FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2015-09-23 Meddelad i Mål nr 2439-15 Avd Dnr KSnr Dok.Id 120033 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dmn.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE MiroiAB, 556535-2688 Sveavägen 168 113 46 Stockholm Ombud: Pär Dahlund MiroiAB, Sveavägen 168 113 46 Stockholm Aktbll .. Växjö KONKURRENSVERKET 2Gt� -09- 2 3 1 Ombud: Matilda Nyberg Dahlbäck MiroiAB, Sveavägen 168 113 46 Stockholm Ombud: Ivana Petrovic Miroi AB, Sveavägen 168 113 46 Stockholm MOTPART Karlskrona kommun 371 83 Karlskrona SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen "Gymnasiala kurser och grundläggande kurser för vux 7-9 i distansform" med beteckning KS.2015.344.050 ska göras om. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Karlskrona kommun (kommunen) har genomfört en upphandling av ut­ bildning för vuxna i form av gymnasiekurser i distansform och grundsko­ lekurser för årskurs 7 -9 i distansform med beteckning KS.2015.344.050 (upphandlingen). Upphandlingen har genomförts i form av förenklad upp­ handling av B-tjänst enligt LOU. I tilldelningsbeslut den 6 juli 2015 beslu­ tade kommunen att anta det anbud som lämnats av NTI-skolan AB (NTI). Miroi AB (Miroi) yrkar att kommunen ska åläggas att göra om upphand­ lingen. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska lämnas utan bifall. Parterna anför bl.a. följande. Miroi Av tilldelningsbeslutet framgår att Miroi har erhållit relativt låga poäng avseende de beskrivningar som sedan påverkade slutbetyget för anbudet. Anledningen är att utvärderingsmodellen i förfrågningsunderlaget är så pass otydlig att transparensprincipen, som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU, trätts för när. Miroi har lidit skada härav, eller i vart fall riskerar att lida skada härav. I utvärderingsmodellen används flertalet subjektiva be­ grepp som motsvarar poäng i en betygsskala för varje kriterium. Det fram­ går ingenstans i förfrågningsunderlaget vad som avses med begreppen, hur de ska tolkas eller vad de ska motsvara för kvantitet eller kvalitet. Transparensprincipen innebär bl.a. att ett förfrågningsunderlag med dess utvärderingsmodell ska vara tydligt och klart så att en anbudsgivare klart kan utläsa vad som kommer att tillmätas betydelse i utvärderingen. Av FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ tilldelningsbeslutet kan utläsas att kommunen har valt att motivera anbuds­ givarnas inlämnade beskrivning endast med enstaka kommentarer. Det framgår och klargörs dock ingenstans i tilldelningsdokumentationen hur respektive anbudsgivares beskrivningar har bedömts och vad i respektive beskrivning som utmynnar i respektive betyg. Det är inte meningen att anbudsgivaren ska gissa sig till vad kommunen efterfrågar, vad det är som ger mervärde och således vad som ger ett visst betyg i utvärderingen. Ge­ nom att inte tydliggöra för anbudsgivare vad kommunen har för krav på utvärderingskriterierna som ställts och som ska betygsättas har kommunen åsidosatt transparensprincipen och förbehållit sig fri prövningsrätt. Angående utvärderingskriteriet "Personal" framgår av tilldelningsbeslutet att Miroi erhållit betyg 2 avseende detta kriterium. Det framgår dock ingen motivering till erhållen poäng eller vad Mirois anbud saknar annat än en nödtorftig kommentar. Kommunen utvärderade inte redovisningen av per­ sonalens kompetens och erfarenhet utan snarare hur personalen är lokali­ serad, hur anbudsgivaren arbetar med skolledning och med administration, kollegialt lärande, skolutveckling samt kvalitets- och systemutveckling. Det angavs dock ingenstans i förfrågningsunderlaget vad kommunen hade för förväntningar på anbudsgivarens beskrivning av kriteriet och att perso­ nalens lokalisering, skolledning och kvalitetsutveckling skulle beskrivas i kriteriet. Angående utvärderingskriteriet "Genomförande kurser" framgår ingen motivering till varför Miroi erhållit betyg 3. Det var inte redovisningen av vilka kurser som kan erbjudas som utvärderades utan snarare hur brett kursutbud som erbjöds och hur tydlig anbudsgivaren var med att beskriva vem som utvecklar kurserna. Det angavs ingenstans i förfrågningsunderla­ get vad kommunen hade för förväntningar på kursutbudet eller hur många kurser anbudsgivaren måste erbjuda för att erhålla respektive betyg. Dessu­ tom har kommunen tillfört ett utvärderingskriterium som enligt kravspeci- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ fikationen är ett skall-krav och inte ett utvärderingskriterium vilket gör att förlrågningsunderlaget tillförts egenskaper i efterhand och att kommunen blandat ihop skall-krav med utvärderingskriterier. Samma argumentation kan anföras avseende utvärderingskriteriema "lärare", "övrigt" och "ut­ veckling och samverkan". Angående utvärderingskriteriet "Genomförande organisation" har inte kommunen kommenterat eller redogjort för sin bedömning över huvud taget vilket inte kan tolkas på annat sätt än att samtliga anbudsbeskrivning­ ar "motsvarat kommunens förväntningar". Angående utvärderingskriteriet "Genomförande bedömning och examinat­ ion" har kommunen inte motiverat Mirois betyg och inte heller angett vad kommunen förväntar sig av anbudsgivare avseende utvärdering och exam­ ination. Utvärderingen har inte skett enligt utvärderingskriteriets redovis­ mng. Angående utvärderingskriteriet "Genomförande utveckling och samver­ kan" har kommunen inte motiverat Mirois betyg och även lagt till delkrite­ rier i tilldelningsbeslutet jämfört med förfrågningsunderlaget. Det är up­ penbart att kommunen blandat ihop skall-krav som inte utvärderas med utvärderingskriterier som utvärderas och utmynnar i ett betyg för anbuds­ givarens beskrivning av utvärderingskriteriet. Angående utvärderingskriteriet "Utrustning" skedde inte utvärderingen enligt utvärderingskriteriema utan istället av lärplattformens användarvän­ lighet och huruvida laborationslåda används. Hade det tydligt framgått av förlrågningsunderlaget att anbudsgivaren ska tillhandahålla laborationslåda och beskriva användarvänligheten i lärplattformen hade Miroi fokuserat på att i anbudet beskriva det som efterfrågades och erbjudit laborationslåda. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ Kommunen har även jämfört anbuden med varandra vilket strider mot LOU. Miroi har lidit skada eller i vart fall riskerat att lida skada då Miroi självfal­ let kunnat utforma sina beskrivningar avseende utvärderingskriteriema annorlunda med möjlighet att tilldelas kontrakt om det hade framgått på ett tydligt sätt vad som skulle tillmätas betydelse i utvärderingen. Miroi ham­ nade enligt tilldelningsbeslutet förhållandevis högt upp i placeringslistan varför det får betraktas som att Miroi skulle haft en högst reell chans att tilldelas kontraktet om inte kommunens förfrågningsunderlag brustit i transparens och kommunen inte hade förbehållit sig nästintill fri pröv­ ningsrätt. Kommunen Vad Miroi anför om att utvärdering skett av skall-krav är helt felaktigt. I kravbilagan med skall-krav och bör-krav framgår tydligt att det är bör­ kraven som utvärderas. Kommunen har tydligt angett hur utvärderingen ska ske. Utgångsläget är betyget tre som anger godtagbar nivå enligt för­ väntan, därmed ingen motivering. Är betygen sämre eller bättre än betyg tre åtföljs det av en motivering. Under upphandlingsprocessen inkom inga frågor av innehåll på krav eller bedömning. LOU ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat eller hur en utvärderingsmodell ska vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i de allmänt hållna bestämmelserna. I kravet på affärsmässighet får anses ligga att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upp­ handlingen. En utvärderingsmodell ska vara så utformad den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ fördelaktigt antas. Detta följer också av de gemenskapsrättsliga principerna avseende krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. I praxis har godtagits att de skiftande förhållandena som förekommer i det ekonomiska livet gör att förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de princi­ per som bär upp LOU och unionsrätten inte träds för när (se bl.a. RÅ 2002 ref. 50). Upphandlingen är genomförd utifrån de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § LOU. Utvärderingen är korrekt utförd utifrån de parametrar som anges i förfrågningsunderlaget. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada över­ pröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förut­ sebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av punkt 2.1 i förfrågningsunderlaget benämnd "Tjänsten" framgår föl­ jande. Upphandlingen avser utbildning för vuxna i form av: Gymnasiekurser i distansform Grundskolekurser år 7 - 9 i distansform Kurserna skall 1 följa de av Skolverket fastställda nationella kursplanerna. Syftet med utbildningen är att deltagarna ska :fä behörighet och kompetens för fortsatta studier och för arbetslivet. Utbildningsanordnaren skall 2 beskriva vilka kurser - kursnamn, kurskod och verksamhetspoäng - som kan erbjudas. Behovet av flexibilitet vad gäller kursval och starttider är stort. För att stimulera till livslångt lärande krävs stora möjligheter till indivi­ duell planering och möjligheter att påverka. Kontinuerliga starter under året, utifrån indi­ videns behov, är mycket viktigt. Utbildningen skall 3 genomföras så att Möjlighet till såväl deltidsstudier, heltidsstudier och individuell studietakt finns Det finns möjlighet till individuella och kontinuerliga starter över året Studerande får det stöd som behövs för att genomföra utbildningen Studerande har inflytande och ansvar för sin utbildning Studerandes tidigare erfarenheter och kunskaper respekteras och tas till vara Pedagogiska metoder och arbetssätt utvecklas och utvärderas Bedömning och betygssättning kan göras på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. Utbildningsanordnaren skall 4 redovisa vilka krav de ställer på de lärare man avser att använda för uppdraget. Karlskrona kommun är huvudman och ansvarig för verksamheten. Utbildningsanordnaren svarar för att utbildningen bedrivs i enlighet med de mål och rikt­ linjer som anges i skollagen, förordning om vuxenutbildning, läroplanen för vuxenutbild­ ningen samt kursplaner med betygskriterier. Personalen hos utbildningsanordnaren skall 5 ha god kännedom om ovan nämnda styrdoknment. Ansökan till utbildning sker till respek­ tive kommun på fastställd ansökningsblankett. Antagning sker enligt förordning om vux­ enutbildning (2011: 1108) där föreskrifter om behörighet och urval anges. Anordnaren är skyldig att sköta statistik och närvaroregistrering av deltagare samt lämna dessa uppgifter till huvudmannen. Detsamma gäller administration i samband med betygssättning. 7 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ Av punkt 3.5 i förfrågningsunderlaget benämnd "Kvalificeringsfasen" framgår bl.a. följande. I ett första steg granskas anbuden i kvalificeringsfasen. För att leverantören ska kvalifice­ ras till utvärdering krävs att samtliga ställda skallkrav är uppfyllda. Skall-kraven i förfråg­ ningsunderlaget samt skallkraven i bilaga 2 måste vara uppfyllda för att anbudet skall kunna utvärderas. Av punkt 3.6 i förfrågningsunderlaget benämnd "Utvärderingsfasen" fram­ går bl.a. följande. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas med hänsyn till nedan an­ givna kriterier. I samtliga kriterier kommer inlämnade anbud att tilldelas ett betyg inom skalan O - 5 efter hur väl de uppfyller kommunens önskemål. Betyg tilldelas enligt nedan­ stående betygssättningsmetod (gäller ej priskriteriet). 5 poäng= mycket hög nivå, långt över förväntan, ger stort mervärde 4 poäng= hög nivå, över förväntan, ger mervärde 3 poäng= godtagbar nivå, enligt förväntan, ger dock inget mervärde 2 poäng= låg nivå, under förväntan. 1 poäng= kvalitetsbrister, ej acceptabel nivå 0 poäng= inget svar Av punkt 3.6.1 i förfrågningsunderlaget benämnd "Kompetens, genomfö­ rande och utrustning" framgår bl.a. följande. Bedömning görs av genomförandet samt bedömning av anbudsgivarens/personalens erfa­ renhet och kompetens inom vuxenutbildningsornrådet. Bedömning sker av utvärderings­ grupp från berörd verksamhet. Av förfrågningsunderlagets kravspecifikation framgår bl.a. följande. 2. Personal Anbudsgivare skall ha personal med sådan utbildning, erfarenhet och behörighet som fordras för uppdraget. Detta gäller såväl det pedagogiska och ämnesrelaterade området FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ samt övriga områden. Redogör för vilka övriga resurser som ni erbjuder, t ex administra­ törer, specialpedagoger och praktiksamordnare. I anbudet bör framgå: * utbildningsföretagets krav på de personer som ska arbeta med uppdraget * vilken/vilka arbetsuppgifter som aktuella personer kommer att utföra * redovisning av kompetens- och erfarenhetsbakgrund för personalen i form av meritför­ teckning innehållande namn, teoretisk kompetens och yrkeserfarenhet. Det ska framgå att pedagogisk personal har lärarlegitimation. Utbildningssamordnare ska årligen uppdatera dessa uppgifter och överlämna till huvudmannen. Redogör tydligt för ovan bör-krav då detta utvärderas. (Personal delvikt 30 procent) 3. Genomförande Anbudet skall innehålla en beskrivning av hur företaget vill genomföra uppdraget. I beskrivningen bör följande ingå: Redogör tydligt för vilka kurser som kan erbjudas (kursnamn, kurskod och verksamhets­ poäng). Redogör tydligt för ovan bör-krav då detta utvärderas. (Genomförande, kursutbud delvikt 15 procent). Redogör för hur undervisningen organiseras, genomförs och utvärderas för att anpassas till den studerandes individuella behov och förutsättningar. Redogör för möjlighet till individuella och kontinuerliga starter över året. Redogör för hur deltids- respektive hel­ tidsstudier organiseras. Beskriv hur huvudmannen kan följa elevens studiegång. Redogör tydligt för ovan bör-krav då detta utvärderas. (Genomförande, organisation delvikt 10 procent). Redogör för på vilket sätt bedömning och examination sker. Beskriv fördelningen på insändningsuppgifter som rättas automatiskt alternativt bedöms av lärare. Beskriv vilka rutiner som finns för hur nationella prov används. Redogör för hur elever som får betyget F kan erbjudas prövning för att nå minst godkänt betyg. Om gymnasiearbete för yrkespro­ gram ingår i kursutbudet, redogör för på vilket sätt bedömning och examination sker. Redogör tydligt för ovan bör-krav då detta utvärderas. (Genomförande, bedömning examination delvikt 15 procent). Redogör för utvecklingsarbete inom kommunal vuxenutbildning som bedrivits tillsam­ mans med kommuner för att utveckla distanskonceptet. Redogör för på vilket sätt man 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ avser samverka med kommunen i uppföljnings- och utvecklingsarbete. Redogör tydligt för ovan bör-krav då detta utvärderas. (Genomförande, utveckling samverkan del­ vikt 10 procent). Utbildningsanordnaren ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete utifrån gällande krav i vuxenutbildningens styrdokument. Redogör för detta. I beskrivningen skall ingå hur man säkerställer identiteten på eleven samt hur man arbetar för att minimera fusk. Utveckling och kvalitetsarbetet skall ske i samverkan med köparen. 4. Utrustning Utbildningsanordnaren skall tillhandahålla en ändamålsenlig lärplattfonn, samt material och utrnstning för utbildningens genomförande. Avgiften för läromedel och andra peda­ gogiska hjälpmedel som tillhandahålls av säljaren och som skall ägas av den studerande f'ar inte överstiga inköpspriset. Utbildningsanordnaren skall till anbudet bifoga en testin­ loggning till lärplattformen, komplett med länk, användarnamn och lösen. Beskriv lärmiljön, lärplattformen, de läromedel och den utrnstning man avser använda samt i vilken omfattning och på vilket sätt eleven har tillgång till detta. Beskriv vilka resurser som avsätts för att underhålla och utveckla lärplattfonn och läromedel. Beskriv hur man avser genomföra laborationer i kurser där sådana moment ingår. Redogör tydligt för ovan bör-krav då detta utvärderas. (Genomförande, utrustning delvikt 5 pro­ cent). I rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 uttalade Regeringsrätten (numera Högsta för­ valtningsdomstolen) bl.a. följande. De skiftande förhållanden som före­ kommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och ut­ värderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förut­ sättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. I mål C-19/00 (SJAC Construction) p. 42-44 uttalade EU-domstolen bl.a. följande. Tilldelningskriterier ska vara formulerade, i kontraktshandlingar­ na eller i meddelandet om upphandling, på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. Skyldigheten att möjliggöra insyn innebär även att den 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ upphandlande myndigheten ska tolka tilldelningskriterierna på samma sätt under hela förfarandet. Slutligen ska tilldelningskriterierna, vid prövningen av anbuden, tillämpas objektivt och enhetligt på samtliga anbudsgivare. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att ta ställning till om de aktuella kriteriernas ut­ formning och utvärderingen av dem strider mot principen om transparens. Med beaktande av vad som framgår av rättspraxis har den upphandlande myndigheten ett visst utrymme för att mera skönsmässigt bedöma och ut­ värdera anbud under förutsättning att det sker på objektiva grunder och inom ramen för förfrågningsunderlaget. Då förfrågningsunderlaget enligt rättspraxis inte behöver vara optimalt utformat har det enligt förvaltnings­ rättens mening inte varit nödvändigt för kommunen att exakt ange vad som ska erbjudas för att uppnå ett visst betyg eller exakt vad som kommunen kommer att anse vara något som ger mervärde för att kriterierna ska kunna anses vara tillräckligt tydligt utformade. Avgörande är enligt förvaltnings­ rättens mening istället om kriterierna är utformade så att det i vart fall går att utläsa vad utvärderingen av respektive kriterium kommer att avse och att anbudsgivarna i vart fall får någon uppfattning om vad kommunen an­ ser vara eftersträvansvärt i respektive redogörelse. Förvaltningsrätten konstaterar att det av de aktuella utvärderingskriterierna framgår vad anbudsgivarna ska redogöra för och att det är anbudsgivarnas redogörelser för respektive kriterium som kommer att utvärderas. Då an­ budsgivarna för varje bör-kriterium uppmanas att tydligt redogöra för detta kan anbudsgivarna enligt förvaltningsrättens mening också förvänta sig att redogörelsernas tydlighet kommer att beaktas och ge mervärde. Några yt­ terligare uttalade angivelser eller exempel på vad kommunen anser vara eftersträvansvärt anges inte för något av kriterierna. 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ Förvaltningsrätten kan vidare konstatera att en del kriterier har en i vart fall delvis ledande beskrivning av vad som ska redogöras för så att anbudsgi­ vare därigenom kan få en uppfattning om vad kommunen anser vara efter­ strävansvärt. Kriteriet "Personal" kan enligt förvaltningsrättens mening rimligen läsas på så sätt att kommunen bl.a. kommer ge mervärde åt anbud med höga krav på de personer som ska arbeta med uppdraget. Sådana le­ dande beskrivningar saknas dock för andra kriterier, såsom kriteriet "Ge­ nomförande, kursutbud" som enligt förvaltningsrättens mening inte ger anbudsgivarna någon som helst vägledning i vad som kommunen anser vara eftersträvansvärt i redogörelsen över vilka kurser som erbjuds. I avsaknad av uttalade angivelser eller exempel för vad som kan bedömas vara eftersträvansvärt för respektive kriterium och då samtliga kriterier inte heller innehåller ledande beskrivningar krävs det enligt förvaltningsrättens mening för att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbuds­ givare ska kunna tolka de aktuella kriterierna på samma sätt att tjänsten som sådan i vart fall är tillräckligt tydligt beskriven i övrigt i förfrågnings­ underlaget att det därifrån kan ges ledning om vad som kommer att ge mervärde vid utvärderingen. Förvaltningsrätten anser dock att vad som anges under rubriken "Beskriv­ ning av tjänsten" i förfrågningsunderlaget och som inte utgör däri angivna skall-krav, sammantaget inte ger tillräcklig vägledning för anbudsgivarna för att kompensera för avsaknaden av konkreta angivelser eller exempel för vad som kan bedömas vara eftersträvansvärt vid utvärderingen av respek­ tive kriterium. Förvaltningsrätten anser således att förfrågningsunderlagets utformning strider mot principen om transparens och finner därför inte skäl att även pröva de andra grunder Miroi anfört i ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten bedömer också att Miroi riskerat att lida skada på så sätt att deras möjlighet att vinna kontraktet har påverkats negativt av att utvär­ deringskriterierna inte varit tillräckligt tydligt utformade. Då denna brist i 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2439-15 I VÄXJÖ upphandlingsförfarandet får anses ha påverkat det konkurrensuppsökande skedet bör upphandlingen göras om och ansökan om överprövning ska därför bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ID LOU) Elisabeth Lewin Föredragande: Victor Ericsson fiIåi, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bi 1 Den sömvill överklaga förvaltningsrättens beslut . ska skriva{tiJi Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ski·dock skickas eller lämnas till för­ valtningsiätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät ­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (20 1 1 : 1 029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1 . 2. 3. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 2. mer samt dagen för beslutet,