FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE Sida 1 (10) 201C -06- 2 0 Dnr DOM 2016-06-20 Meddelad i Malmö Mål nr 1 3681-1 5 Byggmästar'n i Skåne AB, 556463-5273 Hortensiagatan 1 256 68 Helsingborg Ombud: advokaten Henry Oscarson Oscarson Advokatbyrå AB Thure Röings gata 2 252 25 Helsingborg MOTPARTER 1 . Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg 2. Erlandssons Bygg i Syd AB Kabingatan 13 212 39 Malmö Ombud för 2: advokaten Anders Lindström och jur. kand. Linnea Gustafsson Foyen Advokatfirma Södergatan 28 211 34 Malmö SAKEN ,i,ct KSnr Aktbit Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Byggmästar'n i Skåne ABs yrkande om ingripande enligtLOU. Dok.Id 309067 Postadress Box4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 3681-15 IMALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Trelleborgs kommun genomför en upphandling av ramavtal avseende bygg­ service, SEN 2015/78. Upphandlingen genomförs i enlighet med reglerna om öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 19 maj 2015 tilldelades Byggmästar'n i Skåne AB (Byggmästar'n) kontraktet. Anbudet från Erlandssons Bygg i Syd AB (Erlandsson) förkastades. Efter ansökan av Erlandsson om överprövning av upphandlingen har för­ valtningsrätten i dom den 6 juli 2015 (mål m 5418-15) förordnat att upp­ handlingen inte får avslutas förrän rättelse vidtagits på s� sätt att en ny ut­ värdeting ska genomföras varvid anbudet från Byggmästar'n inte får beak­ tas samt att anbudet från Erlandsson ska tas upp till fortsatt prövning. Enligt förvaltningsrätten utgjorde det uppställda kravet i punkt AFB.31 i förfråg­ ningsunderlaget avseende redovisning av underleverantörer inte ett skall­ krav varför Trelleborgs kommun saknat fog för att förkasta Erlandsson an­ bud på denna grund. Förvaltningsrätten fann vidare att Byggmästar'n inte ingett efterfrågat utbildningsbevis som visar att bolaget besitter kompetens för BAS-U och BAS-P. Byggmästar'n uppfyllde därmed inte uppställda skall-krav och skulle rätteligen ha uteslutits från utvärderingen. Trelleborgs kommun överklagade förvaltningsrättens avgörande till Kam­ marrätten i Göteborg, som den 17 december 2015 (mål nr 4350-15) fann att Erlandsson inte klargjort på vilket sätt bolaget lider skada av om Byggmäs­ tar'ns anbud kvalificeras till utvärdering eller inte. Beslutet om att Bygg­ mästar'ns anbud inte får beaktas upphävdes därför. I övrigt avslogs överkla­ gandet. Kammarrätten instämde därvid i förvaltningsrättens bedömning att kravet på att föreslå underentreprenörer inte kunde tolkas som ett skall-krav och att Erlandssons underlåtenhet att avge sådant förslag därför inte kunde medföra att deras anbud kunde förkastas. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13681-15 IMALMÖ Avdelning 1 Trelleborgs kommun har därefter den 18 december 2015 fattat ett nytt till­ delningsbeslut varvid Erlandsson tilldelats kontraktet. Byggmästar'n har placerat sig som nummer två i utvärderingen. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Byggmästar'n ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen far avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att Byggmästar'n tilldelas kontraktet. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Byggmästar�n anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget anges under punkten AFB.52 bl.a. att anbudsgiva­ ren ska ange en platschef/produktionschef samt två arbetsledare som är be­ höriga BAS-U samt bifoga utbildningsbevis godkänt av RBK (Rådet för Byggkompetens) eller motsvarande. Vidare ska ytterligare en person anges, som har behörighet BAS-P och utbildningsbevis godkänt av RBK eller mot­ svarande ska bifogas för denne. I en entreprenad ansvarar byggarbetsmiljösamordnarna Bas-P och Bas-U för samordningen av arbetsmiljön i den inledande projekteringsfasen respektive i utförandefasen. För att bli behörig och för att få arbeta som BAS-P och BAS-U krävs enligt 6 § AFS 1999:3, att personen i fråga uppfyller tre lcrite­ rier; (i) utbildning, (ii) kompetens och (iii) erfarenhet. Vidare föreskrivs att den som låter utföra arbetena ska kunna styrka att den utsedde personen uppfyller kriterierna. Av de allmänna råden om tillämpning av AFS 1999:3, preciseras vilka kunskapskrav som ställs på BAS-P och BAS�U. För att an­ ses behörig måste personen ha utbildning i föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete, systematisk arbetsmiljöarbete, belastningsergonomi, arbetsplatsens utformning, stegar och arbetsbockar, ställningar, asbest och kemiska arbetsmiljörisker. Beroende på arbetsområde kan därutöver även kunskaper om följande föreskrifter behövas; besiktning av lyftanordning Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13681-15 Avdelning 1 IMALMÖ och vissa andra tekniska anordningar, användning av lyftanordning och lyft­ redskap, maskiner och andra tekniska anordningar, användning av arbetsut­ rustning, bultpistoler, spikpistoler, buller vibrationer samt kvarts. Arbetsmiljöverket har tagit fram ett förslag på utbildningsprogram för att uppnå behörighet. För såväl BASMP som BAS-U gör Arbetsmiljöverket be­ dömningen att vardera 48 timmar är nödvändigt för att uppfylla respektive utbildningskrav. Det finns inga krav på att visst organ eller organisation ska anordna utbild­ ningen för att utbildningskriteriet ska vara uppfyllt. De större byggbolagen utbildar internt, medan mindre bolag i högre utsträckning använder sig av externa kurser. En extern introduktionskurs anordnas av Sveriges Byggindu­ striers delorganisation Entreprenörskolan/Rådet för Byggkompetens (RBK) och omfattar sex timmar med övergripande orientering om vilka krav som ställs på en person i rollen som BAS-P eller BAS-U. Sextimmarsutbildning­ en är dock inte ensamt tillräcklig för att en person ska bli behörig som BAS­ p eller BAS-U. I Erlandssons anbud anges Mikael Skanby, Anders Ekberg och Stefan Lun­ dqvist som BAS-U och Magnus Bengtsson som BAS-P. Beträffande Mikael Skanby har endast ett intyg över en endagskurs hos Novo Utbildnings AB bifogats. För Anders Ekberg finns endast ett intyg över en endagskurs hos PA/QA Support. Beträffande Stefan Lundqvist har endast ett intyg bifogats över en endagskurs hos Byggdirektiv och beträffande Magnus Bengtsson ett intyg över en endagskurs hos RBK. Eftersom dessa personer inte uppfyller utbildningskravet och Erlandsson i linje härmed inte har styrkt behörigheten fördemskulleErlandssonrätteligenhauteslutitsfrånutvärderingen, Då Byggmästar'n har placerat sig som nummer två i utvärderingen har bolaget lidit skada. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13681-15 !MALMÖ Avdelning 1 Trelleborgs kommun anser att Byggmästar'ns ansökan om överprövning ska bifallas och att upphandlingen ska rättas på så sätt att Byggmästar'n tilldelas kontraktet i enlighet med den ursprungliga utvärderingen den 19 maj 2015. Kommunen anför i huvudsak följande. Den bedömning som gjordes i samband med den ursprungliga utvärderingen av inkomna anbud är korrekt, dvs. den bedömning som låg till grund för tilldelningsbeslutet den 19 maj 2015. Kommunen har under hela processen ansett att Byggmästar'ns anbud har varit godkänt i alla avseenden och därför borde vara det anbud som ska antas. Vid utvärderingen av inkomna anbud diskvalificerades Erlandssons anbud då kommunens ],crav i punkt ABF.31 i förfrågningsunderlaget på att namnge underleverantörer förbisetts. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda absoluta krav får under inga omständigheter delta i vidare utvärdering. Då Erlandssons anbud inte uppfyllt ett ställt skall-krav har kommunen inte funnit anledning att tidigare granska de av bolaget ingivna bilagorna på ett genomarbetat sätt. Därför, och med anledning av aktuellt yttrande från Byggmästar'n, har denna granskning skett först nu. Kommunen vitsordar att Erlandsson endast inkommit med utbildningsbevis från endagsutbildningar för BAS-U och BAS-P. De utbildningar som erbjuds av RBK m.fl. vänder sig till dem som ska vara byggarbetssamordnare BAS-P/U i projekt av "normaf' art och som har praktisk erfarenhet från bygg- och anläggningsarbete i arbetsledande ställ­ ning. Syftet är att ge kunskap och färdighet för att kunna agera som byggar­ betsmiljösamordnare för en säker arbetsmiljö, men dessa utbildningarupp­ fyller inte ensamma författningskraven på BAS- P/U. Det framgår inte på något sätt att någon av personerna som Erlandsson namngivit som ansvariga Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13681-15 Avdelning 1 IMALMÖ i dessa delar verkat i rollen som vare sig BAS-U eller BAS-P, vare sig i CV eller i verifikat från arbetsgivare. Erlandsson bestrider bifall till Byggmästar'ns ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Frågan om Erlandssons anbud är rent och humvida det ursprungligen felakt­ igt uteslöts från upphandlingen har tidigare prövats i såväl förvaltningsrätt som kammarrätt. Båda domstolarna har konstaterat att Erlandssons anbud felaktigt uteslöts ur upphandlingen vid det första tilldelningsbeslutet och båda instanserna har i sina respektive domar förordnat om rättelse till för­ mån för Erlandsson. Byggmästar'n angdper nu det nya tilld