FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2013-03-11 Meddelad i Växjö Kubicom AB, 556837-3079 Pirgatan 13 374 35 Karlshamn MOTPART Ronneby kommun Tekniska förvaltningen Gatuenheten 372 80 Ronneby SAKEN Mål nr 570-13 KONKURRENSVERKET Dok.Id 67193 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 SÖKANDE Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 2013 -03- 1 2 Dnr KSnr Avd Aktbll Förvaltningsrätten bifaller begäran om överprövning och förordnar att anbudsutvärderingen ska göras om på så sätt att Kubicom AB:s anbud ska beaktas vid utvärderingen. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 570-13 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Ronneby kommun genomför en upphandling av vägsläntsslåtter. Enligt tilldelningsbeslut den 7 februari 2013 beslutade kommunen att anta anbu­ det från GDL Transport AB. Av tilldelningsbeslutet framgår att Kubicom AB:s (bolaget) anbud inte utvärderades eftersom kreditvärdigheten var låg och bolaget därmed inte bedömdes kunna vara en säker avtalspart. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att tilldel­ ningsbeslutet upphävs och att bolaget tilldelas kontraktet. Till stöd för sitt yrkande anför bolaget bl.a. följande. Bolaget startade sin verksamhet under 2011. Bolaget ingår i en koncern i vilken Cimon AB är det övergripande moderbolaget. Som koncernmoder är Cimon AB ett finansiellt mycket starkt bolag. Den entreprenör som skulle utföra arbete är ett starkt företag med AA i rating. Bolaget utgör ur alla aspekter en säker och trygg avtals­ part. Bolaget hade en prisbild som var gynnsammare än det vinnande bola­ get och bolagets anbud uppfyllde alla kommunens krav. Bolaget ska därför tilldelas kontraktet. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Bolagets VD har ingivit anbudet och undertecknat detta. Bolaget är därmed motpart och har av kommunen uppfattats som den som ska an­ svara för uppdragets genomförande. Bolaget måste därför stå på en stabil ekonomisk grund. Kommunen undersöker regelmässigt alla anbudgivare och kontrollerar om de uppfyller kreditvärdighet för att kunna bli en af­ färsmässig partner i ett avtalsförhållande. Bolaget har inte tillräckligt hög kreditvärdighet i denna upphandling. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 570-13 I VÄXJÖ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada över­ pröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 570-13 I VÄXJÖ anbudet. vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva Kommunen har uteslutit bolaget från anbudsutvärderingen eftersom bola­ gets kreditvärdighet var låg. Av kommunens förfrågningsunderlag framgår dock inte att anbudgivares kreditvärdighet måste uppgå till en viss nivå. Inte heller i övrigt har i förfrågningsunderlaget uppställts krav vad gäller kreditvärdighet. Bolagets anbud har därmed inte brutit mot något krav i förfrågningsunderlaget i detta avseende. Kommunen har därför inte haft fog för att utesluta bolaget från anbudsutvärderingen på denna grund. Bolaget har uppgivit att bolagets anbud hade gynnsammast pris. Kommu­ nen har inte bestritt detta. Bolaget har därmed i vart fall riskerat att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger således. Mot bakgrund av det fel kommunen har begått ska överklagandet bifallas på så sätt att an­ budsutvärderingen ska göras om, varvid bolagets anbud ska beaktas vid utvärderingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU) Bertil Idarsson ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas: Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU 2.