Dok.Id 398902 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se ,,vww.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 2019-11-27 Meddelad i Linköping Mål nr 6534-19 Sida 1 (4) SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2-olC(- I r- 2l Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Linköpings kommun (kommunen) genomför upphandlingen Förhyrning av flexibelförskola/skola Valkeboskolan, Bankeberg, Vikingstad, Linköping som förenklat förfarande enligt LOU. Tilldelningsgrunden är lägsta pris. Kommunen meddelade den 1 augusti 2019 ett tilldelningsbeslut enligt vil­ ken en annan leverantör än K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (Bo­ laget) tilldelades kontrakt i upphandlingen. Av beslutet framgår att beslutet har fattats med stöd av genomförd prövning och utvärdering av inkomna an­ bud och det anbud som har antagits uppfyller samtliga krav och innehåller lägst pris. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphand­ lingen ska rättas på sådant sätt att bolagets anbud ska antas till utvärdering. Bolaget anför bl.a. följande. I upphandlingsföreskriftema anges att anbuds­ utvärdering ska ske utifrån den lägsta hyran avseende skola och fullstor id- K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB, 556943-7600 Ombud: Jonas Jalkander MOTPART Linköpings kommun, 212000-0449 SAKEN Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6534-19 rottshall men tilldelningen har skett utifrån skola och mindre idrottshall. Vi­ dare framgår av tilldelningsbeslutet att bolagets anbud överstiger den tak­ hyra som är fastställd i upphandlingen, vilket är en felaktig uppgift. Bola­ gets anbud har en årshyra som uppgår till 11 483 000 kr per år. Denna års­ hyra är lägre än den årshyra som offererats av det företag som tilldelades hyreskontraktet. Eftersom bolaget har erbjudit den lägsta hyran i den del där utvärdering ska ske är det irrelevant att bolagets anbud för skola exklusive option ligger över antagandehyran. Bolaget tolkar respektive årshyra på så sätt att för det fall en anbudsgivare ligger under respektive hyresnivå så är kommunen tvungen att anta det lägsta anbudet. Om samtliga anbudsgivare ligger över takpriset har kommunen ett val att antingen göra om upphand­ lingen eller anta det lägsta anbudet även om detta överstiger årshyran för an­ tagande. Kommunens syfte med takhyrorna är alltså att ha ett val om det skulle visa sig att samtliga anbud är högre än angivna årshyror. Att ett an­ bud överstiger takpriset är inte skäl att utesluta en anbudsgivare. - Bolaget har bifogat en undertecknad handling till anbudet som avser en referens­ skola i kommunen. Bolaget kan inte svara på varför bilagan saknas i anbu­ det men en tänkbar förklaring är att något har hänt med filen i kommunens programvara. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Två pris­ uppgifter efterfrågas i upphandlingen och dessa hade ett takpris som inte fick överskridas. Kommunen har gjort en felskrivning i tilldelningsbeslutet. Bolagets angivna årshyra utan option överskred takpriset men årshyran av­ seende optionen med fullstor idrottshall överskred inte takpriset. För att inte förkasta anbudet krävdes dock att de båda efterfrågade prisuppgifterna skulle understiga de angivna takpriserna. Bolagets anbud har förkastats ef­ tersom årshyran utan option överskred det takpris som har angetts i upp­ handlingen. Vidare har bolaget inte uppfyllt kravet att bifoga en bilaga över I LINKÖPING Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6534-19 referensuppdrag och bolagets anbud har även förkastats på denna grund. Bo­ laget har inte lidit eller riskerat att lida skada med anledning av det tilldel­ ningsbeslut som har fattats. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har li­ dit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Av punkten 4.3 i upphandlingsföreskrifterna framgår följande. I anbudet skall en årshyraförflexibelförskola/skola med mindre sko/idrottshall, ex­ klusive mervärdesskatt anges. Högsta årshyraför antagande är 10 000 000 kr, exklusive moms. En option med enfullstor idrottshall lämnas separat. Högsta årshyranför antagandet är 11800 000 kr exklusive moms. Av punkten 8.3 i upphandlingsföreskrifterna framgår följande. Det anbud som innehåller lägst pris kommer att antas. Med lägst pris menas i denna upphandling årshyra. Omflera anbud har samma årshyra kommer lottning att ske. I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 4 6534-19 Det framgår således av upphandlingsföreskrifterna att två uppgifter om års­ hyror ska lämnas i anbudet och att dessa, för att anbudet ska antas, inte får överskrida angivna takpriser. Det framgår vidare att det anbud som innehål­ ler lägst pris kommer att antas och att bedömningen kommer ske utifrån års­ hyra. I målet har framkommit att bolagets anbud överskred årshyran avseende skola med mindre idrottshall (dvs. hyran utan option). Denna omständighet är dessutom ostridig mellan parterna. Mot denna bakgrund anser förvalt­ ningsrätten att kommunen har haft fog för sitt beslut att förkasta bolagets anbud. Det saknas härmed anledning att på de av bolaget anförda skälen be­ sluta om ingripande mot upphandlingen. Vad bolaget har anfört medför ingen annan bedömning. Vid denna bedömning saknar förvaltningsrätten skäl att ta ställning till vad som i övrigt har anförts om bolagets anbud. An­ sökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Seyde Bunyemen Ogur Förvaltningsrättsfiskal Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Frida Jansson. IH Bilaga 1 t!!t SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www .domstol.se