KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 1 (5) Mål nr 2901-10 2010 -OJ- 0 1 Onr Doos KLAGANDE 2010 -08� 2 6 Meddelad i Göteborg Bo Nilsson, 560516-2717, med firma Taxi-Bosse Komettvägen 2 B 286 34 Örkelljunga MOTPART Örkelljunga kommun 286 80 Örkelljunga ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös dom den 7 juni 2010 i mål nr 7659-10, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten förordnar med ändring av förvaltningsrättens dom att upp­ handlingen avseende paket 2-4 inte får avslutas förrän rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering ska göras varvid Röke Buss AB:s anbud inte ska utvärderas. YRKANDEN M.M. Bo Nilsson med finna Taxi-Bosse (Taxi-Bosse) yrkar att förvaltningsrättens dom ska ändras på så sätt att Röke Buss AB:s anbud ska förkastas. Till stöd för sin talan anför Taxi-Bosse bl.a. följande. I Örkelljunga kommuns (kom­ munens) upphandlingsunderlag, under administrativa föreskrifter, står tyd­ ligt att upphandlingen är uppdelad i fyra paket och att paket 1 kräver buss­ fordon, medan paket 2-4 kräver taxifordon. Kommunen har således i för­ frågningsunderlaget till aktuell upphandling uppställt ett krav på taxifordon för paket 2-4. Ordet "kräver" kan inte misstolkas och det som krävs i ett Dok.Id 161088 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:40 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 2 Mål nr 2901-10 förfrågningsunderlag måste infrias. Registrerade taxiföretag kan således lämna anbud på paket 2-4. Även i de bilagor som beskriver kommande läs­ års skoltider och antal kilometrar för respektive skola framgår klart och tyd­ ligt ordet "taxi". Vad som ytterligare krävs framgår av bilaga A "Trafiksä­ kerhetskrav". Kommunen har trots sina egna krav gett paket 2-4 till Röke Buss AB som varken har taxifordon eller tillstånd att bedriva taxiverksam­ het. Kommunen har nu uppgett att paket 2-4 kräver fordon av taxikaraktär, dvs. personbilar och s.k. minibussar. Det finns inget som heter fordon av taxikaraktär. Eftersom det står att det krävs taxifordon kan det vara flera bussbolag som har avstått från att lämna anbud, då de inte ansett sig uppfyl­ la kravet på taxiverksamhet. Kravet på taxifordon måste därför stå fast oav­ sett vad kommunen säger sig ha menat med detta uttryck. För att få bedriva yrkesmässig trafik måste företagen ha ett trafiktillstånd. Enligt 1 kap. 3 § yrkestrafiklagen (1998:490) kan yrkesmässig trafik med personbil (inklusi­ ve minibussar) endast utföras av taxiregistrerade företag. Taxitrafik kan alltså bara utföras med personbil eller lätt lastbil. För att bedriva yrkesmäs­ sig trafik för personbefordran med personbil och minibussar måste dessa således vara taxiregistrerade. Det framgår av yrkestrafiklagen att man inte får bedriva beställningstrafik med buss och använda sig av personbilar eller minibussar. I kravspecifikationen för fordon i förfrågningsunderlaget fram­ går det tydligt att upphandlingen avser personbilar och dessa kan endast vara taxifordon registrerade för personbefordran enligt lagen. Röke Buss AB bedriver beställningstrafik med buss och kan således inte bedriva skol­ skjuts enligt paket 2-4 i den aktuella upphandlingen. Ett krav i upphand­ lingsunderlaget är att anbudsgivaren ska vara registrerat i bolagsverket för den typ av verksamhet upphandlingen avser. Röke Buss AB är inte registre­ rade för taxiverksamhet och kan således inte utföra uppdraget som avses i paket 2-4. Av 7 kap. 2 § yrkestrafikförordningen framgår att ett taxifordon inte alltid behöver vara utrustat med en taxameter. Kommunen bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. följande. Upp­ handlingen är uppdelad på fyra olika paket och avtal kan skrivas gällande KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 3 GÖTEBORG Mål nr 2901-10 ett eller flera paket. För paket 1 krävs bussfordon för att klara de avsedda transporterna. För paket 2-4 krävs inte bussar utan fordon av taxikaraktär, t.ex. personbilar eller s.k. minibussar. Det finns inget krav på att bilarna ska vara registrerade som taxifordon eller att bolaget ska vara registrerat som taxiföretag. Benämningen i anbudsunderlaget är enbart beskrivande. Krav på fordon och förare finns specificerade i bilaga A "Trafiksäkerhetskrav" tillhörande anbudsförfrågan. I denna bilaga finns inga skall-krav på taxifor­ don, taxameter, taxiförare eller taxilegitimation. Kommunen har inte efter­ frågat taxameter, utan anbudet gäller avtalad/beställd skolskjutstrafik och paket 2-4 ska utföras med mindre fordon än buss. Den anbudsgivare som tilldelats paket 2-4 utför idag skolskjutstrafiken på det som motsvarar paket 4 på ett korrekt och fungerande sätt. Det kan vidare konstateras att det inte finns något krav i anbudsförfrågan på att anbudsgivare ska äga taxifordon vid anbudstillfället. Att ställa ett sådant krav skulle strida mot proportionali­ tetsprincipen. Bolaget ska vara registrerat för den typ av verksamhet som upphandlingen avser och Röke Buss AB är hos Skatteverket registrerat för "annan landstransport av passagerare". Beskrivningen får anses stämma in med den verksamhet som avses upphandlas. Upphandlingen avser inte taxi­ trafik utan skolskjuts. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om Röke Buss AB:s anbud uppfyller alla i aktuell upp­ handling uppställda skall-krav och om kommunen har agerat i strid med LOU och de gemenskapsrättsliga principerna genom att anta Röke Buss AB:s anbud. I förfrågningsunderlagets inledande beskrivning under "Administrativa fö­ reskrifter" anges att "Upphandlingen är uppdelad i 4 stycken paket, till ett av paketen krävs bussfordon och till resterande 3 paketen krävs taxifordon". I samma föreslaifter anges vidare att anbudsgivaren ska vara registrerad i bolagsregister eller motsvarande för den typ av verksamhet upphandlingen KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 4 GÖTEBORG Mål nr 2901-10 avser. I bilaga A "Trafiksäkerhetskrav" finns en sammanställning av krav som leverantören förväntas uppfylla. Som en av punkterna under rubriken "Trafiksäkerhetsplan" i den nämnda bilagan anges att anbudsgivaren bör vid kontraktsstart ha rutiner för att säkerställa att alla förare som omfattas av uppdraget har rätt behörighet för de fordon och den trafik som utförs. Som fotnot till denna punkt kan man läsa "dvs. taxiförarlegitimation (TFL), D­ behörighet eller Yrkeskompetensbevis". Därtill står det på försättsbladen till bilagorna E, F och G, som förklarar skoltiderna och de olika resorna för de aktuella paketen, ordet "Taxi". Kammarrätten gör följande bedömning. Någon närmare beskrivning av vad som avsetts med uttrycket taxifordon lämnas inte i förfrågningsunderlaget. I en fotnot till förfrågningsunderlaget anges bl.a. taxiförarlegitimation som förklaring till vilken behörighet som förarna som utför de aktuella uppdragen ska ha. Även på andra ställen i för­ frågningsunderlaget nämns ordet "Taxi". Med beaktande av detta finner kammarrätten att det finns fog för Taxi-Bosses uppfattning att det i förfråg­ ningsunderlaget ställts ett krav att paket 2-4 ska utföras genom taxiverk­ samhet. Vad som i övrigt anges i förfrågningsunderlaget ändrar inte kam­ marrättens uppfattning i denna del. För Röke Buss AB har varken i bolags­ registret, eller hos Skatteverket, registrerats sådan verksamhet. Det har inte framgått annat av utredningen i målet än att Röke Buss AB inte uppfyller det krav som sålunda ställs i upphandlingen. Vid en sammantagen bedömning av omständigheterna i målet finner kam•· marrätten således att kommunen genom att utvärdera ett anbud som inte uppfyller alla för upphandlingen ställda skall-krav har agerat i strid mot reglerna i LOU och principen om likabehandling. Kammarrätten finner därmed skäl att förordna att upphandlingen avseende paket 2-4 får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering ska göras och att Röke Buss AB:s anbud i dessa delar inte ska utvärderas. KAMMARRÄTTEN I DOM GÖTEBORG Sida 5 Mål nr 2901-10 Lisbeth Edlund l&-lJ- - �nnart i;g� referent IMALMÖ Avdelning 1 Anna Jannert SÖKANDE 2n10 -06- -0::1 Meddelad i Malmö I '"tU-tU.J ( ,{..'"'t.JU rUr<;V,KF\I It:.l'l J. 1"11-\Ll"IU ::il.VA lb/.L'j FÖRVALTNINGSRÄTTEN Sida 1 (4) 7659-10 E Taxi Bosse Kornettväge.n 2 B 286 34 Örkelljunga MOTPART Örkelljunga kommun 286 80 Örkelljunga SAKEN DOM Mål nr Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningrätten avslår Taxi Bosses ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 1457 l Posfodress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendcgatan 6 Telefon Telefäx 040-3S 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 f UI\.V • f'\.M I I C..l'i J. ITIHLP"IU :::i.LJJH .L//.L:l FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 7659-10 E YRKANDEN M.M. Örkelljunga kommun genomför en upphandling av skolskjuts avseende läsåren 2010/11 -2012/13. Upphandlingen genoroförs med öppet förfa­ rande enligt LOU och avser tre olika skolskjutspaket, varav tre av dem, paket nummer 2, 3 och 4, dem rör trafik med taxifordon. Enligt tilldelningsbeslut har Örkelljunga komnmn tilldelat Röke Buss AB paket nummer 2-4. Taxi Bosse har begärt överprövning av beslutet och yrkat att Röke Buss AB skall uteslutas från upphandlingen vad gäller de tre paket som kräver taxifordon och att tilldelningen av uppdragen förs till den anbudsgivare som var nummer två i utvärderingen. Som grund för sin talan har Taxi Bosse anfört följande. Röke Buss AB uppfyller inte kraven under punkt 1.2 samt punkt 3.2 i upphandlingsunderlaget. Röke Buss AB har enligt regi­ streringsbeviset från Bolagsverket inte behörighet för taxitrafik. Av denna an.ledning borde anbudet från Röke Buss AB inte fått vara med i utvärde­ ringen av de tre paket som gäJlde taxifordon. Taxi Bosse, som förlorade i upphandlingen, kommer om upphandlingen får fortleva, att lida omfattande ekonomisk skada. Örkelljunga kommun har anfört följande. Upphandlingen avser skolskjuts­ trafik i Örkelljunga kommun. Upphandlingen är uppdelad i fyra paket och avtal kan skrivas gällande ett eller flera paket. Paket 1 gäller busstrafiken, det vill säga det krävs bussfordon för att klara dessa transporter. Paket 2-4 kräver inte bussar utan fordon av taxikaraktär, till exempel personbilar och så kallade minibussar. Det finns inget krav på att bilarna ska vara registre­ rade ta,"(ifordon eller att bolaget ska vara registrerat som taxiforetag. Den något stränga beskrivningen i anbudsunderlaget ska endast tolkas som for• donavtaxikaraktär. Kravpåfordonochfilrarefinnsspecificeradeibilaga l'"'tU"'-tU.J(L'"iJCJ rurw.r<:AIIt:.l'l l l'�AU11U �lLJA l ö/ l ':J Sida 3 7659- 1 0 E FÖRVALT1'.ffNGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning l A "Trafiksäkerhetskra-v'' tillhörande anbudsförfrågan. I trafiksäkerhetskra­ ven finns inga krav på taxifordon, taxameter, taxiförare eller taxilegitima� tion. Kommunen har inte efter.frågat taxameter, utan anbudet gäller avta.. lad/beställd skolskjutstrafik och paket 2-4 ska. utföras med mindre fordon än buss. Den anbudsgivare som tilldelats paket 2-4 utför idag skolskjutstra­ fiken på det som motsvarar paket 4 på ett korrekt och fungerande sätt. An� budsförfrågan kräver inte att anbudsgivaren ska ha behörighet för ta.xitrafik utan kräver att det ska vara registrerat för den typ av verksamhet som upp­ handling avser. Hos Skatteverket är Röke Buss AB registrerat för "annan landtransportavpassagerare'\detexemplifierasmed''tex. flygplansbussar, skidliftar, skolbussar, turistbussar". Beskrivningen landtransport av passa­ gerare får anses stämma in med den verksamhet som a-vses upphandlas. DOMSKÄL Enligt 1 6. kap 1 och 2 §§ LOU kan rätten pröva oro en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i Jagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enljgt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingen på att öppet sätt. Hänrid gäller att den upphandlande myndighe­ ten inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än de som fun� nits i för:frågningsunderJaget. I den i förfrågningsunderlaget in]edande beskrivningen av upphandlingarna anges att Upphandlingen är uppdelad i 4 styckenpaket, till ett avpaketen ' '"'T U ""'t U ..J ( L '-t ..J LJ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 rUr<;V•1-:AI It.l'I l MALMU DOM '.::ilUA l':1/1':l Sida 4 7659•10 E krcivs bussfordon och till resterande 3 paketen krä11s taxifordon. Anbuden lämnas per paket. Utgående från detta har det således i och för si g kunnat antas art endast anbudsgivare som bedriver taxitrafik skulle komma ifråga for dessa delar av upphandlingen. Någon nä.mrnre beskri.vning av vad som avsetts med uttrycket taxi.fordon lämnas härefter inte i förfrågningsunder­ laget. I kravspecifikation med bilaga anges emellertid ett flertal krav på fordon och deras utrustning. I specifikationen görs distinktioner mellan buss och personbilar av olika storlekskategorier. Där ställs också vissa krav på förare. I specifikationen ställs emellertid h1ga krav h1i.nförliga på något sätt till taxiverksamhet. Vad som anges beträffande taxiförarlegitimation är endast ett exempel på godtagbar förarkompetens. Uttrycket taxifordon fö­ rekommer inte heller. Trots att detta missledande uttryck kommit tHl an­ vändning inledningsvis i .för:frågningsunderlaget finner förvaltningsrätten att det av förfråg:ningsunderlaget kunnat utläsas att även andra anbudsgiva.­ re än taxiföretag kunnat komma ifråga för upphandlingen. Det saknas såle­ des förutsättningar for ingripande mot upphandlingen på den av Ta,xi Bosse anförda grunden. Förvaltningsrätten har i dom denna dag j måJ rn 7419-10 gjort motsvarande bedömning beträffande ansökan om överprövning av anx:ian anbudsgivare. Med domen har förvaltningsrättens beslut den 1 7 maj 2010 om inhibition av upphandlingsförfarandet upphörtt att gälla. ERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lb) HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet skall ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillstånd inte meddelasstårkammarrättens beslutfast.Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Bilaga b Skrivelsen med överklagande skall undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; I. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet .3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Formulär 1