Dok.Id 221426 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se vrww.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM 2018-05-11 Meddelad i Falun Mål nr 1771-18 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Rönnberg & Mattsson Bygg AB, 556359-1758 Ivarshyttevägen 4 776 33 Hedemora MOTPART Hedemora kommunfastigheter AB, 556197-7975 Ombud: Advokat Marcus Lundell Advokatfirman Glimstedt Dalarna AB Box 1283 791 12 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENS�,,,r!I �V Avd Dnr KSnr L0 Ii ,... ,..,..� "''\� -, ""'""' ' Aktb\l 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1771-18 IFALUN YRKANDE M.M. Hedemora kommunfastigheter AB (Kommunfastigheter) upphandlar en to­ talentreprenad avseende "Byggnation av hiss, uppgradering av tillgänglighet och byte av tak" (dnr 7045). Kommunfastigheter beslutade den 9 april 2018 att tilldela kontraktet till Trond Bygg HoldingAB (Trondbygg). Rönnberg & Mattsson Bygg AB (RM) ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Trondbygg har inte teknisk och yrkesmässig kapacitet enligt AFB.52 för att genomföra entreprenaden. Trondbygg har inte utfört entreprenaderna enligt den inlämnade referenslistan och uppfyller inte heller kraven på ekonomisk stabilitet enligt AFB.52. RM åberopar ett utdrag från Credit Safe daterat den 16 april 2018. Kommunfastigheter bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad RM anfört är visat att Kommunalfastigheter brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling, förkortad L,OU och att detta medfört att RM lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). RM gör gällande att Trondbygg saknar resurser att genomföra entreprena­ den och hänvisar till den referenslista som bolaget gett in över utförda arbe­ ten under åren 2015-2017. RM påstår, med hänvisning till bolagets bokslut 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1771-18 IFALUN för motsvarande år som referensuppdragen, att Trondbygg inte har utfört entreprenaderna i referenslistan. I AFB.52 (Teknisk och yrkesmässig kapacitet) föreskrivs följande. Minst tre (3) slutförda referensuppdrag ska anges i anbudet från de fem (5) senaste åren där entreprenaden har utförts på ett liknande och tillfredsställande sätt. I anbudet ska anges beställare, dennes kontaktperson och kontaktuppgifter, värde på entreprenaden, tidpunkt och plats. Trondbygg har i anbudet angett tre referensuppdrag och har för vart och ett av referensuppdragen angett beställare, kontaktperson, kontaktuppgifter, värde, tidpunkt och plats. Kommunfastigheter har i förevarande fall uppgett att man utifrån uppgifterna i Trondbyggs anbud funnit att bolaget uppfyller de krav som ställs, att bolaget bedöms ha visat att man har de resurser som krävs för att uppfylla kraven i AFB.52, att inget tyder på att Trondbygg skulle ha kommit med missvisande, felaktiga eller osanna referensuppdrag samt att Kommunfastigheter vid stickprovskontroll avseende ett av de åbe­ ropade referensuppdragen funnit att detta visat sig korrekt beskrivet av Trondbygg. RM har inte motsagt dessa uppgifter. En upphandlande myn­ dighets skyldighet kan inte anses sträcka sig längre än att göra en jämförelse mellan de uppgifter som angetts i ett anbud och de krav som angetts i upp­ handlingsdokumenten. Någon skyldighet att kontrollera att de lämnade upp­ gifterna i sig är riktiga kan således inte anses föreligga om det inte finns anledning att ifrågasätta uppgifterna (ifr t.ex. Kammarrätten i Göteborgs domar den 18 december 2009 och den 15 juli 2011 i mål nr 4904-09 och 6417-10). Förvaltningsrätten finner inte att RM har visat att Trondbygg bris­ ter i förhållande till kraven i AFB.52 på teknisk och yrkesmässig kapacitet eller att Kommunfastigheter har agerat i strid med någon av de grundläg­ gande principerna i LOU vid bedömningen av Trondbyggs referenser. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1771-18 IFALUN RM gör vidare gällande att Trondbygg inte uppfyller kraven i AFB.52 avse­ ende ekonomisk stabilitet och hänvisar till ett utdrag ur Credit Safe, enligt vilket Trondbygg har en rating på 36 (utifrån en skala 0-100). Förvaltnings­ rätten konstaterar att upphandlingsdokumenten föreskriver att anbudsgi­ vande företag ska ha en sådan ekonomisk ställning som möjliggör att denne kan fullfölja sina åtaganden under avtalstiden samt att upphandlande myn­ dighet kommer att göra en helhetsbedömning av anbudsgivaren huruvida kravet om stabil ekonomisk ställning är uppfyllt (AFB.52). Av utredningen i målet framgår att Kommunfastigheter, tio dagar efter anbudstidens utgång, inhämtat en kreditupplysning från SYNA, enligt vilken Trondbygg har kre­ ditklassning 4, vilket utgör en lägre risk än genomsnittet. Av kreditupplys­ ningen framgår även att Trondbygg omklassificerats den 18 mars 2018 och att det då skett en riskminskning. Förvaltningsrätten finner inte att RM visat att Kommunfastigheter har frångått vad som anges i upphandlingsdokumen­ ten eller förfarit i strid med någon av de grundläggande principerna i LOU då man bedömt att Trondbygg har tillräcklig ekonomisk kapacitet för upp­ draget. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis inte att det finns skäl för in­ gripande enligt LOU på de av RM åberopade grunderna. Ansökan om över­ prövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Eva Karlsson Helghe rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida iE 4. 5. www.domstol.se 2. klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2016:1147) om upphandling av • koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\\r\v.domstol.se