LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 11586-09 Rotel 555 Sida 1 (9) Aleris Målet AB, 556383-3945 Sjöängsvägen 21 192 72 Sollentuna MOTPART Täby kommun m.fl. 183 80 Täby SAKEN 2009 -07- 1 3 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut av den 5 juni 2009 upphör därmed att gälla. DokJd 442700 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 115 76 StockJ1olm LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 2 11586-09 BAKGRUND, YRKANDE M.M. Kormnunema Danderyd, Norrtälje, Täby, Vallentuna och Österåker samt städerna Lidingö och Vaxholm har genomfört en samordnad upphandling av ramavtal för öppenvård för barn och ungdomar 0-20 år samt deras fa- miljer, ref. m 08/23. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling. I tilldelningsbeslut avsänt den 29 maj 2009 beslutade Täby kommun m.fl. (kommunen) att anta andra anbud än anbudet från Aleris Målet AB (bola­ get). Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse vidtagits på så sätt att personal med likvärdiga ut­ bildningar ska godkännas i kvalificeringsfasen. Bolaget anger till stöd för sin talan i huvudsak följande. Kommunen måste redovisa på vilka grunder de anser att en utbildning inte är likvärdig så att anbudsgivaren kan bemöta dessa konkunensbegränsande och icke belagda påståenden. Bolaget har uteslutits i kvalificeringsfasen, där kormnunen anser att deras medarbetare inte har tillräcklig utbildningsnivå. En utbildning som efterfrågas är bl.a. mentalskötare, vilket tidigare var en gymnasieutbildning och numera är en s.k. KY.-utbildning. Flera av deras medarbetare är utbildade socialpedago­ ger, vilket är en utbildning som också är en eftergymnasial utbildning och enligt referens från Statens Institutionsstyrelse lämpar sig mycket väl för arbete med delar av den aktuella målgruppen, ungdomar J6-20 år. En an­ nan utbildning som efterfrågas är förskolelärare. Två av deras anställda är behöriga lärare, men detta anses av kommunen inte vara tillräckligt trots att den svenska lärarutbildningen vid Lärarhögskolan fram till 2008 var den­ sarmna för både lärare och förskolelärare. Kommunen har inte kunnat re­ dovisa på vilket sätt imiktningen i utbildningen till förskolelärare lämpar sig bättre för det arbete som ska utföras inom ramen för den aktuella upp­ handlingen. Bolaget frågar sig om det är antal högskolepoäng, pedagogisk Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 11586-09 STOCKHOLMS LÄN föm1åga, åldersanpassning eller vilka andra inslag i inriktningen mot för­ skolelärare det är som skulle göra en förskolelärare mer lämplig än en lära­ re att arbeta med ungdomar i åldersgruppen 16-20 år. Socialpedagogut­ bildningen vid Tollare Folkhögskola är en treterminers utbildning med ett inträdeskrav på treårig gymnasieskola. Denna utbildning är inte att jämstäl­ la med socionomutbildningen eller den socialpedagogutbildning som fim1s på högskolenivå. Den överträffar dock vida mentalskötarutbildningen - eventuellt inte när det gäller arbete med "psykiskt funktionshindrade" - men definitivt när det gäller arbete med de målgrupper som kommunen har beskrivit i sin upphandling. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föUande. Det är väl känt att utbildningars innehåll, dvs. studieplaner etc. för­ ändras över tid. Inriktningen på utbildning till förskollärare och lärare skiljer sig och har skiljt sig åt. Förskollärarutbildningen var fram till 2001 en helt egen utbildning som inte hade något gemensamt med lärarutbildningen. Fr.o.m. 2001 integrerades förskollärarutbildningen i lärarutbildningen men var fortfarande en egen inriktning inom lärar­ prograrmnet, enligt uppgift från Lärarhögskolan vid Stockholms uni­ versitet. I förfrågningsunderlagets krav på utbildningar inom de tre delar, del 2, del 3 och del 4, som bolaget lämnat anbud finns inte soci­ alpedagog i motsats till mentalskötare uppräknad som en av de utbild­ ningar som krävs. Mentalskötare är en utbildning med inriktning främst mot arbete med psykiskt funktionshindrade. Socialpedagogut­ bildning är inte en utbildning med inriktning främst mot psykiskt funktionshindrade. Likvärdighet föreligger därför inte mellan dessa utbildningar. Vid bedömning av anbuden har dock socialpedagogut­ bildning godkänts om den skett på högskolenivå eftersom den då lik­ ställs med socionomutbildning. I bolagets anbud var redovisningen av fem av de anställdas utbildning otydlig. För att säkerställa att bedöm­ ningen skulle genomföras på ett riktigt sätt gavs bolaget möjlighet att Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 11586-09 STOCKHOLMS LÄN förtydliga dessa utbildningar. Då framkom att de personer, vars ut­ bildning betecknats som "socialpedagog" hade en utbildning arrange­ rad av Tollare folkhögskola. Den utbildningen kan inte jämföras med en socionomutbildning. Förutom krav på en viss grundutbildning ställs i upphandlingen även krav på viss påbyggnadsutbildning alter­ nativt utbildning i viss metod liknande dem som exemplifierats. Totalt har :fjorton anställda redovisats i bolagets anbud. Av dessa har sju stycken socionomutbildning. Det är en utbildning som kommunen godkänt som grundutbildning. Av de sju har två dessutom "systemisk introduktionsutbildning", vilket är en fyra dagar lång utbildning. Kommunen har bedömt den vara för kort för att uppfylla kravet på påbyggnadsutbildning alternativt utbildning i specifik metod. Av de personer som redovisats som socialpedagoger har en av dessa på­ byggnadsutbildning i "systemisk introduktionsutbildning" vilket inte godkäntssompåbyggnadsutbildning. Enanställd,somredovisats som socialpedagog har utbildning i nätverksarbete. Trots fråga till bolaget om förtydligande av utbildningar har inget förtydligande gjorts av "nätverksarbete", varför denna inte godkänts som påbygg­ nadsutbildning. En anställd har grundutbildning religionsvetare, vilket inte har ansetts kum1a likställas med annan krävd utbildning. En an­ ställd har idrottsledarutbildning vilket inte har ansetts kunna likställas med amian krävd utbildning. En anställd har redovisats som lärare, dock finns inte uppgift om vilken typ av lärare, vilket inte heller har ansetts kunna likställas med annan krävd utbildning. Bolaget påstår att två av deras anställda är behöriga lärare men endast en anställd finns redovisad som lärare. I förfrågningsunderlaget framgår tydligt vilka utbildningar som kommunen kräver i upphandlingens olika delar. Den 5 juni 2009 förordnade länsrätten att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 11586-09 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU föreskrivs att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredning i målet I förfrågningsunderlaget anges i punkt 3 "Kvalificeringsfasen" avsnitt F "Utbildning" bl.a. följande. Anbudsgivare ska uppfylla utbildnings­ kraven för den del anbudet avser för att anbudet ska kvalificeras. Genomgången utbildning ska vara avslutad vid anbudstillfället. An­ budsgivaren ska i anbudet lämna en förteckning över respektive an­ ställds utbildningsnivå. Personerna behöver inte namnges. Av för­ teckningen ska framgå vai:je anställds högsta adekvata utbildningsnivå i förhållande till nedan ställda krav samt att utbildningen är avslutad. Det är anbudsgivarens ansvar att se till att de personer, som finns i förteckningen, uppfyller de ovan angivna kriterierna för att räknas som anställd. All infonnation som efterfrågas ska finnas i förteck­ ningen, vilket innebär att betyg etc. inte ska medfölja anbudet. Vid tveksamhet om en av anbudsgivaren angiven utbildning är likvärdig med en krävd utbildning, förbehåller sig kommunen rätten att bedöma om likvärdighet föreligger. Del 2. Stöd- och/eller behandlingsinsatser och/eller utredande insatser till familjer med barn och ungdomar, eller till ungdomar, med social problematik i kombination med neuropsy­ kiatriska och/eller psykiska störningar. Utbildningskravet är: socio- LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 11586-09 nom/likvärdig högskoleutbildning eller leg. psykolog eller mentalskö­ tare eller leg. sjuksköterska eller förskollärare eller fritidspedagog. Del 3. Stöd och/eller behandlingsinsatser och/eller utredande insatser till familjer med barn och ungdomar, eller till ungdomar, med social problematik. Utbildningskravet är: socionom/likvärdig högskoleut­ bildning eller leg. psykolog eller mentalskötare eller leg. sjuksköters­ ka eller förskollärare eller fritidspedagog. Del 4. Stöd och/eller be­ handlingsinsatser och/eller utredande insatser till familjer med barn och ungdomar, eller till ungdomar, med missbruksproblematik och/eller kriminellt beteende eller annat socialt nedbrytande beteende. Utbildningskravet är: socionom/likvärdig högskoleutbildning eller leg. psykolog eller mentalskötare eller leg. sjuksköterska. I sarntliga ovan nämnda delar i punkt 3 "Kvalificeringsfasen" avsnitt F "Utbildning" anges följande. Vid timverksamhet ska varje behand­ lare uppfylla nedanstående utbildningskrav. I de fall insatsen bedrivs som dagverksam.het ska minst 75 procent av den tillsvidareanställda personalen, som deltar i det direkta behandlingsarbetet, uppfylla ned­ anstående utbildningskrav. Med tillsvidareanställdpersonal avses även vikarier, som vid anbudstillfället har en sammanhängande anställning under minst 12 månader. Med "personal" menas personer oavsett tjänstgöringsgrad. Utöver utbildningen ska vid stöd-· och/eller behand­ lingsinsatser varje behandlare ha familjeterapeutisk eller psykotera­ peutisk påbyggnadsutbildning alternativt utbildning i specifik metod som t.ex. ART, Marte Meo. I bolagets anbud (s.l0) redovisas följande rörande respektive anställds utbildningsnivå. Socionom. Påbyggnadsutbildning i familjeterapeutisk och lösningsfo­ kuserad terapi samt särskilt arbete med kriminella ungdomar - med­ ling. Utbildning i behandling av spelberoende. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 1 1586-09 Socionom. Psykodramaassistent, socialt arbete parrelationer, 10 p, handledningsmetodik, 5 p. Socialpedagog. Systemisk grundutbildning, 2 år på ej avslutad sjuk­ sköterskeutbildning, idrottsledarutbildning Bosön, drogterapeut, I­ årig KBT-utbildning. Socionom. ART, systernisk introduktionsutbildning, pågående KBT I-årig. Socialpedagog. Utbildning nätverksarbete. Socionom. Fritidsledare, systemisk introduktionsutbildning. Lärare. Systemisk grundutbildning, utbildning i behandling av spel­ beroende. Socionom. Systemisk introduktionsutbildning, pågående KBT I-årig. Socialpedagog. Systemteoretisk grundutbildning, utbildning i KBT­ materialet "Väckarklockan". Socionom. Systemisk managementutbildning, 1 år fami�i·· och nät­ verksarbete. Socialpedagog. Systemisk introduktionsutbildning, speciallärarkom­ plettering. Religionsvetare. Steg 1 i grundläggande psykodynamisk psykoterapi­ utbildning, 1-årig KBT-utbildning, ART, trappan-utbildning. Socionom. Systemisk grundutbildning. Länsrättens bedömning Frågan i målet är om kommunens beslut att utesluta bolaget från upp­ handlingen strider mot LOU. Bolaget anser att utbildningskravet är uppfyllt och att anbudet således skulle ha kvalificerats till utvärde­ ringsfasen. Av bolagets anbud framgår att 7 av 13 anställda är socionomer vilket är en grundutbildning som uppfyller utbildningskrnvet. Övriga 6 per­ soner har inte uppfyllt utbildningskravet då deras utbildningar (social- LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 8 1 1586-09 pedagog från Tollare Folkhögskola, lärare samt religionsvetare) inte ansetts motsvara de i förfrågningsunderlaget uppräknade godkända utbildningarna. Av förfrågningsunderlaget framgår att utbildningskra­ vet för grundutbildning är socionom/likvärdig högskoleutbildning, leg. psykolog, mentalskötare, leg. sjuksköterska, förskollärare eller fritidspedagog. Det är ostridigt i målet att socialpedagogutbildningen på Tollare Folkhögskola inte är likvärdig med socionomutbildning. Utbildningen motsvarar inte heller någon av de andra uppräknade utbildningskraven. Inte heller utbildningarna till religionsvetare och lärare uppfyller det nämnda utbildningskravet då dessa utbildningar inte fim1s angivna som utbildningskrav. Kormnunen har således haft fog för sitt beslut att ej godkänna de nämnda utbildningarna. Vidare har två personer med godkänd grundutbildning genomfört på­ byggnadsutbildningen "systemisk grundutbildning". Denna utbildning har av kormnunen inte ansetts utgöra en godkänd påbyggnadsutbild­ ning då den endast pågår under 4 dagar. Det har i målet inte presente­ rats något som talar mot denna bedömning. Kormnunen har således haft fog för sitt beslut att inte godkämia nämnda påbyggnadsutbild­ nmg. Sarmnantaget uppfyller 5 av 13 stycken, dvs. ca 38 procent, av bola­ gets personal utbildningskravet genom godkänd grundutbildning samt godkänd påbyggnadsutbildning. Av förfrågningsunderlaget framgår att 75 procent av personalen ska uppfylla utbildningskravet. Då bola­ get inte uppfyllt detta krav har kormnunen haft fog för beslutet att bolaget inte kvalificerat till utvärderingsfasen. Vad bolaget åberopat visar inte att upphandlingen genomförts i strid mot LOU eller dess grunder. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Sida 9 LÄNSRÄTTENI DOM 11586-09 STOCKHOLMS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) i (ati;,/1Lfs@Zvu",./)( �- Marie-Louise Diurson chefsrådman Föredragande har varit länsrättsnotarien Jessica Mettävainio. f /) �-� fJ ;� \__f /1} SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter .inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. OJu u:, p_,8 000 0"1 www.domstol.se