F…RVALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG S…KANDE DOM 2013-12-20 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 10848-13 E Avdelning 3 Enhet 32 Dok.Id 239958 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Celab Communication AB, 556197-1291 RollsbovŠgen 20 442 40 KungŠlv Ombud: Advokat Joel Gustafsson och jur.kand. Christian Martinsson MAQS Law Firm AdvokatbyrŒ AB Box 11918 404 39 Gšteborg MOTPART Gšteborgs Stad, Stadsledningskontoret 404 82 Gšteborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, fšrkortad LOU ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. FšrvaltningsrŠttens interimistiska beslut den 9 oktober 2013 upphšr dŠr- med att gŠlla. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG BAKGRUND Gšteborgs stad Stadsledningskontoret (Stadsledningskontoret) genomfšr avropsfšrfrŒgan Rakelmobiler Grund enligt Statens Inkšpscentrals ramav- tal fšr Rakelprodukter. Stadsledningskontoret har genom meddelande om tilldelning den 29 sep- tember 2013 tilldelat upphandlingen till Swedish Radio Supply AB (SRS). Vidare har en frivillig avtalsspŠrr tillŠmpats t.o.m. den 9 oktober 2013. FšrvaltningsrŠtten har efter yrkande frŒn Celab Communication AB (Ce- lab) fattat beslut om att Stadsledningskontoret inte fŒr ingŒ avtal om upp- handlingen Rakelmobiler Grund enligt Statens Inkšpscentrals ramavtal fšr Rakelprodukter innan nŒgot annat har bestŠmts. YRKANDEN M.M. Celab yrkar i fšrsta hand att fšrvaltningsrŠtten ska besluta att upphandling- en inte fŒr avslutas fšrrŠn rŠttelse vidtagits pŒ sŒ vis att en ny utvŠrdering ska genomfšras dŠr SRS anbud inte ska ingŒ. I andra hand yrkar Celab att upphandlingen ska gšras om. Till stšd fšr sin talan anfšr bolaget i huvud- sak fšljande. Av fšrfrŒgningsunderlaget till ramavtalsupphandlingen fram- gŒr bl.a. att ÓMan-downfunktionÓ ska ingŒ i Rakelmobil typ ordinŠr. Vid upphandling i enlighet med en fšrnyad konkurrensutsŠttning enligt ett ra- mavtal ska myndigheten tilldela kontrakt till den anbudsgivare som lŠmnat det bŠsta anbudet pŒ grundval av de tilldelningskriterier som angetts i fšr- frŒgningsunderlaget till ramavtalet. En upphandlande myndighet Šr bunden av de skall-krav som tagits med i fšrfrŒgningsunderlaget (se KammarrŠtten i Stockholms dom den 21 oktober 2009 i mŒl nr 5942-09). De strŠnga krav pŒ likabehandling som fšljer av 1 kap. 9 € LOU innebŠr att en upphand- lande myndighet inte kan anta ett anbud som inte uppfyller samtliga skall- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG krav. I detta fall har Stadsledningskontoret antagit SRS anbud trots att den Rakelmobil som de offererat inte uppfyller det uppstŠllda skall-kravet om en man-downfunktion. Enligt tillverkaren (Sepura) till den Rakelmobil som SRS offererat Šr man-downfunktionen beskriven sŒsom Celab ocksŒ definierar den i form av en lŠgesberoende funktion som larmar nŠr en ter- minal blir liggande eller slutar att ršra sig. Sepura anger att denna funktion finns pŒ modellerna i serierna STP 9000, STP 8000 och STP8X. SRS har offererat modellen SRH3900. Denna modell har en funktion som kallas Loneworker, vilket inte Šr detsamma som man-downfunktion. Det framgŒr ocksŒ i produktjŠmfšrelsen mellan modellerna STP8000 och SRH3900 hos Sepura att modellen SRH3900 saknar man-downfunktion, Šven om denna information efter att ansškan om šverpršvning kommit in har Šndrats hos tillverkaren. Skillnaderna i funktion innebŠr att den s.k. lone- workerfunktionen i SRH 3900 inte Šr likvŠrdig med den efterfrŒgade man- downfunktionen eftersom den inte larmar nŠr den blir stilla eller hamnar i visst lŠge utan enbart larmar efter en timer som inte ŒterstŠllts. Det faktum att tillverkaren Sepura och SRS efter ansškan om šverpršvning lŠmnats in Šndrat i produktspecifikationen och pŒ hemsidor talar fšr att man- downfunktion och loneworkerfunktion Šr tvŒ skilda saker. Vore det samma funktion skulle det inte finnas anledning att sŒ skyndsamt Šndra detta. Den konstaterade bristen kommer dŠrfšr att innebŠra att Stadsledningskontoret inte kommer att fŒ Rakelmobiler med de egenskaper och funktioner som sŠrskilt efterfrŒgats i ramavtalets fšrfrŒgningsunderlag. Stadsledningskon- toret har dŠrfšr frŒngŒtt de skall-krav som stŠllts i fšrfrŒgningsunderlaget. Eftersom SRS inte uppfyller samtliga skall-krav har de inte varit kvalifice- rade fšr utvŠrdering och anbudet skulle rŠtteligen fšrkastats. Principerna om transparens och likabehandling har dŠrmed švertrŠtts i upphandlingen. Upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att anbudet frŒn SRS inte ska ingŒ och dŒ skulle Celab ha tilldelats upphandlingen. Om upphandlingen inte kan rŠttas gšr Celab gŠllande att fšrfrŒgningsunderlaget och Stadsledningskon- torets agerande brister avseende kraven pŒ transparens och likabehandling. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG Principen om transparens innebŠr att fšrfrŒgningsunderlag och tilldel- ningskriterier ska vara sŒ formulerade att alla normalt omsorgsfulla an- budsgivare kan tolka kriterierna pŒ samma sŠtt (jfr EU-domstolens dom C19/00Siac). Eftersom Stadsledningskontoret vid utvŠrdering har frŒngŒtt fšrfrŒgningsunderlagets uppstŠllda krav sŒ kan det inte fšrstŒs pŒ annat sŠtt Šn att Stadsledningskontoret anser att det rŠcker att offerera en ordinŠr Ra- kelmobil utan sŠrskilda egenskaper och funktioner. Om Celab kŠnt till detta hade de kunna offerera en enkel och billig Rakelmobil utan man- downfunktion. Celab har dŠrfšr frŒntagits mšjligheten att lŠmna ett sŒ konkurrenskraftigt anbud som mšjligt. FšrfrŒgningsunderlaget och Stads- ledningskontorets agerande stŒr dŠrmed i strid med principerna om fšrut- sŠgbarhet, transparens och likabehandling i 1 kap. 9 € LOU. Upphandling- en ska dŠrfšr i andra hand gšras om. Eftersom Celab hade tilldelats kon- trakt i upphandlingen genom ett korrekt fšrfarande frŒn Stadsledningskon- torets sida lider Celab skada i LOU:s mening. I varje fall riskerar de skada, vilket Šr tillrŠckligt fšr ingripande enligt LOU. Det har inte tidigare funnits anledning att reagera pŒ ramavtalet, eftersom det vid denna upphandling fanns en samsyn mellan Celab och švriga leverantšrer inom branschen om definitionen av man-downfunktion. Det Šr fšrst efter att de offererat en Rakelmobil utan man-downfunktion som SRS inte lŠngre delar den branschgremensamma definitionen av funktionen man-down. Det har inte funnits mšjlighet fšr Celab att tidigare upptŠcka bristen i SRS anbud, ef- tersom de inte fŒtt ta del av vilka produktspecifikationer som hŠrršr till vilken kategori trots pŒstštningar hos Statens inkšpscentral. Stadsledningskontoret anser att klagandens ansškan om šverpršvning ska avslŒs. SRS anbud uppfyller samtliga i fšrfrŒgningsunderlaget stŠllda skall-krav varfšr det inte finns nŒgon anledning att vidta rŠttelse. FšrfrŒg- ningsunderlaget Šr inte heller otydligt varfšr det inte finns skŠl att gšra om den fšrnyade konkurrensutsŠttningen. NŠr det gŠller man-downfunktion sŒ Šr det en sŠkerhetsfunktion som anvŠnds fšr att automatiskt kŠnna av och 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG rapportera om anvŠndaren har skadats eller behšver pŒkalla hjŠlp. Det finns ingen bransch-gemensam eller vedertagen definition av hur en man- downfunktion tekniskt ska uppnŒs eller vad som ska aktivera det automa- tiska larmet. Inom internationell rŠddningstjŠnst finns en mŠngd olika funktioner, som generellt benŠmns man-downfunktion utan att de har samma detektion av larmlŠget. Den av SRS offererade produkten har en automatisk larmfunktion. Olika tillverkare har valt olika namn och olika utfšranden av larmfunktionen. Namnen kan variera mellan tillverkare och Šven mellan olika modeller hos samma tillverkare. Funktionerna har dock alltid gemensamt att apparaten sŠnder ett larmmeddelande utan anvŠnda- rens medverkan, Šven om olika tekniska lšsningar ligger bakom hur detta detekteras. Olika tillverkares erbjudanden kan ŠndŒ vara funktionellt lik- vŠrdiga trots olika benŠmningar. Den av SRS offererade produkten anvŠn- der en timer fšr larmfunktionen, till skillnad frŒn andra modeller som an- vŠnder sig av en nivŒsensor. Funktionen, att skicka ivŠg ett automatiskt larm nŠr nŒgot ovanligt intrŠffar, Šr ŠndŒ densamma. Stadsledningskontoret har valt att avropa en Rakelmobil ordinŠr, istŠllet fšr en mer tekniskt avan- cerad. DŠrmed har det inte funnits anledning att speciellt analysera eller precisera hur det automatiska larmfunktionskravet ska uppnŒs. Det Šr ocksŒ av vikt, eftersom behovet som definierats, att den automatiska larm- funktionen inte blir ett kostnadsdrivande krav. Behovet Šr en grundlŠg- gande och enkel mobil som har ett lŒgt pris. Kravspecifikationen Šr den- samma som i ramavtalet. Stadsledningskontoret har varken lagt till eller tagit bort skall-krav i sitt avrop. Att fšrkasta ett anbud vars produkt har en automatisk larmfunktion men som benŠmns pŒ ett annat sŠtt Šn man- downfunktion skulle vara att agera i strid med likabehandlingsprincipen. Det skulle ocksŒ vara mot principen om transparens att fšrkasta anbud pga. hur funktionen ska utlšsas nŠr det saknas precisering om funktionen tek- niskt i fšrfrŒgningsunderlaget. Celab har haft mšjlighet att reagera pŒ krav- sŠttningen redan vid Statens inkšpscentrals upphandling av ramavtalet. Vidare har det redan i samband med tilldelningsbeslut frŒn Statens Inkšps- 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG central varit kŠnt fšr Celab vilken modell av Rakelmobil som SRS valt att erbjuda som ordinŠr. Vad gŠller fšrfrŒgningsunderlaget sŒ Šr det inte otyd- ligt, utan detsamma som vid Statens inkšpscentrals ramavtalsupphandling Rakelmobiler. Skall-kravet pŒ man-downfunktion Šr ett funktionellt krav och vid sŒdana mŒste den upphandlande myndigheten tillŒta anbud med olika tekniska lšsningar som Šr funktionellt likvŠrdiga. Att skall-kravet inte nŠrmare preciserar hur den automatiska larmfunktionen tekniskt ska upp- nŒs innebŠr inte att kravet Šr otydligt. BŒde klagandens offererade produkt och den av SRS offererade produkten har en funktion som utlšser ett automatiskt larm. FšrfrŒgningsunderlaget Šr inte otydligt, varfšr det inte finns anledning att gšra om konkurrensutsŠttningen. DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Efter en ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol šverpršva en upphandling (16 kap. 4 € LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet beaktas (1 kap. 9 € LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta har medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts (16 kap. 6 € LOU). 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG Om ramavtal ingŒtts med flera leverantšrer enligt 5 € och om inte alla vill- kor Šr angivna i ramavtalet, skall parterna inbjudas att pŒ nytt lŠmna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Dessa villkor fŒr om det Šr nšdvŠndigt preciseras och vid behov kompletteras med andra villkor som angetts i fšrfrŒgningsunderlaget till ramavtalet. Vid tillŠmpning av fšrsta stycket skall 1. den upphandlande myndigheten fšr varje kontrakt som skall tilldelas skriftligen samrŒda med de leverantšrer som kan genomfšra kontrak- tet, 2. den upphandlande myndigheten ange en tidsfrist som Šr tillrŠcklig fšr att lŠmna in anbud fšr varje sŠrskilt kontrakt, med hŠnsyn tagen till upphandlingens art och omfattning, 3. anbuden lŠmnas skriftligen och den upphandlande myndigheten inte ta del av innehŒllet i dem innan den angivna svarstiden har lšpt ut, och 4. den upphandlande myndigheten tilldela varje enskilt kontrakt till den anbudsgivare som har lŠmnat det bŠsta anbudet pŒ grundval av de till- delningskriterier som angetts i fšrfrŒgningsunderlaget till ramavtalet. (5 kap. 7 € LOU) FšrvaltningsrŠttens pršvning utgšr en kontroll av om det finns skŠl att in- gripa mot upphandlingen pŒ grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna eller andra bestŠmmelser i LOU. FšrvaltningsrŠtten ska endast beakta de grunder som sškanden har framfšrt i mŒlet (jfr R 2009 ref. 69). 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG Utredningen Av avropsfšrfrŒgan Rakelmobiler Grund enligt Statens Inkšpscentrals ra- mavtal fšr Rakelprodukter (dnr 96-10-2013), daterad den 29 augusti 2013 (dnr 0429/13) framgŒr bl.a. fšljande. Omfattning Denna fšrfrŒgan omfattar fšljande produkter och tjŠnster Rakelmobil typ OrdinŠr Specifikation Enligt Ramavtalets specifikation Av FšrfrŒgningsunderlag, daterat 22 februari 2013, avseende upphandling Rakelprodukter 12/16 vid Statens inkšpscentral framgŒr bl.a. fšljande. 6.2 Rakelmobil OrdinŠr Rakelmobil OrdinŠr Šr tŠnkt att passa den avropande organisation som stŠller grundlŠg- gande och enklare krav pŒ Rakelmobiler och vŠrdesŠtter ett lŒgt pris. Anbudsgivaren ska prissŠtta fšrdefinierad typ kallad OrdinŠr enligt fšljande: Rakelmobil OrdinŠr ska ha fšljande egenskaper och funktioner utšver de švriga ska-krav som stŠlls i upphandlingen. Priset ska gŠlla en komplett Rakelmobil inklusive, reseladdare fšr 230 V AC, antenn, batteri, programvara fšr Rakelmobilen och grundprogrammering enligt avropsfšrfrŒgan. - GPS-funktion - Man downfunktion - FŠrgskŠrm - LŠgst IP-klass: IP 54 - Minsta RF-uteffekt 1 W - Alfanumerisk knappsats FšrvaltningsrŠttens bedšmning Pršvningsram i det aktuella mŒlet Celab har begŠrt šverpršvning av den fšrnyade konkurrensutsŠttningen som Šr gjord utifrŒn Statens Inkšpscentrals ramavtal fšr Rakelprodukter. Ramavtalet fšreskriver vilka krav, s.k. skall-krav, som ska gŠlla fšr de 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG olika upphandlingarna inom ramavtalsomrŒdet. Den fšrnyade konkurrens- utsŠttningen har specificerat att kraven Šr helt enligt ramavtalets specifi- kaion, vilket innebŠr att ramavtalets skall-krav gŠller fšr den aktuella kon- kurrensutsŠttningen. Ramavtalets skall-krav som sŒdana kan inte pršvas i den aktuella šver- pršvningen, utan de har varit mšjliga att klaga pŒ i samband med ramav- talsupphandlingen. Vad Celab anfšrt angŒende den syn som dŒ fanns pŒ begreppet man-downfunktion fšranleder inte nŒgon annan bedšmning i denna del. Fšrnyad konkurrensutsŠttning Ramavtal med fšrnyad konkurrensutsŠttning innebŠr, enligt 5 kap. 7 € LOU, att ett ramavtal har ingŒtts med flera leverantšrer utan att alla villkor Šr angivna i ramavtalet. Eftersom inte alla villkor behšver vara preciserade i ramavtalet finns det mšjlighet att precisera och vid behov komplettera villkoren som angetts i fšrfrŒgningsunderlaget vid upphandling av ramav- talet. Att avvika frŒn villkoren i ramavtalet Šr dock inte tillŒtet enligt 5 kap. 2 € LOU. Att villkoren i ramavtalet ska gŠlla vid den fšrnyade konkur- rensutsŠttningen kan inte tolkas sŒ att den upphandlande myndigheten ska vara skyldig att gŒ tillbaka och kontrollera att samtliga i ramavtalsupp- handlingen stŠllda skall-krav Šr uppfyllda vid den fšrnyade konkurrensut- sŠttningen. Det Šr endast de tillkommande villkor som stŠlls i fšrfrŒg- ningsunderlaget som den upphandlande myndigheten Šr skyldig att kon- trollera i den fšrnyade konkurrensutsŠttningen (jfr KammarrŠtten i Stock- holms dom den 24 augusti 2012 i mŒl nr 2615-12). Stadsledningskontoret har inte, enligt fšrvaltningsrŠttens mening, frŒngŒtt skall-kraven i ramavtalet nŠr den accepterat SRS anbud gŠllande en Ra- kelmobil med en lone-workerfunktion. Det stŒr helt klart att det inte har 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10848-13 E I G…TEBORG gjorts nŒgon teknisk specifikation i fšrfrŒgningsunderlaget fšr hur den automatiska larmfunktionen, man-down, ska fungera. BenŠmningen man- downfunktion Šr inte pŒ nŒgot sŠtt nŒgon sŠrskild specifikation fšr hur sjŠlva larmfunktionen ska fungera och benŠmningen anvŠnds inom olika omrŒden med olika definitioner. Den ger dock en upplysning om att nŒgon slags larmfunktion ska inkluderas i produkten som erbjuds. Fšr švrigt finns i anslutning till skall-kravet man-downfunktion en upplysning om att det i upphandlingen avses en ordinŠr Rakelmobil med grundlŠggande och enkla krav. Det framgŒr ocksŒ att den ska vara billig, vilket Œterigen visar att det ršr sig om grundlŠggande funktioner som efterfrŒgas. Att en produkt offer- eras med en annorlunda benŠmning av funktionen pŒ hemsida, produktblad och annat kan inte i detta fall anses vara att frŒngŒ skall-kraven i ramavta- let. FšrvaltningsrŠtten anser sammantaget att varken villkoren fšr den fšrnyade konkurrensutsŠttningen eller stadsledningskontorets agerande i densamma har stridit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna i LOU. Det finns dŠrfšr inte skŠl att ingripa mot den fšrnyade konkurrensutsŠttningen. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B/LOU) Susanne Nilsson RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšredraganden Maria Rydell. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket