FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2013-10-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 23031-13 Sida 1 (5) AC Motion & Fitness AB, 556752-3880 Kabelvägen 17 602 10 Norrköping MOTPART Försäkringskassan 103 51 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår AC Motion & Fitness AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 407530 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax Expeditions tid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm 08-56 l 680 01 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltuingsrattenistockholm@dom.se KONKURRENSVERKET 2013 -10- 2 8 i)J., Avd Dnr KSnr Aktbil Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23031-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Försäkringskassan genomför en upphandling avseende gymutrnstning till Försäkringskassan Telefonplan. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling-LOV. Av tilldelningsbeslut daterat den 24 september 2013 framgår att Försäkringskassan har beslutat att anta anbud från anbudgivaren Motionskompaniet i Västerås Aktiebolag. AC Motion & Fitness AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska ändras på så sätt att bolaget inte utesluts från upphandlingen och därmed tilldelas kontrakt. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Bolagets anbud uteslöts från upphandlingen, eftersom bolaget lämnat in ett registreringsbevis som var utfärdat tidigare än sex månader före sista anbudsdag. Det framgår av förfrågnings­ underlaget att registreringsbevis ska bifogas anbudet och att registreringsbeviset inte får vara utfärdat tidigare än sex månader före sista anbudsdag. Det bakomliggande syftet med detta krav måste anses vara att registreringsbeviset ska utgöra en aktuell uppgift som ska styrka anbudsgivarens uppfyllande av den registreringsskyldighet som föreligger enligt lag. Att anbudsgivaren uppfyller denna skyldighet kan kontrolleras genom utdrag från Bolagsverket, men även genom utdrag från kreditvärderingsinstitut som Upplysningscentralen. Bolaget har till sitt anbud bifogat ett intyg från Upplysningscentralen, daterat den 12 september 2013. Det framgår tydligt av bolagets anbud att bolaget var registrerat hos Bolagsverket vid tidpunkten för anbudets inlämnande. Enligt praxis utgör en brist i ett oväsentligt ska-krav inte skäl att utesluta en anbudsgivare från att delta i en upphandling. Den brist som förekommer i bolagets anbud är oväsentlig och utgör dänned ingen grnnd för uteslutning. Försäkringskassan kan, utan att b1yta mot Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23031-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen likabehandlingsprincipen, göra en rättelse och ta tillbaka uteslutningen av bolagets anbud. Försäkringskassan bestrider bifall till bolagets ansökan och anför bland annat följande. Försäkringskassan har rätt att begära in registreringsbevis. I målet är ostridigt att bolaget till sitt anbud bifogat ett registreringsbevis som inte uppfyller Försäkringskassans krav. Kravet på ett registreringsbevis som inte ska vara äldre än sex månader fyller flera funktioner och är inte oväsentligt. Av registreringsbeviset framgår bland annat vilka som företräder bolaget. Detta är viktig information i förhållande till uteslutningsgrundema i 10 kap. LOU. I vissa upphandlingar är det också relevant att se vem som är behörig firmatecknare. Ett registreringsbevis som inte är äldre än sex månader minskar risken för felaktiga uppgifter angående bland annat ägarförhållanden. Det finns ingen skyldighet för Försäkringskassan att begära komplettering. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I 1 kap. 9 § LOU anges bland annat att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gj01ts. Förvaltningsrätten konstaterar att pa1tema i målet är överens om att det i förftågningsunderlaget fanns ett krav på att anbudsgivare skulle ge in ett registreringsbevis från Bolagsverket och att registreringsbeviset inte fick vara Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23031-13 Allmänna avdelningen utfärdat tidigare än sex månader före sista anbudsdag, Palierna är också överens om att bolaget inte har gj01t detta. Frågan i målet är om Försäkringskassan har brutit mot proportionalitetsprincipen genom att utesluta bolaget på grund av denna brist utan att begära in komplettering. Av förarbetena (prop. 2006/07:128 s. 132) till LOU framgår att uppställda krav ska ha ett natmligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. En upphandlande myndighet måste enligt förvaltningsrättens mening anses ha stor frihet vid utformandet av formkraven i en upphandling (jfr Kammarrättens i Stockholm dom den 10 september 2013 i mål nr 2370-13). Förvaltningsrätten anser att det aktuella form.kravet är klart och tydligt formulerat i förfrågningsunderlaget och att det är enkelt för anbudsgivarna att uppfylla. Kravet är även objektivt utformat och fran1står vare sig som godtyckligt eller uppenbart osakligt (jfr RÅ 2010 ref. 78). Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att kravet inte kan anses strida mot propoitionalitetsprincipen, Ett anbud kan under vissa forntsättningar kompletteras enligt 9 kap. 8 § LOU. Det finns dock inte någon skyldighet för en upphandlande myndighet att tillåta komplettering. Om komplettering tillåts måste det ha skett innan tilldelningsbeslut fattas (jfr Kammru.Tättens i Stockholm dom den 23 oktober 2008 i mål nr 3706-08). Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det inte framgår av bolagets talan att upphandlingen har genomfö1ts i strid med reglerna i LOU eller att de för upphandlingen grundläggande unionsrättsliga principerna trätts för när eller att bolaget lidit någon skada. Förntsättningar för ingripande från domstolens sida föreligger dälmed inte. Bolagets ansökan om överprövning ska därmed avslås. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 5 23031-13 DOM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). 1fi_L- Andreas Leander Förvaltningsrättsfiskal Förvaltningsrättsnotarien Henning Holmberg har föredragit målet. �I��t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND D e n som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fOJdras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan a tt sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltn.i.ngsrättens dom/beslut som klaganden vill fä till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill s tyrka med varje särskilt bevis. Adressen till för'valtningsrlitten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövningenligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att .rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se kommit till,