FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE Hifab AB, 556537-8261 Skolgatan 1 A 602 25 Norrköping DOM 2010-11-15 Meddelad i Linköping Målm 7843-10 Rotel 4 Sida 1 (5) Ombud: Christer Brinlanan c/o Hifab AB Skolgatan I A 602 25 Norrköping MOTPART Fjärde storstadsregionens kommunalförbund Upphandlingscenter 601 81 Norrköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 17 september 2010 upphör härmed att gälla. Dok.Id 23223 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 013-25 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDE M.M. DOM Sida 2 7843-10 Upphandlingscenter för 4:e Storstadsregionens kommunalförbund (Upp­ handlingscenter) genomför en upphandling avseende projekt- och bygg­ ledningstjänster. Upphandlingen sker genom förenklat förfarande enligt LOU. Upphandlingscenter har den 9 september fattat ett tilldelningsbeslut där en annan leverantör än Hifab AB har antagits. Förvaltningsrätten i Linköping har den 17 september beslutat att Upphand­ lingscenter inte får avsluta upphandlingen innan rätten beslutar någonting annat. Hifab AB ansöker om överprövning av Upphandlingscenters upphandling och yrkar att förvaltningsrätten vid sin slutliga prövning förordnar att upp­ handlingen får avslutas först efter att rättelse skett. Rättelsen skall bestå i att Upphandlingscenter ska avbryta och göra om upphandlingen. Upphandlingscenter bestrider bifall till Hifab AB:s talan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7843-10 I LINKÖPING Av de krav som ställs på likabehandling och öppenhet följer att upphand­ lingen måste genomföras på ett sådant sätt som är förutsebart för anbuds­ givarna. Det ska framgå av förfrågningsunderlaget vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Relevanta avsnitt iförfrågningsunderlaget Under anbudsformulärets punkt 2.1 Hela eller delar av leveransen anges bl.a. att anbudsgivaren ska ange vilket eller vilka teknikområden respektive vilken eller vilka kommuner anbudet ska gälla. Parternas argumentation Hifab AB har i målet anfört bl.a. följande. Bolaget har vid anbudsgivning­ en utgått från att de förutsättningar som angivits i upphandlingsföreskrif­ tema skulle gälla. Av vikt är särskilt förutsättningen att vai:je teknikområde omfattar samtliga deltagande kommuner. Denna förutsättning exemplifie­ ras genom två punkter från nu aktuella föreskrifter. Dels kravet i punkten B3.3 som lyder "Anbud på ett teknikområde ska innefatta hela det teknik­ området". Dels kravet i punkten U3.l som stadgar att "endast ett och sam­ ma timpris inom varje teknikområde ska anges. Om olika timpriser före­ kommer inom samma teknikområde kommer anbudet att förkastas". Upp­ handlingscenter har vid utvärderingen av anbudet frångått denna princip och istället utvärderat va.i.je teknikområde och kommun var för sig. Upp­ handlingscenter har således vid utvärdering av anbuden inte följt de förut­ sättningar som angivits i de administrativa föreskrifterna, varför upphand­ lingen ska avbrytas och göras om. Upphandlingscenter anför bl.a. följande. De har handlagt upphandlingen i enlighet med vad som förutskickats i förfrågningsunderlaget och därvid inte brutit mot de grundläggande principerna eller mot någon annan be-• Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7843-10 I LINKÖPING stämmelse i LOU. - Hifab AB har missuppfattat anbudsförutsättningarna i förfrågningsunderlaget då de utgått från "att varje teknikområde omfattar samtliga deltagande kommuner". Av 15 anbudsgivare är det enbart Hifab AB som har dragit denna felaktiga slutsats. - Till stöd för sitt bestridande väljer Upphandlingscenter att förtydliga berörda delar av upphandlingsfö­ reskrifterna. Innebörden av det obligatoriska kravet i punkt B3.3 är att an­ budsgivaren inte får lämna anbud som endast gäller för delar av ett teknik­ område. Vidare framgår av anbudsformuläret punkt 2.1 och prisbilagor klart och tydligt att det står anbudsgivaren fritt att välja vilket/vilka teknik­ område/n och kommun/kommuner anbudet ska gälla. Förvaltningsrätten gör.följande bedömning. Av principerna om likabehandling, öppenhet och förutsebarhet följer att ett förfrågningsunderlag ska vara korrekt och fullständigt samt tydliggöra vil­ ka kriterier och omständigheter som är avgörande för vilken anbudsgivare som kommer att tilldelas kontraktet. Av utredningen framkommer ingenting annat än att det vid anbudsgivning ankommer på anbudsgivaren att ange dels teknik01måde och dels kommun. Med hänsyn till hur förfrågningsunderlaget har utformats samt möjligheten för anbudsgivare att inkomma med frågor under anbudstiden, kan förfråg­ ningsunderlaget inte anses ha sådana oklarheter och brister att anbudsgiva­ re inte kunnat skapa sig en bild av möjligheterna att lämna ett konkurrens­ kraftigt anbud. Enligt förvaltningsrättens bedömning har Upphandlingscenter följt de ad­ ministrativa förutsättningarna och därmed efterlevt principerna om såväl transparens som likabehandling. Inte heller i övrigt kan förfrågningsunder­ laget anses strida mot någon av de grundläggande principerna som enligt Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7843-10 I LINKÖPING LOU måste beaktas. Upphandlingscenter har således inte handlat i strid med LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/l d) (----· -,) ( ('�'-t-� I ({')nny)1dstrand {�1-u_,�'-J ✓ �'"--·-- .�--· Föredragande har varit Charlotte Rehbäck SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom t�e veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning länmas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen for beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som kl'lganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga 0r--- 0N www.domstol.se