FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Mål nr 4013-11, 5135-11 Enhet 17 DOM 2011-05-11 Meddelad i Stockholm Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET 2011 -05- 1 2 Avd Dnr Doss Aktbil Pentanova AB, 556545-9327 Vättegränd 39 192 75 Sollentuna MOTPART Stockholms läns landsting Box 6909 102 39 Stockholm SAKEN Rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem- LOV DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar yrkandet att vissa handläggare hos landstinget ska entledigas från sina uppdrag. Förvaltningsrätten avslår överklagandena i övrigt. Dok.Id 112143 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom..se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN .DOM 4013-11, 5135--11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting har ett valfrihetssystern för husläkarverksamhet med basal hern�jukvård. Pentanova AB har hos landstinget ansökt om auk­ torisation för det val:frihetssysternet. Stockholms läns landsting har genom Sjukvårdsutskott City och Sjukvårdsutskott Norr den 1 februari 2011 re­ spektive den 3 februari 2011 beslutat att avslå bolagets ansökan. Besluten motiverades enligt fö\jande. Företrädarna för Pentanova AB, Fatah och Lokrnan Atroshi, har på ett allvarligt sätt åsidosatt sina skyldigheter i den verksamhet som man bedrivit vid Nya Järva Vårdrnottagning i bolaget SBR Atroshi AB. Den 8 december 2010 beslutades att i förtid säga upp avtalet med SBR Atroshi AB. I det ärendet visade utredningen att företaget på ett allvarligt sätt åsidosatt sina skyldigheter att lämna en korrekt verk­ sarnhetsrapportering till landstingets centrala systern som grund för utbe­ talning av ersättning. Utredningen visade också att företaget åsidosatt sina skyldigheter att upprätta patientjournaler enligt gällande författningar och att det fanns brister i kvaliteten på joumaldokurnentationen och den medi­ cinska handläggningen. De allvarliga brister som uppdagats och som Fatah och Lokman Atroshi såsom företrädare för företaget SBR Atroshi AB har ansvarat för, utgör grund för uteslutning av Pentanova AB. Pentanova AB yrkar att �jukvårdsutskottens respektive beslut rättas på så sätt att bolagets ansökan om auktorisation godkänns. Vidare yrkar bolaget att landstingets handläggare ska entledigas från sina uppdrag. Till stöd för sin talan anför bolaget huvudsakligen föUande. Pentanova AB inkom med sin ansökan om auktorisation, undertecknad av vd och styrelseledamot Fatah Atroshi, under november 2010. I slutet av december 2010 beslutades på bolagsstämma om en ny styrelse. Sedan den 1 januari 2011 består sty­ relsen av Sawza Atroshi, tillika firmatecknare, och suppleanten Göran Skogsberg. Information om ny styrelse och kopia på nytt registreringsbevis lämnades till landstinget under januari 2011. Styrelsen i Pentanova AB har aldrig varit företrädare för SBR Atroshi eller Nya Järva vårdrnottagning. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4013-11, 5135-11 Allmänna avdelningen Styrelsen har heller inte gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövning­ en. Pentanova AB har uppfyllt alla krav enligt auktorisationsvillkoren vid tiden för sjukvårdsutskottets beslut. I och med att Pentanova AB har upp­ fyllt de krav som anges i auktorisationsvillkoren skulle landstinget ha god­ känt ansökan. Genom att avslå ansökan har landstinget brutit mot LOV. Stockholms läns landsting bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. fö\jande. Bolaget har uteslutits från fortsatt deltagande i auktorisa­ tionsförfarandet på grund av att företrädare för bolaget gjort sig skyldiga till allvarliga fel i yrkesutövningen. Vid en joumalgranskning som utförts av BDO Consulting Group uppdagades allvarliga brister i SBR Atroshi AB:s verksamhet. Det framkom bl.a. attjoumalhandlingar saknas för många av de besök som registrerats i mottagningens kassasystem och att det förelåg stora brister avseende journaldokumentationens kvalitet. Före­ trädare för moderbolaget som faktiskt företräder dotterbolaget kan komma ifråga för kontroll av brottslighet och allvarliga fel i yrkesutövningen i en upphandling som dotterbolaget deltar i. En leverantör som befunnits olämplig att utföra en viss typ av verksamhet ska inte kunna kringgå ute­ slutningsbestämmelsema genom att upprätta ett nytt bolag som i sin tur ansöker om auktorisation. Vid tiden för bolagets ansökan om auktorisation var Lokman och Fatah Atroshi företrädare för både SBR Atroshi AB och Pentanova AB. Den 31 januari kl. 18.51 inkom ett e-mail från Pentanova AB där ett nytt registreringsbevis fanns bifogat. Enligt registreringsbeviset är Sawza Atroshi från och med den 1 januari 2011 ensam fömatecknare för Pentanova AB. Detta registreringsbevis inkom på kvällen dagen innan �jukvårdsutskottet skulle sammanträda. Det finns i detta läge ingen möjlig­ het för förvaltningen att ändra i ärendet utan det får behandlas i det skick som det föreligger. Varje undertecknad ansökan ska hanteras i vederbörlig ordning. Att Pentanova AB fått en ny styrelse under tiden för ansökans behandling påverkar inte hur ansökan behandlas inom ramen för auktorisa­ tionsförfarandet. Under angivna förhållanden borde ansökan möjligen ha avslagits redan på den grunden att kravet på att ansökan ska ha underteck- I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4013-11, 5135-11 Allmänna avdelningen nats av behörig firmatecknare inte är uppfyllt. Det torde krävas att den an­ givna firmatecknaren även är firmatecknare vid tiden för sjukvårdsutskot­ tets beslut om auktorisation. Det nya registreringsbeviset följdes inte av någon ny ansökan som undertecknats av den nya firmatecknaren. En sådan ansökan inkom den 7 februari och är under handläggning. Det nya registre­ ringsbeviset utgör inte rättelse av fel, förtydligande eller komplettering. Till styrkande av sina uppgifter åberopar Stockholms läns landsting en revisorsrapport. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 6 kap. 2 § LOV får den upphandlande myndigheten medge att en sökande rättar en felskrivning eller något annat uppenbart fel i ansökan. Den upphandlande myndigheten får begära att en ansökan förtydligas eller kompletteras. Av 7 kap. 1 § första stycket 4 LOV följer att den upphandlande myndighe­ ten får utesluta en sökande som har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yr­ kesutövningen och den upphandlande myndigheten kan visa detta. Enligt andra stycket samma paragraf gäller bl.a. att om sökanden är en ju-­ ridisk person, f'ar sökanden uteslutas om en företrädare för den juridiska personen gjort sig skyldig till sådant fel som avses i första stycket 4. Av 10 kap. 2 § LOV framgår att om den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i denna lag och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta om att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse. Förvaltningsrättens bedömning Det finns inte någon legal möjlighet för förvaltningsdomstol att entlediga handläggare hos en myndighet från sina uppdrag. Yrkandet om entledigan­ de ska därför avvisas. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4013-11, 5135-11 I STOCKHOLM Allmfuma avdelningen Frågan i målet är om det var rätt av sjukvårdsutskotten att besluta om att avslå Pentanova AB:s ansökan om auktorisering den 1 respektive den 3 februari 2011. Förvaltningsrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som ska visa att en sökande har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen. Rättspraxis som utvecklas beträffande lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, är vägledande för LOV be­ träffande förutsättningar för uteslutning, se prop. 2008/09:29 s. 86. Den avgörande tidpunkten för det företrädarskap som ska bedömas är tiden för anbudsgivningen, jfr RÅ 2010 ref. 79. Vid den tid som Pentanova AB gav in sitt anbud, tiden för anbudsgivningen, var Fatah Atroshi och Lolanan Atroshi företrädare för bolaget. Förvaltningsrätten anser att en samlad be­ dömning av utredningen i målen visar att de gjort sig skyldiga till allvarligt fel i yrkesutövningen. Landstinget har således haft fog för sina beslut att avslå Pentanova AB:s ansökningar den 1 respektive den 3 februari 2011. Vad Pentanova AB i övrigt anför angående landstingets handläggning av de ärenden som de överklagade besluten avser och den nya ansökan föran­ leder ingen annan bedömning. Överklagandena ska därför avslås. �� MAN ö�_ERKLA�, se bilaga (DV 3109/lA) 1 JJw,11a SclL(' Kaisa Söderberg Rådman Föredragande har varit Cecilia Östergren. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga fö:rvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockhoim. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förv:altnin.gsrätten. Överkhgandet ska ha kommitin till förvaltu ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet fot offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet inf:illet på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcket det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i katrrtnarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lätnnar prövningstiTI­ stånd otn det är av vikt för ledning av rättstil­ lärnpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövciugstillstånd inte meddelas står för- valtnin.gsrättens beslut fast Det är därför vik- tigt att det klart och tydligt frarogat av överkla- gandet riJl kammarrätten vanor man anser att prövningstillst.ånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehåHa 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personmunmer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan p1ats där kla­ ganden kan. nås för de1givning länmas om dessa uppgifter inte tidigru:e uppgetts i må­ let Om ru..gon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmäl-au snarast görs till kammatt�tten, det beslut som övetklagas med uppgift om förvaltningsrättens nanm, målnummer satut dagen för beslutet, de skäl sorn klaganden anger till stöd för begäran orn prövuingstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som khganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka. med varje särskilt bevis. � Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsiät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. � "' ·� 0 1lt:; � p� 0 ,.. CCD