FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr I UPPSALA 2019-11-05 6301-18 E Meddelad i Uppsala SÖKANDE Autoklaver & Desinfektorer MediCal i Göteborg AB, 556544-0178 Ombud: Advokat Kristian Pedersen och jurist Karolina Kjellberg c/o Advokatfirman Kahn Pedersen KB Box 16119 103 23 Stockholm Sida l (13) MOTPART Region Uppsala Ombud: Advokat Natalie Svensson Advokatfirman dNovo Helsingborg HB Box 1108 251 11 Helsingborg SAKEN tffl/9- I I -oe:, Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbil Dok.Id 273353 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.förvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Region Uppsala (Regionen) genomför upphandling av ramavtal avseende spoldesinfektorer, patienttoalett, sköljrum samt toppmatad, UPPH2018- 0146. I tilldelningsbeslut den 5 oktober 2018 har anbud från Autoklaver & Desinfektorer MediCal i Göteborg AB (bolaget) förkastats avseende upp­ handlingen avseende patienttoalett på grund av bristande kravuppfyllnad. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud tas upp till utvärdering. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan an­ för bolaget bland annat följande. Bolagets anbud har förkastats på grund av att bolagets referensmaskiner inte ansetts uppfylla punkterna 2.5.23 och 2.6.3 i upphandlingens kravspecifika­ tion. Anbudet har dock felaktigt förkastats då de krav som ställts inte be­ höver vara uppfyllda före överenskommen tidpunkt för leverans. Bolagets offererade produkter uppfyllde dessutom rent faktiskt kraven vid utvärde­ ringen. I p. 2.3.1 i upphandlingsdokumentets Bilaga 2 anges följande. Krav på anbud, anbudsinnehåll och leverantör skall vara uppfyllt vid anbudstidens utgång. Obligatoriska krav såsom de anges i kravspecifikationen skall vara uppfyllda senast vid överenskommen tidpunkt för leverans. Ej uppfyllda obligatoriska krav vid överenskommen leveranstid medför att leveransförsening anses föreligga varvid förseningsvite kommer att utgå. I upphandlingen görs således skillnad på krav som ska vara uppfyllda vid anbudstidens utgång och som ska vara uppfyllda vid leverans. Kraven i 2.5.25 och 2.6.3 kravspecifikationen ska enligt underlaget vara uppfyllda först vid leverans och utgör därför närmast avtalsvillkor. För det fall kraven inte är uppfyllda vid överenskommen leveranstid utgör det inte en upphandlingsrättslig fråga utan något som ska betraktas som en leveransförsening, dvs. en rent avtalsrättslig fråga. Regionen påstår att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 formuleringen enbart syftar till att förtydliga att de offererade maskinerna ifråga ska fungera i enlighet med kraven under avtalstiden. Det är dock en självklarhet som inte särskilt behöver påpekas. För det fall formuleringen i p. 2.3.1 skulle utgöra ett avtalsvillkor borde villkoret vidare rimligen ha angetts i avsnitt 5 "Kommersiella villkor" i de allmänna föreskrifterna. Regionen har även frångått den angivna processen vid prövningen av anbudet då det av upphandlingsunderlaget inte har framgått att testningen (studiebesök) av utrustningen skulle gå till på det sätt som skett. Enligt de administrativa föreskrifterna ska prövningen ske enligt följande. Kvalificering av leverantör Prövning av obligatoriska krav på varan Utvärdering av anbud Studiebesök Studiebesöken utgör inte en del av prövningen av de obligatoriska kraven på varan vilket innebär att denna prövning endast ska ske mot kraven i kravspe­ cifikationen. I vart fall framgår det inte att studiebesöket skulle tillmätas en sådan betydelse i upphandlingen. Oavsett ovanstående uppfyller bolagets offererade maskiner samtliga krav i upphandlingen. Bolaget har tydligt bekräftat att de obligatoriska kraven är uppfyllda genom att fylla i kryssrutor samt hänvisa till relevanta bilagor. Regionen har inte uppställt några ytterligare beviskrav på att kraven uppfylls och det har inte funnits någon skyldighet för bolaget att göra mer eller bi­ foga mer eller annan information än vad bolaget gjort i anbudet. Krav 2.6.3 Bolagets spoldesinfektorer uppfyller kravet i 2.6.3 som lyder enligt följande. "När processen är klar och luckan öppnas skall indikationen på att processen är klar noll­ ställas alternativt när luckan stängs igen." I UPPSALA Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301 -18 I UPPSALA Bolagets offererade spoldesinfektorer indikerar olika steg i desinfektions­ processen genom att olika lampor lyser och släcks vid förcliskning, diskning, desinfektion och när processen är klar. När processen är klar lyser en lampa grönt och när luckan sedan öppnas släcks lampan. Indikationen på att pro­ cessen är klar, dvs. elen gröna lampan, nollställs således, dvs. lampan släcks, när luckan öppnas. Krav 2.5.23 Bolagets spoldesinfektorer uppfyller kravet i 2.5.23 som lyder enligt föl­ jande. I vänteläge (standby) ska tanken vara tom. Det är vad gäller detta krav endast en fråga om hur spolclesinfektorn har pro­ grammerats (konfigurerats). I svaren till förtydligande frågor som Regionen ställt till bolaget framgår tydligt att bolaget programmerar maskinen i enlig­ het med Regionens önskemål. Bolaget angav följande. "[D]en inbördes rangordning mellan bilagorna och skallkraven är att våra svar i skallkraven är det som gäller i första hand, det vill säga, tanken kommer att vara tom. Vi programmerar maskinerna enligt era ställda krav". Eftersom bolaget inte deltog vid Regionens testning av referensmaskinen är det oklart varför testningen utföll på det sätt som Regionen påstår. Att re­ ferensmaskinen inte uppfyllde samtliga krav enligt kravspecifikationen sak­ nar dock, även om det skulle stämma, betydelse eftersom dessa krav inte be­ höver vara uppfyllda förrän vid överenskommen leveransdag. Bolaget har dessutom, flera gånger, uttryckligen bekräftat att kravet i p. 2.5.23 på att tanken ska vara tom i standby-läge är uppfyllt. Bolaget har först angett i an­ budet att kraven uppfylls genom att kryssa för "ja". Därefter har bolaget på en uttrycklig fråga från Regionen återigen bekräftat att spoldesinfektorerna uppfyller kraven. Vidare framgår det av manualen till spoldesinfektorerna Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 att maskinerna har den efterfrågade funktionen. I manualen framgår möjlig­ heten att ställa in om tanken ska vara fylld eller inte vid cykelslut (dvs. i standby-läge). För att ställa in att tanken ska vara tom i vänteläge (dvs. av­ aktivera att tanken ska vara fylld) krävs endast ett fåtal enkla knapptryck­ ningar för att en auktoriserad tekniker ska kunna ställa in parametervärdet, så att tanken är tom i standby-läge. Förutom att bolaget vid upprepade till­ fällen bekräftat att kravet kommer att uppfyllas vid leverans kan således konstateras både att maskinen kan ställas in på det sätt som Regionen önskar och att det dessutom är enkelt att göra det. MediRum AB:s anbud Regionen har utvärderat anbudet från MediRum AB (MediRum) trots att detta anbud inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. I p. 2.5.2 i de allmänna föreskrifterna framgår följande. Som bevis på att kravet uppfylls ska leverantör till anbudet bifoga handlingar som styrker detta arbete. Med "detta arbete" avses ett systematiskt kvalitetsarbete. Därefter anges att anbudsgivare ska bifoga både kvalitetscertifiering och handlingar som st1T­ ker kvalitetsarbetet. MediRum har inte beskrivit hur bolaget genomför sitt kvalitetsarbete utan har endast bifogat sitt I SO-ce1iifikat. Genom att tilldela kontraktet till MediRum trots att bolagets anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav, har Regionen således brutit mot likabehandlings- och öppenhetsprincipen. Mot denna bakgrund ska upphandlingen göras om eftersom ingen anbudsgivare uppfyller de obligatoriska kraven. Om upp­ handlingen avbrutits, på det sätt som rätteligen skulle ha skett, skulle bola­ get ha fått en ny möjlighet att lämna anbud och tilldelas kontraktet. Bolaget har därför lidit, eller riskerar i vart fall att lida, skada av Regionens överträ­ delse av LOU. I UPPSALA Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 Regionen bestrider bifall till bolagets yrkanden och anför bland annat föl­ jande. Upphandlingsdokumenten med bilagor innehåller ett antal obligato­ riska krav. En förutsättning för att ett anbud ska kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa krav är uppfyllda. Kraven avser krav på såväl leveran­ tören och anbudet som efterfrågad vara. I punkten 2.3.1 (tidpunkt för krav­ uppfyllnad) anges att krav på anbud, anbudsinnehåll och leverantör ska vara uppfyllda vid anbudstidens utgång. Det efterföljande stycket, vari det anges att "obligatoriska krav såsom de anges i kravspecifikationen, ska vara upp­ fyllda senast vid överenskommen tidpunkt för leverans", syftar enbart till att förtydliga att de offererade maskinerna ifråga ska fungera i enlighet med kraven under avtalstiden. Ej uppfyllda obligatoriska krav vid överenskom­ men leveranstid medför att leveransförsening anses föreligga, varvid förse­ ningsvite kommer att utgå. Skrivningen i andra stycket innebär således inte någon förskjuten tidpunkt ifråga om kravuppfyllnaden i upphandlingen utan enbart en konsekvensbeskrivning om maskinerna inte fungerar enligt krav­ specifikationen under avtalstiden. Av upphandlingsunderlaget framgår av såväl p. 2.1 och första stycket i punkt 2.3.1 i de administrativa föreskrifterna att de obligatoriska kraven ska vara uppfyllda och att anbudet annars förkastas. I punkten 6.2 (prövning av obligatoriska krav) i de administrativa föreskrifterna anges att kvalificerade leverantörer prövas avseende de obligatoriska krav som ställs på anbudet och efterfrågad vara. Anbudsprövningen baserar sig dels på de svar som an­ givits i kryssrutorna i de administrativa föreskrifterna, dels på svarsbilaga kravspecifikationen "generella krav" (bilaga 2A), och svarsbilaga kravspeci­ fikationen "Patienttoalett på sal" (bilaga 2 Al ). Anbudsprövningen beskrivs i punkten 6.3 (Utvärdering av anbud) i de administrativa föreskrifterna vari även anges att Regionen ges möjlighet att utvärdera/testa maskinerna gente­ mot de uppställda obligatoriska kraven enligt bilagorna "bedömning, prov eller granskning genom verifikationer; exempelvis referenser, intyg etc.". I stycke 3 samma punkt anges att det anbud per modell/klass som uppfyller I UPPSALA Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 kraven och som har det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet/funktion kommer att antas. I punkt 6.4 anges vidare att studiebesök bör kunna anord­ nas på platser som lämnats som referensuppdrag, där utrustningen finns till­ gänglig. I anbuden ska anbudsgivarna ange var studiebesök kan ske och när. Om studiebesök/referenser inte kan genomföras kan anbudet komma att för­ kastas om utrustningen därigenom inte kan utvärderas. I upphandlingsun­ derlaget förtydligas således att de obligatoriska kraven måste vara uppfyllda för att anbudet ska kunna tas upp till utvärdering och det framgår med önsk­ värd tydlighet att de obligatoriska kraven ska vara uppfyllda vid tidpunkten för ingivandet av anbudet. Att bedömning/prov av utrustningen ifråga om de obligatoriska kraven och utvärderingskraven vidare kan komma att ske vid ett och samma tillfälle är enbart av praktisk betydelse och har inget att göra med respektive "steg" i upphandlingen, d.v.s. anbudsprövning och utvärdering, vilka har bedömts för sig. Det far anses framgå tydligt av upphandlingsunderlaget att den offe­ rerade utrustningen kan komma att testas enligt de uppställda kraven samt att anbudsgivaren ska anvisa Regionen var en likadan utrustning (referensut­ rustning) finns tillgänglig för bedömning. Att bedömningen av de obligato­ riska kraven sker vid ett och samma tillfälle som en utvärdering är enbart av praktisk betydelse då det är omotiverat att åka ut fler gånger till en och samma utrustning. Vidare far syftet med ett studiebesök som skulle utföras efter anbudsprövning och utvärdering anses tämligen förfelat. Bolaget har hänvisat Regionen till en referensutrustning installerad på Uni­ versitetssjukhuset i Linköping. Regionen har inför besöket förtydligat att ut­ rustningen skulle testas avseende de krav som uppställdes. Bolaget har haft möjlighet att ställa frågor kring dessa delar innan anbudet gavs in eller i samband med studiebesöket men har inte gjort så. Bolaget har i stället inför besöket förtydligat att utrustningen är tom i standby-läge i enlighet med ett I UPPSALA Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 I UPPSALA av de obligatoriska kraven. Detta visade sig vid testet vara felaktigt. Vid stu­ diebesöket har utrustningen testats och har då inte uppfyllt de obligatoriska kraven enligt punkt 2.5.23 och 2.6.3. Bolaget har avseende den aktuella ut­ rustningen explicit angett och bekräftat att det ena obligatoriska kravet var uppfyllt, nämligen att tanken ska vara tom i standby-läge. Bolaget har såle­ des inte programmerat utrustningen i enlighet med Regionens önskemål. Huruvida bolaget har möjlighet och kapacitet att programmera utrustningen på ett sätt som gör att de obligatoriska kraven uppfylls är ointressant efter­ som kravet inte var uppfyllt vid bedömningstillfället. Bedömningen har så­ ledes skett av krav som aviserats i förväg, vid ett tillfälle som Regionen kommunicerat med bolaget samt avsett en utrustning som bolaget, för detta syfte, anvisat till Regionen och angett som referensutrustning i upphand­ lingen. Oavsett vad som anges i upphandlingsunderlaget avseende bedöm­ ning och test såsom bevis för att de obligatoriska kraven är uppfyllda så kan inte en upphandlande myndighet bortse från omständigheter som pekar på att lämnade uppgifter i anbud inte är konekta (se t.ex. Kammarrätten i Göte­ borgs avgörande den 11 december 2014 i mål nr 3688-14). I detta fall har två av uppgifterna i anbudet visat sig vara felaktiga. MediRums anbud Förfrågningsunderlaget innehåller ett krav på att leverantören bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete samt att anbudsgivaren ska bifoga bevis för detta i form av standardcertifieringen ISO 9001 eller likvärdigt. De hand­ lingar som ska bifogas anbudet i form av "kvalitetscertifiering" eller "hand­ lingar som styrker kvalitetsarbetet" är således alternativa. Det uppställs med andra ord inget krav på att ge in såväl certifieringsintyg som handlingar som styrker en likvärdig kvalitetssäkring. Eftersom MediRum har gett in I SO­ certifikat (ISO 9001 samt ISO 14001) uppfylls således det obligatoriska kra­ vet. Det kan noteras att inte heller bolaget har bifogat bevis avseende både kvalitetscertifiering och handlingar som styrker kvalitetsarbetet då bolaget Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 I UPPSALA enbart har gett in sin kvalitetspolicy. Den certifieringsbilaga som bolaget lämnat in tillhör en underentreprenör. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En allmän förvaltningsdomstol får överpröva en upphandling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada (20 kap. 4 § LOU). Om elen upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att elen far avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). Av 4 kap. 1 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sitt förfråg­ ningsunclerlag och det ankommer på myndigheten att avgöra vilket behov den har och vilka egenskaper föremålet för upphandlingen ska vara behäftat med. Även förfrågningsunclerlag och utvärderingsmocleller som inte är optimalt utformade kan godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte överträds (se Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50). Ett upphancllingsunclerlag ska vara så tydligt att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad elen upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. En rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbuds­ givare ska kunna förstå vad som efterfrågas. De skiftande förhållanden som Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 I UPPSALA förekommer inom det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte överträds (jfr. RÅ 2002 ref 50 och RÅ 201 0 ref7 8). En grundläggande princip vid upphandling enligt LOU är att upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven som ställts i upphancllingsunclerlaget då ett sådant förfarande kan anses strida mot likabehancllingsprincipen och transparensprincipen. Högsta förvaltnings­ domstolen har i avgörandet HFD 201 6 ref. 37 I och Il uttalat att det i princip inte är möjligt att godta ett anbud som inte uppfyller ställda obligatoriska krav i en upphandling. Regionen har bedömt att bolagets anbud inte uppfyller obligatoriska krav på elen efterfrågade spolmaskinen. Parterna är även oense om när kraven ska vara uppfyllda. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att när inget annat anges i upp­ hancllingsclokumenten är huvudregeln att ska-kraven ska vara uppfyllda vid tiden för anbudsingivanclet. Undantag kan göras om ett sådant krav vore opropotiionerligt (jfr Kammarrätten i Göteborgs domar i mål nr 26-12 och 3688-1 4). I det aktuella upphancllingsclokumentet anges följande. 2.3 Kvalificering av leverantör Kvalificering av leverantören innefattar obligatoriska krav, kvalificeringskrav benämnda ska. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 De obligatoriska kraven måste ovillkorligen uppfyllas av leverantören vid anbudstillfället, så som syftande till att avgöra huruvida leverantören förfogar över förmåga att fullgöra ef­ terfrågat uppdrag. Vidare kan det förekomma särskilda obligatoriska krav som ska uppfyl­ las vid kontraktets föllgörande. 2.3.1 Tidpunkt för kravuppfyllnad Krav på anbud, anbudsinnehåll och leverantör skall vara uppfyllt vid anbudstidens utgång. Obligatoriska krav såsom de anges i kravspecifikationen skall vara uppfyllda senast vid överenskommen tidpunkt för leverans. Ej uppf}llda obligatoriska krav vid överenskommen leveranstid medför att leveransförsening anses föreligga varvid förseningsvite kommer att utgå. Förvaltningsrätten konstaterar att såväl första som andra stycket i punkten 2.3.1 har formulerats så att de är att anse som obligatoriska krav som måste uppfyllas. Enligt ordalydelsen i första stycket ska kraven vara uppfyllda vid anbudstidens utgång. I det andra stycket har Regionen angett att obligatoriska krav i kravspecifikationen ska vara uppfyllda först senast vid överenskommen tidpunkt för leverans. I upphandlingsunderlaget finns således två olika anvisningar om vid vilken tidpunkt kraven på tjänsten ska vara uppfyllda. Regionen har i förvaltningsrätten förklarat att formuleringen i det andra stycket är att betrah.ia som ett avtalsvillkor och därmed utgör en konse­ kvensbeskrivning av om maskinerna inte fungerar enligt kravspecifikationen under avtalstiden. Förvaltningsrätten delar dock bolagets åsikt att det under den aktuella punkten i underlaget saknas anledning att påpeka att maskinerna ska fungera i enlighet med kraven under avtalstiden. Det kan konstateras att Regionens formulering i 2.3.1 därmed kan framstå som missvisande. Läst i sitt sammanhang och tillsammans med underlaget i övrigt bör det enligt förvaltningsrättens mening dock stå klart att kraven i kravspecifikationen avseende offererade produkter är särskilt kopplade till ett moment som skulle utvärderas genom en praktisk demonstration av I UPPSALA Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 I UPPSALA referensutrustningen. Det borde därvid även stå klart för anbudsgivarna att kraven måste vara uppfyllda för att utvärdering ska kunna ske. Enligt för­ valtningsrättens mening talar detta för att de akiuella kraven i kravspecifi­ kationen ska vara uppfyllda redan vid anbuclsingivanclet. Förvaltningsrätten bedömer att det inte heller kan anses oproportionerligt att kräva kravupp­ fyllelse vid denna tidpunkt. Någon anledning att anta att kraven, såsom hänförliga till vissa tekniska egenskaper hos de upphandlade objekten, inte skulle vara nödvändiga att uppfylla förrän efter anbuclsgivningen kan inte heller sägas föreligga. Frågan är då om kraven på elen av bolaget offererade spolmaskinen var upp­ fylida vid tiden för anbudet/utvärderingen. Av utredningen i målet framgår att utrustningen vid demonstrationstillfället inte klarade kravet att elen ska vara tom på vatten vid start. Inte heller uppfylldes kravet om att induktions­ lampa skulle slockna efter att luckan öppnats. Bolaget har inte i sak invänt mot Regionens beskrivning av demonstrationen. Förvaltningsrätten konsta­ terar att Regionen vid utvärcleringstestet har utgått från den referensmaskin som bolaget hänvisat till och att ingen information om att kraven inte skulle vara uppfyllda vid demonstrationen har lämnats av bolaget i anbudet. Bolaget har av vad som framgår inte heller i anbudet lämnat upplysning om att de specifika kraven rörande tank och lampa med enkelhet skulle kunna uppfyllas. Regionen har därmed haft fog för att bedöma att elen offererade procluk.ien inte uppfyller de uppsatta kraven. Förvaltningsrätten anser även att det tillräckligt tydligt framgår av upphancllingsunderlaget att en demon­ stration, som var av vikt för utvärderingen, skulle hållas och att det inte framkommit omständigheter som gör att det finns skäl att ifrågasätta att genomförandet varit i enlighet med förfrågningsunderlaget. Regionen har därmed haft fog för att förkasta bolagets anbud. Bolaget har vidare gjort gällande att MecliRums anbud också ska förkastas på grund av bristande kravuppfyllnacl. Sida 1 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6301-18 I UPPSALA I upphandlingsunderlagets punkt 2.5.2, Leverantörens kvalitetsarbete, anges följande. Krav: Leverantör ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete inom företaget. Som bevis på att kravet uppfylls ska leverantör till anbudet bifoga handlingar som st)Tker detta arbete. I punkt 2.5.2 tillhörande kryssrutor ska anges om kravet uppfylls och om företaget är certifierat enligt ISO 9001 eller likvärdigt. Förvaltningsrätten finner att kravet inte kan tolkas på annat sätt än att det är en certifiering enligt ISO 9001 eller något likvärdigt som krävs. MediRum har ostridigt gett in ISO-certifikat och uppfyller således det obligatoriska kravet. Något skäl för förkastande föreligger inte och Regionen har således agerat enligt LOU genom att utvärdera och därefter anta MediRums anbud. Eftersom bolaget således inte har visat att det finns skäl för ingripande enligt LOU ska ansökan om överprörning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Susanna Pohl Söderman rådman Målet har beretts av föredragande juristen Nicklas Rydgren. O l lctgd ci Ii!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen elen 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. J\Ier information finns på WW\v.domstol.se. ,------------------------------------------------------------------- ! För fullständig information, se: - - ----� • lag(2016:1145)omoffentligupphandling,20kap. • lag(2016:1146)omupphandlinginom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (201 6: 1 1 46) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se