FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2017-07-13 Mål nr 855-17 Sida 1 (5) SÖKANDE Frälsningsarmen, 802006-1688 Box5090 102 42 Stockholm MOTPART Örebro kommun Box30070 701 35 Örebro SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET .,,_•; , 1 -1 Avd Dnr KSnr Meddelad i Karlstad l'I _,... �..., r- t.._..i ,;, Aktbil Förvaltningsrätten beslutar att Örebro kommuns upphandling "Härbärge och stödboende" ska göras om. Dok.Id 185853 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida2 855-17 BAKGRUND OCH PARTERNAS INSTÄLLNING Örebro kommun genomför en upphandling av härbärge och stödboende för vuxna missbrukare, diarienummer Sov 499/2016, och har antagit anbud från Örebro stadsmission. Frälsningsarmen yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen f'ar avslutas först efter att den rättats så att Frälsningsarmens anbud tilldelas lika många poäng som Örebro stadsmissions anbud för punk­ terna 3.1.8, 3.4.4 och 3.4.6. I andra hand yrkar Frälsningsarmen att förvalt­ ningsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Örebro kommun bestrider bifall till Frälsningsarmens yrkanden. Upphandlingen genomförs enligt punkt 1.6 i förfrågningsunderlaget genom förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Enligt punkt 1. 17 antas det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt. För att få fram det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet används en prisavdragsmodell, som innebär att anbud­ spriset reduceras med prisavdrag som beräknas efter en bedömning enligt olika utvärderingskriterier. Det anbud som därefter har lägst jämförelse­ värde utgör det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. En arbetsgrupp utför bedömningen av anbuden, utifrån arbetsgruppens kompetens och erfarenhet. Hänsyn kan även tas till kommunens tidigare erfarenhet av anbudsgivare och annan information som bedöms adekvat. Höga prisavdrag ges till den anbudsgivare som ger kommunen anledning att anta att anbudsgivarens or­ ganisation har hög potential att uppfylla kommunens behov, och att uppdra­ get kommer att genomföras med hög kvalitet, service och flexibilitet gente­ mot beställaren. Bedömning görs av hur väl anbudsgivaren beskriver de punkter som efterfrågas vid varje utvärderingskriterium samt av beskriv­ ningarnas trovärdighet. Vid utvärderingen bedömer kommunen det även som positivt om den ordinarie verksamheten kompletteras med ideella insat­ ser. För varje kriterium kan erhållas 0-20 poäng, där20 poäng tilldelas an­ bud som bedöms ha bästa kvalitet för respektive kriterium. Poängen om­ vandlas sedan till prisavdrag. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 855-17 I KARLSTAD Utvärderingskriteriet i punkt 3.1.8 avser delaktighet och inflytande för med­ arbetare. Sammanfattningsvis ska enligt denna punkt verksamheten bygga på hög kompetens och serviceanda, där personalen är en viktig resurs. An­ budsgivare ska beskriva hur medarbetares engagemang, delaktighet och in­ flytande i verksamheten tas tillvara och uppmuntras. Utvärderingskriteriet i punkt 3.4.4 avser kontinuitet. I denna punkt anges bland annat att ett av verksamhetens viktigaste redskap för att skapa kontinuitet är ett fungerande kontaktmannaskap, och anbudsgivare ska därför beskriva sitt arbete kring kontinuitet och kontaktmannaskap. Utvärderingskriteriet i punkt 3.4.6 avser social hållbarhet. Anbudsgivare ska beskriva arbetet för att ge de boende en långsiktig social hållbarhet, på vilket sätt de boende kommer att ges möjlig­ het att delta i det civila samhällets föreningar och organisationer samt hur samarbetet med olika föreningar och organisationer kommer att utvecklas. PARTERNAS TALAN Parterna anför sammanfattningsvis följande. Frälsningsarmen Principerna om likabehandling och transparens har inte upprätthållits vid utvärderingen av punkterna 3.1.8, 3.4.4 och 3.4.6. Utvärderingen är mycket subjektivt genomförd och rar med tanke på lämnade anbudspriser oerhört stor betydelse. Om kommunen hade gjort en korrekt utvärdering skulle Frälsningsarmen ha tilldelats kontraktet. Det kan tilläggas att Frälsningsar­ men varit utförare av den tjänst upphandlingen avser under de senaste 16 åren, och att kommunen varit nöjd med Frälsningsarmens arbete. Av för­ frågningsunderlaget framgår att hänsyn vid utvärderingen kan tas till kom­ munens tidigare erfarenhet av anbudsgivare. De aktuella utvärderingskriteri­ erna har inte varit tillräckligt transparenta för att möjliggöra likabehandling av anbuden. Det har inte framgått vad som krävs för att uppnå en viss poäng för varje utvärderingskriterium. Frälsningsarmen har lidit skada då det inte varit möjligt att veta hur bästa möjliga anbud skulle kunna formuleras. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 855-17 Kommunen Mervärdeskriterierna i upphandlingen är tydligt formulerade och väl av­ vägda. Frälsningsarmen har inte framfört synpunkter på kriteriernas utform­ ning under annonseringsperioden. Utvärderingen av anbud har skett i enlig­ het med förfrågningsunderlaget. Det ligger i upphandlingens natur att bästa villkor måste lämnas vid anbudets avgivande. Kommunen har vid utvärde­ ringen funnit att sökandens anbud inte är det mest ekonomiskt fördelaktiga. Vinnande anbudsgivare har lämnat ett mer genomarbetat anbud som erbju­ der högre kvalitet än vad kommunen kunna utläsa ur Frälsningsarmens an­ bud. Det stämmer att kommunen varit nöjd med Frälsningsarmens insatser, men det är inte möjligt för kommunen att förfördela leverantörer på grund av tidigare avtalsrelationer. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) är upphävd och har ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, som trädde i kraft den I januari 2017. Enligt övergångsbestämmelserna till den nya lagen gäl­ ler dock den upphävda lagen för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Upphandlande myndigheter ska enligt I kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att en leverantör har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 855-17 I KARLSTAD Förvaltningsrättens bedömning Frälsningsarmen har invänt att tillämpningen och utformningen av utvärde­ ringskriterierna 3.1.8, 3.4.4 och 3.4.6 strider mot principerna om likabe­ handling och transparens. Vid utvärdering enligt kriterier av denna typ torde det vara svårt att komma ifrån att den upphandlande myndigheten ges ett visst bedömningsutrymme vid poängsättningen. Det aktuella förfrågnings­ underlaget ger dock inte någon ledning om vad som krävs av anbudsgivar­ nas beskrivningar för att en viss poäng på den tjugogradiga skalan ska tillde­ las. Det framgår överhuvudtaget inte vilken grad av trovärdighet, tydlighet eller utförlighet som krävs av ett anbud för att olika poängnivåer ska upp­ nås, eller vad som i övrigt kan skilja de olika poängnivåerna åt. Det är därför inte heller möjligt för förvaltningsrätten att vid den nu aktuella prövningen bedöma vad som enligt förfrågningsunderlaget är en rimlig poängtilldelning i aktuella delar för sökandens anbud i förhållande till det vinnande anbudet. Modellen för poängsättning vad gäller de aktuella utvärderingskriteriema öppnar enligt förvaltningsrättens uppfattning för en alltför godtycklig be­ dömning som inte kunnat förutses av anbudsgivama. Förvaltningsrätten finner att förfrågningsunderlaget därmed brister i transparens, och att Fräls­ ningsarmen till följd därav i vart fall riskerat att lida skada. Då bristerna hänför sig till det konkurrensuppsökande skedet i upphandlingen är det inte tillräckligt med rättelse, utan upphandlingen måste göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1B LOU). �/ Hans-ErikJ nasson F.d. lagma Föredragande har varit förvaltningsrättsjuristen Erik Ludvigsson. ,Itlil• SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningst:illstånd inte meddelas står f ö r ­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol se 3.