FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE Medixx European APS Nörregade 7 B 1165 Köpenhamn K. Danmark DOM 2011-05-24 Meddelad i Uppsala Mål m 2286-11 E Enhet 2 Sida 1 (8) MOTPART Landstinget i Uppsala län, Upphandlingsenheten Box 602 751 25 Uppsala KONKURRENSVERKET 2011 -05- 2 6 Doss Aktbil Avd Dnr ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Landstingets i Uppsala län upphandling avseende bemanningstjänster, dnr UPPH201 l -0038 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 5 maj 2011 upphör därmed att gälla. Dok.Id 32207 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltni11gsratteniuppsala@dorn.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2286-11 I UPPSALA 2011-05-24 BAKGRUND OCH YRKANDEN Landstinget i Uppsala län (härefter landstinget) har genomfört en upp­ handling avseende bemam1ingstjänster, dm UPPH201l-0038 (förenklad). , Medixx European APS Medixx European APS (härefter bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att landstinget ska pröva och utvärdera anbudet i likhet med andra anbud alternativt be­ sluta att upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan anför bolaget föl­ jande. Dess anbud inlämnat i rätt tid har inte medtagits till prövning och utvärdering. Bolaget har härigenom lidit skada. Landstinget Landstinget yrkar att förvaltningsrätten avslår bolagets begäran om att landstinget ska pröva och utvärdera bolagets anbud och anför bl.a. föl­ jande. Rubricerad upphandling har genomfö1is som en förenklad upphand­ ling enligt LOU. I förfrågningsunderlaget, som skickades ut den 16 febru­ ari 2011, anges på sidan 1 att anbud ska vara inkommet senast den 9 mars 2011 till Landstinget i Uppsala län, Upphandlingsenheten, Box 602, 751 25 Uppsala. I punkt 1.2.8 anges att under kontorstid 08.30- 11.30 samt 13.00-16.00 kan anbuden lämnas på landstingets kansli, Slottsgränd 2 A, Uppsala. Utanför entren till landstingets kansli finns en brevlåda uppsatt där anbud kan lärnnas under andra tider. Vidare framgår av punkt 1.2.6 att anbud som inkommer efter anbudstidens utgång får ej prövas. Av bilagda redogörelse från upphandlare Anders Kembler framgår att något anbud inte avlämnats under kontorstid sista anbudsdagen. Ovan omnämnda brevlåda kontrollerades dagen efter sista anbudsdagen, dvs. den 10 mars 2011, kl. 07.30. Av kommentar till förvaltningslagen, Nya förvaltningslagen med kommentar, fjärde upplagan, Trygve Hellners-Bo Malmqvist, s. 104-105, framgår dels att FL:s reglering om när en handling är att anse som inkom- Sida 3 JFÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2286-11 IlJPPSALA 2011-05-24 men till myndigheten utgår från principen att insändande av en handling sker på avsändarens risk, dels att en handling är att anse som inkommen en viss dag om den bevisligen har överbringats till myndigheten den dagen före kl. 24.00. Något anbud fanns inte i brevlådan. På morgonen den 11 mars 2011 fanns ett anbud på receptionsdisken på landstingets kansli som i vederbörlig ordning stämplades med ankomstdatum, dvs. den 11 mars 2011, vilket senare visade sig vara ett anbud från bolaget. Enligt lands-• tinget är det fullt klarlagt att anbudet från bolaget inkommit för sent och att anbudet därmed inte kunde medtagas i utvärderingen. Bolaget Bolaget vidhåller sitt yrkande och anför bl.a. följande. I kommunikation med upphandlingsenheten och landstingets kansli har det meddelats oss att ett anbud plötsligt låg på ett bord hos upphandlingsenheten under fredagen den 11 mars 2011. Handlingen var inte datumstämplad vilket självfallet uttryckte förvåning inte bara hos bolaget utan även på upphandlingsenhe­ ten. När har handlingen egentligen inkommit till myndigheten? Bolaget hävdar att handlingen har inkommit i rätt tid. Enligt uppgifter till bolaget från landstingets kansli på Slottsgränd 2 har rntinema för mottagande och datumstämpling ändrats efter detta. Detta kan kansliet bekräfta. I lagstift­ ningen som styr diarieföringen av inkomna handlingar till en myndighet framgår att detta ska ske systematiskt och säkert. Detta är en grundläg­ gande och viktig rutin på en myndighet. Det är uppenbait av vad som framkommit runt hanteringen av vårt anbud att denna rutin har varit brist­ fällig och lett fram till en rutinändring kring mottaga11de och diarieföring av inkomna handlingar till myndigheten. Detta uppfattai· bolaget som an­ ledningen till att anbudet lämnats på upphandlingsenhetens bord utan da­ tumstämpel den 11 mars 2011. Handlingen hm fmmits i landstingshuset i rätt tid men har uppenbarligen blivit liggande im1an det drygt en dag senare lfummts utan datumstfunpel till upphandlingsenheten. Självklait ska en ha11dling poststfunplas av den enhet som först tar hand om inkommande Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2286-11 I UPPSALA 2011-05-24 handlingar, normalt postenheten. Därefter diarieförs handlingen på veder­ börligt sätt. Bolaget anser att interna brister som framgår av ovan är anled­ ningen till att handlingen inte har datumstämplats vid ankomsten och läm­ nats till rätt enhet med fördröjning. Anbudet ska därför bedömas i likhet med andra anbud enligt innehållet i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten har den 5 maj 2011, på talan av bolaget och av utred­ ningsskäl, förordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Landstinget har uppgett att arbetet med upphandlingen påbörjades under hösten/vintern 2010 och att det således är nu gällande lagstiftning som är tillämplig på upphandlingen. Bestämmelserna i LOU efter den 15 juli 2010 är därför tillämpliga. I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. I 9 kap. 1 § andra stycket LOU stadgas att en upphandlande myndighet får bestämma att anbudsansökningar och anbud ska lämnas med ett elektro­ niskt medel eller på något annat sätt.- I fjärde stycket stadgas att myndig­ heten i en annons ska ange hur anbudsansölrn.ingar får lämnas och i en an­ nons eller ett förfrågningsunderlag ange hur anbud får lämnas. I 16 kap. 1 § LOU stadgas att en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2286-11 2011-05-24 I 16 kap. .5 § LOU stadgas att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon amian be•­ stämmelse i demia lag och detta har medfö1i att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gj01is. I 10 § första stycket förvaltningslagen (1986:223) stadgas bl.a. att en hand-· ling anses komma in till en myndighet den dag då handlingen, eller en avi om en betald postförsändelse som innehåller handlingen, anländer till myndigheten eller kommer en behörig tjänsteman till handa.- I andra stycket stadgas att kan det antas att handlingen eller en avi om demm en viss dag har lämnats i myndighetens lokal eller avskilts för myndigheten på en postanstalt, anses den ha kommit in den dagen, om den kommer en be­ hörig tjänsteman till handa närmast fö\jande arbetsdag. Handlingar i målet Ur landstingets administrativaföreskrifter På första sidan anges bl.a. följande. Anbud ska vara ink01mnet senast 2011-03-09. Anbud ska sändas under adress: Landstinget i Uppsala län Upphandlingsenheten Box 602 751 25 Uppsala I punkt 1.2.6 anges följande. Anbud ska vara angiven adress tillhanda se­ nast uppgift på första sidan. Anbud som inkommer efter anbudstidens ut­ gång får inte prövas. I punkt 1.2.8 anges bl.a. följande. Anbud skickas/lämnas i förseglat omslag märkt med diarienummer, enligt uppgifter på första sidan. Under kontorstid, 08.30-11.30 samt 13.00-16.00 kan anbuden lämnas på landstingets kansli, Slottsgränd 2 A, Uppsala. I UPPSALA Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2286-11 I UPPSALA 2011--05-24 Utdrag ur redogörelsefi'ån Anders Kembler I redogörelsen anges bl.a. följande. 2011-03-10 På morgonen ca 07.30 kontrollerades om något anbud hade lämnats i led­ ningskontorets brevlåda. Inga anbud fanns i brevlådan. Kontrollen av brev-­ lådan utfördes av Solveig Isaksson och Anders tillsammans. Under dagen genomfördes anbudsöppningen av Marcus och Anders på upphand­ lingsenheten. 2011-03-11 På morgonen låg ett anbud på receptionsdisken vid entren. Varken recep­ tions- eller vaktmästarpersonalen visste något om det. Anbudskuveiiet var brunt, ofrankerat, adresserat hit och saknade företagsuppgifter. Det stämp-· lades in med ankomstdag 2011-03-11 och sedem1era skrev "För sent in­ kormnet anbud" på kuvertet. Öppningsprotokollet från gårdagens anbuds­ öppning förelåg renskrivet och kompletterades med en notering om att det ink:01mnit ett för sent anbud denna dag. Efter detta skrevs öppningsproto­ kollet ut och undeiiecknades av förättama. 2011--03-14 På morgonen hade jag ett mail från Jörgen Appelgren, Medixx, daterat 2011-03-11 kl. 16.57. I mailet frågar han om jag kan bekräfta mottagandet av deras anbud. Mitt svar 2011-03-14 kl. 07.49 var att vi inte mottagit nå­ got anbud från dem, men att ett anbud hade inkommit för sent den 11 mars 2011. Under dagen blev jag uppringd av Jörgen Appelgren som undrade om det var någon internt som hade missat att vidarebefordra anbudet som han påstod lämnats i tid på kvällen den 9 mars 2011. Både receptions- och vaktmästarpersonal blev kontaktade av Jörgen Appelgren. Ingen har sagt sig veta något om detta anbud. Kuvertet med det sent inkormia anbudet öppnas och vi konstaterar att det är anbudet från Medixx. Kopia av kuvert Av ingiven kopia av bolagets kuve1i framgår att det är inkomststämplat den 11 mars 2011. Förvaltnings:rättens bedömning När det gäller att bedöma om en handling är inkommen eller inte gäller förvaltningslagen för myndigheter. Dock gäller även de regler som upp- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2286--11 2011-05-24 ställts av den upphandlande myndigheten (se Lag om offentlig upphand­ ling- en kommentar, Jan-Erik Falk, upplaga 1, s 486).' Av vad som framgår av de administrativa föreskrifterna kan anbud skickas per post eller under kontorstid lämnas på landstingets kansli. Landstinget har även uppgett att det utanför kansliet finns en brevlåda där anbud kan lämnas under andra tider. Av de administrativa föreskrifterna framgår vi­ dare att anbud ska vara inkommet senast den 9 mars 2011. Enligt vad landstinget uppgett är anbudskuve1iet ofrankerat. Det får därför antas att det inte skickats per post utan inkommit på annat sätt. Av kopia på anbudskuveiiet framgår att det är inkomststämplat den 11 mars 2011 och landstinget har noggrant redogj01i för vilka kontroller som gjo1is. Bolaget å sin sida har inte preciserat på vilket sätt det lämnat in anbudet, till vem det lämnats eller på något annat sätt inkommit med uppgifter som visar att anbudet skulle ha inkommit i rätt tid. Med hänsyn till det anförda och då kuve1iet är inkomststämplat den 11 mars 2011, vilket är två dagar efter anbudstidens utgång, är det enligt förvaltningsrättens mening inte sam1olikt att bolagets anbud inkommit i rätt tid, dvs. den 9 mars 2011. Vad bolaget anfö1i om landstingets interna brister och om att landstinget ändrat sina rutiner förändrar inte denna bedömning. Av den i 1 kap. 9 § LOU stadgade likabehandlingsprincipen följer att an­ budsgivare ska behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Detta innebär bland annat att en upphandlande myndighet inte får ge leverantörer olika tidsfrister för att läimm anbud. Ett för sent inkommet anbud får därför inte beaktas. Eftersom bolagets anbud enligt vad förvaltningsrätten funnit inte inkommit i rätt tid ska bolagets ansökan om överprövning avslås. Förvaltningsrättens interimistiska beslut upphör därmed att gälla. I UPPSALA Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2286-11 I UPPSALA 2011-05-24 Upplysningsvis har förvaltningsrätten denna dag avgjort ett aimat mål av­ seende samma upphandling, mål nr 2239-11, vari förordnats att landsting­ ets upphandling i delområdena distriktssköterskor, specialister i akutsjuk­ vård, specialister i allmämnedicin, specialister i geriatrik, specialister i psykiatri och specialister i medicinsk gastroenterologi ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a LOU) /5c---Y/;t],�' Målet har handlagts av Christina Kans Bemt Åkerblom rådman