FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 3892-11 E Sida 1 (6) I KARLSTAD 2011-12-06 Meddelad i Karlstad Reachem AB, 556764-7093 S:t Eriksgatan 117 113 43 Stockholm MOTPART Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 651 81 Karlstad SAKEN SÖKANDE Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att Myndigheten för sam­ hällsskydd och beredskap inte får avsluta upphandlingen förrän rättelse gjorts på så sätt att Reachem AB:s anbud ska anses uppfylla skall-kraven i förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkten 3.5.2. �-./.,,, ,,,..., ("'\ r, L.i.•-" l.; j Dok.Id 47781 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3892-11 E I KARLSTAD 2011-12-06 BAKGRUND Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) genomför en offent­ lig upphandling av ramavtal med en leverantör avseende konferens- och evenemangstjänster vid MSB (upphandling SB 17459010) för en tid av 24 månader från och med avtalets ikraftträdande med option om förlängning i ytterligare 12 + 12 månader. Upphandlingen genomförs i form av öppet förfarande enligt LOU. MSB har den 19 september 2011 beslutat att teckna avtal med Congress Sweden AB. Av beslutet framgår att anbud inkommit från sex anbudsgivare, däribland Reachem AB, och att endast Congress Sweden AB bedömts uppfylla alla ställda krav och offererat lägsta pris. Beträffande Reachem AB har MSB bedömt att bolagets anbud inte upp­ fyller skall-kraven beträffande förfrågningsunderlagets punkt 3.5.2 på grund av att det inte finns någon kundansvarig person presenterad där i punkten 3.5.2 begärda uppgifter framgår. I förfrågningsunderlagets krav på anbudsgivare anges under punkten 3.5.2 följande beträffande kundansvarig. Anbudsgivaren ska kunna tillhandahålla en kundansvarig person som ansvarar för den löpande kontakten med MSB:s kontaktperson avseende konferens/evenemangstjänst. Kundansvarig ska ge information, statistikrapporter, ordna möten med MSB samt ge information om nyheter inom branschen. De möten som kundansvarig anordnar ska ha som syfte att MSB och leverantören löpande för en dialog avseende bemanning, service, reklamationer och annan information som är viktig för att samarbetet ska kunna fungera tillfredsställande. Kundansvarig person ska ha arbetat i minst 5 är i branschen som kundansvarig varav 3 är under de senaste 5 ären. Personen ifråga ska behärska svenska språket och dessutom tala och förstå engelska. Som bevis för att ovan ställda krav uppfylls ska anbudsgivaren intyga att en kundansvarig kan tillhandahållas och till anbudet bifoga: • av personen. Av den bifogade beskrivningen ska framgå personens namn, utbild­ ning och erfarenhet av konferenstjänst och att denne har arbetat som kundansva­ rig i branschen i minst 5 är varav minst 3 år under de senaste 5 åren. Av beskriv­ ningen ska det också framgå att personen ifråga behärskar det svenska språket och kan tala och förstå engelska. I det fall anbudsgivaren lämnar underlag för fler än en kundansvarig kommer MSB vid prövningen att välja den först uppräknade i anbudet (om inte annat angivits i anbudet). En kort beskrivning av tillhandahållen kundansvarig innehållande en presentation FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 3892-11 E !KARLSTAD 2011-12-06 YRKANDEN Reachem AB (Reachem) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att bolaget ska anses vara vinnande anbud då bolaget uppfyller skall­ kraven vad gäller punkten 3.5.2. och då bolaget har lägsta pris. MSB bestrider bifall till Reachems ansökan. PARTERNAS TALAN Reachem anför bland annat följande Reachem hänvisar till sitt anbudssvar och bilagorna 4, 5 och 6 för att visa att bolaget uppfyllt skall-kraven i upphandlingen. Reachem anser att bola­ get mycket tydligt har presenterat en kundansvarig person tillika huvudan­ svarig projektledare för MSB och hänvisar till bilaga 5 som rör "Förslag på Projektteam för MSB". Däri anges som "Huvudprojektledare" Birgitta Tömström och som "Projektledare" Karin Stenberg. Till detta har CV och referenser för Birgitta Tömström bifogats, se bilaga 5 och 6, samt även för Karin Stenberg som är utsedd back-up för Birgitta Tömström för MSB:s räkning. Bolaget har alltid en huvudprojektledare och en back-up som är väl insatta i kunden för att garantera 100 procents ansvarstagande från bolagets sida. Projektteam för MSB med en utsedd huvudprojektledare för MSB är likställt med "kundansvarig" enligt MSB. MSB anför bland annat följande I Reachems anbud finns inte någon kundansvarig person presenterad där begärda uppgifter framgår. Anbudet bedömdes därför inte klara uppställda krav. Reachem menar att den huvudansvariga projektledaren även är kund­ ansvarig. Detta framgår dock inte av anbudet. Ett förfarande där upphand­ lande myndighet hämtar in eller tolkar in nya uppgifter i anbudet skulle vara i strid med LOU och likabehandlingsprincipen. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 3892-11 E 2011-12-06 DOMSKÄL Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. En upphandlande myndighet får enligt 9 kap. 8 § LOU begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Utredningen i målet Reachem har i anbudet, "Bilaga 5 - Kompetens och Personal", angett "Förslag på Projektteam för MSB" och därunder angett "Huvudprojekt­ ledare" Birgitta Törnström och "Projektledare" Karin Stenberg. I företags­ presentationen, bilaga 4, har angetts att samtliga medarbetare behärskar engelska i tal och skrift. Vidare framgår av företagspresentationen att Rea­ chem grundades år 2008 samt att Birgitta Törnström och Karin Stenberg köpt bolaget vid årsskiftet 2008/2009 och att de äger 50 procent vardera. Beträffande Birgitta Törnström framgår av hennes CV i anbudsbilaga 5 att hon från år 2008 varit VD och försäljnings/marknadsansvarig på Reachem samt att hon dessförinnan ansvarat för bland annat strategiska marknads­ planer under åren 2005-2008 och varit "Event Marcom Project Manager" under åren 1997-2005. Det framgår också att hon genomgått utbildningar vid bland annat Marknadsinstitutet och Bergs School of Communication. Beträffande Karin Stenberg framgår av anbudsbilagorna 5 och 6 bland I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3892-11 E 2011-12-06 annat att hon varit huvudprojektledare för ett antal uppdrag från Skolverket åren 2010-2011 och under åren 1998-2008 varit projektledare och mark­ nadsansvarig Sverige vid Pioneer Scandinavia AB. Vad gäller utbildning har Karin Stenberg 1998-2000 utbildat sig vid bland annat IHM Business School och HT 2002-februari 2003 vid Företagsekonomiska Institutet. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Reachem genom sitt anbud uppfyller kraven i för­ frågningsunderlagets punkt 3.5.2 på att tillhandahålla en kundansvarig person samt kraven på den personens utbildning, erfarenhet och kunskaper i engelska, liksom att detta ska framgå av anbudet. Det är ostridigt att Rea­ chem i sitt anbud inte använt benämningen "kundansvarig" och frågan är då om bolaget ändå ska anses ha uppfyllt skall-kraven genom utformning­ en av anbudet. Förvaltningsrätten kan konstatera det inte framkommit att befattningen kundansvarig är någon allmänt klart definierad och vedertagen funktion. Bedömningen av om Reachem uppfyller skall-kraven får därmed utgå från om bolaget uppfyller kravet på att ha angett en person med motsvarande funktion och som uppfyller de specifika krav på vad den kundansvarige ska göra i förhållande till MSB som anges i 3.5.2, liksom krav på utbild­ ning och erfarenhet. Reachem har i "Bilaga 5 -Kompetens och Personal" till sitt anbud angett "Förslag på Projektteam för MSB" med Birgitta Tömström som "Huvud­ projektledare". Enligt förvaltningsrättens mening motsvarar detta vad som normalt kan antas avses med en kundansvarig. Förvaltningsrätten anser även att det hade varit förenligt med 9 kap. 8 § LOU att ställa frågan om Reachem menat att Birgitta Tömström skulle vara kundansvarig. Kravet på att hon som kundansvarig ska ansvara för den löpande kontakten med MSB och vilka uppgifter som ingår i det uppdraget torde, förutom att vissa uppgifter anges i förfrågningsunderlaget, även ingå i ett senare avtal och därmed inte föranleda några nämnvärda oklarheter. Förvaltningsrätten !KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2011-12-06 finner således att Birgitta Tömström är att anse som kundansvarig i förhål­ lande till MSB och att Reachem har uppfyllt kravet på att intyga att en kundansvarig kan tillhandahållas. Beträffande kvalifikationerna för den kundansvarige föreskrivs i 3.5.2 att anbudsgivaren ska ge en kort beskrivning av personen, av vilken ska fram­ gå namn, utbildning och erfarenhet av konferenstjänst samt att denne arbe­ tat som kundansvarig i branschen i minst 5 år varav minst 3 år under de senaste 5 åren. Vidare ska personen behärska det svenska språket och kunna tala och förstå engelska. I anbudet anges att samtliga medarbetare behärskar engelska i tal och skrift. Vad gäller utbildning ställs inte några specifika krav och det har inte frarnkommit annat än att Birgitta Töm­ ströms utbildning uppfyller MSB:s krav. Frågan är då om Birgitta Tömström uppfyller kraven på erfarenhet. Hon har sedan år 2008 varit VD och försäljnings/marknadsansvarig för Rea­ chem och dessförinnan bland annat varit "Event Marcom Project Manager" under åren 1997-2005. Tiden på Reachem uppfyller enligt förvaltningsrät­ tens mening kravet på tre års kundansvarighet de seriaste fem åren och det kan även antas att Birgitta Tömström under åren 1997-2005 haft sådant kundansvar att det uppfyller kravet på ytterligare två år. Förvaltningsrätten finner med hänvisning till vad som anförts att Reachem genom att ange Birgitta Tömström som huvudprojektledare har uppfyllt kraven i 3.5.2. Därtill har bolaget som back-up angett Karin Stenberg som i väsentlig ut­ sträckning synes ha kvalifikationer som motsvarar de krav som MSB har uppställt. Förvaltningsrätten finner således att Reachems ansökan ska bifal­ las och att MSB inte får avsluta upphandlingen förrän rättelse gjorts på så sätt att Reachems anbud ska anses uppfylla skall-kraven i förfrågnings­ underlagets kravspecifikation punkten 3.5.2. HUR3 ÖV�RKL�G�R, se bilaga (DV 3109/IB LOU) ... Olle Sundberg,� Målet har handlagts av förvaltningsrättsjuristen Göran Wirdeus Sida 6 3892-11 E !KARLSTAD /4M !,· HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltnin rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den kla ndes namn, personnummer, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltnings.rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. gs Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avt.al slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett .interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnings.rätten. DV 3109/lB LOU ga yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,