Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET 2012 -07- 2 4 Avd Dnr Doss Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2012-07-20 Meddelad i Växjö SÖKANDE LRF Konsult AB, 556107-0094 Ombud: Monika Fredriksson LRF Konsult AB Blasius Königsgatan 4 372 35 Ronneby MOTPART Länsstyrelsen i Kronobergs län 351 86 Växjö SAKEN Mål nr 2412-12 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår begäran om överprövning. Dok.Id 53409 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: fva@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2412-12 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Länsstyrelsen i Kronobergs län har genomfört en förenklad upphandling avseende rådgivningsmoduler. LRF Konsult AB (bolaget) uteslöts från utvärderingen eftersom bolagets anbud inte uppfyllde alla skall-krav i för­ frågningsunderlaget. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. föl­ jande. Anbud skulle tillhandahållas länsstyrelsen genom att ifyllande av två blanketter, huvudblankett och anbudsblankett. Blanketternas utformning kan tolkas som att huvudblankettens syfte vara att säkerställa att anbudsgi­ vande företag uppfyller de formella krav som ställs på ett företag i offentlig upphandling, medan anbudsblankettens syfte var att ge pris på de rådgiv­ ningsmoduler som upphandlades. Bolaget har besvarat samtliga frågor i huvudblanketten och bifogat efterfrågade bilagor, men förbisett/missat att besvara den sista frågan i anbudsblanketten. Denna fråga stod för sig själv efter en tabell med upphandlade rådgivningsmoduler. Den förbisedda frå­ gan handlade om anbudsgivarens egen bedömning av leveranstrygghet för antalet offererade moduler. Utan att begära komplettering av utebliven uppgift har länsstyrelsen förkastat hela anbudet. Anbudet har därmed inte var föremål för vidare utvärdering. LOU ger en upphandlande myndighet möjlighet att tillåta en anbudsgivare att komplettera ett uppenbart fel om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Ute­ blivet svar på den förbisedda frågan ska anses som ett uppenbart fel och därmed skulle komplettering ha begärts. Kompletterring i efterhand kan inte anses utgöra risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. I förfrågningsunderlaget finns inget beskrivet om att svaret på den sista, för­ bisedda frågan skulle ingå i bedömningskriteriema vid tilldelning, vilket innebär att uteblivet svar inte är skäl att förkasta hela anbudet. Länsstyrelsen anser att ansökan ska avslås. j SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. I 9 kap. 8 § LOU stadgas bl.a. följande. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndighet­ en får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kom­ pletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbe­ gränsning. Av förfrågningsunderlaget, punkten 1.7., framgår bl.a. följande. Anbudsgi­ varen skall besvara eller kommentera förfrågningsunderlagets samtliga kravspecifikationer punkt för punkt genom ifyllande av huvudblankett och anbudsblankett. I det fall något av skall-kraven inte uppfylls eller besvaras, kommer anbudet att förkastas. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det är ostridigt i målet att bolaget har förbisett att besvara en av frågorna i anbudsblanketten. Enligt förfrågningsunderlaget var det ett skall-krav att samtliga kravspecifikationer skulle besvaras. Bolaget har således inte upp­ fyllt samtliga skall-krav enligt förfrågningsunderlaget. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ 3 DOM 2412-12 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2412-12 I VÄXJÖ Bolaget anser att länsstyrelsen borde ha begärt komplettering av bolagets anbud eftersom en fråga inte hade besvarats. Enligt förvaltningsrättens mening framgår det klart av 9 kap. 8 § LOU att en upphandlande myndig­ het inte har en skyldighet att begära komplettering av anbud. Förvaltnings­ rätten finner därför att de omständigheter som bolaget åberopat inte medför att länsstyrelsen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ld-LOU) Bertil ldarsson ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas ti11 förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall far avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU