FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2019-11-22 Meddelad i Falun Mål nr 5215-19 Sida 1 (5) I FALUN Föredragande Matilda Skogberg SÖKANDE Projekt I AB, 556842-9392 Box 44012 100 73 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET 2rll? /12� Avd Dnr KSnr Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 267168 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksad1·ess Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5215-19 I FALUN 2019-11-22 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafikverket gör en upphandling av installationsledare, E4 Förbifart Stock­ holm (CTM-ID 215528). Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfa­ rande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldel­ ningsbeslutet framgår att ett anbud från Armatia Management AB (Armatia) antagits samt att ett anbud från Projekt 1 AB (Projekt 1) inte ansetts uppfylla samtliga krav i upphandlingen och därmed förkastats. Projekt 1 ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvärderingen ska göras om varvid bolagets anbud ska anses uppfylla samtliga krav och tas upp för utvärdering. Bolagets anbud uppfyller kraven i kvalificeringsfasen enligt AUB.519 och AUB.51 kvalifi­ ceringskrav och ska prövas mot värderingsgrunder enligt AUB.52. Trafik­ verket har inte utvärderat anbudet på ett korrekt sätt, mot de krav som ställs i upphandlingsdokumenten. Trafikverket motsätter sig Projekt 1:s begäran om överprövning och anför i huvudsak följande. Trafikverket har genomfört upphandlingen korrekt och i enlighet med de grundläggande principerna i LOU och vad som framgår av upphandlingsdokumenten. Trafikverket har rätteligen förkastat Projekt 1:s anbud och Projekt 1 har under alla omständigheter inte lidit eller riskerat att lida någon skada i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5215-19 2019-11-22 (se rättsfallet RÅ 2009 ref. 69). Av 20 kap. 6 § LOU följer att det förvalt­ ningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad Projekt 1 anfört är vi­ sat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Projekt 1 har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna framgår av 4 kap. 1 § LOU och innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. För att grund för ingripande mot upphandlingen ska föreligga är det inte till­ räckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sökande ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalas Ufr HFD 2013 ref. 53). Upphandlingsdokumenten I punkt AUB.52 i upphandlingsdokumenten anges bl.a. följande. IFALUN AUB.52 Värderingsgrunder vid utvärdering av anbud Beställaren kommer att anta det anbud som är det ekonomisl-t mest fördelaktiga för beställaren. Detta kommer att avgöras enligt den utvärderingsgrund samt tilldelningskriterier som anges ne­ dan. För beställaren är det ekonomisl-t mest fördelaktiga anbudet det anbud som har det bästa för­ hållandet mellan pris och kvalitet, d.v.s. lägst jämförelsesumma enligt utvärderingsmodellen ne­ dan. Utvärderingsmodellen innebär att beställaren sätter pris på de kvalitativa egenskaper (mervär­ den) som värdesätts i upphandlingen. Vid utvärderingen justeras anbudssummorna med ett av­ drag beroende på i vilken m å n anbudsgivaren i sitt anbud erbj uder d e mervärden beställaren efterfrågar. De priser som anbudsgivarna lämnat i anbuden är dock de som ska tillämpas för er ­ sättning enligt kontraktet. Sammanfattningsvis kan utvärderingsmodellen beskrivas enligtföljandeformel. Lägst j ämförelsesumma vinner: ,Jämförelsesumma= anbudssumma - mervärden (SEK) Efter betygsättning för vart och ett av tilldelningskriterierna kommer de erhållna betygen att omräknas till viktade avdrag enligt nedan. Det totala avdraget kan maximalt uppgå till 600 SEK Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5215-19 2019-11-22 Förvaltningsrätten görföljande bedömning Projekt 1 har gjort gällande att bolagets anbud felaktigt uteslutits från utvär­ deringen. Av upphandlingsdokumenten framgår att Trafikverket kommer att anta det anbud som har det bästa förhållande mellan pris och kvalitet dvs. det anbud med lägst jämförelsesumma. Jämförelsesumman är anbudsgiva­ rens anbudssumma minus eventuella mervärden. Mervärden erhålls genom att Trafikverket sätter pris på kvalitativa egenskaper som värdesätts i upp­ handlingen. Det framgår även att det totala avdraget för mervärde maximalt kan uppgå till 600 kr. Den som ansöker om överprövning av en upphandling ska dels visa att den upphandlande myndigheten har agerat i strid med någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU, dels att detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Av utvärderingen som Trafikverket har gjort framgår att Projekt 1:s anbuds­ summa är I 150 kr. Hade Projekt I tilldelats fullt mervärdesavdrag med 600 kr hade bolaget fått en jämförelsesumma på 550 kr. Armantia som tilldelats kontraktet i upphandlingen har en jämförelsesumma på 410 kr. Projekt 1 hade således inte kunnat bli aktuella för tilldelning även om bolagets anbud kvalificerats och utvärderats. Projekt 1 kan därför inte anses ha visat att bo­ laget lidit eller riskerar att lida skada på grund av de brister man anfört har förekommit. Skaderekvisitet i 20 kap. 6 § LOU är därmed inte uppfyllt vil­ ket är en grundläggande förutsättning för att ett ingripande enligt LOU ska kunna bli aktuellt. Det saknas därför skäl för ingripande med anledning av vad Projekt I har anfört i målet. Projekt 1:s ansökan om överprövning ska därmed avslås. Vid denna bedömning anser förvaltningsrätten att det inte finns anledning att pröva om Projekt I :s anbud felaktigt förkastats. I FALUN Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5215-19 2019-11-22 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Eric Enlund Andersson förvaltningsrättsfiskal IFALUN tI!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se