LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-05-21 Meddelad i Stockholm SÖKANDE Spånga Blåband, 802017-7369 Skogängsvägen 59 163 41 Spånga MOTPART Arbetsförmedlingen, upphandlingsenheten Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Mål nr 7141-08 Rotel 227 , Sida 1 (6) Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 10 april 2008. -.,- 1. KONKURRENS\IERKi'T Avd Dnr Aktbil - - · 200a o� 22 - o- �, • ' Dok.Id 325346 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Doss LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 2 7141-08 BAKGRUND, YRKANDE M.M. Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av förstärkt jobbcoach­ ning för upptagningsområde Stockholm, diarienummer 07-5246-18, vilket senare har ändrats till 2008/10138/2.9. Upphandlingen avser områdena Stockholm, Huddinge, Solna och Södertälje och har genomförts som en förenklad upphandling. I förfrågningsunderlaget anges att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas. Enligt det meddelande om tilldelning, daterat den 31 mars 2008 inkom 36 anbud inom anbudstiden, 15 anbud förkastades av olika anledningar varav Spånga Blåband var ett av dessa. I meddelandet anges att avtal kommer att tecknas för arbetsmark­ nads01måde Stockholm med Liber Hermods AB, för arbetsmarknadsområ­ de Solna, Huddinge och Södertälje med Adecco Sweden AB. Spånga Blåband ansöker om överprövning. Föreningen begär även att läns­ rätten skall fatta ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får slut­ föras innan något amiat har beslutats. Som grund för sin talan anför Spånga Blåband huvudsakligen följande. Arbetsförmedlingen har felaktigt uteslutit föreningen från anbudsprövningen. I sitt anbud har Spånga Blåband både beskrivit ett typfall samt lämnat presentation av personal i förhållande till varje arbetsmarknadsområde som anbudet omfattar, vilka båda angivits som skall-krav i förfrågningsunderlaget. Det stora antalet icke-kvalificerade an­ bud är även en indikation på att det inte är helt entydigt hur skall-kraven i förfrågningsunderlaget ska tolkas. Många av de företag/organisationer som enligt tilldelningsbeslutet inte bedömts uppfylla skall-kraven är sådana som i likhet med Spånga Blåband länge lagt och vunnit anbud. Beslutet präglas även av diskriminering eftersom endast två av 22 företag tillhör den sociala ekonomin. Länsrätten beslutade den 10 april 2008 att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 3 7141-08 Arbetsförmedlingen bestrider Spånga Blåbands ansökan om överprövning i sin helhet och anför bl.a. följande. Arbetsfönnedlingen har gjort en riktigt bedömning som inte strider mot reglerna i LOU. Anbudet som Spånga Blå­ band lämnat uppfyller inte ställda skall-krav. I förfrågningsunderlaget efter­ frågas presentation för va�je arbetsmarknadsområde separat, detta angivs såsom ett skall-krav. Föreningens anbud avser tre arbetsmarknadsområden. Arbetsförmedlingen kan inte fim1a att anbudet im1ehåller sådan separat be­ skrivning som efterfrågats. Det typexempel som arbetsförmedlingen efter­ frågar ska innehålla information som praktiskt visar hur en deltagare genom individuellt anpassade insatser förbättrar sitt arbetssökande och ökar möj­ ligheten att få en anställning. Något sådant typexempel står inte att finna i föreningens anbud. Det Spånga Blåband visar i anbudet är olika moment som deras offererade tjänst im1ehåller är inte att jämställa med ett typexem­ pel. Ett skall-krav kan inte vara mer eller mindre uppfyllt. Kvalificeringsfa­ sen får inte sammanblandas med utvärderingsfasen. Det faktum att Spånga Blåband tidigare levererat tjänster till arbetsförmedlingen har inte någon betydelse för att klara kvalificeringskrav i den aktuella upphandlingen. Vad Spånga Blåband påstår om att arbetsförmedlingen skulle ha uppträtt diskri­ minerande i förhållande till anbudsgivare inom den sociala ekonomin före­ faller inadekvat men bestrids. Spånga Blåband har vidare inte vänt sig till upphandlande enhet för att ställa frågor under anbudstiden. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Den 1 januari 2008 trädde den nya LOU (2007:1091) i kraft. Enligt över­ gångsbestämmelserna skall bestämmelserna i den äldre LOU (1992:1528) tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet av den nya lagen. I förevarande fall är förfrågningsunderlaget daterat den 10 de­ cember 2007 och har således påbörjats före ikraftträdandet av den nya lagen varför tillämplig lag är LOU (1992:1528). LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 4 7141-08 Enligt 1 kap. 4 § LOU (1992:1528) gäller följande. Upphandling skall göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn. Av 7 kap. 1 § första stycket samma lag framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller förbjuda den upphandlande enheten att fortsätta upphandlingen utan att avhjälpa brister­ na. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget punkt 3.8 "Innehåll, upplägg och genomförande" anges att anbudet bl.a. skall innehålla följande, f) ett (1) typexempel som praktiskt visar hur en deltagare genom individuellt anpas­ sade insatser förbättrar sitt arbetssökande och ökar möjligheten för att få en anställ­ ning. Under punkt 3.4 i förfrågningsunderlaget under rubriken "Personella resur­ ser" anges bl.a. följande. Anbudet skall innehålla en tydlig och utförlig presentation av den kompetens och erfarenhet som offereras för den aktuella tjänsten. Namn på personal kommer att krävas inför avtalstecknande. Om anbudet avser mer än ett arbetsmarknadsområde skall presentation lämnas separat för varje arbetsmarknadsområde. Spånga Blåbands anbud omfattar arbetsmarknadsområdena Stockholm, Huddinge och Solna. Anbudet innehåller uppgifter om hur det går till då en ny arbetssökande remitteras från arbetsförmedlingen till föreningen. Vidare lämnas presentation för två personer innehållande utbildning och yrkeserfa­ renhet. Länsrätten görföljande bedömning Spånga Blåband har i sin ansökan om överprövning anfört att arbetsfönned­ lingen felaktigt uteslutit föreningen från anbudsprövningen. Av föreningens inlaga framgår att de anser att de uppfyller samtliga skall-krav ställda i för­ frågningsunderlaget. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 5 7141-08 Av ett förfrågningsunderlag ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att ett anbud ska kunna antas. Prövningen av anbud ska vidare ske i två separata steg som inte får sammanblandas. Det första steget avser de krav som en upphandlande enhet ställer på anbudsgivaren och benämns kvalifi­ ceringsfasen. Dessa krav är inte möjliga att uppfylla i lägre eller högre grad utan är av den art att de endast kan uppfyllas helt eller inte alls, därav nam­ net skall-krav. Därefter ska anbuden utvärderas enligt de krav som ställs på föremålet för upphandling och är den fas då själva utvärderingen av anbu­ den sker. För det fall att ett anbud inte uppfyller ett eller flera skall-krav ska anbudet förkastas och får inte utvärderas. Om en upphandlande enhet skulle anta ett anbud som inte uppfyller ett eller flera skall-krav skulle detta inne­ bära att anbudsgivama särbehandlades och således att principen om likabe­ handling inte upprätthölls. I begreppet "affärsmässigt" såsom det stadgas i 1 kap. 4 § LOU imyms de gemenskapsrättsliga principerna om transparens, ömsesidigt erkännande, likabehandling, proportionalitet och icke­ diskriminering. En upphandlande enhet måste således genom hela upphand­ lingsförfarandet följa dessa principer. De krav som en upphandlande enhet ställer i ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utfonnade så att alla rimligt infonnerade och nor­ malt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kraven på samma sätt. En upp­ handlande enhet har frihet att utefter föremålet för upphandling avgöra vil­ ka krav de anser vara relevanta och viktiga. Deima frihet begränsas av de ovaimämnda principerna. Enligt länsrättens bedömning är det krav som arbetsfönnedlingen ställt un­ der punkten 3.4 klart och tydligt utfonnat. I Spånga Blåbands anbud anges de personella resurserna tydligt och utförligt och i1mehåller kompetens och erfarenhet, dock anges inte presentation separat för de arbetsmarknadsom­ råden Spånga Blåbands anbud omfattar och som också är ett krav i förfråg­ ningsunderlaget. Arbetsförmedlingen har därför förfarit korrekt då de inte LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 6 7141-08 · utvärderat Spånga Blåbands anbud eftersom det som ovan anförts räcker med att ett krav inte är uppfyllt för att anbudet inte ska kunna antas. Mot bakgrund av ovanstående skall därför Spånga Blåbands ansökan om över­ prövning avslås och det interimistiska beslutet skall upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) � Eva Pedersen Rådman Föredragande har varit Helena Henriksson �--t� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGST!llSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas elle.r lämnas till läns.rätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkl kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnum.rner samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullrnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. aga nde skall kunna tas upp i '-'s u:::, "Cl � www.domstol.se