1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2010-03-25 Mål nr 1540-10 � Föredragande: Emilia Franke Meddelad i Växjö SÖKANDE Thyssen Krupp Elevator Sverige AB, 556192-7525 Box 42038 126 12 Stockholm Ombud: Regionchef Patrik Håkansson Thyssen Krupp Elevator Sverige AB Kapplöpningsgatan 14 252 30 Helsingborg MOTPART Ronneby kommun 372 80 Ronneby �·�. 2010 -03- 2 9 ., SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens beslut den 9 mars 2010 ska inte längre gälla. DokJd 23.36 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1540-10 I VÄXJÖ YRKANDEN Thyssen Krupp Elevator Sverige AB (Thyssen) ansöker om överprövning av Ronneby kommuns upphandling avseende modernisering av sex st. hyd­ raulhissar och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse genom ny utvärdering gjorts. Ronneby kommun motsätter sig bifall till ansökan. Förvaltningsrätten beslutade den 9 mars 2010 interimistiskt att upphand­ lingen tills vidare inte fick avslutas. OMSTÄNDIGHETER TILL STÖD FÖR TALAN Till stöd för sin talan anför Thyssen i huvudsak följande. Av fölfrågnings­ underlaget framgår att en kopia av ett högst sex månader gammalt registre­ ringsbevis för företaget, utfärdat av behörig officiell myndighet (Bolags­ verket) ska bifogas anbudet. Vidare framgår att anbudet ska vara beställa-­ ren tillhanda den 8 februari 2010. Den I mars 2010 tilldelades ALT Hiss AB uppdraget. Av kommunens redovisning framgår att ALT Hiss AB till anbudet bifogat ett registreringsbevis från Skatteverket och att ALT Hiss AB därefter självmant kompletterat anbudet med registreringsbevis från Bolagsverket. Kompletteringen gjordes den 10 februari 2010, dvs. två da­ gar efter anbudstidens utgång. Vid anbudstidens utgång uppfyllde ALT Hiss AB således inte ska-kravet på ingivande av registreringsbevis från Bolagsverket. ALT Hiss AB:s anbud ska därför diskvalificeras från utvär­ dering. Särbehandling sker oundvikligen om det finns anbud som uppfyller samtliga ska-krav vid anbudstidens utgång och anbudsgivare vars anbud inte är kompletta tillåts komplettera sina anbud. Någon entydig praxis utvi­ sande att komplettering med myndighetsuppgifter är tillåten finns inte. Ronneby kommun anför i huvudsak följande. I upphandlingen inkom tre anbud, ett från ALT Hiss AB, ett från Thyssen och ett från Schindler Hiss 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1540-10 I VÄXJÖ AB. ALT Hiss AB och Schindler Hiss AB gav in registreringsbevis från Skatteverket istället för från Bolagsverket. Innan kommunen hann sända ut en begäran om komplettering inkom ALT Hiss AB självmant med efterfrå­ gad komplettering. Även Schindler Hiss AB fick möjlighet att komplettera sitt anbud. Efter gjord komplettering var alla tre anbuden likvärdiga, varför alla tre anbud gick vidare till utvärdering. Vid tidigare domstolsprövningar har uttalats att det inte finns hinder mot att anbudsgivare kompletterar an- bud med efterfrågade myndighetsuppgifter, intyg eller bevis för en redan lämnad uppgift, såsom exempelvis registreringsbevis. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 2 § första stycket samma kapitel stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av handlingarna i målet framgår att de ursprungliga anbuden från ALT Hiss AB och Schindler Hiss AB saknade det registreringsbevis från Bo­ lagsverket som efterfrågats i förfrågningsunderlaget Det framgår vidare att ALT Hiss AB självmant gav in sådant registreringsbevis två dagar efter 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1540-10 I VÄXJÖ anbudstidens utgång samt att även Schindler Hiss AB fick möjlighet att komplettera med efterfrågat registreringsbevis efter anbudstidens utgång. Thyssen har gjort gällande att Ronneby kommun borde ha diskvalificerat de anbud som vid anbudstidens utgång saknade registreringsbevis från Bo­ lagsverket, eftersom anbuden inte uppfyllde det i förfrågningsunderlaget uppställda ska-kravet på ingivandet av sådant registreringsbevis. Ett registreringsbevis från Bolagsverket innehåller sådana myndighetsupp­ gifter, såsom uppgift om behörig firmatecknare, som inte i sig påverkar innehållet i anbudet och som funnits tillgängliga hos Bolagsverket redan innan anbudstidens utgång. Genom att tillåta anbudsgivare att komplettera med registreringsbevis från Bolagsverket efter anbudstidens gång, kan kommunen enligt förvaltningsrättens mening inte anses ha brutit mot lika­ behandlingsprincipen eller någon annan bestämmelse i LOU. Det saknas därför anledning att på angiven grund förordna om rättelse enligt LOU (ifr Kammarrätten i Göteborgs dom den 30 januari 2009 i mål nr 7217-08). HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D) Förvaltningsrätten anmärker att en ny tiodagarsfrist enligt 16 kap. 1 § tred­ je stycket 2. LOU börjar löpa, vilket bör beaktas vid ett eventuellt överkla­ gande av denna dom. ./· (2" P/ 4,.//0�- a:rfj,,,\& ./ :l UA,, ·. ·/ . ora11von Zwe1b era Ä SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 00::::, ,-'.. ::::,::::, "' Cl www domstol. se