FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ SÖKANDE Åsele Gård AB, 556777-1778 Tingshusgatan 4 910 60 Åsele MOTPART Vilhelmina kommun 912 81 Vilhelmina SAKEN Sida 1 (6) DOM Mål nr 630-11 E Kansli 1 2011 -05- 1 1 Meddelad i Umeå KURRENSVERKET KON 1 6 2011 -05- Avd Onr Doss Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Åsele Gård AB:s ansökan om överprövning och upphäver Vilhelmina kommuns beslut att avbryta upphandlingen avseende omsorg om ensamkommande flyktingbarn (dnr UH-09-02). .. Aktbit; Dok.Id I2413 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dorn.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 630-11 E I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Vilhelmina kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende omsorg om ensan1kommande flyktingbarn (dnr UH-09-02). Den 1 mars 2010 be­ slutade Kommunen att anta det anbud som lämnats av Katarinagården AB (Kät�inagården). Förvaltningsrätten beslutade genom dom den 18 maj 2010 (mål nrl 159-10) om rättelse genom ny prövning av anbuden. Beslutet motiverades med att Kommunen antagit Katarinagårdens anbud trots att det inte uppfyllt samtliga skall-krav samt att Åsele Gård AB lidit eller ris­ kerat att lida skada till följd därav. Efter förnyad anbudsprövning beslutade Kommunen den 26 maj 2010 åter­ igen att anta det anbud som lämnats av Katarinagården. Förvaltningsrätten beslutade genom dom den 24 juni 2010 (mål nr 1872) återigen att upp­ handlingen inte fick avslutas förrän rättelse gjorts genom ny prövning av anbuden. Härefter har Kommunen beslutat att avbryta upphandlingen. Åsele Gård AB (Åsele Gård) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av Kommunens beslut att avbryta upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till ansökan. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 630-11 E I UMEÅ UTREDNINGEN Kommunens information om beslutet att avbryta upphandlingen och kommunstyrelsens protokoll Information 2011-02-15 till Åsele Gård om beslut att avbryta upp­ handlingen Som tidigare meddelats via telefon och protokollsutdrag har Vilhelmina kommun, Kommunstyrelsen fattat beslut om att avbryta upphandlingen med följande motivering: Vilhelmina kommun har beslutat att utreda förutsättningarna för att driva verksamheten i egen regi. Därför har inkomna anbud förkastats. Kommunstyrelsens protokoll den 8 september 2010 Kommunstyrelsen beslutar Att förkasta inkomna anbud Att uppdra till socialnämnden och kultur- och utbildningsnämnden att lämna en redovisning över vilka konsekvenser för deras verk­ samheter som skulle uppstå vid en mottagning av ensamkommande barn Att uppdra till kommunchefen att göra en ny upphandling baserat på samma antal barn som tidigare. Protokollfrån kommunstyrelsens arbetsutskott den 11januari 2011 Arbetsutskottet beslutar - Att uppdra till kommunchefen att utreda möjligheterna för en verksam­ het med ensamkommande flyktingbarn (enligt avtal med Migrations­ verket), elevboende och en flytt av verksamheten för dagbarnvårdarna som nu genomförs på Slottet till fastigheten Fjällgatan 21 A. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ Parternas anföranden DOM Sida 4 630-11 E Åsele Gård anför bl.a. följande. Det finns inte sakliga skäl för avbrytandet och det är inte förenligt med de grundläggande principerna om likabehandling, icke-diskriminering och transparens. Kommunen anför bl.a. följande. Sedan Kommunen tecknat avtal med Migrationsverket angående motta­ gande av ensamkommande barn har upphandling av tjänster för att fullfölja avtalet genomfö1is. Under handläggningstiden har uppkommit frågor om oklarheter i upphandlingsförfarandet och innehållet i inkomna anbud. Kommunen har vidare, i samband med överläggningar med Länsstyrelsen i Västerbottens län och Migrationsverket, övervägt den blivande verksamhe­ tens inriktning och omfattning. Detta har fått till följd att Kommunen nu­ mera inte anser det försvarligt att fullfölja upphandling av nödiga tjänster utan avser nu att driva verksamheten i egen regi. DOMSKÄL För att en upphandlande myndighet ska ha rätt att avbryta en pågående upphandling krävs att myndigheten kan presentera sakligt godtagbara skäl för avbrytandebeslutet och att myndigheten när den fattar ett sådant beslut iakttar de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna, bl.a. likabe­ handling, transparens och icke-diskriminering. Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan att det förelegat sakligt godtagbara skäl. Sida 5 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 630-11 E IUMEÅ Högsta förvaltningsdomstolen har i RÅ 2009 ref. 43 ansett att det förelåg sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling när ett fullföljande skulle medföra överslaiden budget för de i upphandlingen aktuella tjäns­ terna. Vidare har den omständigheten att endast en lämplig anbudsgivare återstått ansetts utgöra ett sakligt godtagbart skäl för avbrytande av en upphandling (RÅ 2008 ref. 35). Vad gäller övriga skäl som kan godtas finns i EG-domstolens praxis exempel på att en upphandlande myndighet gj01i en förhandsbedömning avseende en upphandling och därefter startat förfarandet, men under detta insett att den begått fel vid förhandsbedöm­ ningen som medförde att den inte skulle ha möjlighet att välja det ekono­ miskt mest fördelaktiga anbudet. Även den omständigheten att förfråg­ ningsunderlagets utformning varit otydlig har i kammarrättsavgöranden bedömts utgöra ett sakligt godtagbaii skäl för att avbryta en upphandling, se bl.a. Kammarrätten i Jönköpings dom den 20 september 2010 (mål nr 1427-10) och Kammarrätten i Stockholms dom den 16 november 2010 (mål m 1103-10). I förevarande mål har Kommunen, efter det att förvaltningsrätten i två av­ göranden förordnat om rättelse genom ny anbudsprövning på grund av att det vinnande anbudet inte uppfyllt samtliga skall-krav och i det senare fal­ let även på ett otillåtet sätt fått möjlighet att komplettera sitt anbud, beslu­ tat att avbryta upphandlingen. Beslutet har motiverats med att Kommunen avsett att utreda förutsättningarna för att driva verksamheten i egen regi. I förvaltningsrätten har Kommunen även uppgett att det under handlägg­ ningstiden uppkommit frågor om oklarheter i upphandlingsförfarandet. I enlighet med vad som tidigare anförts torde oklarheter och andra brister i förfrågningsunderlaget kunna utgöra sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling. Enligt förvaltningsrättens mening måste det i sådana situa­ tioner vara fråga om sådana brister som medför problem för anbudsgivare att tolka förfrågningsunderlaget eller försvårar möjligheterna för anbudsgi­ vare att utforma konkurrenskraftiga anbud. Då det i förevai·ande mål inte Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 630-11 E I UMEÅ ens angetts på vilket sätt det förelegat oklarheter kan detta inte utgöra ett sakligt godtagbart skäl för avbrytande. Vad gäller förutsättningarna för att avbryta en upphandling av en tjänst för att istället utföra den i egen regi är omständigheterna i det enskilda fallet avgörande. Om exempelvis förut­ sättningarna för upphandlingen i något väsentligt hänseende förändrats torde sakligt godtagbara skäl för avbrytande föreligga. Kommunen har inte visat att någon väsentlig förutsättning för upphandlingen förändrats eller att det av någon annan anledning varit motiverat att avbryta upphandling­ en. Sammanfattningsvis filmer förvaltningsrätten att Kommunen inte visat att det förelegat sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Här­ med följer att Åsele Gårds ansökan ska bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/l c) Marika Pernu Förvaltningsrättsfiskal Målet har föredragits av Christina Röclmer.