FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 21049-15 Sida 1 (4) I STOCKHOLM ----- Avdelning 30 SÖKANDE 2015-11-16 -·------Meddelad-i- ... Stockholm ABA-Skol AB, 556090-0838 Skogholmsgatan 5 213 76 Malmö MOTPART TelgeAB Box 633 151 27 Södertälje Ombud: David Dawoud Telge Inköp AB Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Avd Onr 1115-11- 1 7 Aktbil KSnr ../ ·-��..... Dok.Id 667330 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E;-post: forval1ningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår ansökan. Telefax 08-561 680 01 KONKURRENSVERKET .i:.,•,d FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM YRKANDENM.M. DOM Sida2 21049-15 -----·-·--· --· - ---..... . ----------- - - - Telge Inköp AB (Telge) genomför på uppdrag av Telge AB samt Nykvarns, Salems och Södertälje kommun en upphandling av Hobby- och lekmaterial (TI 2015-1071) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen genomförs som ett öppet rorfarande enligt LOU. Av tilldel­ ningsbeslut den 21 september 2015 framgår att Telge gällande anbudsom­ råde A. Hobbymaterial, beslutat att teckna avtal med annan leverantör än ABA-Skol AB (ABA). ABA ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand 8:tl upphandlingen (anbudsområde A. Hobbymaterial) får avslutas först sedan rättelse gjorts, och att ABA ska tilldelas kontraktet. ABA yrkar i andra hand att upphandlingen ska avbrytas och göras om. Till stöd för sin talan anför ABA i huvudsak följande. Utvärderingen har inte skett på ett korrekt sätt eftersom en offererad produkt i ABA:s anbud felaktigt inte godkänts och att anbudet därför blivit belastat med ett belastningspris. Krav om färger på plastögonen har inte nämnts i förfrågningsunderlaget. Ett sådant krav skulle vidare vara oproportionerligt. Kraven i förfrågningsunderlaget har varit så otydligt att det inte gått att avgöra vilka krav som varit obligatoriska respek­ tive inte obligatoriska. Att plastögonen som ABA offererat finns i blandade färger är inte skäl nog att underkänna denna produkt. Vidare är pristillägget i sig oproportionerligt. Telge bestrider ABA:s yrkanden och aIUår i huvudsak följande. I ett svar har klargjorts att plastögon inte får offereras i olika färger. Kravet på enfär­ gade plastögon är inte oproportionerligt då det är en vanlig produkt där det finns konkurrens. Produkten är viktig och det finns därför ett belastningspris om man som anbudsgivare väljer att avstå att offerera efterfrågad produkt. Upphandlingen avslutades med en E-auktion där samtliga kvalificerade an­ budsgivare hade möjlighet att sänka sitt anbudspris, men ABA valde att inte göra detta. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21049-15 I STOCKHOLM SKÄLENFÖRAV GÖRANDET Prövningsram De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Förfråg­ ningsunderlaget ska vara tydligt. En anbudsgivare ska genom förfrågnings­ underlaget kunna få insikt i hur kvalifikationen och utvärderingen av dess anbud kommer att bedömas. De skiftande förhållanden som förekommet i det ekonomiska livet gör dock att även förfrågningsuriderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (RÅ 2002 ref. 50). Den part som gör gällande att en upphandling är felaktig ska på ett klart och tydligt sätt ange på vilka omständigheter han eller hon grundar sin talan. Domstolens prövning är därefter begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vi­ dare att sökanden kan visa att han eller hon har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller bestämmelse i LOU. Förvaltningsrättens prövning är endast en kontroll av om det finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 1 § LOU. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten ska ta ställning till om ABA har visat att Telge har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att bolaget till följd av detta har lidit eller riskerar att lida skada. Av förfrågningsunderlagets punkt 1.9.3 framgår att det anbud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga för den upphandlande myndigheten med hän­ syn till utvärderingsmodellen kommer att antas. Det anbud som uppfyller Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21049-15 I STOCKHOLM ställda krav och som har det lägstajämförelsepriset efter en eventuell avslu­ tas e-auktion för respektive anbudsområde kommer att antas som vinnande leverantör för upphandlingen. ABA:s anbud har belastats med ett belastningspris vid position40 då offere­ rad plastögonmix varit i olika färger. ABA har anfört att kravet om färger på plastögonen inte har nämnts i för:frågningsunderlaget. Förvaltningsrätten konstaterar att anbudsgivaren, enligt för:frågningsunderlaget, vid position 40 skaofferera"Plastögonmix3strl"förattinteanbudetskadrabbasavett belastningspris. Av svaret på publik fråga41 framgår att förpackningar med .. 300 ögonitvåolikafärgerinteaccepteras.Svaretskabetraktastillsammans med förfrågningsunderlaget. Enligt förvaltningsrätten är svaret ett tillräck­ ligt tydligt klargörande av att förpackningar med plastögon i flera olika fär­ ger kommer att medföra ett belastningspris och rätten finner att detta inte utgör en väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner det vidare inte visat att det aktuella bör-kravet varken skulle vara otydligt eller oproportionerligt. Inte heller framstår det aktuella belastnings­ priset som oproportionerligt. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att ABA inte visat att Telge brutit mot några bestämmelser eller grundläggande principer för offentlig upphandling. Det saknas dänned skäl för domstolen att vidta någon åtgärd enligt 16 kap. I § LOU. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns (/ fva 0uifffcl '(/� Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. 1�;;;;3.u1_ !! Il SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND /1.i'�-�"�, r!i:r.-.t:E----- ---·--·----··· --------· ----·---··---· --·-·-·-- ·-·-···-- Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller llimttas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag .. domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstånd meddelas. Ka.mma.ttätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma nktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är avvilrt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas st.år för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överkla.gandet till kamtna.trätten varför man. anser att pröv­ ningstills&d bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisati.onsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till k lagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar , ombud, ska ombudets na!Il1J, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. 0� någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till k:amtnarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp- ·. gift om förvaltniogsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltniogsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energ1, transportex och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar k a n Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstot.se -- --....,�w:-.�...-. -=---- - - --,--- -----------------------··-------