LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-04-22 Meddelad i Stockholm Mål nr 7269-08 Rotel 202 Sida 1 (13) SÖKANDE I KONKURRENsmumr ·,v Avd 2008 -04- 2 3. Dnr Doss Aktbil Nobicon Nordic AB, 556426-9461 Ombud: Advokaten Christel Rockström Wistrand Advokatbyrå Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART Regeringskansliet, 202100-3831 103 33 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Nobicon Nordic AB:s ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiska beslut den 4 april 2008 upphör härigenom att gälla. Dok.Id 325829 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 7269-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Regeringskansliet har genomfört en upphandling av en nyhetsportal med tillhörande tjänster (FA2007/1460/ARK/BIBL). Tilldelningsbeslut fattades den 28 mars 2008. YRKANDEN Nobicon Nordic AB (Nobicon) yrkar i första hand att länsrätten beslutar att upphandlingen skall rättas på så sätt att NewsMachine Business Intelligence (NBMI) utesluts från upphandlingen. I andra hand yrkar Nobicon att läns­ rätten beslutar att upphandlingen skall göras om. Regeringskansliet bestrider bifall till Nobicons yrkanden. Efter yrkande av Nobicon har länsrätten den 4 april 2008 beslutat att reger­ ingskansliet tills vidare inte får avsluta upphandlingen. GRUNDER Nobicon anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. Kvalificeringsfasen Enligt förfrågningsunderlaget (sid 2 punkten 3) skall anbudsgivaren "ha minst tre års erfarenhet av liknande uppdrag". Av NBMI:s anbud framgår inte att NBMI har sådan erfarenhet. Enligt förfrågningsunderlaget skall an­ budsgivaren kunna integrera och presentera material från webbkällor, full­ textkällor och betalkällor (inkl. nyhetstelegram, utskrifier från radio, tv och fulltextaiiiklar). Detta är en väsentlig del av den av regeringskansliet efter­ frågade tjänsten. I NBMI:s anbud redogör NBMI för sin erfarenhet. Denna redogörelse saknar dock uppgift om att NBMI har erfarenhet av vad som LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 7269-08 tidigare redogjorts för. Uppgifterna saknas även i NBMI:s demoportal (vil­ ken skall tillhandahållas enligt förfrågningsunderlaget). NBMI har inte upp­ fyllt kvalificeringskraven och skall därför uteslutas från upphandlingen. Bristande redovisning av hur la·aven uppfylls Enligt förfrågningsunderlaget skall anbudet innehålla "redovisning hur man uppfyller de krav som angivits i punkterna 3, 5 och 7, dvs. efterfrågade uppgifter och handlingar samt ifyllda svarsbilagor". NBMI har inte i något fall redovisat hur kraven har uppfyllts. Som exempel kan nämnas att NBMI:s anbud saknar beskrivning av hur kraven på support, teknisk drift och behörighetssystem uppfylls. NBMI är en väldigt liten organisation, vil­ ket bl.a. framgår av att Skatteverkets blankett SKV 4820 visar att arbetsgi­ varavgifter erlagda under juni- augusti 2007 är 15 861 kr, 14 798 kr och 7 327 kr, vilket motsvarar en total lönesumma per månad mellan ca 23 000 kr och ca 50 000 kr. Av NBMI:s årsredovisning för 2006 framgår även att NBMI endast hade tre anställda. Med anledning av ovanstående ifrågasätter Nobicon att NBMI kan uppfylla kraven på support och teknisk drift dygnet runt. Enligt förfrågningsunderlaget skall anbudsgivarna ange om denna av­ ser att anlita underleverantör. NBMI har inte angivit detta och det får därför antas att så inte kommer att ske. Detta skall jämföras med att Nobicon i sitt anbud angivit en grupp av kraftfulla underleverantörer för olika deltjänster. NBMI har inte uppfyllt skall-kraven och skall därför uteslutas från upp­ handlingen. Otydligtfö1frågningsunderlag Regeringskansliet har i bilaga till förfrågningsunderlaget angivit att priset skall bestå av en engångsavgift samt vissa återkommande avgifter (per må­ nad, per timme, per sms etc.). Vidare framgår av förfrågningsunderlaget att regeringskansliet skall teckna avtal med den anbudsgivare som lämnar an­ bud med lägsta totalpris. Nobicon har uppfattat detta som att regeringskans­ liet avsåg att jämföra den förväntade totalkostnaden under avtalsperioden LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 7269-08 för respektive anbudsgivare. Detta för att fördela engångsavgiften över av­ talsperioden. Regeringskansliet har dock i stället endast räknat ihop del­ summorna (engångsavgift + en månadsavgift + en timavgift + en sms-avgift etc.). Regeringskansliets förfrågningsunderlag har varit otydligt och upp­ handlingen skall därför göras om. Affärsmässighet NBMI har i anbudet angivit ett pris som väsentligen understiger Nobicons. Denna skillnad är särskilt tydlig beträffande punkten 5 i bilaga 5 (prisbila­ gan) till förfrågningsunderlaget. I Nobicons anbud inkluderar denna punkt avgift för att uppfylla regeringskansliets krav på fri support och kostnadsfri utbildning. Nobicon, tillsammans med Retriever Sverige AB, har stor erfa­ renhet av arbete med regeringskansliet och vet att supportarbetet har ett väsentligt omfång. Detta kan även utläsas av förfrågningsunderlaget, där det framgår att ca 4 900 anställda inom regeringskansliet har tillgång till nyhetstjänsten och att ca 20 administratörer svarar för ett 40-tal bevak­ ningsprofiler. Därutöver har ca 200 aktiva användare dessutom tillgång till den lösenordsskyddade nyhetsportalen med fulltextkällor och 2-3 personer är huvudadministratörer för nyhetsportalen. Nobicon har för punkten 5 an­ givit priset 23 500 kr/månad medan NBMI:s pris för densamma är 2 000 kr/månad. Nobicon ifrågasätter NBMI:s pris och anser att det inte går att leverera tjänsten till det priset. Antingen kommer leveransen inte att uppfyl­ la kraven i förfrågningsunderlaget eller också kommer NBMI att göra för­ lust på affären, troligtvis kommer båda scenarier att inträffa. Med tanke på NBMI:s storlek är det högst troligt att en sådan förlust kommer att leda till konkurs. Regeringskansliet har enligt 1 kap. 23 § LOU rätt att förkasta an­ bud som regeringskansliet anser vara orimligt lågt, under förutsättning att leverantören inte kan ge en tillfredsställande förklaring till priset. Reger-­ ingskansliet har inte använt sig av denna möjlighet. Regeringskansliet har således inte utrett om NBMI kommer att kunna leverera �jänsten. Att trots detta välja NBMI som leverantör kan inte anses som affärsmässigt. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 7269-08 STOCKHOLMS LÄN NBMI har felaktigt tilldelats upphandlingen. Om NBMI inte tilldelats upp­ handlingen hade Nobicon vunnit. Regeringskansliets agerande har således medfört att Nobicon kan komma att lida skada. Regeringskansliet har i strid med 1 kap. 4 § LOU behandlat Nobicon på ett diskriminerande sätt genom att anta ett anbud som inte uppfyller kvalificeringskraven och skall-kraven i förfrågningsunderlaget. Upphandlingen har i strid med 1 kap. 4 § LOU brustit i transparens och förutsebarhet genom att regeringskansliet har till­ handahållit ett otydligt förfrågningsunderlag och har inte agerat affärsmäs­ sigt vid utvärderingen av anbuden då ett orimligt lågt anbud inte ifrågasatts. Regeringskansliet anför bl.a. följande till stöd för sin inställning. Kvalificeringsfasen Enligt förfrågningsunderlaget skall anbudsgivarna visa sin erfarenhet ge­ nom att bifoga en lista över relevanta uppdrag som genomförts de tre senas­ te åren. NBMI har redovisat fyra pågående uppdrag som startats under tids­ perioden 2004-2005. Med liknande och relevanta uppdrag avses inte att uppdragen måste vara identiska med den �iänst som regeringskansliet avser att upphandla. Regeringskansliets bedömning är att de uppdrag NBMI re­ dovisat är liknande och relevanta och av tidsangivelserna framgår att NBMI har tre års erfarenhet. Den demoportal som efterfrågats i förfrågningsunder.. laget skall enbart ges in i syfte att säkerställa teknisk kompatibilitet med regeringskansliets tekniska plattfo1m. Bristande redovisning av hur kraven uppfylls Regeringskansliet har under respektive punkt redovisat hur anbudsgivaren skall svara. NBMI har uppfyllt kraven genom att bifoga bilaga 4 där samtli­ ga krav skall besvaras med ja eller nej. NBMI har uppfyllt kraven genom att bifoga bilaga 4 där man svarat '�ja" på samtliga krav som ställts. Av punkt 7 framgår att prisuppgifter skall lämnas i bilaga. NBMI har uppfyllt kravet genom att bifoga en ifylld bilaga. Det ställs inte i någon av dessa punkter LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 7269-08 krav på redovisning av hur kraven uppfyllts. Ett sådant krav skulle få märk­ liga konsekvenser - t.ex. en redovisning för hur man uppfyller kravet att skicka in SKV 4820. Punkt 11 i förfrågningsunderlaget avser anbudets in-· nehåll och form. Punkten anger att anbudet skall skrivas på svenska, att det inte skall hänvisas till information som inte efterfrågats, att man först skall ange vem anbudsgivaren är och sedan redovisa anbudet. Punkten kan knap­ past tillskrivas den innebörd som Nobicon vill göra gällande. Regerings­ kansliet har inte ställt något krav i förfrågningsunderlaget på ett visst antal anställda eller på att underleverantörer skall anlitas. Otydligt förfrågningsunderlag Av punkt 8 i förfrågningsunderlaget framgår att priset kornmer att utvärde­ ras från de priser anbudsgivaren anger i bilaga. Totalsumman av de angivna priserna kommer att utgöra underlaget för prisjämförelsen. Inte någonting i förfrågningsunderlaget ger stöd för Nobicons uppfattning om förväntade totalkostnader under avtalsperioden. Affärsmässighet Inte någonting i NBMI:s anbud har gett regeringskansliet anledning att be­ döma anbudet som orimligt lågt. Som jämförelse kan nämnas att regerings­ kansliet fick in ytterligare ett anbud, som inte gick vidare till den ekono-­ miska utvärderingen, som hade ett ännu lägre totalpris än NBMI. Sammanfattning Av det anförda framgår att regeringskansliet inte handlat i strid mot LOU, varken med avseende på kravet på transparens eller affärsmässighet, varför skäl saknas att tillgripa åtgärder enligt 7 kap. 2 § LOU. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 7269-08 Nobicon har genmäler bl.a. följande. Brott mot upphovsrätts/agen Enligt punkt 5.7.3 i bilaga 4 till förfrågningsunderlaget skall anbudsgivaren ansvara för att svensk upphovsrätt alltid följs. Sedan ansökan om överpröv­ ning ingivits har Nobicon fått bekräftat att NBMI gör sig skyldig till upp­ hovsrättsintrång och således inte uppfyller detta krav. NBMI tillhandahåller pdf-kopior av Dagens Nyheter och Göteborgs Posten i sin �jänst på www.newsmachine.se utan avtal med respektive tidning och begår därmed upphovsrättsintrång. NBMI uppfyller således inte samtliga skall-krav i an­ budsförfrågan och skall således uteslutas från upphandlingen. Bristande redovisning av hur kraven uppfylls Regeringskansliet menar att det inte har ställt krav på att anbudet skall in­ nehålla en redovisning av hur man uppfyller kraven i förfrågningsunderla­ get, trots att detta klart står att läsa i punkt 11 i förfrågningsunderlaget: Anbudet ska ställas upp enligt nedan och innehålla följande: - uppgift om anbudsgivarens fullständiga namn/firma, organisations­ nummer och adress. Telefon- och faxnummer samt e-postadress till kontaktpersonen för anbudet. - redovisning hur man uppfyller de krav som angivits i punkterna 3,5 och 7, dvs. efterfrågade uppgifter och handlingar samt ifyllda svars­ bilagor. Punkten behandlar ett flertal regler för hur anbudet skall avges och det är uppenbart att den efterfrågade redovisningen av "hur" endast kan avse skall-kraven, då de kraven är de enda som kan uppfyllas på olika sätt. Re­ geringskansliets uppfattning visar på att förfrågningsunderlaget är oklart då begäran om redovisning av hur kraven uppfylls uppenbart har tolkats på olika sätt. Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 7269-08 STOCKHOLMS LÄN Förmåga att leverera Regeringskansliets inställning får förstås som att förfrågningsunderlaget inte innehåller något försök att säkerställa att den vinnande anbudsgivaren ve!kligen kan leverera enligt det kommande avtalet. För det fall en anbuds­ givare inte behöver beskriva hur anbudet skall uppfyllas och inte heller ange med vilken personal (intern eller extern) anbudet skall uppfyllas kan en oseriös anbudsgivare grundlöst utge sig för att uppfylla skall-kraven och därmed vimia upphandlingen utan att kunna säkerställa leverans. Det är inte affärsmässigt att utforma förfrågningsunderlag som gör detta möjligt och det strider mot likabehandlingsprincipen att en upphandlande enhet efter att det klarlagts att en anbudsgivare inte uppfyller ett visst skall-krav ändå ut­ ser denne anbudsgivare till leverantör. Vidare är det inte affärsmässigt att ingå avtal med en leverantör som inte har möjlighet att uppfylla avtalet. Orimligt lågt anbud och totalkostnad Regeringskansliet anför att NBMI:s anbud inte kan anses vara orimligt lågt eftersom det fanns en tredje anbudsgivare som hade ett ännu lägre totalpris än NBMI. För det första bör noteras att denna tredje anbudsgivare inte upp­ fyllde skall-kraven. Det går därför inte att dra några klara slutsatser av den­ na tredje anbudsgivares pris, eftersom det uppenbarligen lades på andra premisser. För det andra bör noteras att denne tredje anbudsgivare möjligen hade lägst totalpris, beräknat enligt regeringskansliets metod, men det är dock inte säkert att den tredje anbudsgivarens anbud ger den lägsta total­ kostnaden under avtalsperioden då vissa månads- och timavgifter i det an­ budet är högre än i NBMI:s anbud. Vid bedömningen av om ett anbud är orimligt lågt eller �i kan man inte utgå från ett totalpris, beräknat enligt re­ geringskansliets metod, då detta inte visar hur mycket leverantören kommer att erhålla för sina �jänster under avtalet. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 7269-08 Bristernas omfattning Sådana brister som avses i det s.k. migrationsverksmålet är inte aktuella i det nu föreliggande målet. Den princip migrationsverksmålet ger uttryck för skall därför inte tillämpas i detta fall. Avslutningsvis anser Nobicon att bris­ terna i förfrågningsunderlaget är sådana att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten träds för när. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Lagen (1992:1528) om offentlig upphandling, LOU, har upphört att gälla den 1 januari 2008 (se SFS 2007:1093) och har såvitt är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Enligt över­ gångsbestämmelserna till den lagen ska dock LOU alltjämt tillämpas på upphandlingar som har påböi:jats före ikraftträdandet. Enligt 1 kap. 4 § LOU skall en upphandling göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmäs­ sigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovid­ kommande hänsyn. Enligt 1 kap. 22 § LOU skall en upphandlande enhet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller 2. det anbud som har lägst anbudspris. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, skall enheten ta hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, miljöpåverkan m.m. Enheten skall i för-­ frågningsunderlaget eller i annonsen om upphandling ange vilka omstän­ digheter den tillmäter betydelse. Omständigheterna skall om möjligt anges efter angelägenl1etsgrad, med den viktigaste först. Enligt 1 kap. 23 § LOU får en upphandlande enhet förkasta anbud som den anser vara orimligt lågt, dock först sedan enl1eten skriftligen begärt förklar­ ing till det låga anbudet och inte fått tillfredsställande svar. Hänsyn får tas endast till förklaringar som kan godtas på objektiva grunder, såsom kostna­ derna i tillverlmingen eller utförandet, de tekniska lösningarna och origina­ liteten i anbudsgivarens förslag. Av 7 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 10 7269-08 detta medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, skall länsrätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Länsrättens bedömning De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud skall vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderla­ get för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 7 kap. 2 § LOU. Grund för att ingripa mot upphandlingen kan före­ ligga om det visas att den upphandlande enheten åsidosatt kravet på affärs­ mässighet eller förbudet mot ovidkommande hänsynstaganden i 1 kap. 4 § LOU, t.ex. genom att avvika från de kriterier som angivits i förfrågningsun­ derlaget, eller har brutit mot de grundläggande gemenskapsrättsliga princi­ perna. Uppfyllande av skall-krav m. m. Nobicon har i begäran om överprövning bl.a. anfört att NBMI:s anbud inte uppfyller de i förfrågningsunderlaget ställda skall-kraven och att NBMI:s anbud därmed skall uteslutas från upphandlingen. I punkten 11 i förfrågningsunderlaget, "Anbudets innehåll och fonn" anges bl.a. att anbudet skall ställas upp enligt nedan och innehålla följande. - uppgift om anbudsgivarens fullständiga naimi/firma, organisations­ nummer och adress. Telefon- och faxnummer samt e-postadress till kontaktpersonen för anbudet. - redovisning av hur mai1 uppfyller de krav som angivits i punkterna 3,5, och 7, dvs. efterfrågade uppgifter och hai1dlingar saint ifyllda svarsbilagor. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 11 7269-08 Av punkten 3 i förfrågningsunderlaget "Kvalificeringsfas" framgår i huvud­ sak fö\jande.Anbudsgivaren skall - bifoga Skatteverkets blankett SKV 4820, ifylld av Skatteverket, - vara registrerad för inbetalning av F-skatt, - vara ett välskött företag med sund och stabil ekonomi, - ha minst tre års erfarenhet av liknande uppdrag. Detta visas genom att bifoga en lista över tre relevanta uppdrag som genomförts de senaste tre åren. Uppdragets omfattning upp uppdragsgivare skall framgå av listan. NBMI har till sitt anbud bifogat de handlingar som efterfrågas under punk­ ten 3 i förfrågningsunderlaget och lämnat referenser av vilka framgår att bolaget har minst tre års erfarenhet av liknande och relevanta uppdrag. NBMI:s anbud uppfyller därmed alla kraven under punkten 3, "Kvalifice­ ringsfas". Under punkten 5 i förfrågningsunderlaget, "Kravspecifikation", hänvisas till en detaljerad kravspecifikation i bilaga 4 till förfrågningslmderlaget, "Svarsbilaga med kravspecifikation", där samtliga krav skall besvaras med ja eller nej. NBMI har till sitt anbud bifogat svarsbilagan och svarat ja på samtliga frågor i den. Nobicon har bl.a. anfört att NBMI inte uppfyller ska­ kravet i punkten 5.7.3 i bilaga 4, enligt vilken anbudsgivaren skall svara för att svensk upphovsrätt alltid följs, genom att NBMI i sin Internettjänst www.newsmachine.se tillhandahåller pdf-kopior av tidningar utan avtal med respektive tidning. Oavsett hur det förhåller sig med frågan om upp­ hovsrättsintrång har gjorts, finner länsrätten att förfrågningsunderlaget i nu aktuellt avseende reglerar de krav som gäller i den nu aktuella upphand­ lingen, dvs. för regeringskansliets nyhetsportal. NBMI har svarat "ja" på fråga 5.7.3, "anbudsgivaren ska ansvara för att svensk upphovsrätt alltid följs" och har dänned uppfyllt kravet. Vad Nobicon anfört i dem1a del utgör enligt länsrättens mening inte grund för ingripande. Enligt punkten 7 i förfrågningsunderlaget skall anbudsgivaren läimia pris­ uppgifter i bilaga 5 "Svarsbilaga med prisuppgifter". Samtliga priser skall anges i SEK exklusive mervärdesskatt. Inga intervallpriser accepteras. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 12 7269-08 NBMI har till sitt anbud bifogat denna svarsbilaga, ifylld med samtliga ef­ terfrågade uppgifter. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren, utöver vad som angivits ovan relaterat till punkterna 3, 5 och 7, måste redovisa på vil­ ket sätt anbudsgivaren uppfyller kraven. Länsrätten finner att Nobicon inte visat att NBMI:s anbud inte uppfyller de krav som uppställts i förfrågnings­ underlaget Skäl att på denna grund utesluta bolagets anbud från upphand­ lingen saknas därmed. Otydligtförfrågningsunderlag Nobicon har i sin begäran om överprövning anfört att regeringskansliets förfrågningsunderlag varit otydligt vad gäller prisjämförelser och att upp­ handlingen därför skall göras om. I punkten 8, "Ekonomisk utvärdering av anbud", i förfrågningsunderlaget anges följande. Priset kommer att utvärderas från de priser anbudsgivaren anger i bilaga 5, "Svarsbilaga med prisuppgifter". Totalsumman av de an­ givna priserna kommer att utgöra underlaget för prisjämförelsen. Reger­ ingskansliet kommer att anta den anbudsgivare som har lämnat lägst total­ pns. Av regeringskansliets anbudsutvärdering den 28 mars 2008 framgår att re­ geringskansliet, i enlighet med förfrågningsunderlaget, kommer att anta den anbudsgivare som har lämnat lägst totalpris. Länsrätten finner inte att för­ frågningsunderlaget i denna del im1ehållit några sådana oklarheter att det av denna anledning finns skäl att göra om upphandlingen. Affärsmässighet Nobicon har även anfört att NBMI:s anbudspris är så lågt att det inte går att leverera tjänsten till det priset och att regeringskansliets beslut att anta NBMI:s anbud därmed inte är affärsmässigt i LOU:s mening. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 13 7269-08 Bestämmelsen i 1 kap. 23 § LOU får tolkas som en skyddsbestämmelse för en anbudsgivare som lämnat ett -orimligt lågt pris och som reglerar hur den upphandlande enheten skall agera innan anbudet eventuellt förkastas. Det finns inte någon skyldighet att förkasta låga anbud och lagen innehåller inte något förbud mot att anta orimligt låga anbud. I punkten 8 i förfrågningsun­ derlaget anges att regeringskansliet kommer att anta den anbudsgivare som lämnat lägst totalpris. Det ankommer inte på länsrätten att pröva huruvida en anbudsgivare i praktiken kommer att kunna utföra sitt uppdrag efter det att kontrakt tecknats med den upphandlande enheten. Eventuella kontrakts­ brott kan istället bli en fråga för skadeståndstalan i allmän domstol. NBMI är den leverantör som lämnat det lägsta totalpriset enligt den beräknings­ modell som angivits i förfrågningsunderlaget. Skäl för länsrätten att på denna grund besluta att upphandlingen skall rättas eller göras om saknas därför. Sammanfattningsvis finner länsrätten att vad Nobicon har anfört inte utgör skäl för att besluta att upphandlingen skall rättas eller göras om. Bolagets ykanden skall därför i sin helhet avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la). råd Föredragande har varit Erica Nyström CLJ u:::, 't:I8 � SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR = PRÖVNINGSTBLLSTÅND Bilaga Den s o m vill överklaga länsrättens beslut skall sk.riva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkl kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt for ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla aga nde skall kunna tas upp i 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnurntner till arbets­ platsen och evenh1ell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövnings tillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www..domstol.se Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer.