FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 2013-09-30 19579-13 Meddelad i Stockholm Sida 1{7) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE Carlsen Renoveringar AB, 556721-6477 Att: Johan Carlsen Box 1197 141 24 Huddinge MOTPART Salems kommun 144 80 Rönninge Ombud: Telge Inköp AB . c/o Thomas Stubbfält Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Avd 2013 -10- 0 2 � ·Dnr. Förvaltningsrätten avslår Carlsen Renoveringar AB:s ansökan. KSnr Aktbll Dok.ld 401356 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhölm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00�15:00 · 115 76 Stockholm E-post: Telefon 08-561 680 00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN ])OM 19579-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Salems kommun genomför en upphandling avseende ombyggnad av Körsbärsgården (dnr 2013-1076). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeshit den 5 augusti 2013 framgår att Carlsen Renoveringar AB (bolaget) inte godkändes i kvalificeringsfasen och därmed inte kvalificerades till utvärderingsfasen. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att bolaget anses ha kvalificerat sig till anbudsutvärdering. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolaget har lägsta pris. Bolaget har kommit in med de handlingar beställaren begärt. Bolagets handlingar har tidigare godkänts av beställaren. Bolaget svarar därför upp mot Salems kommuns krav vad gäller AFB.52 punkterna 1-3 och 6. Salems kommun bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Bolaget har inte lämnat in bevis eller tillräckliga bevis i anbud som uppfyller eller styrker kraven enligt förfrågningsunderlaget enligt AFB.52 punkterna 1-3 och 6. SKÄLEN FÖRA V GÖRANDET Utgångspunkter Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap_. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit s.:,,- .Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19579-13 Allmänna avdelningen mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utvärderingen av anbud ska göras utifrån vad som anges i förfrågningsunderlaget I kraven _på objektivitet, icke-diskriminering och affärsmässighet ligger att den upphandlande enheten inte får avvika från de krav och utvärderingsmodeller som anges i förfrågningsunderlaget. Att lägga till eller efterge krav i förhållande till förfrågningsunderlaget anses strida mot transparensprincipen, likabehandlingsprincipen och därmed även mot kravet på affärsmässighet. Härav följer att det inte är tillåtet för den upphandlande enheten att anta ett anbud som avviker från ett uppställt s.k. skall-krav, dvs. ett obligatoriskt krav som ställs av den upphandlande enheten. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga unionsrättsliga principer beaktas är en upphandlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och, i förekommande fall, hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda. Fråga i målet är om de brister som Salems kommun påpekat vad gäller bolagets anbud är av sådan art eller omfattning att de krav som uppställs i LOU har åsidosatts av Salems kommun. Finansiell och ekonomisk styrka I förfrågningsunderlaget anges under rubriken vid punkt AFB.31 "Anbuds form och innehåll" bl.a. att anbudet ska vara komplett och innehålla samtliga begärda uppgifter. Det anges även att anbudet ska innehålla redovisning av ekonomisk ställning enligt AFB.52 punkt 1. Av AFB.52 I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19579-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen punkt 1 framgår att anbudsgivaren ska ha tillräcklig stabil ekonomisk och finansiell ställning för att kunna genomföra uppdraget. Ri�kklassificering ska vara minst 3(UC)/A(Soliditet)/motsvarande klassificering eller högre. Om anbudsgivaren har lägre riskklassificering eller ovanligt låga respektive negativa nyckeltal utifrån branschgenomsnittet och/eller negativt resultat ska anbudsgivaren ändå anses uppfylla ovanstående krav om man i anbudet lämnar sådan förklaring att det kan anses klarlagt att anbudsgivaren innehar motsvarande ekonomiska stabilitet. Bolaget har anfört att bolaget har en välskött ekonomi och att det har haft det sedan starten år 1999, vilket framgår av en bilaga som beställaren har begärt. Om kommunen hade kontrollerat bolagets finansiella ställning, vilket kommunen enligt AFB 52 förbehåller sig rätten till att göra, hade den sett att bolaget har en god ekonomi. Anbudsumman är cirka 20 procent av bolagets årsomsättning föregående räkenskapsår, vilket borde vara tillräckligt för att kunna genomföra uppdraget. Bolaget har nyligen avslutat �n entreprenad med tre gånger så hög omsättning som anbudpriset, vilket kommunen kan få vetskap om när de kontaktar uppgivna referenser. I bolagets åberopade bilaga 1 andra stycket anges följande. Bolaget har alltid haft en välskött ekonomi. Företaget har aldrig varit indraget i tvist eller ekonomiska oegentligheter. För att minska totalkostnaden går man igenom alternativa lösningar med beställaren. Ett nära samarbete och tydlig redovisning av kostnader på kort och lång sikt är en del av kvalitetsarbetet. Salems kommun har anfört att bolaget inte lämnat något bevis som styrker kravet enligt AFB.52 punkt 1 att anbudslämnare ska ha tillräcklig stabil ekonomisk och finansiell ställning för att kunna genomröra uppdraget. Salems kommun uppger att det strider mot förfrågningsunderlaget i · AFB.31 att den upphandlande myndigheten ska kontrollera anbudslämnarens uppgifter via referenser. Vid myndighetens egen kontroll visade detsig att bolaget endast har en·kreditgräns på etthundratvå tusen. . Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19579-13 Allmänna avdelningen kronor, vilket kommunen ans�r inte kvalificerar bolaget till att uppnå kravet på tillräckligstabil e�onomisk ställning för att kunna genomföra entreprenaden. Förvaltningsrättens prövning utgår ifrån de krav som ställs upp i .l I STOCKHOLM förfrågningsunderlaget gällande finansiell och ekonomisk styrka och vad anbudsgivaren har uppgett i fråga om uppfyllande av kraven. Förvaltningsrätten anser att det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren ska redovisa ekonomisk ställning och att det av redovisningen ska kunna utläsas vilken riskklassificering bolaget ska ha. Enligt förvaltningsrätten har det inte kommit fram tillräckliga omständigheter för att frångå Salems kommuns bedömning att bolaget genom sina lämnade uppgifter inte har styrkt kravet. Förvaltningsrätten anser således att vad bolaget anfört gällande sin ekonomi, uppdrag och erfarenhet inte innebär att bolaget kan anses ha uppfyllt kravet på redovisning gällande finansiell .?ch ekonomisk styrka. Teknisk förmåga, kapacitet och erfarenhet Bolaget har anfört i huvudsak följande gällande teknisk förmåga, kapacitet och erfarenhet. Av bilaga framgår att bolaget har god kompetens om byggprocessens alla faser, ev är inskickad enligt begäran och underteckn,ads referenser kan svara på den tekniska förmågan och erfarenheten. En beskrivning av projektorganisationen finns i bilaga. Salems kommun har uppgett att bolaget inte lämnat in tillräckliga bevis som styrker kravet att ha tillräcklig förmåga ocli kapacitet för att kunna utföra uppdraget och anför i huvudsak följande. Bolaget har hänvisat till två underentreprenörer utan att namnge ledande personer och bilägga CV från dessa företag. Bolaget har inte lämna in en projektorganisation och inte lämnat ev för ledande personer i projektet. Bolaget har inte lämnat in Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM · 19579-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tidplan enligt kommunen och bolaget har framställt önskemål om tre månaders tid för utförande av uppdraget vilket skulle innebära att färdigställandetiden skulle överskridas med en och en halv månad enligt -kommunen. Förvaltningsrätten anser mot bakgrund av vad Salems kommun anf"ört angående bristerna i anbudet att bolaget inte genom vad det har anfört i målet har fört fram omständigheter som ger anledning .att göra annan . bedömning än kommunen i denna del, dvs. bolaget anses inte uppfylla kraven i AFB.52 punkt 2. Kvalitetssäkringssystem och andra resurser '" Bolaget har anfört att det uppfyller även övriga krav i AFB.52. Bolaget har '. använtochuppdateratsinakvalitets ochmiljöledningssystemunderflera år. Telge Upphandling godkände bolagets kvalitets- och miljöledningssystem så sent som maj 2013. Salems kommun har anfört att de nedtecknade riktlinjerna om kvalite inte kan anses likvärdiga med ett dokumenterat kvalitetssystem som är krav enligt förfrågningsunderlaget ÅFB.52 punkt 3 och bolaget uppfyller inte krav.et i AFB.52 punkt 6 då bolaget inte har lämnat intyg om att det förfogar över resurser från de underleverantörer man refererar till i anbudet att man avser anlita. Bolagets invändning att det har använt och fått godkänt sitt kvalitets- och miljöledningssystem är inte en omständighet som enligt förvaltningsrätten medför att den ingivna bilagan kan anses uppfylla kravet på ett dokumenterat system som efterfrågats i förfrågningsunderlaget. När det gäller intyg om förfogande av resurser från underleverantörer har bolaget · Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19579-13 Allmänna avdelningen inte anfört några omständigheter som styrker att efterfrågat intyg har lämnats in. Det saknas därmed skäl för ingripande enligt LOU på de av bolagets anförda grunder. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). I STOCKHOLM �� Susanne Bagge / / Rådman Föredragande har varit Mia Svärd. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅNO Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska -skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska docik s1åckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling· har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit iJ.?. inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1: Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell :innan adress där klaganden kan nås för delgivning. O m dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om kl anden anlitar ag meddelades. · ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändr:u;, ska ändringen utrui dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om sista dagen för överlligandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva · överklagandet. < ·om prövningstillstånd inte meddelas·står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. ......- "'0-<'l :>Q www.domstol.se det är av vikt för1ledning av