F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN Fšredraganden Elisabet Heimer DOM 2017-03-24 Meddelad i Falun MŒl nr 5528--5538-16 KONKURRENSVERKET _ do /A0 'Ñ OÔS "" AVd Dnr KSM Akibil Dokld 189847 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besšksadress Kullen 4 Telefon 023-383 00 00 Telefax mŒndagÑfredag 08:00-12:00 13:00-16:00 S…KANDE Rexel Sverige AB, 556062-0220 Advokat Ulf KŠll Advokater AB Ombud: WERKS …stra Hamngatan 41 03 41 1 10 Gšteborg Ombud: Jur.kand. Gabriella Fossum Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Gšteborg MOTPARTER 1. Kommunalfšrbundet Inkšp GŠvleborg, 222000-2311 826 80 Sšderhamn (mŒl nr 5528Ñ16) Energi AB, 556712-5314 (mŒl nr 5529-16) 3. Fastighets AB Glysis, 556197-3669 (mŒl nr 5530-16) 2. BollnŠs 4. GŠstrike Vatten AB, 556751-1661 (mŒl nr Vatten AB, 556751-2289 (mŒl nr 5532-16) 5. Hofors 6. Ockelbo Vatten AB, 556751-6454 (mŒl nr 5533-16) 7. €lvkarleby Vatten AB, 556751-2248 (mŒl nr 5534-16) 5535-16) GŠvle kommun AB, 556009Ñ9581 (mŒl nr 5536-16) 9. Gavlefastigheter 10. Markbyggarna i GŠvle kommun AB, 55693 11. GŠvle Vatten AB, 556751-1646 (mŒl nr 5538Ñ16) 8. OckelbogŒrdar Aktiebolag, 556528-6068 (mŒr nr ' bifaller delvis ansškan om šverpršvning och beslutar att Kommunalfšrbundet Inkšp GŠvleborg, 222000Ñ2311 826 80 Sšderhamn 12. Ahlsell Sverige AB, 556012-9206 Ombud fšr 2-11: Ombud: Sara DahlŽn Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linkšping SAKEN Offentlig __/_____ÑÑÑÑ-ÑÑ F…RVALTNINGSR€TTENS upphandling FšrvaltningsrŠtten upphandlingen ska rŠttas sŒ att en ny anbudspršvning ska ske dŠr Ahlsell Expeditionstid AVG…RANDE 023-383 00 80 forvaltningsrattenifalun©dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstolse EÑpost: 5531-16) 5-6875 (mŒl nr 5537Ñ16) F…RVALTNINGSR€TTEN 5528--5538-16 DOM IFALUN . 2Õ v' Sverige AB:s komplettering avseende prisbilagans position 99 inte ska be- aktas och dŠr Kommunalfšrbundet Inkšp GŠvleborg ska ta stŠllning till om den pŒ position 99 ursprungligen offererade produkten med E-nummer 244€056 Šr likvŠrdig den pŒ positionen efterfrŒgade. NN '. "Join ' ( È . (ÓR*Ñ3 ,. F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Kommunalfšrbundet Inkšp GŠvleborg (Inkšp GŠvleborg) genomfšr en upphandling av ramavtal avseende ÓElmateriel GŠvleborgs lŠnÓ. Inkšp GŠv- leborg upphandlar i egenskap av upphandlande myndighet fšr de till fšrÑ bundet ansluta kommunerna och som ombud fšr švriga. Upphandlingen genomfšrs genom ett šppet fšrfarande enligt lagen (2007 :1091) om offent- lig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 2 december 2016. Nytt tilldelningsbeslut fattades den 8 december 2016 varvid Ahlsell Sverige AB (Ahlsell) antogs. Rexel Sverige AB (Rexel) ansšker om šverpršvning och yrkar att upphand- lingen ska rŠttas innebŠrande att en ny utvŠrdering ska ske dŠr anbudet frŒn Ahlsell inte ska beaktas. Inkšp GŠvleborg bestrider bifall till ansškan. Ahlsell bestrider bifall till ansškan. FšrfrŒgningsunderlaget Av fšrfrŒgningsunderlaget punkten 4.1 framgŒr bl.a. fšlj ande. 4.1 Pris Pris skall lŠmnas pŒ denna fšrfrŒgans prisbilaga. Samtliga efterfrŒgade positioner i varukorgen prissŠttas. Om efterfrŒgad produkt inte lŠngre finns i sortimentet, offereras likvŠrdig produkt. I FrŒgor och Svar framgŒr bl.a. fšljande. Under frŒga 9 har Inkšp GŠvleborg angett att likvŠrdiga artiklar fŒr offereras pŒ samtliga positioner. Om sŒ krŠvs kan upphandlande myndighet be om en produktspecifikation som kan pŒvisa att produkten Šr likvŠrdig den som efterfrŒgats. Under frŒga 17 har Inkšp GŠvleborg angett att om en anbudsgivare efter anmodan inte kan pŒ- visa likvŠrdighet pŒ offererad produkt kommer anbudet att fšrkastas. 5528-Ñ5538-16 F…RVALTNINGSR€TTEN 5528--5538-16 IFALUN DOM Vadparterna anfšr Rexel anfšr bl.a. fšljande. Ahlsells anbud uppfyller inte samtliga obligato- riska krav och skulle dŠrmed ha fšrkastats. Inkšp GŠvleborg har agerat i strid med likabehandlingsprincipen genom att utvŠrdera och anta det anbuÑ det. I en kompletterande bilaga redogjorde Ahlsell bl.a. fšr varfšr artiklarna vara att anse som likvŠrdiga med dem som efterfrŒgats. Enligt frŒgor och svar fŒr likvŠrdiga artiklar erbjudas, men Ahlsell har erbjudit artiklar som inte kan anses vara likvŠrdiga det som efterfrŒgats. Ett flertal av artiklarna har inte ens pŒstŒtts vara likvŠrdiga med dem som efterfrŒgats och har dŠrfšr Šndats i efterhand. Det Šr ostridigt att Ahlsell inte erbjudit likvŠrdiga pro- dukter avseende position 92, 95-97 och 99. Ahlsell har inte Visat att er- bjudna produkter Šr likvŠrdiga. DŠrtill har Ahlsell tillŒtits att gšra en otillŒÑ ten komplettering. Det Šr inte frŒga om en rŠttning av en uppenbar felskriv- ning, utan Ahlsell har bytt ut offererade artikelnummer mot andra artikel- nummer. Oavsett anledningen till att fel artiklar har erbjudits utgšr inte det ett uppenbart skrivfel enligt 9 kap. 8 € LOU. Detta dŒ sŒvŠl anbudsgivare som Inkšp GŠvleborg inte utan stšrre svŒrigheter kunnat fšrstŒ vad som rŠtteligen avsŒgs. Den omstŠndigheten att Inkšp GŠvleborg begŠrt en kom- plettering visar att de faktisk inte fšrstŒtt att det varit frŒga om en uppenbar felskrivning. Eftersom Ahlsells komplettering har inneburit att nya artiklar erbjudits i fšrhŒllande till anbudet har nya sakuppgifter tillfšrts anbudet. Kompletteringen har syftat till att uppfylla ett obligatoriskt krav som inte var uppfyllt nŠr anbudet gavs in. Ahlsell ansvarar sjŠlv fšr att anbudet stŠmmer šverens med de efterfrŒgade kraven och borde dŠrfšr upptŠckt detta fel innan anbudet lŠmnades in. Rexel skulle ha rangordnats pŒ fšrsta plats om inte Inkšp GŠvleborg antagit Ahlsell i strid med likabehandlingsÑ principen. Rexel har lidit eller i vart fall riskerat att lida skada till fšljd av Inkšp GŠvleborgs agerande. Inkšp GŠvleborg anfšr bl.a. fšljande. Efter det fšrsta tilldelningsbeslutet uppmanades Ahlsell att fšrtydliga likvŠrdigheten pŒ Vissa produkter i sitt F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN DOM anbud. DŒ uppdagades det att underleverantšren givit fel artikelnummer pŒ Vissa produkter. Ahlsell har dŠrefter korrigerat de felaktiga artikelnumren i sitt fšrtydligande. Vidare fšrtydligades likvŠrdigheten pŒ Vissa produkter. Inkšp GŠvleborg anser att det handlar om ett fšrtydligande dŒ Ahlsell hand- lat i god tro. Ahlsell har inte kunnat rŒda šver de artikelnummer som under- leverantšren har uppgett. Inkšp GŠvleborg anser att skriftliga fšrtydliganden angŒende Vissa produkter Šr tillrŠckliga och att Ahlsell endast har fšrtydligat de felaktiga artikelnumren, inte Šndrat sina offererade priser. De offererade produkterna Šr att anse som likvŠrdiga. Det kan bekrŠftas att positionerna 270-272 togs bort under annonseringstiden. Ahlsell anfšr bl.a. fšljande. Det Šr den upphandlande myndigheten som har att bedšma om den offererade produkten motsvarar den efterfrŒgade pro- dukten. Ahlsell har i sitt fšrtydligande Visat pŒ Vilket sŠtt de offererade pro- dukterna Šr likvŠrdiga de efterfrŒgade produkterna. Ahlsells fšrtydligande Šr tillŒtet enligt 9 kap. 8 € LOU. Ahlsell har inte pŒ nŒgot sŠtt Šndrat sitt anbud genom fšrtydligandet utan endast konkretiserat de uppgifter som redan framgŒtt av anbudet. Utšver det har Ahlsell korrigerat uppenbara skrivfel avseende artikelnummer i enlighet med 9 kap. 8 € LOU. Det framgŒr av den prisbilaga som anbudsgivarna skulle fylla i att vissa positioner tagits bort frŒn filen Vilket medfšrt att numreringen fšr positionerna efter position 93 inte fšljt samma siffra som angivna rader. Denna fšrskjutning har medfšrt att Ahlsell angivit artikelnummer fšr den numrering som fšljt av radnumren som angivits istŠllet fšr positionerna. Dessa uppenbara skrivfel, som berott pŒ utformningen av prisbilagan, kan inte ses som att Ahlsell inte har offere- rat likvŠrdiga produkter fšr de produkter som efterfrŒgats. Ahlsell har ge- nom att fšrtydliga artikelnumren inte pŒ nŒgot sŠtt Šndrat sitt anbud utan endast konkretiserat de uppgifter som redan framgŒtt av anbudet. 5528--55 3 8-16 F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser I den fšr den aktuella upphandlingen gŠllande LOU anges i 16 kap. 6 € att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 € LOU innebŠr de grundlŠggande principerna att upphand- lande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke- diskriminerande sŠtt, genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt samt iaktta principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet. Enligt 9 kap. 8 € fšrsta stycket LOU fŒr en upphandlande myndighet tillŒta att en anbudssškande eller anbudsgivare rŠttar en uppenbar felskrivning eller felrŠkning eller nŒgot annat uppenbart fel i anbudsansškan eller anbu- det. Enligt andra stycket samma paragraf fŒr myndigheten begŠra att en an- budsansškan eller ett anbud fšrtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning. Myndigheten fŒr ocksŒ begŠra att en leverantšr fšrtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Rexel har i huvudsak tvŒ grunder fšr sin talan; dels att Ahlsells offererade produkter pŒ positionerna 53-55 i prisbilagan inte Šr likvŠrdiga de efterfrŒ- gade, dels att Ahlsell avseende positionerna 92, 95-97 och 99 fŒtt gšra en otillŒten komplettering. 5528--5538-16 F…RVALTNINGSR€TTEN 5528Ñ-5538-1 6 IFALUN DOM Positionerna 53-55: likvŠrdighet Det har inte pŒstŒtts eller framkommit att E-numren eller benŠmningen av efterfrŒgade produkter i prisbilagan utgšr sŒdana tekniska specifikationer som hŠnvisar till en standard som avses i 6 kap. 2 € LOU. 5 € samma kapitel Šr dŠrfšr heller inte tillŠmplig. Det Rexel anfšr om Ahlsells bevisbšrda i frŒga om likvŠrdigheten gŠller en situation enligt 5 € och Šr alltsŒ inte aktu- ellt i detta mŒl. Av fšrfrŒgningsunderlaget, dŠr frŒgor och svar ingŒr, framgŒr att likvŠrdiga produkter fŒr offereras samt att upphandlande myndighet kan anmoda en anbudsgivare att pŒvisa likvŠrdigheten. SŒ som kravet har utformats fšrelig- ger alltsŒ bristande kravuppfyllelse fšrst om anbudsgivarens alternativa pro- dukt inte anses likvŠrdig. Enligt det aktuella tilldelningsbeslutet har Inkšp GŠvleborg begŠrt att AhlÑ sell fŒtt fšrklara och fšrtydliga likvŠrdigheten fšr vissa produkter och i be- slutet anges att Inkšp GŠvleborg anser att fšrklaringen visar att produkterna Šr likvŠrdiga. I kompletteringen har Ahlsell gett fšrklaringar av olika karaktŠr. FšrvaltÑ ningsrŠtten delar Rexels uppfattning att Ahlsells argument i kompletteringen att de offererade produkterna har fler funktioner och lŠngre garanti samt lŠgre pris Šn de efterfrŒgade, inte kan kompensera att produkterna saknar funktioner eller egenskaper som de efterfrŒgade har, varfšr argumenten inte Šr relevanta fšr likvŠrdighetsbedšmningen. Att till fšljd av lŠgre pris godta en anbudsgivares produkt som inte har efterfrŒgade egenskaper Šr vŠl sna- rare ett typexempel pŒ den sŠrbehandling som LOU Šr avsedd att fšrhindra. Det Šr dŠrfšr nŒgot otillfredsstŠllande att Inkšp GŠvleborg varken i beslutet eller senare har angett vilken av fšrklaringarna som man anser visar att de alternativa produkterna Šr likvŠrdiga, eftersom det dŒ inte kan uteslutas att myndigheten skulle kunna ha lŒtit sig švertygas av dessa ogiltiga argument. F…RVALTNINGSR€TTEN 1 FALUN DOM Ahlsell har emellertid i kompletteringen Šven angett att det mindre ljusstyr- keomfŒnget pŒ den offererade produkten pŒ position 53 Šr fullgott fšr ett ljusrelŠ och att skillnaden i batteribackup pŒ kopplingsuren pŒ positionerna 54 och 55 inte har nŒgon inverkan pŒ funktionerna pŒ kopplingsuren. DŒ det kan vara dessa fšrklaringar om produkternas egenskaper som Inkšp GŠvle- borg kan ha accepterat i likvŠrdighetsbedšmningen ŒterstŒr att ta stŠllning till dessa fšrklaringar. Enligt vad som Šr allmŠnt veterligt Šr ett kopplingsur eller veckour en pro- dukt som kan tŠnda belysning vid angivna tider. Batteribackup kan dŠrfšr inte anses vara den centrala funktionen fšr ett kopplingsur. Argumentet att skillnaden i backuptid inte har nŒgon inverkan pŒ funktionerna skulle alltsŒ kunna godtas. En batteribackup pŒ fem och i synnerhet 10 Œr framstŒr dock som sŠrskilt lŒng och skulle dŠrfšr kunna antas vara en fšr myndigheten relevant funktion, varfšr det kan anses ofšrsiktigt av Inkšp GŠvleborg att i fšrfrŒgan vŠlja produktexempel med sŒdana backuptider om man lŒter sig nšja med tre Œr. Vad Rexel anfšr om att urets instŠllningar kommer nollstŠl- las vid spŠnningsbortfall efter backuptidens slut blir emellertid ett problem och utgšr bristande likvŠrdighet fšrst om uren ska anvŠndas pŒ platser dŠr šver tre Œrs backuptid Šr nšdvŠndigt. I mŒlet har dock inte framkommit var den upphandlade elmaterielen, och dŠrmed inte heller nu aktuella kopplingÑ sur, nŠrmare bestŠmt ska anvŠndas. Enligt fšrvaltningsrŠtten kan dŠrfšr inte slutsatsen dras att de lŒnga backuptiderna Šr VŠsentliga funktioner. Genom att acceptera Ahlsells fšrklaring fŒr Inkšp GŠvleborg fšrstŒs bedšma att de lŒnga backuptiderna inte Šr vŠsentliga funktioner och att offererade produk- ter trots kortare backuptider dŠrmed Šr likvŠrdiga. En upphandlande myn- dighet anses ha full rŒdighet šver vad som efterfrŒgas. I en situation som den fšrevarande innebŠr det enligt fšrvaltningsrŠttens mening att det finns smŒ mšjligheter fšr rŠtten att ifrŒgasŠtta myndighetens bedšmning av likÑ vŠrdigheten. UtifrŒn vad som kommit fram i mŒlet kan fšrvaltningsrŠtten inte slŒ fast att skillnaderna i batteribackuptid innebŠr att Ahlsells offererade 5528--5538-16 F…RVALTNINGSR€TTEN 5528Ñ-553 8-16 IFALUN DOM kopplingsur/veckour pŒ positionerna 54Ñ55 inte Šr likvŠrdiga de efterfrŒgade produkterna pŒ dessa positioner. Som Rexel anfšr ska ett ljusrelŠ tŠnda upp belysningen vid en given ljusÑ styrka. LjusstyrkeomfŒnget mŒste dŠrfšr anses hšra till de centrala egen- skaperna hos ett ljusrelŠ. Rexel har Visat att Ahlsells alternativ med dess mindre ljusstyrkeomfŒng upp till 100 lux inte kommer tŠnda avsedd belys- ning i de situationer dŒ man kan Vilja ha extra mycket ljus, t.ex. vid trapp- steg och nyckelhŒl. Fšr att kunna konstatera att den offererade produkten brister i likvŠrdighet mŒste det dock enligt fšrvaltningsrŠtten ocksŒ vara visat att ljusrelŠet Šr avsett att anvŠndas i sŒdana situationer. Som ovan an- getts framgŒr det inte var den upphandlade elmaterielen nŠrmare bestŠmt ska anvŠndas. DŒ Ahlsell i kompletteringen uppgett att normal inomhusbe- lysning Šr 100 till 200 lux synes det mycket VŠl kunna vara sŒ att Inkšp GŠvleborgs huvudmŠn kommer anvŠnda ljusrelŠerna fšr att undvika ljusfšrÑ hŒllanden under endast 100 lux. Det šverskjutande ljusstyrkeomfŒnget mel- lan 100 och 200 lux fŒr dŠrmed anses kunna vara en slags šverkapacitet som inte Šr en vŠsentlig egenskap fšr efterfrŒgat ljusrelŠ. Ahlsells fšrklaring i kompletteringen skulle kunna ses som en upplysning om detta, med vilken Inkšp GŠvleborg lŒtit sig nšja. UtifrŒn vad som kommit fram i mŒlet flnner fšrvaltningsrŠtten inte tillrŠcklig anledning att frŒngŒ Inkšp GŠvleborgs un- derfšrstŒdda bedšmning att offererat ljusrelŠ pŒ position 53 trots skillnaden i ljusstyrkeomfŒng Šr likvŠrdig den efterfrŒgade produkten. Sammanfattningsvis finns inte skŠl till ingripande pŒ den av Rexel Œbero- pade grunden att Ahlsells produkter pŒ positionerna 5 3-55 inte Šr likvŠrdiga de efterfrŒgade. Positionerna 92, 95-97 och 99: otillŒten komplettering? Fšr rubricerade positioner har Ahlsell i sitt svar pŒ Inkšp GŠvleborgs begŠ- ran inte pŒstŒtt nŒgot om de produkter som ursprungligen offererades och F…RVALTNINGSR€TTEN 5528Ñ-5538-l6 I FALUN DOM fšr Vilka Inkšp GŠvleborg begŠrt fšrklaring av likvŠrdigheten. IstŠllet har Ahlsell angett att man hela tiden avsett att offerera enligt de andra artikel- nummer som i svaret anges i en tabell fšr respektive position. Som det mŒste fšrstŒs Šr det dessa produkter med andra artikelnummer som Inkšp GŠvleborg bedšmt likvŠrdigheten av och lŒtit ingŒ i varukorgen fšr utvŠrde- ring av lŠgsta varukorgspris. Ahlsell har i svaret vidare uppgett att varje position har šversatts av tillver- karen till nya artikelnummer och att produkterna har blivit korrekt prissatta men tillverkaren har till Ahlsell angett fel artikelnummer. I svaret sŠgs Vi- dare angŒende varje position att detta har ingen inverkan pŒ vilken produkt som offererats utan avser endast felaktigt angivet artikelnummer. Ahsell menar i svaret att det blivit felskrivningar med angivande av artikelnummer och att de artiklar som Ahlsell avsett att offerera uppfyller stŠllda krav. PŒstŒendet att det intrŠffade inte har nŒgon inverkan pŒ vilka produkter som offererats motsŠgs av Ahlsells eget pŒstŒende att man fšrst offererat andra produkter Šn man avsett gšra, och till slut ocksŒ fick gšra. Som prisbilagan Šr utformad medfšr ett angivande av endast pris att produkten med det pŒ positionen efterfrŒgade E-numret offereras. Om dŠremot, som har skett i fšrevarande fall, fŠltet fšr alternativt E-nummer fyllts i mŒste den produkt som har det dŠrmed angivna alternativa E-numret enligt denna numrering Vilken den nu Šr, anses vara den pŒ positionen offererade produkten. Sett varje position fšr sig har dŠrmed Ahlsell genom att i kompletteringen Šndra artikelnummer ocksŒ offererat en annan produkt pŒ respektive position. Att Ahlsell i kompletteringen valt att behŒlla samma pris fšr varje aktuell posit- ion kan dŒ inte innebŠra att samma produkt offereras, eftersom pris inte sŠ- ger nŒgot alls om en produkts identitet eller egenskaper. Vad Ahlsell angett i svaret att man fŒtt fel artikelnummer frŒn tillverkaren, vilket Inkšp GŠvleborg enligt sitt yttrande i mŒlet godtagit som ett fšrtydli- 10 F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM gande av anbudet dŒ Ahlsell ansetts inte kunnat rŒda šver vilka artikelnum- mer deras underleverantšrer givit dem och dŠrfšr handlat i god tro, Šr enligt fšrvaltningsrŠtten uppenbart grundlšst, eftersom en anbudsgivare givetvis behŒller det fulla ansvaret fšr sitt anbud Šven om den tar hjŠlp av andra ak- tšrer fšr att ta fram det. Att helt enkelt offerera fel produkter kan inte anses vara en felskrivning och kan heller inte lŠkas med ett fšrtydligande, varfšr 9 kap. 8 € LOU inte Šr tillŠmplig pŒ fšrklaringen. Ahlsell synes dock inte helt vidhŒlladenna fšrklaring, utan framfšr i fšr- valtningsrŠtten att vissa positioner tagits bort frŒn prisbilagan vilket medfšrt att numreringen fšr positionerna efter position 93 inte fšljt samma siffra som angivna rader och att denna fšrskjutning har medfšrt att Ahlsell angivit artikelnummer fšr den numrering som fšljt av radnumren som angivits istŠl- let fšr positionerna. Ahlsell menar att man genom att i svaret fšrtydliga arti- kelnumren endast konkretiserat de uppgifter som redan framgŒtt av anbudet. Denna fšrklaring dŠremot kan enligt fšrvaltningsrŠtten aktualisera en be- dšmning av om korrigeringen av E-nummer utgšr rŠttning av felskrivning eller fšrtydligande/komplettering enligt 9 kap. 8 € LOU. Det fšrhŒllandet att varken Inkšp GŠvleborg eller ens Ahlsell inledningsvis insett att det skett en fšrskjutning talar fšrstŒs mycket starkt emot att fšr- skjutningen av E-nummer sedd som felskrivning ska kunna anses uppenbar. Bedšmningen Šr fšrvisso rimligen objektiv, dvs. det rŠcker om Inkšp GŠv- leborg borde ha insett att det ršrt sig om en uppenbar felskrivning att vissa E-nummer hamnat pŒ ej avsedda positioner. Men eftersom det vid tidpunk- ten fšr det ursprungliga anbudet inte funnits nŒgon handling som visat vilka artikelnummer Ahlsell enligt vad bolaget nu gšr gŠllande har avsett offerera, har det inte varit mšjligt fšr Inkšp GŠvleborg att upptŠcka fšrskjutningen och denna kan dŒ fšrstŒs heller inte ses som en uppenbar felskrivning. Ahl- sells komplettering kan sŒledes inte fšr nŒgon av nu aktuella positioner an- ses tillŒten enligt 9 kap. 8 € fšrsta stycket LOU. 5528--5538-16 ll F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM AV en jŠmfšrelse mellan vad Rexel och Ahlsell refererat om innehŒllet i det ursprungliga anbudet och vad Ahlsell i kompletteringen uppgett att man avsett offerera framgŒr att de E-nummer/artikelnummer som i den ursprung- liga varukorgen offererats pŒ positionerna 96, 97 och 99 enligt vad Ahlsell uppgett i kompletteringen avsetts offereras pŒ respektive ovanstŒende rad Vilket innebŠr positionerna 95, 96 och 97. Att det skett en fšrskjutning Šven avseende positionerna 92, 93 och 95 kan inte bekrŠftas av handlingarna i mŒlet men fšrefaller inte osannolikt. €ven om sett varje position fšr sig Ahlsell genom att i kompletteringen Šndra artikelnummer ocksŒ offererat en annan produkt pŒ respektive position, sŒ har dock sett till anbudet i sin hel- het bolaget genom att endast korrigera pŒ Vilken position artikelnumren ska stŒ fortfarande offererat samma produkter. I den utstrŠckning korrigeringen endast inneburit att produkterna flyttats till andra positioner har tidigare lŠmnade uppgifter sŒledes egentligen inte ersatts med nya. Enligt fšrvalt- ningsrŠtten Šr det dŒ rimligt att se Ahlsells svar som en sŒdan komplettering eller fšrtydligande som kunnat ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkur- rensbegrŠnsning och som myndigheten kunnat begŠra enligt 9 kap. 8 € andra stycket LOU. Rexel pŒstŒr dock att den produkt (E-nummer 244605 position 99 i Ahlsells fšrtydligande inte fanns med i den ursprungliga varu- korgen pŒ nŒgot stŠlle. Rexel menar dŠrfšr att Šven om man godtar vad som anfšrts om fšrskjutning, sŒ utgšr det ingen fšrklaring fšr position 99, varfšr den pŒ denna position genom kompletteringen erbjudna produkten under alla omstŠndigheter Šr en helt ny artikel. Handlingar som Visar hur Ahlsells ursprungliga varukorg sŒg ut finns inte i mŒlet, varfšr fšrvaltningsrŠtten inte kan bekrŠfta att pŒstŒendet att produkten 2446058 inte fanns med stŠmmer. UtifrŒn vad som framkommit om fšrskjutning och att position 99 var den sista i ett sjok av produkter av samma typ (insatsplŒt) framstŒr det dock som rimligt och framfšrallt konstaterar fšrvaltningsrŠtten att Ahlsell och Inkšp 8) som erbjšds pŒ 5528--5538-16 12 F…RVALTNINGSR€TTEN 5528Ñ553 8-16 IFALUN DOM GŠvleborg inte tillbakavisat pŒstŒendet. Det Šr dŠrfšr sannolikt sŒ som Rexel pŒstŒr och fšrvaltningsrŠtten utgŒr i bedšmningen dŠrfšr frŒn att Ahl- sell genom kompletteringen offererat en helt ny produkt pŒ position 99. Att offerera en helt ny produkt kan enligt fšrvaltningsrŠtten inte anses ut- gšra ett fšrtydligande ens i allmŠnsprŒklig mening. Eftersom det Šr frŒga om att tillfšra en ny sakuppgift som inte fšrklarar tidigare lŠmnade uppgifter kan det i enlighet med praxis heller inte anses vara en komplettering som kan ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning. Ahlsells Šndring till produkten 2446058 pŒ position 99 Šr dŠrfšr inte tillŒten enligt 9 kap. 8 € andra stycket LOU. Genom att ŠndŒ godta Šndringen har Inkšp GŠvleborg brutit mot en bestŠmmelse i LOU. Att Ahlsell genom det enligt ovan godtagbara fšrskjutningsfšrtydligandet tillŒtits flytta den pŒ position 99 ursprungligen offererade produkten 2446056 till position 97,7bšr enligt fšrvaltningsrŠtten rimligen ŠndŒ inte innebŠra att Ahsell sedan kompletteringen av en helt ny produkt pŒ position 99 underkŠnns inte ska anses ha offererat nŒgon produkt alls pŒ position 99. IstŠllet fŒr Ahlsell anses ha lŠmnat ett anbud med produkten 2446056 offe- rerad pŒ sŒvŠl position 97 som 99 och dŠrmed med en pŒ alla positioner prissatt varukorg. Rexel anfšr att dess pŒstŒende att den pŒ position 99 ursprungligen lŠmnade produkten (2446056) inte Šr likvŠrdig den pŒ positionen efterfrŒgade (1971335) Šr ostridigt, och att anbudet dŠrfšr borde ha fšrkastats eftersom det dŒ inte uppfyller alla Skallkrav. Att Inkšp GŠvleborg, efter att i ett tidi- gare tilldelningsbeslut godtagit produkten, begŠrt fšrtydligande om likvŠrÑ digheten, ska till skillnad frŒn vad Rexel menar enligt fšrvaltningsrŠtten inte nšdvŠndigtvis tas till intŠkt fšr att myndigheten anser att den ursprungliga produkten inte Šr likvŠrdig den efterfrŒgade. UtifrŒn den utgŒngspunkt InÑ kšp GŠvleborg antagit att kompletteringen av den nya produkten var tillŒten 13 F…RVALTNINGSR€TTEN 5528Ñ553 8- 1 6 I FALUN DOM har myndigheten enligt fšrvaltningsrŠtten inte haft anledning att i samband med det tilldelningsbeslut som nu Šr fšremŒl fšr šverpršvning ta stŠllning till om den pŒ position 99 ursprungligen lŠmnade produkten Šr likvŠrdig med den efterfrŒgade. Eftersom den ursprungliga produkten skulle kunna vara likvŠrdig gŒr det inte att konstatera att Inkšp GŠvleborg utvŠrderat ett anbud som inte upp- fyllt samtliga skallkrav och som rŠtteligen borde ha, fšrkastats. Men det skulle dock ocksŒ fšrstŒs mycket VŠl kunna fšrhŒlla sig sŒ som Rexel anfšr att den ursprungliga produkten inte Šr likvŠrdig. €ven om priset pŒ position 99 Šr detsamma sŒ har om sŒ Šr fallet Inkšp GŠvleborg genom att ha utvŠr- derat ett anbud som inte uppfyllt samtliga Skallkrav brutit mot likabehandÑ lingsprincipen och Rexel lidit skada eftersom man skulle fŒtt en hšgre pla- cering nŠr Ahlsells anbud dŒ rŠtteligen skulle ha fšrkastats. Genom det an- gripna fšrfarandet fŒr Rexel anses ha riskerat att lida skada. Mot denna bakgrund ska med vad som fŒr anses vara ett delvis bifall till ansškan upphandlingen rŠttas sŒ att en ny anbudspršvning ska ske dŠr Ahl- sells komplettering avseende prisbilagans position 99 inte ska beaktas och dŠr Inkšp GŠvleborg ska ta stŠllning till om den pŒ position 99 ursprunglig- en offererade produkten med E-nummer 244605 6 Šr likvŠrdig den pŒ posit- ionen efterfrŒgade. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Anders Eriksson fšrvaltningsrŠttsfiskal 14 2015-08 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU C 3109/1 DV posttjŠnster, eller (- 59 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Om Ni vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska Ni skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvalt- ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverÑ klagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillÑ stŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšr- valtningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningÑ en att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, elÑ ler 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšr- valtningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršv- ningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens personÑ/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ñ och om de fortfarande Šr aktuella Ñ behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnumrner till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska ŠndÑ ringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtÑ ten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppÑ gift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnum- mer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av doÑ men/beslutet. I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverÑ klagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt: . lagen (2007:109 1) om offentlig upphandling, ' www.domstol.se inom omrŒdena vatten, energi, transporter och , lagen (2007:1092) om upphandling 0 lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšrÑ svarsÑ och sŠkerhetsomrŒdet. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upp- hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šver- klagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. mudga :