Dok.Id 194955 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Ombud: Jur.kand. Henrik Almstršm och advokat Caroline Ygge Advokatfirman Morris AB Norra Hamngatan 18 411 06 Gšteborg MOTPART Sjšfartsverket 601 78 Norrkšping SAKEN …verpršvning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp- handling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Sjšfartsverkets yrkande om avvisning av den del av Northern Offshore Service AB:s ansškan om šverpršvning som avser BSG BŒttjŠnst AB:s anbud. FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2015-01-23 Meddelad i Linkšping S…KANDE Northern Offshore Service AB, 556442-1161 MŒl nr 8303-14 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Sjšfartsverket genomfšr en upphandling av ramavtal avseende ÓSjštrans- porter av lotsar i sšdra VŠnernÓ (upphandlingen). Upphandlingen genom- fšrs genom fšrenklat fšrfarande enligt LOU och som tilldelningsgrund tillŠmpas lŠgsta pris. Enligt tilldelningsbeslut den 21 november 2014 beslu- tade Sjšfartsverket att vŠlja ett anbud som lŠmnats av Larssons BŒttjŠnst HB (Larssons BŒttjŠnst). Av utvŠrderingen framgŒr att BSG BŒttjŠnst AB (BSG) placerades pŒ en andra plats och att Northern Offshore Service AB (NOS) placerades pŒ en tredje plats. NOS ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar att fšrvalt- ningsrŠtten ska besluta att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts pŒ sŒ sŠtt att anbuden frŒn Larssons BŒttjŠnst respektive BSG utesluts och att en ny anbudsutvŠrdering genomfšrs, dŠr anbuden frŒn Lar- ssons BŒttjŠnst och BSG inte ingŒr. Till stšd fšr sin ansškan har NOS ingi- vit bl.a. Larssons BŒttjŠnsts anbud och ett informationsblad gŠllande ISO 14001 samt hŠnvisat till bl.a. KammarrŠtten i Stockholms dom den 10 juni 2014 i mŒl nr 7820-13. Sjšfartsverket yrkar att NOS ansškan ska avvisas sŒvitt den avser BSG:s anbud. Sjšfartsverket bestrider bifall till švriga delar av ansškan. NOS bestrider Sjšfartsverkets yrkande om avvisning. VAD PARTERNA HAR ANF…RT NOS Fšr det fall varken Larsson BŒttjŠnst eller BSG uppfyller samtliga i upp- handlingen uppstŠllda skall-krav ska NOS tilldelas kontraktet. NOS mŒste 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING dŠrfšr kunna angripa samtliga anbudsgivares anbud som har placerats pŒ en hšgre plats i utvŠrderingen Šn vad bolaget har gjort. FšrvaltningsrŠttens pršvning mŒste dŠrfšr omfatta bŒda dessa anbuds uppfyllelse av skall- kraven. Sjšfartsverket har brutit mot likabehandlings- och transparensprinciperna genom att utvŠrdera Larssons BŒttjŠnsts och BSG:s anbud trots att inget av anbuden uppfyller samtliga skall-krav i upphandlingen. Eftersom NOS skulle ha tilldelats kontraktet i upphandlingen om anbuden frŒn Larssons BŒttjŠnst och BSG inte hade tillŒtits delta i utvŠrderingen har NOS dŠrmed lidit eller riskerar i vart fall att lida skada genom švertrŠdelserna. I bilaga 6 till fšrfrŒgningsunderlaget anges de krav som stŠlls pŒ leverantš- ren respektive tjŠnsten. Eftersom de flesta skall-krav Šr sŒdana att kravupp- fyllelse krŠvs samt att anbudsgivaren avkrŠvs redogšra, beskriva eller re- dovisa Šr den upphandlande myndigheten skyldig att pršva den reella upp- fyllelsen av skall-kravet med redogšrelsen eller beskrivningen som grund. Larssons BŒttjŠnst har i sitt anbud endast mycket kortfattat gett en historisk beskrivning av bolaget. Av anbudet framgŒr endast vilken kompetens viss personal i bolaget innehar. Det framgŒr inte hur verksamheten sŒg ut vid tidpunkten fšr anbudets avlŠmnande och inte heller hur bolagets organisat- ion eller kapacitet sŒg ut. Beskrivningen uppfyller sŒledes inte de krav som uppstŠlls gŠllande teknisk och yrkesmŠssig kapacitet. Den beskrivning som Larssons BŒttjŠnst har lŠmnat angŒende kravet gŠl- lande olycksfall och incidenter Šr vag och kan inte liknas vid en rutin. Be- skrivningen innefattar endast en uppgift om att bolaget rapporterar olyckor och incidenter antingen till Kanalcentralen eller till CTO eller till driftleda- ren. I vilka situationer rapportering sker till respektive enhet framgŒr inte. Inte heller av Larssons BŒttjŠnsts inlŠmnade handling Óolycks- och sjuk- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING domsfall ombord pŒ tjŠnstebŒtÓ framgŒr det vilka rutiner fšr rapportering bolaget har. Handlingen avser endast olycks- och sjukdomsfall och fšr in- cidenter finns det sŒledes inte nŒgon som helst beskrivning šver vilka ruti- ner som gŠller. Sjšfartsverket tolkar in fšr mycket ytterligare information i beskrivningen. Skall-kravet innefattar ett krav pŒ att det ska finnas rutiner samt att anbudsgivare ska beskriva rutinen. Av den begrŠnsade information som Larssons BŒttjŠnst har lŠmnat i sitt anbud gŒr det inte att utlŠsa att bolaget uppfyller kravet angŒende rutiner och kontrollmetoder. Det framgŒr inte vem inom bolaget som Šr ansvarig fšr att lagar och fšrordningar uppfylls, vem som ansvarar fšr att tillse att instruktioner frŒn bestŠllaren fšljs eller hur bolaget uppdaterar sin kunskap om nyheter inom omrŒdet. Larssons BŒttjŠnst Šr inte certifierat enligt SS-EN ISO 14001 och har istŠl- let redovisat information om sitt miljšledningssystem. Eftersom kraven fšr att uppfylla SS-EN ISO 14001 Šr mycket omfattande Šr det uppenbart att Larssons BŒttjŠnsts dokumentation inte stšdjer pŒstŒendet att kravet gŠl- lande miljšledningssystem uppfylls. Det Larssons BŒttjŠnst har redovisat Šr snarast en plan fšr hur man i framtiden kan skapa miljšmŒl, det handlar inte om miljšledning. Miljšledning Šr ett ledningsarbete som tar sin ut- gŒngspunkt i faststŠllda och etablerade miljšmŒl, vilka ska finnas tillgŠng- liga i en miljšpolicy, vilket Larssons BŒttjŠnst verkar sakna. Enligt Swe- dish Standards Institute, den svenska utgivaren av SS-EN ISO 14001, anges att infšrandet av ett miljšledningssystem tar 1,5 till 2 Œr. Av BSG:s anbud framgŒr det inte hur verksamheten eller organisationen ser ut. Det framgŒr inte heller vilka resurser eller vilken kapacitet BSG har. Anbudet uppfyller dŠrmed inte kraven angŒende teknisk och yrkesmŠssig kapacitet. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING Av beskrivningen som BSG har lŠmnat framgŒr inte pŒ nŒgot sŠtt vilka rutiner BSG har fšr rapportering av olycksfall eller incidenter. De uppgif- ter som har lŠmnats uppfyller inte ens de minimikrav som mŒste anses stŠl- las pŒ en rutin. BSG har dŠrmed inte uppfyllt kravet gŠllande olycksfall och incidenter. BSG har hŠnvisat till att det i bolagets miljšdokumentation finns rutiner fšr detta. NŒgon kopia av miljšdokumentationen finns dock inte bifogad och det framgŒr inte heller i švrigt pŒ vilket sŠtt BSG utformar rutiner och kon- trollmetoder i enlighet med det uppstŠllda kravet gŠllande rutiner och kon- trollmetoder. BSG har uppgett att bevakning av aktuella lagar och fšrord- ningar kommer att ske genom uppfšljning pŒ webben samt att information inhŠmtas pŒ Sjšfartsverkets hemsida. Det framgŒr inte hur bolaget ska sŠ- kerstŠlla att tillŠmpliga bestŠmmelser och instruktioner fšljs eller vem som Šr ansvarig fšr bevakningen. BSG har hŠnvisat till att bolaget bygger och dokumenterar ett miljšled- ningssystem, vilket berŠknas vara fŠrdigt i september 2014. Kravet gŠl- lande miljšledningssystem Šr tydligt pŒ sŒ sŠtt att anbudsgivare ska ha fast- stŠllda rutiner. BSG har varken redovisat intyg om certifiering eller eget miljšledningssystem. Bolaget uppfyller dŠrmed inte kravet. Sjšfartsverket Sjšfartsverket har tilldelat kontraktet till Larssons BŒttjŠnst med BSG pŒ en andraplats och NOS pŒ en tredje plats. En rŠttelse av upphandlingen kan inte leda till att NOS tilldelas kontraktet. PŒstŒendena om brister i BSG:s anbud bšr inte pršvas i fšrevarande mŒl. FšrvaltningsrŠtten bšr endast pršva de delar som avser nu aktuellt tilldelningsbeslut. I annat fall tvingas rŠtten ta stŠllning till ett i stort sett obegrŠnsat antal frŒgor. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING Larssons BŒttjŠnst har inkommit med en verksamhetsbeskrivning och denna innehŒller de delar som skall-kravet i punkt 4.1 anbudsfšrfrŒgan krŠver. Verksamhetsbeskrivningen visar ocksŒ pŒ den tekniska och yrkes- mŠssiga kapaciteten hos Larssons BŒttjŠnst i sŒdan omfattning att det upp- fyller skall-kravet. Larssons BŒttjŠnst har lŠmnat en beskrivning gŠllande kravet i 4.4.3 an- budsfšrfrŒgan och har efterfrŒgade rutiner. Larssons BŒttjŠnst uppfyller dŠrmed stŠllda skall-krav. GŠllande kravet i 4.4.4 anbudsfšrfrŒgan anger skall-kravet endast att an- budsgivaren ska utforma rutiner och kontrollmetoder samt tillŠmpliga in- struktioner. Redogšrelsen frŒn Larssons BŒttjŠnst Šr tillfyllest i fšrhŒllande till skall-kravets utformning. CTO och driftsledare refererar till tjŠnstemŠn vid Sjšfartsverket. Larssons BŒttjŠnst har inkommit med en redovisning av det egna miljšled- ningssystemet. SŒsom framgŒr av anbudet har ett utdrag ur relevanta delar av bolagets miljšledningssystem bifogats och dŠrmed redovisats enligt skall-kravet i 4.5 anbudsfšrfrŒgan. UTREDNINGEN I MLET FšrfrŒgningsunderlaget, anbudsfšrfrŒgan 2.3 Syfte med uppdraget Syftet med upphandlingen Šr att teckna ramavtal med en anbudsgi- vare. [Ð Ð Ð] 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING 3.4 Anbudets utformning Observera att samtliga skall-krav, skall vara uppfyllda och redovi- sade i anbudet. Det underlŠttar vid utvŠrderingen om anbudet fšljer nr ordningen i fšrfrŒgningsunderlaget. Samtliga punkter i Svars- formulŠr/Checklista bilaga 6 skall besvaras genom kryss/kommentar och/eller bifogade intyg. 4.1 Teknisk och yrkesmŠssig kapacitet Anbudsgivare skall ha den tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet som krŠvs fšr att kunna fullfšlja sina kontraktsfšrpliktelser. Med anbudet skall bifogas en beskrivning av fšretaget; dess verksamhet, resurser och kapacitet. 4.4.3 Olycksfall och incidenter Anbudsgivaren skall ha rutiner fšr rapportering av olycksfall och incidenter som alltid skall rapporteras till Sjšfartsverket. 4.4.4 Rutiner och kontrollmetoder Anbudsgivaren skall utforma rutiner och kontrollmetoder sŒ att gŠl- lande lagar och fšrordningar samt tillŠmpliga instruktioner frŒn be- stŠllaren fšljs. 4.5 Miljšledningssystem Anbudsgivaren skall ha faststŠllda rutiner fšr sitt miljšarbete samt uppfylla de miljšfšrfattningar som gŠller fšr verksamheten. Ruti- nerna bšr fšlja kraven i SS-EN ISO 14001 eller motsvarande. Med anbudet skall bifogas antingen intyg om certifiering eller en redo- visning av det egna miljšledningssystemet. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING SK€LEN F…R AVG…RANDET RŠttslig reglering Vid offentlig upphandling enligt 15 kap. LOU gŠller enligt 15 kap. 2 € LOU bl.a. bestŠmmelserna i 1 kap. och 16 kap. LOU. Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon an- nan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. I mŒl om ingripande enligt LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter han grundar sin talan och att domstolen Šr begrŠnsad till de grunder som parten har Œberopat (jfr R 2009 ref. 69). En upphandlande myndighet kan normalt sett inte stŠlla allt fšr lŒngtgŒende krav fšr att en leverantšr ska anses uppfylla ett skall-krav avseende en allmŠn redogšrelse om fšretaget, verksamheten, arbetssŠttet eller dylikt (jfr Kammar- rŠtten i Gšteborgs dom den 15 december 2009 i mŒl nr 5932-09, KammarrŠt- ten i Gšteborgs dom den 9 juni 2010 i mŒl nr 1325-10 och 1326-10 samt KammarrŠtten i Jšnkšpings dom den 24 april 2014 i mŒl nr 2755-13). 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING FšrvaltningsrŠttens bedšmning Sjšfartsverkets yrkande om avvisning En av huvudprinciperna i LOU Šr att anbud som brister i uppfyllandet av obli- gatoriska krav i fšrfrŒgningsunderlaget inte ska beaktas vid utvŠrderingen. Om BSG:s anbud brister i kravuppfyllelse pŒ sŠtt som NOS anfšr har Sjšfartsver- ket, genom att utvŠrdera BSG:s anbud, agerat i strid med bestŠmmelserna i LOU. I mŒl angŒende šverpršvning av en upphandling enligt LOU ska domstolen pršva om den upphandlande myndigheten, pŒ sŠtt som sškande anfšr, har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag. I fšrevarande mŒl ska fšrvaltningsrŠt- ten sŒledes pršva de invŠndningar som NOS har anfšrt gentemot Sjšfartsver- kets agerande i upphandlingen. Mot denna bakgrund saknas det anledning att pŒ Sjšfartsverkets angivna grunder avvisa den del av NOS ansškan som avser BSG:s anbud. Yrkandet hŠrom ska dŠrfšr avslŒs. AngŒende fšrvaltningsrŠttens pršvning Ett ingripande enligt LOU fšrutsŠtter, utšver att upphandlande myndighet har brutit mot nŒgon bestŠmmelse i LOU, att myndighetens agerande har med- fšrt att sškande leverantšr har lidit eller kan komma att lida skada. Eftersom NOS placerats pŒ tredje plats i utvŠrderingen och ramavtal bara ska tecknas med en anbudsgivare, kan skada fšr NOS endast uppkomma om sŒvŠl Lars- sons BŒttjŠnst som BSG borde ha uteslutits. Det Šr NOS som ska visa att det finns fšrutsŠttningar fšr ingripande enligt LOU. FšrvaltningsrŠtten kommer i det fšljande att ta stŠllning till NOS in- vŠndningar mot Larssons BŒttjŠnsts anbud. Om dessa inte har fog fšr sig, finns det ingen anledning att pršva NOS invŠndningar mot BSG:s anbud. 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING Teknisk och yrkesmŠssig kapacitet Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att en anbudsgivare ska ha den tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet som krŠvs fšr att kunna fullfšlja kontraktsfšr- pliktelserna samt att det med anbudet ska bifogas en beskrivning av fšreta- get; dess verksamhet, resurser och kapacitet. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att kraven Šr obligatoriska. NOS har gjort gŠllande att den av Larssons BŒt- tjŠnst lŠmnade beskrivningen inte uppfyller kraven. Sjšfartsverket anser dock att Larssons BŒttjŠnst uppfyller kraven. Larssons BŒttjŠnst har lŠmnat en beskrivning av fšretagets verksamhet och redogjort fšr tidigare uppdrag och arbetsuppgifter samt lŠmnat en redovis- ning šver besŠttningsmedlemmarnas erfarenheter. Eftersom det normalt sett inte kan stŠllas allt fšr lŒngtgŒende krav fšr att en leverantšr ska anses upp- fylla ett skall-krav avseende en allmŠn redogšrelse om fšretaget, verksamhet- en, arbetssŠttet eller dylikt anser fšrvaltningsrŠtten att Larssons BŒttjŠnsts anbud uppfyller det aktuella kravet. Olycksfall och incidenter Larssons BŒttjŠnst har lŠmnat en beskrivning i anbudet dŠr det anges att olycksfall och incidenter rapporteras till antingen Kanalcentralen, CTO eller driftsledaren. I fšrfrŒgningsunderlaget har det uppstŠllts ett krav pŒ att anbudsgivaren ska ha rutiner fšr rapportering av olycksfall och incidenter som alltid ska rapporteras till Sjšfartsverket. Det uppstŠlls dock inget krav pŒ exempelvis innehŒllet i rutinen. Mot denna bakgrund finner fšrvalt- ningsrŠtten att vad NOS har anfšrt gŠllande detta krav inte Šr tillrŠckligt fšr slutsatsen att Larssons BŒttjŠnst brister i kravuppfyllelse. 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING Rutiner och kontrollmetoder NOS har gjort gŠllande att Larssons BŒttjŠnst inte uppfyller kraven pŒ ruti- ner och kontrollmetoder dŒ det bl.a. inte framgŒr vem som ansvarar fšr vad. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det i fšrfrŒgningsunderlaget inte har uppstŠllts nŒgot krav pŒ att rutiner ska finnas. Det obligatoriska kravet anger endast att det krŠvs att anbudsgivaren ska utforma rutiner och kon- trollmetoder sŒ att gŠllande lagar och fšrordningar samt tillŠmpliga in- struktioner frŒn bestŠllaren fšljs. Vad NOS har anfšrt visar dŠrfšr inte att Larssons BŒttjŠnst brister i kravuppfyllelse gŠllande det nu aktuella kravet. Miljšledningssystem De krav gŠllande miljšledningssystem som uppstŠlls i fšrfrŒgningsun- derlaget, och som enligt fšrvaltningsrŠtten Šr obligatoriska, Šr att anbuds- givaren ska ha faststŠllda rutiner fšr sitt miljšarbete och uppfylla de miljš- fšrfattningar som gŠller fšr verksamheten samt att det till anbudet ska fo- gas antingen intyg om certifiering eller en redovisning av det egna miljš- ledningssystemet. Eftersom det i fšrfrŒgningsunderlaget anges att rutinerna bšr fšlja kraven i SS-EN ISO 14001 eller motsvarande anser inte fšrvalt- ningsrŠtten att detta Šr ett sŒdant obligatoriskt krav som, om det inte upp- fylls, fšranleder att det lŠmnade anbudet ska fšrkastas. Larssons BŒttjŠnst har i bilaga till anbudet angett att det tillŠmpar ett miljš- ledningssystem i enlighet med SS EN ISO 14001 men att det inte Šr certi- fierat samt bifogat utdrag ur relevanta delar av systemet. FšrvaltningsrŠtten anser, med beaktande av vad Sjšfartsverket invŠnt, att vad NOS har lagt fram gŠllande Larssons BŒttjŠnsts miljšledningssystem inte Šr tillrŠckligt fšr slutsatsen att dess anbud brustit i uppfyllande av skall-kravet gŠllande miljšledningssystem. 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 8303-14 I LINK…PING Sammanfattning Sammanfattningsvis finner fšrvaltningsrŠtten att NOS inte har visat att Larssons BŒttjŠnsts anbud brister i uppfyllande av skall-kraven i fšrfrŒg- ningsunderlaget. Det saknas dŠrfšr anledning fšr fšrvaltningsrŠtten att ta stŠllning till de av NOS anfšrda bristerna gŠllande BSG:s anbud. Det finns dŠrmed inte skŠl fšr ingripande enligt LOU. Ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) Magnus Wickstršm Fšredragande har varit Christine Lindstršm. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket