FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-02-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 19800-10 Enhet 13 Sida 1 (8) SÖKANDE Institutet för fortbildning av journalister Box 622 391 26 Kalmar MOTPART Sveriges ambassad i Hanoi P.O Box 9 Hanoi Vietnam SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Rättens interimistiska beslut den 30 december 2009 upphör därmed att gälla. Dok.Id 1119 Postadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Besöksadress Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax E-post FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-02-17 BAKGRUND Sveriges ambassad i Hanoi (ambassaden) har inlett upphandling med refe­ rensnummer UF 2009/74053 (National Training Programme on Manage­ ment for Vietnamese Media Leaders 2010-2013). I tilldelningsbeslut avsänt den 21 december 2009 beslutade ambassaden att anta annat anbud än anbudet från Institutet för fortbildning av journalister (Fojo). Länsrätten (numera förvaltningsrätten) beslutade den 30 december 2009 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Fojo ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska få avslutas först sedan rättelse gjorts. Till stöd för sin talan anför Fojo huvudsakligen följande. Fojo har i sitt anbud presenterat en projektorganisation som svarar mot upphandlingens breda fokus mot ledarskap inom alla medieformer. Fojos organisation inkluderar projektledare, team leader och utbildare med väl dokumenterade erfarenheter av ledarskapsutbildning inom alla typer av media, såväl i Sverige som internationellt, och med specifik erfarenhet av ledarskapsutbildning inom press, radio, TV och webb i Vietnam från år 1998 och fram till idag. I den projektorganisation som presenteras i det vinnande anbudet saknas motsvarande expertis. De personer som ingår i det vinnande anbudets projektorganisation har endast erfarenhet av att genomföra utbildning inom public service radio och de har inte genomfört några utbildningar i Vietnam sedan år 2003. Även experterna i det vinnan­ de anbudets referensgrupp har sin bakgrund eller sitt nuvarande arbete inom etermedia och public service. Sida 2 19800-10 Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-02-17 Fojos anbud inkluderar en vietnamesisk samarbetsorganisation, Vietname­ se Journalist Association (VJA), som har omfattande erfarenhet av medie­ utbildning samt en svensk samarbetsorganisation (Tidningsutgivarna/TU) som är Sveriges största branschorganisation på området. Anbudet innehål­ ler även tre ev:n för vietnamesiska mediechefer som är utbildade i ledar­ skapsutbildning och som har dokumenterad erfarenhet av att undervisa i ledarskap inom media. Enligt anbudet kommer programmet dessutom att ha tillgång till en pool av vietnamesiska tränare som har utbildats inom ramen för Fojos verksamhet i Vietnam. VJA och de vietnamesiska ledar­ skapsutbildarna ska vara aktiva under hela den föreslagna programcykeln och ansvara för genomförandet av flera utbildningsdelar i Vietnam. Den projektorganisation som presenteras i det vinnande anbudet innehåller en­ dast ett vietnamesiskt ev, vilket avser en chef inom den vietnamesiska statliga radion. Anbudet har ingen svensk branschorganisation som garant för access till svenska medieföretag som är villiga att stötta den begärda twinningkomponenten. I förfrågningsunderlaget uppställs laav på att anbud ska innehålla en detal­ jerad arbets- och tidplan samt en bemanningsplan. I det vinnande anbudet anges att leverantören avser att lämna en sådan detaljerad plan först sedan projektet inletts och en inceptionsfas genomförts. Trots att aktörssamverkan mellan svenska och vietnamesiska medieorgani­ sationer är ett av programmets tre resultatmål har inte den föreslagna sam­ verkan mellan VJA och TU beaktats under punkten kvalitet och kompe­ tens. Vad beträffar implementering och metod har upphandlaren angett att anbuden är jämbördiga vad beträffar fördelning av arbetslaaft mellan hem­ kontor och arbete i partnerlandet. Detta är inte en rättvisande bedömning. Fojos anbud innehåller fler och med hänsyn till programmets fokus mer kvalificerade vietnamesiska konsulter. Sida 3 19800-10 Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-02-17 Ambassaden bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Poängsättningen är korrekt. Fojo anför att de experter som ingår i det vin­ nande anbudets projektorganisation endast har sin bakgrund inom eterme­ dia/public service radio. Vid anbudsutvärderingen konstaterades att båda anbudsgivarna presenterade team som uppfyllde kraven i upphandlingen. Även om erfarenhet från utbildning i media management möjligen föreföll mer väldokumenterat i Fojos anbud ansågs det vinnande anbudet presente­ ra starkare CV:n för nyckelposterna. Personerna vid nyckelposterna be­ dömdes representera media management på allra högsta nivå och personer med väl dokumenterad erfarenhet från medieutbildning. Vad beträffar arbets- och tidplan har det vinnande anbudet, på sidorna 30- 31, presenterat sin plan. Vad gäller detaljgraden i planen bedömdes det att detta krav - mot bakgrund av att huvudaktiviteter fanns presenterade samt att leverantören föreslog en alternativ implementeringsmetodik för projek­ tet som inte är utprovad tidigare - inte kunde preciseras ytterligare innan den inledande fasen. I denna del har den vinnande anbudsgivaren föreslagit inledande diskussioner med samtliga intressenter för att genom en så kallad "participatory approach" ytterligare precisera planen. Det vinnande anbu­ det innehåller en mycket väl genomarbetad LFA-matris, som är mer detal­ jerad än den matris som presenteras i Fojos anbud. Vad beträffar kompetensen inom programorganisationen har båda anbuds­ givarna presenterat team som uppfyller de uppställda kraven. I det vinnan­ de anbudet anges personer med erfarenhet på chefsnivå från fler medier än radio. Anbudet riktar sig tydligt till all slags media, helt i enlighet med an­ budsinbjudan. Fojo tillägger bl.a. följande. Vad beträffar utvärderingskriteriet "Qualifica­ tions and competence" har ambassaden inte beaktat skillnaden mellan de kvalifikationer och den kompetens som de i anbuden presenterade perso- Sida 4 19800-10 Allmänna avdelningen Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19800-10 I STOCKHOLM 2010-02-17 Allmänna avdelningen nerna har som mediechefer och de kvalifikationer och den kompetens som de har inom utbildning av mediechefer. Vad beträffar de CV:n för nyckel­ posterna som ambassaden har åberopat presenterar inget av dessa erfaren­ het och kvalifikationer inom ledarskapsutbildning i media. De presenterar heller inte någon erfarenhet av- eller kunskaper om vietnamesisk media av idag eller av relevant utbildning för mediechefer i Vietnam. Vad beträffar implementeringsmetoden motsvarar den LFA-matris som återfinns i anbu­ det från Fojo de krav som uppställts. I anbudet finns dessutom en narrativ beskrivning av genomförande, arbetsmetod och arbetsfördelning som är mer detaljerad än den beskrivning som återfinns i det vinnande anbudet. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU stadgas att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Det bör inledningsvis noteras att det inte ankommer på förvaltningsrätten att göra en ny utvärdering av anbuden. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grund av vad sökanden anför finns anledning att vidta sådana åtgär­ der som anges i 16 kap. 2 § LOU. I förfrågningsunderlaget anges att det huvudsakliga målet med det upp­ handlade föremålet är att främja demokrati och yttrandefrihet genom en FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-02-17 mer professionell, öppen och självständig vietnamesisk media. Projektet inkluderar all slags media såsom radio, TV, tidningar och Internet. Fojo har till grund för ansökan anfört att ambassaden i sin utvärdering inte har tagit vederbörlig hänsyn till de skillnader i kompetens och kvalitet som väger till Fojos fördel vad beträffar implementering och metod, program­ organisation samt samarbetspartner. Fojo har även anfört att det vinnande anbudet inte uppfyller skall-laavet vad beträffar arbets- och tidplan. Implementering och metod Det vinnande anbudet har erhållit 37 poäng och Fojo 35 poäng. Fojo har huvudsakligen anfört att institutets anbud innehåller fler och mer kvalifice­ rade vietnamesiska konsulter än konkurrerande anbud. Av utvärderings­ rapporten framgår att ambassaden ansett att det vinnande anbudet varit något bättre på att visa förståelse för projektet och leverantörens roll däri. Anbuden har i övrigt ansetts jämbördiga. Vad Fojo har anfört ger enligt förvaltningsrättens mening inte stöd för att ambassaden genom sin poäng­ sättning i denna del har brutit mot LOU. Programorganisation Det vinnande anbudet och Fojo har båda erhållit 9 poäng för sin program­ organisation. Fojo har huvudsakligen anfö1i att det vinnande anbudet sak­ nar den expertis inom nationell och internationell ledarskapsutbildning som Fojo förfogar över. Ambassaden har i genmäle hänvisat till att det vinnan­ de anbudet presenterat starkare personer för nyckelposterna inom pro­ gramorganisationen. Förvaltningsrätten konstaterar att de två anbudens programorganisation innehåller delar som, jämfört med konkurrerande anbud, är starka och delar som är mindre starka. Vad Fojo har anfört ger enligt förvaltningsrättens mening inte stöd för att ambassaden har brutit mot LOU genom att tilldela båda leverantörerna 9 poäng. Sida 6 19800-10 Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-02-17 Samarbetspartner Det vinnande anbudet och Fojo har båda erhållit 36 poäng för kvalifikatio­ ner och kompetens. Fojo har huvudsakligen hänvisat till de starka samar­ betspartners som institutet förfogar över och samtidigt anfört att det vin­ nande anbudet inte förfogar över lika kvalificerade partners. Ambassaden har huvudsakligen hänvisat till att det vinnande anbudet har knutit till sig partners som har erfarenhet från mycket hög chefsnivå samt att dessa part­ ners har erfarenheter som inte bara sträcker sig till mediet radio. Förvalt­ ningsrätten konstaterar att utvärderingsrapporten visserligen ger intryck av att Fojos anbud var något starkare i denna del men att ambassaden genom sitt yttrande, och därtill bifogade CV:n, har lämnat en godtagbar förklaring till varför poängsättningen utfallit på det sätt den gjort. Vad Fojo har anfört ger enligt förvaltningsrättens mening inte stöd för att ambassaden har brutit mot LOU genom att anse anbuden likvärdiga vad beträffar kvalifikationer och kompetens. Arbets- och tidplan I förfrågningsunderlaget anges under punkt 7.3 att anbudet måste innehålla en detaljerad arbets- och tidplan för slutförande av projektet. Anbudet mås­ te även innehålla en bemanningsplan. Fojo har anfört att det vinnande an­ budet inte uppfyller skall-kravet under denna punkt. Ambassaden har an­ fört att den vimiande leverantörens anbud uppfyller skall-kravet. I inledningen av avsnitt 7 i förfrågningsunderlaget anges att de anbud som uppfyller de krav som har ställts upp i avsnitt 3, 4, 5 och 6 kommer att ut­ värderas. Det är således endast kraven i avsnitt 3, 4, 5 och 6 som utgör skall-krav. Det saknas därmed grund för att utesluta det vinnande anbudet p.g.a. bristande uppfyllelse av aktuellt skall-krav. Sida 7 19800-10 Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-02-17 Sida 8 19800-10 Det vinnande anbudet och Fojo har fått 8 respektive 9 poäng för arbets­ och tidplan. Förvaltningsrätten finner det inte visat att poängsättningen i denna del strider mot LOU. Eftersom Fojo inte har visat att ambassaden i sin upphandling brutit mot LOU ska ansökan om ingripande enligt samma lag avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA) ) Christian Finnerman Fiskal Föredragande har varit notarien Linnea Svenander. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska ski-iva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till. ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaije särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 89 0N www.domstol.se