FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Elisabet Heimer DOM 2017-02-20 Meddelad i Falun Mål nr 147-17 Sida 1 (5) SÖKANDE med uppgiven firma PerssonK.onsult, MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 S0derhamrr SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. I KONKURRENSVERm I 2017 -02- 2 1 .._..,./ Besöksadress Telefon Telefax Kullen4 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Avd Dnr KSnr - � Aktbil - _J Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 147-17 I FALUN BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) upphandlar ram­ avtal avseende tek,uska konsulttjänster (ärendenummer 6438). Upphand­ iingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen är indelad i 21 konsultområ­ den. Tiiltlelningsbeslut fattades den 3 januari 2017. YRKANDE M.M. med uppgiven firma PerssonKonsult (PerssonKonsult) an­ söker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Person­ Konsult uppger att upphandlingen inte uppfyller ställda krav i LOU då det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet inte har antagits samt att utvärdering och hantering av anbuden inte kan anses fylla kraven på förutsägbarhet, transparens och objektivitet. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför att upphandlingen är genomförd enligt LOU och uppfyller ställda krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET FörutsättningarförJörvaltningsrättens prövning Bestämmelser om hur offentliga upphandlingar ska genomföras regleras i den numera upphävda lagen (2007:1091) om offentlig upphandling och i den nu gällande lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt över­ gångsbestämi1Tielser till den nu gällande lagen ska den upphävda lagen till­ lämpas för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad PerssonKonsult anfört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 147-17 I-FALUN principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Persson­ Konsult lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt samt iaktta princip_ema om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Färre än 200 timmar PerssonKonsult anför att när det gäller uppdrag under 200 timmar ska avrop från ram.avtalet genomföras enbart enligt fördelningsnyckeln och att nyckeln inte kan anses uppfylla kravet på transparens och objektivitet då det inte framgår hur respektive faktor kommer att värderas. PersonKonsult lyfter vidare fram att det i tilldelningsbesked endast redovisas vem som tilldelats respektive uppdrag vilket innebär att det aldrig offentliggörs på vilka grun­ der ett tillclelningsbesked grundar sig och att ingen utvärdering av angivna kriterier ska redovisas. Inköp Gävleborg anför att även om det inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna ska dessa anges i fallande prioritetsordning enligt 12 kap. 2 § LOU. Inköp Gävleborg anför att ramavtal har tecknats med an­ tagna leverantörer inom valda konsultområden och valda kompetensområ­ den och att beställning av konsulter sker genom avrop mot ramavtalen. In­ köp Gävleborg uppger att inkomna anbud innehåller efterfrågade informat­ ion såsom CV, unika kompetenser för konsulterna samt redogörelser för tillgänglighet och inställelsetid för uppdrag vid avrop och att denna inform­ ation ligger till grund för att säkerställa bedömning av faktorer i fördel­ ningsnyckeln vid avrop. Av förfrågningsunderlaget punkten 1.20 AUC uppdragsföreskrifter framgår bl.a. att för uppdrag som bedöms under 200 timmar sker avrop enligt för­ delningsnyckel. Fördelningsnyckeln beskrivs enligt följande: Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 147-17 I FALUN Beställarens behov av kompetens vid avropstillfället bedöms utifrån nedan­ stående faktorer (i fallande prioritetsordning): Unik kompetens för uppdraget Erfarenhet och utbildning Tillgänglighet/inställelsetid Leveranstid Förvaltningsrätten knnstaterar att Inköp Gävleborg har valt att avropa enligt fördelningsnyckel. Enligt förfrågningsunderlaget kommer beställarens be­ hov av kompetens att bedömas utifrån ett antal faktorer i fallande prioritets­ ordning. Av förfrågningsunderlaget punkten 1.63 AUB.3rframgår att an­ budsgivarna ska bifoga 8V och unika kompetenser för konsulterna och re­ dogera för tillgänglighet och inställelsetid för uppdrag. Inköp Gävleborg har anfört att den informationen ligger till grund för att-säkerställa bedömningen av faktorer i fördelningsnyckeln vid avrop. Förvaltningsrätten finner att vald utvärderingsmodell tydligt har redovisats i förfrågningsunderlaget och att det inte är visat att den strider mot någon av bestämmelserna i LOU eller de grundläggande principerna. överstiger 200 timmar PerssonKonsult anför att upphandlingar av uppdrag över 200 timmar ska genomgöras med förnyad konkurrensutsättning och att det inte går att be­ döma av förfrågningsunderlaget om fördelningsnyckeln ska användas vid dessa tillfällen eller om endast pris ska avgöra. PerssonKonsult anger att det av förfrågningsunderlaget framgår att för konsult som tidigare anlitats för­ behåller sig beställaren rätten att nyttja denna konsult även för tilläggsar­ beten och att detta naturligtvis gäller för tilläggsarbeten i ettpågående pro­ jekt, men inte för beställning av nya projekt. Enligt PerssonKonsult uppstår skada, om man inte redan tillhör "de utvalda", genom att man aldrig genom att konkurrera med pris, kompetens, erfarenhet etc. kan vinna nya uppdrag, eftersom tilldelning i princip sker godtyckligt. Slutligen lyfter PerssonKon­ sult fram att konkurrensmedlet i upphandlingen är helt obefintligt eftersom Inköp Gävleborg i förfrågningsunderlaget förutbestämt alla timpriser. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 147-17 I FALUN Inköp Gävleborg anför att förfrågan skickas ut till leverantörer med ramav­ tal och att det_i bilaga Tekniska konsulttjänster redovisas kompetensnivåer per leverantör enligt antagna anbud och att det inte finns utrymme för god­ tycklighet. Inköp Gävleborg uppger att tilldelningsbesked meddelas samt­ liga anbudsgivare efter avslutad förnyad konkurrensutsättning. Av förfrågningsunderlaget punkten 1.20 AUC uppdragsföreskrifter framgår bl.a. att för uppdrag som bedöms överstiga 200 timmar sker avrop genom förnyad konkurrensutsättning. Det framgår att en förfrågan skickas till leve­ rantörer som har ramavtal inom efterfrågat kompetensområde samt kompe­ tensnivå för att fastställa vilken leverantör som kan erbjuda den mest läm­ pade konsulten och för att fastställa priset. Av förfrågningsunderlaget fram­ går även att vid behov av konsult som tidigare nyttjats för ett uppdrag för­ behåller sig beställaren rätt att nyttja denna konsult även för tilläggsarbeten. Förvaltningsrätten konstaterar att förfrågningsunderlaget i denna del är så pass tydligt utformat att det framgår att fördelningsnyckel inte kommer att _användas utan istället används förnyad konkurrensutsättning. Vad Persson­ Konsult har anfört om tilläggsarbeten visar inte att utformningen av förfråg­ ningsunderlaget strider mot någon bestämmelse i LOU eller de grundläg­ gande principerna. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Pers­ sonKonsult inte har visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grund­ läggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att. detta medfört skada eller risk för skada. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hu:r. man överklagar,se bilaga (DV 3109/1C LOU). rådman