KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 BESLUT Sida 1 (3) Mål nr 5539-09 � 2009-08-1g 2009-08-18 Meddelat i Stockholm KLAGANDE TecnoVISION S.p.A. Ombud: Christer Norrvall TecnoVISION Sweden / Noxab i Malmö AB Svansjögatan 29 217 66 Malmö MOTPART Sala kommun Box 304 733 25 Sala Länsrättens i Västmanlands län dom den 10 juli 2009 i mål nr 973-09, se bilaga A ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU SAKEN KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE KammaiTätten avvisar TecnoVISION S.p.A:s talan. Dok.Id 161188 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammaiTattenistockholm@dom.se www.kamman-attenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-16:00 !-3 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 BESLUT Sida 2 Mål m 5539-09 YRKANDEN M.M. TecnoVISION S.p.A. (bolaget) yrkar att kammarrätten ändrar länsrättens dom, från att länsrätten bestämmer att Sala kommun ska göra om upphandlingen, till att en rättelse sker i enlighet med de yrkande som bolaget gjorde i sin ansökan om överprövning. Som grund för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Yrkandet innebär att de anbudsgivare vars anbud innehåller skall-laav som länsrätten fum1it inte vara uppfyllda ska förkastas och ny poängbedömning ska göras med resterande anbud. Enligt rättspraxis ska den minst ingripande eller belastande åtgärden väljas enligt proportionalitetsprincipen i LOU. Länsrätten har gjort en felaktig bedömning. Argumentet för en rättelse är att flera anbudsgivare inte uppfyller samtliga skall-laav, däribland vim1ande anbudsgivares båda anbud. Att en, eller flera anbudsgivare missat att uppfylla ett eller flera skall-laav, eller på annat sätt missat något väsentligt i upphandlingen, ska naturligtvis inte de anbudsgivare som uppfyller samtliga skall-laav lida skada av. Det strider mot likabehandlingsprincipen i LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bolaget ansökte den 13 maj 2009 hos länsrätten om överprövning av Sala kommuns upphandling av elektroniska infartstavlor och yrkade att upphandlingen inte skulle få avslutas innan rättelse vidtagits i visst avseende. Länsrätten biföll den 10 juli 2009 bolagets begäran om överprövning och förordnade i domen att upphandlingen skulle göras om. Av 33 § förvaltningsprocesslagen (1971:291) följer att en länsrätts avgörande får överklagas av den som det angår, om det gått honom emot. Bestämmelserna i 16 kap. 1 och 2 §§ LOU innebär att domstol vid KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 BESLUT Sida 3 Mål m 5539-09 överprövningen, oavsett hur yrkandet utformats, har att välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas (se RÅ 2005 ref. 47). Rätten är således inte bunden av sökandens yrkande vid detta val av åtgärd. Länsrätten har vid överprövningen bifallit bolagets ansökan och förordnat att upphandlingen ska göras om. Länsrättens dom kan därför inte anses ha gått bolaget emot i den mening som avses i 33 § förvaltnings­ processlagen. Bolagets talan ska därför avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär I). ;/�;/d IJr� Kersti�·vensson kammanättsråd N�11/_/�v �--1-t� �fstin Prllund Lövgren kanimarrättsråd referent l e\ Gösta Ihrfelt kammanättsråd isa �alvik ��,l:L före ragande � VÄSTMANLANDS LÄN c)')IL Sida 1 (10) Målm 973-09 E Roiel 3 LÄNSRÄTTENI DOM 2009-07-10 Meddelad i Väsierås SÖKANDE TecnoVISION S.p.A. Ombud: Christer Norrvall Tecno Vision Sweden/Noxab i Malmö AB Svansjögatan 29 217 66 Malmö MOTPART Sala kommun Box 304 733 25 Sala Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU BAKGRUND OCH YRKANDEN Sala kommun har inlett upphandling avseende elektroniska infartstavlor. Upphandlingen omfattaJ leverans och montering av elektroniska infmistavlor till Sala kommun. Upphandling har skett genom förenklat förfarande. Ett av de bolag som lämnat anbud är TecnoVISION S.p.A. (bolaget). Enligt kommunens beslutsprotokoll har kommunen beslutat art anta LEDtec Intemational AB:s anbud. Bolaget har begäli överprövning av kommunens tilldelningsbeslut och yrkar att rättelse sker på så sätt att anbuden som inte uppfyller skall-kraven förkastas och en ny poängbedömning görs. Som grund för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Poängbedömningen är vilseledande och strider bl.a. mot likabehandlingsprincipen. Anbudets utvärderingsla:iterier har inte jämförts på ett rättvist sätt. Vidare uppfyller flera anbud inte de la-av som Vägverket ställer, bl.a. det krav från Vägverket att den horisontella betraktningsvinkeln på dem1a typ av skyltar får vara ca 30 grader åt höger respektive vänster. De anbudsgivare som uppger en horisontell SAKEN Dok.Id 41081 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 021-19 56 00 021-13 20 25 E-post: lansrattenivastmanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:00 LANSRÄTTENI VÄSTMANLANDS LÄN DOJVJ 2009-07-11 Sida 2 973--09 betraktningsvinkel på ca 35 grade1 fär anses uppfylla kraven. Vissa av anbuden, och däribland vim1ande anbudet, uppfyller inte detia skall-krav. Sala kommun (konummen) bestrider bifall till bolagets yrkanden och anför i yttrande bl.a. följande. Samtliga anbud uppfyller de i anbudsförfrågan uppsatta skall-haven ocb har därmed gått vidare för utvärdering. Anbuden har värderats utifrån uppsatia kriterier i anbudsförfrågan. Prövning har skett enligt principen det för kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga med värderingskJiterierna pris .50 procent, telmik 25 procent, service och leverans 20 procent och miljö 5 procent som grund. Kommunen har även med stöd av 9 kap. 8 § LOU begäii in kompletteringar i förekonunande fall. Poängen som anbuden har erhållit är baserade på den infonnation som fmms i respektive anbud. De i anbudsförfrågan ställda värderingskriterier och skall-krav var fastställda från början samt hur poängbedömningen skulle komma att göras. Därmed har kommunen behandlat anbudslärnnama och anbuden på ett likvärdigt sätt då alla har erhållit samma information och fått sarmna förutsättningar för att lämna anbud. Kommunen har i anbudsförfrågan bilaga 2 s. 1 beskrivit att Vägverkets handbok och föreslaifter i vägvisning ska följas i tillämpliga delar. Handboken utgör inte skall--krav utan är enbaii rekonm1endationer. Regler för diodens spridning gäller bara skyltar med variabla budskap vilket inte skyltarna som denna förfrågan avser. Bolaget anför i yttrande bl.a. följai1de. Sm11tliga anbudslämnare har behandlats lika men felaktigt. Konmrnnen har brutit mot de affärsmässiga grunderna enligt LOU då konmmnen inte följer sina egna satta skall-hav. Det vinnande anbudet uppfyller inte skall-kravet på två textrader med minst 300 mm teckenhöjd. Med bolagets skyltar hade teckenhöjden blivit 2.96,88 mm (som med diodens koronaeffekt blir minst 300 mm) alternativt 312,50 1mn och dänned är skall-kravet uppfyllt. Om kommunen skuLle acceptera vinnande anbud skulle det innebärn att kommunen bandlar i strid med proportionalitetsprincipen i LOU. Kommunen kräver en typ av display (fullgrafisk) och köper en annan. Det vinnande anbudet uppfyller LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07--11 Sida 3 973-09 heller inte Vägverkets la-av på horisontell betraktningsvinkel för VMS­ skyltar(variabla medelade skyltar), vilket avser den nedre delen av den aktuella skylten. Kommunen behäfiar ati Vägverkets handbok ska följas, men att den endast är en rekonunendation. Något om rekommendationer films inte i förfrågningsunderlaget. När bolaget talat med Vägverket var svaret angående handboken att den ska ses som absolut krav när det, som i detta fall, är Vägverket som är väghållare. Bolaget har vid eti f1e1ial tillfällen, både via telefon och e-post, begärt ut de kompletta anbuden från samtliga anbudsgivare. Kommunen bestrider bolagets anförande angående betraktningsvinklar och vidhåller att vinnande anbud uppfyller de i anbudshandlingama angivna skall-hav. De regler som bolaget hänvisar till gäller inte denna typ av skylt som är en "Välkommen till... "-skylt utan reglerna gäller bara för vägmärken med variabla budskap som bolaget benämner VMS-sk.ylt och som regleras enligt Vägmärkesförordningen. Enligt Vägverkets publikation 2003:19 ingåT inte "Välk01m11en till... "-skylt i Vägmärkesförordningens trafilanärken och är att betrakta som anslag, reklam och infonnation. En "Välko1m11en till... "-skylt är inget vägmärke utan en reklamskylt som presenterar och välkmmrnr trafikanter till en mi. Budskapet eller bilden på skylten är inte reglerad. Det som är reglerat är placering av skylt, material på skylt, fundament och stolpe efter Vägverkets regler. Om skylten har ett variabelt budskap är budskapet inte kopplat till en trafildöresla-ift och behöver inte synas tydligt eller vara läsbmi. Enda kravet är att det inte får vara bländande och att placeringen efter vägen ska beslutas av väghållaren så den inte stör trafikanterna. Alla anbudsgivares dioder varierade ljusstyrkan efter ljusförhållandet på dygnet. Bländningsrisken är undamöjd. Handboken nänmer också under kapitlet trafikinformationsskylt (som också tillhör smm1ia typ av informationsskylt som "Välk01m11en till.. . "-skylt) och anordning med varierande budskap. Teclmen får då utgöras av ljusdioder eller lilmande som avger vitt eller gult sken mot svaii botten. Någon uppgift om spridningsvinldar films inte. Vidare i handboken under "Välkommen till. . ."-skylt nämns textstorleken i förhållande till LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOIV[ :?.009-07-11 Sida 4 973-09 hastigheten på vägen. Vid tillåten hastighet på väg är lämplig texthöj cl 200 - 250 mm vid 70 - 90 lm1/tim och vid 90 lm1/tim 250 - 400 nm1. Sala kommun har valt en höjd på ca 300 mm som lämplig storlek i anbudsförfrågan. För att upphandlande myndighet ska lemma göra en objektiv utvärdering är det upp till anbuclsgivaren att bifoga det underlag samt ge en utförlig beshivning av vad som efterfrågas i anbudsförfrågan. Bolaget anför vidare r att kommunen inte har kontroll på vad som ä beshivet i anbudsförfrågan. Skrivningen "minst 300 mm" är gjord för att tydliggöra att bokstäverna inte får vara mindre då det inte går att läsa vid en hastighet på 90 km/tim. Det betyder inte att bokstäverna ska vara stö1Te än 300 mm för då hade formuleringen varit "minst 300 mm eller stöne". Bilddelens storlek ska inte minskas. Den enda anledningen till ai.1 kommunen önskar en fullgrafisk display är att möjligheten till olika teckensnitt samt kursiv stil ska vara möjlig. Utifrån de hav som angivits i bilaga 2 omfattning/beskrivning bedöms anbudens infom1ation om hur de tänkt sig att skylten ska se ut. Enligt värdering av hiteriet te/mile kommer bedömningen att göras på hur anbudet har beskrivit telrnisk prestanda, kvalitet och lösning med utgångspunkt enligt ställda la-av i förfrågan. Kommunen gör bedömningen på vad som beslaivits i anbudet. Bolaget har i yttrande bl.a. uppgivit följande. I Vägverkets publikation 2003:19 skiljer man mellan "trafikinfom1ationsskyltar" och "Välkommen till"-skyltar. Det i1mebär att allt det som handlar om "trafikinfmmationsskyltar" inte på något sätt kan liknas vid det som ska visas på kommunens skyltar. Därför är bl.a. k01mnunens skrivning "texten får utgöras av lysdioder eller lilmande ... " inte relevant i målet. Det är helt andra regelverk som styr hur en skylt med lysdioder ska kravsäi.1as. När det gäller "Välkommen till"••skyltar delas vaije skylt upp i två delar. En överdel som kallas "Välko1runen till"-del och en "evenemangsdel'"'. Ailt som står om i publikationen om "1/älkomrnen till"-skyltar gäller båda delarna. Till VMS-skyltar fim1s speciella krav som specificeras i Vägverkets handling VU94 Supplement 5, kapitel 12.4 under rubriken Sida 5 LÄNSRÄTTEN I IDOlVII 973-09 VÄS'JfMANLANDS LÄN 2009-07-] 1 "Omställbara vägmärken". bär står att en VMS-skylt definieras som "vägmärke som kan visa alternativa märkesbilder eller budskap". Den visar att evenernangsdelen i en "Välkonunen till"-skylt är att betrakta som en VMS-skylt, därmed gäller reglerna även för dessa. Alli som shivits av kommunen när det gäller "Välkommen till"-skyltar stämmer bara när det gäller den övre "Välkommen till"-clelen. Kommunen bryter mot haven/rekorm11endationerna i handboken om V ägvisning genom att ha för avsikt att montera en "Välkommen till"-skylt som är ca 150 procent stöne än vad elen bör vara enligt handboken. Dessutom är evenemangsdelen ca hälften så stor som kraven i handboken. Vid samtal med kommunen har flera felaktigheter framkommit som förklarar den kraftiga övervärderingen som gjmis i poängsaimnanställningen till det vinnande anbudets fördel när det gäller teknik men också när det gäller service och leverans. Efter att ha läst igenom det vinnande anbudet borde poängen för teknik vara 2,5 poäng istället för 4,5 poäng då vim1ande anbud har en pixelpitch på 20 mm jämfö1i med bolagets 1 5,625 m.m. Vad gäller service och leverans står i förfrågningsunderlaget ett skall-hav att "berä/01.adprognosfår eljårbrulaiingper skylt uttryckt i kViTh/år ska anges i anbudet". Detta skall­ krav är inte uppfyllt av det vi1mande anbudet. Sammanfattningsvis yrkas att eftersom det vinnande anbudet på tre punkter inte uppfyller skall­ kraven, ska anbudet förkastas och en ny poängsanunanställning ska göras med dessa anbud b01itagna. Kommunen har inte avgivit något ytterligare yttrande. Länsrätten har den 1 5 maj 2009 beslutat att upphandlingen inte får avslutas genmn att avtal inte får ingås (inhibition) i1man länsrätten avgör målet slutligt eller annat förordnar. D O lVi S KÄ L Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra LÄNSRÄTTEN J VÄSTMANLANDS LÄN DOM ::--,1aa t1 973-09 :?,009-07-1 1 upphandlingar på eU öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och proportionalitet iakttas. Enligt 1 6 kap, 2 § LOU ska rätten om den upphandlande myndigheten har brutit mot 1 kap. 9 § eller någon mman bestänm1else i denna lag ocb detta har rnedfö1i atl leverantören lidit eller kan konum1 atl lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo1is. Av kommunens förfrågningsm1derlag bilaga 1 punkt 1 .7 med rubrik "bedönmingsgrunder" framgår bl.a. att kvalificering och anbudsutvärdering konu11er att ske i två olika moment, dels om leverantören uppfyller grundla-aven för deltagande enligt 10 och 11 kap 7 - 15 § § LOU och dels om leverm1tören uppfyller ställda skall-krav enligt anbudsförfrågan. De anbud som är lämpliga utifrån uppställd kvalificering går vidare till utvärdering. Under rubriken skall-la-av under smmna punkt framgår att leverantören, utöver minimikrnven i 10 kap 1 - 2 §§ LOU, ska uppfölja la-av på skattestatus och mi\jö- och kvalitet. J bilaga 1 under punkt 1 .7. 1 med rubrik "anbudsprövning" framkonuner bl.a. följande. Prövning/utvärdering kommer därefter att ske enligt principen det för kommunen mest fördelaktiga anbudet Det anbud som bedöms vara ekonomiskt mest fördelaktigt och som är särskilt lämpligt och med hänsyn tagen till angivna kriterier som avser väga smmnan kvalitet och ekonomi konuner ati antas. Värderingsla·iterier 50 % pris 25 % teknik 20 % service och leverans S 0/c , m i \ j ö Besla·ivning Pris för skyltarna Beskrivning av telmisk prestanda, kvalitet och lösning i enlighet med ställda krav i förfrågan Tillgänglighet till service och leveranstid L everantörens interna mi\jöarbete, med utgångspunkt från bilaga 3, m1budsfon11ulär som bifogas LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LAN DOl\1 2009-07- 1 1 Sida 7 973-09 Ovan nämnda värderingshiterier konu11er var och en att värderas och poängsättas efter en fallande poängskala mellan O - 5 med poängbedömningen lägst poäng när underlag salmas för bedömning och högst poäng när kriteriet uppfyllts 1'nycket bra. Priset är 01mälmat till prispoäng där lägsta pris erhåller 5 och omrälmas enli6>i berälmingsformel "lägsta pris/offererat pris x 5 poäng". Av bilaga 2 s. l i förfrågningsunderlaget angående omfattning/ havspecifikation under rubrik.en utfornming framgår bl.a. att skyltarna ska utformas som en "Välkommen till Sala" - skylt och att dessa ska placeras på Vägverket anvisade platser. Den totala storleken ska vara ca 6x5 m bestående av överdel med bild, logo och fast text Överdelen ska vara utfomiad så att det möjliggör byte av bild och logo. Underdelen består av en elektronisk fullgrafisk display. Teckenhöjd ska vara minst 300 mm höga i två rader med en totallängd av ca 6 000 mm och med en pitch på 20 mm. Texten ska kumia bytas med jämna intervall och innehålla totalt fem olika _ budskap. Stolparna och fundament ska ligga på sådan höjd att skyltarna blir väl läsliga från riksväg med hastighetsbegränsningen 70 - 1 00 krn/tim. lnfonnationsskyltama ska monteras eller ha sådan telmisk funktion att störande reflexer undviks f ör förbipasserande trafikanter. Vägverkets handbok och föreshifter i vägvisning ska i tillämpliga delar följas. Av s. 2 under rubriken drift, underhåll och service framgår att beräknad prognos för elförbrukning per skylt uttryckt i k\Vh/år ska anges i anbudet. Av beslutsprotokoll avseende upphandling av elektroniska infmistavlor framgår bl.a. följande. Åtta anbudssvar inkom enligt öppningsprotolrnll. Samtliga anbud godkändes för fo1isatt utvärdering enligt angivna hiterier. För att kommunen skulle kum1a göra en objektiv värdering av inkonma anbud har dialog fö1is n1ed anbudsgivama. Frågor har ställts för att göra anbuden jämförbara och anbudsgivarna har inkommit med svar, fö1iydligande och kompletteringar av länmat anbud. Därefter har kriterier var och en värderats i en betygskala med poängbedönU1ingen lägst poäng när underlag saknas för bedöimiing och högst poäng när la:iteriet uppfyllts LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOlVI 2009-07-1 l Sida 8 973-09 mycket bra. Det anbud som erhåller högst värdcringspoäng och är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer därmed att antas. Bolaget har efter utvärdering kommit på andra plats. l det vi1mande anbudet anges att LED-skylten är uppbyggd av flera moduler till en enhet på 4,8 kvm (6080*800* 160mm). Bilclytan är 304*40 pixlar med 20mm fysisk. På de1111a yta kan kommunen producera lexter och bilder, ,mtingen en stor textrad eller flera mindre rader. Diodernas r spridningsvinkla är H 120 grader / V60 grader.- - Max strömförbrulm.ing ä 1200W(fullgulfärg). Länsrätten gör följande bedömning. r För all offentlig upphandling gäller att vissa grundläggande EG-rättsliga principer måste iakttas. Dessa konm1CJ· till uttryck i 1 kap. 9 § LOU och innebär att bestänunelserna i lagen ska tolkas mot bakgrund av dessa principer. De grundläggande principerna är principen om likabehandling, icke-diskriminering, transparens (öppenhet), förutsebarhet, ömsesidigt erkärmande och propmiionalitet Principerna i1mebär att alla leverantörer ska behandlas lika, att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av att processen är förutsebar och öppen. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klart och tydligt och im1ehålla samtliga la-av på det som ska upphandlas. Kvalifikationskrnv och hav i krnvspecifik.ationen måste ha ett naturligt samband med det som upphandlas och även stå i rimlig propo1iion med det som upphandlas. Det är vidare förbjudet att direkt eller indirekt dishiminera leverantörer. I LOU saknas detaljerade regler för bur ett förfrågn.ingsunderlag ska vara utformat liksom bestänu11elser om ändring, fö1iydligande och komplettering av förfrågningsunderlag. Utgångspunkten är dock att alla leverantörer ska ha samma information för att lemma behandlas rättvist. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste Sida 9 LÄ1"1SRÄTTEN I DOM 973-09 VÄSTMANLANDS LÄN 2009-07-11 förfrågningsunderlaget dessutom vara klart och tydligt och i1mehålla samtliga lav på det som ska upphandlas. Krnven ska vara prop01iionella 1 och uppf) lla övriga relevanta gemenskapsrätisliga principer. u Bolaget gör särskilt gällande att kommunen har brutit mot de affärsmässiga grunderna i LOU då kommunen inte följer sina egna satta skall-·hav. Vidare gör bolaget gällande ati det vinnande anbudet inte uppfyller skall­ havet på två textrader med minst 300 nm1 teckenhöjd, att skall-havet att man ska presentera el-förbrulmingen i kWh per år och skylt inte är uppfyllt samt att det vim1ande anbudet inte uppfyller Vägverkets hav på betraktn.ingsvinkel. Av för:frågningsunderlaget framgår vad gäller teckenhöjd att den ska vara minst 300 mm höga i två textrader med en totallängd av ca 6 000 1mn och med en pitch på 20 mm. Av det ovan redovisade vim1ande anbudet kan således inte direkt utläsas att det uppfyller skall-havet om minst 300 rm11 hög teckenhöjd i två rader. Med hänsyn häiiill och då bolaget kommit med en detaljerat teknisk invändning att det vinnande bolaget inte uppfyller nämnda teckenhöjd och denna invä11dning inte bemötts av den upphandlande enheten finner länsrätten att skall-havet inte är uppfyllt. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att det i anbuden ska presenteras elförbrukning i kvVli/år och skylt. Visserligen är en wattförbrulming angiven. Såsom bolaget anfört kan dock det inte utläsas av det vi1mande anbudet någon tillfredsställande presentation av elförbrukning i kVlh/år och skylt, varför detta skall-hav inte heller kan anses uppfyllt av det vinnande anbudet. Vad slutligen gäller betraktningsvinklarna har ko1mrrnnen uppgett att de regler som bolaget hänvisar till inte gäller denna typ av skylt som är en "Välkonm1en till..."-skylt utan att reglerna endast gäller för vägmärken med variabla budskap som regleras enligt Vägmärkesförordningen. Bolaget i sin tur har uppgett att det till VMS-skyltar finns speciella hav LÄNSR4TTEN I VÄSTMANLANDS LAN D O IVf 2009--07-l l Sida l 0 973-09 som specificeras i Vägverkets handling VU9LJ Supplement 5, kapitel 12.4 under rubriken "Omställbara vägmärken". Där står att en VMS--skylt definieras som "vägmärke som kan visa alternativa märkesbilder eller budskap". Den visar att evenemangsclelen i en "Välkommen i.ill"-sky11 är att betrakta som en VMS-skylt, därmed gäller reglerna även för dessa. Al11 som slu:ivii.s av kommunen när cle1 gäller "Välkommen till"-skyltar stämmer bara när det gäller den övre "Välkommen till"-delen. Med hänsyn till skyltens syfte och ändamål filmer länsräi.ten dock att eti sk.all-krav, utifrån en hänvisning till vägverkets föreskrifter ocb råd, inte innefattar ett. hav på en viss betralctningsvinkel. Av vad som ovan a11fö1ts finner länsrätten sammanfattningsvis att det vinnande anbudet inte uppfyllt två av de av kommunen uppställda skall­ haven. Annat har inte fram.konunit än att bolaget härigenom lidit skada. Framställningen ska därför b ifallas och upphandlingen ska göras om. DOMSLUT Länsrätten bifaller framställningen och förordnar att upphandlingen ska göras om. I fö�jd härav ska länsrättens interimistiska beslut den 15 maj 2009 inte längre gälla. I-IU� MAN ��W�LAGA se bilaga (Dv 3109/la) , /fv--r Mi./,41----- Bernt Åkerblom \ rådman sp HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet skall ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Bilaga Skrivelsen med överklagande skall undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; I. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person•· eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. DV68I 2005-12 Formulär 1