KAMMARRÄTTEN Sida 1 (4) Mål nr 2842-14 KONKURRENSVERKET 20t4 -11- 2 7 �' Avd Dnr I STOCKHOLM Avdelning 04 DOM 2014-11-21 Meddelad i Stockholm KLAGANDE Perfect Print Sverige AB, 556617-9486 Box7375 187 15 Täby MOTPARTER 1. Nykvarns kommun 2. Salems kommun 3. Södertälje kommun 4. Telge i Södertälje AB Ombud för 1-4: Bo Nyman Telge Inköp AB Box633 151 27 Södertälje 5. Kontorab AB, 556541-8935 Box722 601 16 Norrköping ÖVERKLAGAT AVG ÖRANDE KSnr Aktbil Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 17 april 2014 i mål nr 4733-14, se bilagaA SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom och bestämmer att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 323278 Postadress Box2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 04 DOM Sida 2 Mål m 284 2-14 YRKANDEN M.M. Perfect Print Sverige AB (Perfect Print) yrkar att kammarrätten beslutar att upphandlingen inte rar avslutas förrän rättelse skett på så sätt att en ny anbudsutvärdering görs varvid anbudet från Kontorab AB (Kontorab) inte beaktas, alternativt att upphandlingen ska göras om. Till stöd för talan anför bolaget bl.a. följande. De upphandlande myndigheterna har gjort ett stort antal mycket välvilliga tolkningar av Kontorabs anbud och ska-kraven. Tolkningarna är sådana som en rimligt informerad och normalt omsorgsfull leverantör inte kunnat förutse. Förfarandet står i strid med principerna om transparens, förutsebarhet och likabehandling. Kravet i punkt 1.4.1. i förfrågningsunderlaget om att anbudet ska innehålla de handlingar och uppgifter som efterfrågas i underlaget är klart, tydligt och enkelt för anbudsgivareattuppfylla.Detsammagällerkravetipunkt2.2.1. avseende en beskrivning av retursystemet. Trots det innehåller Kontorabs anbud varken uppgift om ägarstruktur eller en tillräckligt utförlig beskrivning av retursystemet för att man ska kunna bedöma om det fungerar och göra en korrekt uppföljning. När det gäller kraven i punkt 1.6.6. avseende kvalitetssystem saknas det uppgift om från vilken tidpunkt Kontorab arbetar med ett sådant. Dessutom saknas det uppgift om kvalitetspolicy. De uppgifter om kvalitetssystemet som krävs enligt förfrågningsunderlaget är av avgörande betydelse för upphandlingen. Perfect Print kommer att lida skada av det felaktiga tilldelningsbeslutet. Nykvarns kommun, Salems kommun, Södertälje kommun och Telge i Södertälje AB (de upphandlande myndigheterna) vidhåller i sig det som de har anfört i förvaltningsrätten men anser att kammarrätten bör besluta att det ska göras en ny upphandling eftersom anbudens giltighetstid nu har löpt ut. Kontorab har fått tillfälle att yttra sig i målet men har inte lämnat något yttrande. KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 04 DOM Sida 3 Mål nr 2842-14 SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten har inledningsvis att ta ställning till om Kontorabs anbud har de brister som Perfect Print har gjort gällande i fråga om uppfyllande av obligatoriska krav, s.k. ska-krav, i förfrågningsunderlaget i upphandlingen. Kammarrätten instämmer till en början i förvaltningsrättens bedömning att Kontorabs anbud får anses uppfylla ska-kravet avseende retursystem. Det finns alltså inte något skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av det som Perfect Print har anfört i den delen. När det sedan gäller frågan om det beträffande "företagspresentation" finns ett ska-krav gör kammarrätten följande bedömning. Under förfrågningsunderlagets rubrik 1.4. Administrativa bestämmelser anges det i punkt 1.4.1., om anbudets form och innehåll, bl.a. att anbudet ska innehålla de handlingar och uppgifter som efterfrågas i underlaget. Under rubriken 1.6. Krav på anbudsgivaren, anges det i punkt 1.6.4., om företagets presentation, följande: "Beskrivning av företagets organisation, ägarstruktur, tjänster/verksamhet samt företagets resurser". Kammarrätten anser att kravet på presentation är att betrakta som ett ska-krav i upphandlingen. Av handlingarna i målet framgår det, enligt kammarrätten, att Kontorabs anbud inte innehåller någon uppgift om ägarstruktur. Anbudet uppfyller alltså inte det aktuella ska-kravet. I fråga om kraven avseende kvalitet gör kammarrätten följande bedömning. Enligt punkt 1.6.6. i förfrågningsunderlaget, med rubriken Kvalitetspolicy, Kvalitetssystem, Certifiering, ska anbudsgivaren ha en på lednings- eller styrelsenivå antagen kvalitetspolicy. Detta ska-krav kompletteras av vad som enligt kammarrättens mening är att betrakta som andra, från varandra skilda ska-krav: krav om att ange när policyn fastställdes, bifoga policyn till anbudet samt att svara på bl.a. frågan om anbudsgivaren är kvalitetscertifierad. Enligt kammarrättens mening ger redan lydelsen av punkt 1.6.6. stöd för att kravet på kvalitetspolicy respektive kravet på KAMMARRÄTTEN DOM Sida 4 I STOCKHOLM Avdelning04 Målnr2842-14 besked i fråga om kvalitetscertifiering bör betraktas som just separata krav. Till detta kommer att kvalitetspolicyn enligt förfrågningsunderlaget ska vara antagen på lednings- eller styrelsenivå. Mot bakgrund av det sagda anser kammarrätten att det ISO-certifikat som Kontorab har fogat till sitt anbud inte bör anses utgöra en sådan kvalitetspolicy som avses i förfrågningsunderlaget. Anbudet brister i nu aktuellt avseende alltså redan när det gäller ska-kravet om bifogad kvalitetspolicy. De upphandlande myndigheternas agerande att anta anbudet från Kontorab trots att den anbudsgivaren inte uppfyller obligatoriska krav i upphandlingen strider mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Perfect Print har i upphandlingen rangordnats på andra plats. Genom att ha rangordnats på andra plats samtidigt som Kontorab, vars anbud borde ha uteslutits,'rangordnats på första plats har Perfect Print lidit skada i den mening som avses i 16 kap. 6 § lagen om offentlig upphandling. Det finns därför grund för åtgärd enligt den lagen. Av utredningen framgår att de lämnade anbudens giltighetstid nu har löpt ut. Det har inte gjorts gällande att giltighetstiden har förlängts. Upphandlingen ska därför göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9 ).