphandlingarna och att det inte i sig kan anses som oproportionerligt. Med hänsyn till bl.a. likabehandlingsprincipen har nämnden således haft skäl för att inte kvalificera bolaget som leverantör. Bristande konkurrens, när endast ett eller inget anbud kvarstår, har i praxis godtagits som sakligt skäl för att avbryta en upphandling Gfr RÅ 2008 ref. 35). Mot bakgrund av vad som har kommit fram i målet anser förvaltningsrätten att nämnden har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingarna med hänvisning till att det saknas giltiga anbud. Ansökningarna om överprövning av avbrytandebeslutet ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Maria Jolfors Detert Rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Leo Willman. 5 7584-18 7582-18 7583-18