FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1501-14 Sida 1 (4) I VÄXJÖ 2014-07-25 Föredragande: Lukas Granlund SÖKANDE Meddelad i Växjö Dok.Id 95489 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 DGE Mark och Miljö AB, 556664-9231 Box 258 391 23 Kalmar MOTPART Regionförbundet i Kalmar län, 222000-0984 Box 762 391 27 Kalmar SAKEN KONKIJRRENSVERKET 2014 -07- 2 8 Ansökan om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd Dnr KSnr Aktbll 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1501-14 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Regionförbundet i Kalmar län har genomfört upphandlingen "Ramavtal - konsulttjänster- översiktliga miljötekniska markundersökningar vid gamla deponier". Genom tilldelningsbeslut den 24 april 2014 antogs tre anbud för Kalmar län och tre anbud för Gotlands län. Av beslutet framgår att samt­ liga anbud utom det som lämnats av DGE Mark och Miljö AB kvalificerat sig till den slutliga utvärderingen. DGE Mark och Miljö AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att bolagets anbud ska inkluderas i utvärderingen och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför i huvudsak följande. . Det är inte relevant att i en upphandling avseende översiktliga markunder­ sökningar kräva att anbudslämnama ska ha ett miljö- och kvalitetssystem. Den upphandlade tjänstekategorin översiktliga markundersökningar är en tjänst som inte medför betydande miljöpåverkan. Den miljöpåverkan som i mindre utsträckning kan ske är spridning av förorenad jord eller grundvat­ ten i samband med provtagning. Sådan spridning eller exponering av för­ oreningar hindras dock effektivt av väletablerade rutiner vad avser försik­ tig hantering av provtagningsmaterial. Information från Miljöstymingsrå­ det visar att en översiktlig miljöteknisk markundersökning inte kan anses vara en sådan tjänstekategori som motiverar krav på tredjepartscertifiering, om ens krav på miljöledningssystem över huvud taget. Skall-kravet om kvalitets- och miljöledningssystem är således inte relevant och därmed oproportionerligt. Regionförbundet har vidare lämnat missvisande och tve­ tydiga svar på de frågor som ställts under anbudstiden. Enligt 11 kap. 15 § LOU ska den upphandlande myndigheten acceptera andra intyg eller bevis på likvärdiga miljöledningsåtgärder än certifikat, vilket inte har skett. I anbudet finns en redogörelse för bolagets verksamhetssystem samt miljö­ och kvalitetssystem. Bolagets miljö- och kvalitetssystem följer ISO 14001 och 9001 med interna revisioner som mer än väl uppfyller de krav som är 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1501-14 I VÄXJÖ rimliga att ställa på uppdrag enligt förfrågningsunderlaget. Detta har trots regionförbundets förtydligande under anbudstiden inte accepterats, utan bolagets anbud har förkastats med hänvisning till att ett av tredjepart certi­ fierat miljö- och kvalitetssystem saknas. Oaktat bristen på lagstöd i LOU för kravet på tredjepartscertifiering borde bolaget fått möjlighet att kom­ plettera sitt anbud mot tydliga kriterier i dessa delar innan anbudet avvisa­ des. Regionsförbundet i Kalmar län motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Det är av största vikt att konsulten har dokumenterade ruti­ ner och instruktioner för sitt miljö- och kvalitetsarbete vid undersökningar av aktuellt slag. Kravet på kvalitets- och miljöledningssystem är således inte oproportionerligt. Under kvalificeringsfasen har regionförbundet krävt en kvalitets- och miljöcertifierjng som är från tredje part. Detta krav för­ tydligades sedan under anbudstiden, då regionförbundet kompletterade kravet med att likvärdiga intyg också accepterades. Regionförbundet har avvisat bolagets anbud eftersom det inte har kunnat bedömas om bolagets verksamhetssystem motsvarar eller är likvärdigt ett kvalitets- och miljöled­ ningssystem enligt ISO 9001/14001 och då inget certifikat eller likvärdigt intyg från utomstående part har bifogats handlingarna. Att tillåta bolaget att delta i utvärderingen skulle strida mot likabehandlingsprincipen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1501-14 I VÄXJÖ För att grund för ingripande mot upphandlingen ska föreligga är det inte tillräckligt att sökande anser sig ha lidit skada eller kunna komma att lida skada, utan sökande ska visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (se HFD 2013 ref. 53). Av tilldelningsbeslutet framgår att regionförbundet antagit tre av sju an­ budgivare för Kalmar län samt tre av fem anbudsgivare för Gotlands län. Förvaltningsrätten konstaterar att DGE Mark och Miljö AB inte har kon­ kretiserat eller ens gjort gällande att bolaget lidit eller kan komma att lida skada till följd av de påtalade bristerna. Bolaget har därmed inte visat att ·det finns förutsättningar för att ingripa mot upphandlingen. Mot denna bakgrund saknas anledning att vidare pröva det som bolaget åberopar som grund för ett sådant ingripande. Bolagets ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ID-LOU) �� Finn Hultin SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se Bilaga 1