FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ILINKÖPING 2012-02-06 7672-11 Enhet2 Meddelad i Dm Sida1(6) DokId 68732 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom se SÖKANDE SAKEN Linköping Katrineholms BussAB, 556727-402 1 Brunvalla2 641 97Katrineholm MOTPART KatrineholmsKommun Upphandlingsenheten 6 41 80 Katrineholm Doss Aktbil Överprövning enligt lagen(2007, 1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag fredag 09 00-12 00 13 00-15.00 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7 672 - 11 I LINKÖPING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN Katrineholms kommun(kommunen) genomför en upphandling avseende skolskjutstransporter. U pphandlingen genomförs med ett öppet förfarande och anbud kan lämnas på del av upphandlingen.Det ekonomiskt mest för­ delaktiga anbudet konuner att antas. Iettbeslutden22 november2011 tilldeladesTaxi10000ABdelområdet 1 och 2 skolskjutsresor. Katrineholm BussAB(bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen avseende del01mådet 1 och 2 ska rättas på så att bolagets anbud utses till vinnande anbud. Kommunen bestrider bifall till ansökan. GRUNDER OCH UTVECKLING AV TALAN Bolaget r Vinnande anbud har inte trafiktillstånd.för buss. Bolaget tolkar det som underförstått i anbudsunderlaget att trafiktillstånd för buss är ett krav. Idag och även i fortsättningen krävs att skolskjutsen körs till övervägande del med buss med tanke på elevunderlaget.Kommu­ nen måste precis somTransportstyrelsen skilja på gods- , taxi- och busstra­ fiktillstånd. Trafiktillstånd im1ebär att man har särskildakunskaper inom respektive 01måde som är skriftligen prövat innan man utfärdar ett till­ stånd. Trafiktillstånd är inte endast ett krav föratt kunna bedriva trafik utan är även ett bevis på juridisk och praktisk kunskap om hur man bedriver trafik och hur den ska redovisas. Ett företag som har trafiktillstånd för t.ex. gods har inte sanuna förutsättningar som ett företag med busstillstånd, ef­ tersom det rör sig om än vitt skilda grenar. Det är en självklarhet att man ska inneha tillstånd för de trafikslag man lägger anbud på. Det vinnande Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7672 -11 I LINKÖPING Enhet 2 företaget har inte trafiktillstånd för buss och har istället skickat med buss­ trafiktillstånd som inte är deras egna och som har blivit återkallade. - En styrelsemedlem kan inte vara trafikansvarig, om det finns en vd. Då ska vd:n vara trafikansvarig och det är i dettafall inte samma person. 2. Vinnande anbuds referenser bör värderas lägre. I anbudsunderlaget står att man ska lämna referenser på liknande uppdrag. Detta har den vinnande anbudsgivaren integjort. Bolaget anser av egen erfarenhetatt det är en väldigt stor skillnad på att driva taxi-jämfört med bussverksamhet. De angivna referenserna sysslar inte med busstransporter alls, varför referenserna inte bör tillmätas något värde beträffande buss­ transporter. Kommunen l. Vinnande anbud har inte trafiktillståndför buss. K.mrununen har i anbudsförfrågan punkt 1 . 5 angivit att trafiktillstånd ska bifogas anbudet. Till det vim1ande anbudet har bifogats trafiktillstånd. Konununen anser att det inte är relevant om det vinnande anbudet har nå­ got trafiktillstånd för buss, eftersom detta varken efterfrågats specifikt eller är nödvändigt innan avtalsstart den 1 juli 20 12 . Av punkt7 i avtalsförslaget i anbudsförfrågan stadgasatt en entreprenör ska utföra uppdraget i enlighet med gällande lagar och förordningar, vilket bl. a. innefattar kravet på trafik­ tillstånd för relevanta fordon. Kommunen anser att det skulle vara opropor­ tionerligt att kräva in intyg för trafik som vid anbudstiden inte utförs, och som ska utföras först tio månader efter lämnat anbud i och med att tillstån­ den im1 efattar kostnader för anbudsgivaren. Detta kanjämföras med att kommunen inte begär att leverantörer äger de fordon de offererar redan vid anbudstillfället. Det räcker med att leverantören kan redovisa vilka fordon som ska nyttjas vid avtalsstart. Vinnande anbudsgivare har även i sitt an­ bud redovisat att de har kompetens och ekonomiska förntsättningar för att erhålla trafiktillstånd för buss i det fall de erhåller uppdrag. Detta, komplet- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7 672-11 I LINKÖPING Enhet 2 terat med kraven i avtalet, kommeratt säkerställa kommunens krav på tra­ fiktillstånd vid utförandet.När det gäller trafiktillstånd som vinnande an­ budsgivare lämnat in från andra transportörer än anbudsgivaren har kom­ munen inte bedömt de inlämnade tillstånden av flera anledningar.Av un­ derlaget framgår att trafiktillstånd endast ska bifogas.Att vinnande entre­ prenör ingår avtal, med underentreprenörer är vanligt vid skolskjutstrans­ porter. Av underlaget framgår att underentreprenörer inte behöver redovi­ sas i anbudet, men ska godkäm1as av kommunen innan de nytjt as.Trans­ p01iören har därmed tid fram t.o.m. avtalsstart att teckna avtal med under­ entreprenörer. 2. Vinnande anbuds referenser bör värderas lägre. Inkomna referenser har bedömts som liknande, eftersom de avser person­ transpo1ier.Frågorna har bl. a. beröi chaufförernas bemötande och om �i änsten motsvarat referentens förväntningar. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av 1 kap. 9 § LOU framgåratt upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt.Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt16 kap1§LOUfårenleverantörsomansersighaliditskadaeller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap.5 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i dem1a lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att denfår avslutas först sedan rättelsegjorts. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7672-11 I LINKÖPING Enhet 2 Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande enhet har stor frihet vid utformandet av förfrågningsun­ derlaget inför en upphandling.Kraven i förfrågningsm1derlaget måste dock stå i överensstämmelse medLOU och de gemenskapsrättsliga principer som ligger till grund för lagstiftningen. l. Har det vinnande anbudet inte nödvändigt trafiktillstånd? Kommunenangeripunkt1.5 ianbudsförfråganattenkopiaavtrafiktill­ ståndskabifogasansökan.I1.3 ianbudsförfråganangesbl.a.attförupp-· dragets genomförande gäller svenska lagar, förordningar och myndighets­ direktiv, och därefter hänvisas särskilt till någraavTrafiksäkerhets- och Vägverketsföreskrifter(seävenpunkt4.3.3).Enligt punkt4.1 ianbudsför­ frågan ska entreprenören visa att han har materiella och personella resurser för att klara vad han offererat och av4.2 framgår att m1derentreprenörerfår anlitas efter skriftligt medgivande från kommunen i varje särskilt fall. I yrkestrafiklagen(1998 :490 ) finns bestämmelser om yrkesmässig trafik som enligt 1 kap.3 § denna lag kan drivas som linjetrafik, taxitrafik, be­ ställningstrafik med buss eller godstrafik.I 2 kap. regleras närmare vad somgällerförtrafiktillståndoch1§ angesattyrkesmässigtrafikfårdrivas endast av den som har trafiktillstånd. Förvaltningsrätten konstaterar att det vare sig i anbudsförfrågan och inte heller i andra delar av upphandlingsunderlaget ställs några särskilda krav på det trafiktillstånd som ska bifogas anbudet.Det är ostridigt i målet att det vinnande anbudet innehåller ett trafiktillstånd.De nu uppställda kraven får anses innebära att senast när transporterna ska utföras ska leverantören ha de tillstånd som gällande regler kräver.Det saknas stöd i anbudsförfrå­ gan och även i övrigt för att kräva att nödvändiga tillstånd ska finnas redan Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7 672-11 I LINKÖPING Enhet 2 när anbud lämi 1as. Detframgår både av förfr ågningsunderlaget att under­ entreprenörer får anlitas. Förvaltningsrätten kan mot denna bakgrund inte se att det vinnande anbudet skulle ha brister i de avseenden som bolaget hävdar. Det saknas därför skäl att på denna gnmd besluta om åtgärder en­ ligt16 kap. 5 § LOU . 2. Bör det vinnande anbudet åsättas lägre referenspoäng? I punkt 1.7 .4 i anbudsförfrågan anges att referenser av liknande uppdrag ingår i utvärderingen. En bedömning kommer att göras av kvaliteten avse­ ende bemötande, service, om utlovade tjänster håller avtalad nivå, fakture­ ringshantering etc. Förvaltningsrätten noterar att det i anbudsförfrågan inte ställs krav på refe­ renser av busstransporter. Det framgår inte heller av de frågor som tagits upp i det referensintyg som skafyllas i avreferensgivaren att kommunen tar särskild hänsyn till erfarenhet av busstransporter. Det vinnande bolaget har i sitt anbud lämnat referenser avseende persontransporter och förvalt­ ningsrätten bedömer att sådana transporter måste anses som uppdrag som är liknande de som upphandlingen gäller. Det bolaget uppgett innebär så­ ledes inte att det vinnande anbudet har en brist som i förhållande till an­ budsförfrågan bör leda till lägre referenspoäng. Det finns därför inte heller på denna grund skäl att besluta om åtgärder enligtLOU . Ansökan ska där­ för avslås. HUR M�N Ö�LAGAR, se bilaga 1(DV3109/lD-LOU) -7 / e' I/ /, I' ,. 7-,· // .• a sE sgården Föredr�Jde har varitPerLäckström 07 / / SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varöf r man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2 det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända 111 fullmal,:t i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU