FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE Time In AB, 556693-5770 DOM 2010-11-30 Meddelad i Uppsala Mål nr 6417-10 E Enh�.U Sida 1 (17) Dok.Id 19154 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E--post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Ombud: 1. Advokat Kristian Pedersen 2. Jur.kand. Erik Olsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Uppsala kommun, Teknik och service, Upphandling 753 75 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Uppsala k01rununs upphandling av Lek och hobbymaterial, dm 2010-015 SAKEN Öve11Jrövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 17 september 2010 upphör därmed att gälla. 2010 -12- 0 2 ,�au: FÖRVALTNINGSRÄTTEN l UPPSALA DOM 2010-11-30 Sida2 6417-10 "' , · BAKGRUND UpP.$<;1,la kommun, Telmik och service (kommunen) har genomfö1i en upphandling av ramavtal avseende lek och hobbymaterial, dnr2010-015. Kommunen meddelade i tilldelningsbeslut den 9 september2010 att upp­ handlingen hade tillfallit ABA-Skol AB i den del som avsåg lekmaterial och Staples AB i den del som avsåg bild, pyssel och terapimaterial. Förvaltningsrätten beslutade den 17 september2010, på framställan av bolaget, att kommunen inte får avsluta upphandlingen innan rätten har be­ slutat något annat. YRKANDEN Time In AB (bolaget) begär överprövning av kommunens upphandling och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen, i den del som avser bild, pyssel och terapi, får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att utvärderingen görs om varvid bolagets anbud tas upp till prövning och anbuden från ABA-Skol AB och Staples AB förkastas samt att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen, i den del som avser lek, ska göras om. Bolaget yrkar i andra hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen i dess helhet ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget 61.a. följande. I den del som avser bild, pyssel och terapi har kommunen gj01i sig skyldig till öveiirädelser av principerna om likabehandling, transparens och pro­ portionalitet. Det har skett dels genom att kommunen förkastat bolagets anbud trots att det uppfyller samtliga ställda skall-krav i den delen, dels genom att kommunen har utvärderat anbuden från ABA-Skol AB och Staples AB och antagit anbudet från Staples AB, trots att dessa anbud inte uppfyller samtliga uppställda skall-krav. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 2010-11-30 I den del som avser lek har kommunen utvärderat anbuden från ABA-Skol AB och Staples AB, vilka inte uppfyller samtliga skall-krav, antagit anbu­ det från ABA-Skol AB och samtidigt förkastat bolagets anbud med moti­ veringen att det inte uppfyllt samtliga skall--krav. Kommunen har därige­ nom brutit mot principerna om likabehandling och transparens. Eftersom det inte films några anbud som uppfyller samtliga skall-krav i den delen har k01mnunen inte rätt att anta något av de inkomna anbuden och upp­ handlingen i den delen måste därför göras om. Vidare har kommunen gjort sig skyldig till räknefel vid själva utvärdering­ en av anbuden, vilka föranlett att konkurrensen har snedvridits och har utgjort en öve1irädelse av principerna om likabehandling och transparens. Bolagets anbud ska tas upp till utvärdering Bolaget vitsordar att det, i den del som avser lek, inte fyllt i prisbilagan på korrekt sätt. Bolaget följde instruktionerna i förfrågningsunderlaget men hade förbisett att kommunen i ett svar på en fråga den 10 juni 20I0 hade förändrat förutsättningarna för anbudsgivning på så sätt att det endast var tillåtet för anbudsgivare att lämna högst två rabattsatser per del av upp­ handlingen. Bolaget lämnade tre rabattsatser för den del som avser lek och en rabattsats för den del som avser bild, pyssel och terapi. Kmmnunen har därför haft skäl att förkasta bolagets anbud i den del som avser lek men inte i den del som avser bild, pyssel och terapi. Bolaget bestrider att det skulle ha frångått de kommersiella villkoren i upphandlingen. Av förfråg­ ningsunderlaget, avsnitt 4. Konunersiella och administrativa krav/villkor, första stycket, framgår att angivna "krav och villkor skall, utan ändringar och tillägg, gälla för det blivande avtalet/upphandlingskontraktet". Det framgår således av förfrågningsunderlaget att det är de krav och villkor som framgår av avsnitt 4 som ska gälla. Kommunen har inte uttryckligen angett att anbudsgivama ska acceptera de konm1ersiella villkoren för att I UPPSALA Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 I UPPSALA 2010-11-30 dessa ska äga tillämplighet i upphandlingen utan anbudsgivarnas bunden­ het till de angivna villkoren följer redan av att anbudsgivarna har valt att inkormna med anbud i upphandlingen där dessa villkor ska gälla för det kommande ramavtalet. Vidare framgår av förfrågningsunderlaget avsnitt 4 att de krav och villkor som kommunen föreskrivit som avtalsinnehåll alltid gäller mellan parterna och detta oavsett vad som anges i en leverantörs anbud. Bolaget har också av dessa skäl utgått från att det är de kommersiella villkoren i avsnitt 4 som gäller och har utgått från att dessa är tvingande i alla delar. I förfrågnings­ underlaget ombeds anbudsgivare inkomma med olika dokument, vilka ska ge kommunen inf01mation om anbudsgivaren och dess varor. Ett av de många dokument som efterfrågas är anbudsgivarens produktkatalog. An­ budsgivare ges också möjlighet att som komplement till sin ordinarie pro­ duktkatalog inkormna med ett rabattbrev som innehåller de rabatter som erbjuds kommunen. Bolaget inkom med sin ordinarie produktkatalog och ett rabattbrev. I bolagets produktkatalog, som används i alla möjliga för­ säljningssammanhang, återfinns också ett exempel på det standardavtal som bolaget tillämpar om inget annat har avtalats. Bolaget hade inte en tanke på att dessa skulle kunna uppfattas som en reservation mot de avtals­ villkor som föreskrivs av kommunen i förfrågningsunderlaget. Bolagets anbud innehåller inte heller någon skrivning där bolaget anger att bolaget önskar att de villkor som framgår av exempelavtalet i produktkatalogen ska gälla framför villkoren i förfrågningsunderlaget. Bolaget har således inte på något sätt reserverat sig mot de avtalsvillkor som framgår av förfråg­ ningsunderlaget. Enda anledningen till att bolaget gett in avtalet är att det är tryckt i katalogen och att det inte varit möjligt att avlägsna detta utan att förstöra katalogen. Bolaget har således inte frångått de kommersiella vill­ koren och kommunen har därför inte haft skäl att förkasta bolagets anbud. De avtalsvillkor som framgår av produktkatalogen kan till följd av den rangordning av avtalshandlingar som kommunen föreskrivit aldrig bli gäl- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 2010-11-30 lande före kommunens avtalsvillkor och det vore därför klart oprop01iio­ nerligt att förkasta bolagets anbud. ABA-Skol AB och Staples AB har inte uppfyllt samtliga skall-krav i den del av upphandlingen som avser lek ABA-Skol AB och Staples AB har inte uppfyllt samtliga skall-krav i den del av upphandlingen som avser lek då de har avvikit från de kvantitets­ krav som framgår av prisbilagan. De har offererat mindre förpackningar än vad som efterfrågats och på detta sätt kunnat erbjuda ett lägre totalpris. Nedan följer en tabell med exempel där ABA-Skol AB och Staples AB inte angett pris för de kvantiteter som efterfrågats utan för en mindre kvan­ titet. Även skillnaden i procent per förpackning framgår. I UPPSALA ABA-Skol AB Produkt Efterfrågad kvantitet/ förpackning Kvantitet/ offererad förpackning Skillnad procent Lantgårdsdjur 25 djur 12 djur 52% Rampussel 10 bitar 6 bitar 40% Staples AB Lantgårdsdjur 25 djur 11 djur 66% Knoppussel i trä 10 st. 2 st. 80% Vidare framgår av förfrågningsunderlaget, för den del som avser lek, ett tydligt krnv på att byggklossar i olika färger och former ska offereras. ABA-Skol AB har dock även på demia punkt avvikit från de skall-krav som ställts i förfrågningsunderlaget genom att bolaget endast offererat en byggkloss, i en form och en färg. Vare sig ABA-Skol AB eller Staples AB har inkommit med anbud som avser de kvantiteter per förpackning som efterfrågas och de har således inte inkommit med anbud som uppfyller samtliga skall-krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2010-11-30 Sida 6 6417-10 Utvärderingsprotokollet innehåller räknefel Summeringen i prisbilagan för den del av upphandlingen som avser lek inkluderar inte priserna i cellerna N13, N25, N51 och N66, vilket innebär en snedvridning av konkunensen till fördel för de anbudsgivare som läm­ nat höga priser i dessa celler. Den vinnande anbudsgivaren för delområdet lek, ABA-Skol AB, har lämnat ett ovanligt högt pris i cell Nl3. Andrahandsyrkandet För det fall förvaltningsrätten skulle finna att kommunen haft skäl att för­ kasta bolagets anbud anför bolaget att kommunen genom att anta anbuden från ABA-Skol AB och Staples AB, som inte uppfyllt samtliga skall-krav och samtidigt förkasta bolagets anbud, har brutit mot principerna om lika­ behandling och transparens. Det finns inga anbud som uppfyller samtliga skall-krav och kommunen har därför inte rätt att anta något av de inkomna anbuden, varför upphandlingen måste göras om. Både ABA-Skol AB och Staples AB har avvikit från de kvantitetskrav som framgår av prisbilagan. De har offererat mindre förpackningar än vad som efterfrågats och har där­ för kunnat erbjuda ett lägre totalpris. Skada Kommunens överträdelser har medfört att bolaget har gått miste om möj­ ligheten att få sitt anbud utvärderat och tilldelas ramavtal. Det är således uppenbart att bolaget lidit, eller i vart fall riskerat att lida, skada i den me­ ning som avses i 16 kap. 2 § LOU. Kmmnunen bestrider bifall till ansökan om överprövning. Till stöd för sin talan anför kommunen bl.a. följande. Bild, pyssel och terapimaterial Kommunen bestrider bolagets påstående att bolaget uppfyllt skall-kraven. Av förfrågningsunderlaget framgår att de kommersiella och administrativa Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 2010-11-30 krav och villkor som anges däri ska gälla för det blivande upphandlings­ kontraktet utan ändringar eller tillägg. I bolagets anbud fanns dock andra villkor, ingivna både elektroniskt och i pappersform, än de som angivits i förfrågningsunderlaget. Det uppställdes t.ex. andra villkor för garantier, betalningsvillkor och tvistelösning. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren i anbudet ska lämna samtliga i förfrågningsunderlaget efter­ frågade uppgifter på sådant sätt att det framgår att samtliga krav uppfylls. Övriga anbudsgivare har klart och tydligt uttryckt att de accepterar villko­ ren uppställda i förfrågningsunderlaget. Bolaget har inte framfört att man vill acceptera villkoren i förfrågningsunderlaget, i stället har de ingivit ett orent anbud innehållande egna villkor. Det är anbudsgivaren som ansvarar för att anbudet uppfyller de uppställda skall-kraven och för oklarheter i anbudet. Det åligger anbudsgivaren att noga studera texten i förfrågnings­ underlaget och rätta sig därefter. Det är ostridigt att de villkor som films i bolagets anbud inte överensstämmer med uppställda skall-krav. Villkoren framgår inte bara av produktkatalogen. Bolaget har även skickat in avvi­ kande villkor på elektronisk väg. Vidare har bolaget angett att det framgår av förfrågningsunderlaget att de krav och villkor som kommunen föreskrivit som avtalsinnehåll alltid gäller mellan parterna, oavsett vad som anges i anbuden. Detta är en efterhands­ konstruktion då klausulen aktualiseras först efter ett avtal har träffats och följaktligen inte är aktuell i den här situationen. I dagsläget finns inget av­ tal mellan kommunen och den leverantör som tilldelas kontraktet. Bolaget sammanblandar upphandlingsrättens regler med avtalsrättens regler om avtal. Den angivna rangordningen gäller det blivande avtalet och inte be­ dömningen av anbuden. Lek Det framgår av förfrågningsunderlaget att vaije anbudsgivare ska fylla i en prisbilaga med aktuella prisuppgifter för vaije produkt. I förfrågningsun- I UPPSALA Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 2010-11-30 derlaget anges att priser angivna i bilagan endast ska ses som en kontroll av prisnivå. Vidare meddelas att pris ska anges på minst 90% av produk­ terna. När det gäller bolagets uppgifter om erbjudna kvantiteter på diverse produkter från Staples AB och ABA-Skol AB menar kommunen att bola­ get har gjort en felaktig tollming av förfrågningsunderlaget. Produktbila­ gans syfte är att tjäna som underlag för prisjämförelse av anbuden och det är inte meningen att alla artiklar måste offereras. Det är inget som säger att kommunen kormner att avropa just dessa produkter i ramavtalet. Syftet med prisbilagan är att kommunen ska få en bild av leverantörens erbjudna produkter. Hade kommunen angett specifika kvantitetskrav som inte syfta­ de till att vara en kontroll av prisnivån skulle det kunna ses som ett otillåtet agerande för att styra upphandlingen mot en viss leverantör. Utan någon form av kvantitetsangivelse vore det dock omöjligt för en anbudsgivare att veta vilken sorts förpaclming han bör erbjuda. Som framgår av förfråg­ ningsunderlaget är det inte heller nödvändigt att offerera 100 procent av produkterna angivna i prisbilagan, vilket visar att det som eftersöks är en översiktlig jämförelsebild av de olika leverantörernas prisbild. Kommunen har efterfrågat ett cirkaantal på de flesta produkterna. K.vantitetskraven har inte utgjort skall-krav. Bolaget är medvetet om att det förhåller sig på det här sättet. I sin prisbila­ ga har bolaget t.ex. offererat en kvantitet på 223 delar när endast 200 delar efterfrågades. Detta gäller även bild, pyssel och terapi där bolaget offererat 5 000 rörpärlor i stället för efterfrågade 6 000 stycken. Det är tydligt att även bolaget avvikit från de angivna kvantiteterna. Det kan därför inte an­ ses att kommunen har brutit mot likabehandlingsprincipen. Hade kommu­ nen tillämpat uppgifterna i prislistan på det sätt som bolaget anser att man bör göra leder det till att man begränsar kretsen av leverantörer som kan delta i upphandlingen. Det är en självklarhet att leverantörerna på markna­ den inte förpackar sina produkter på exakt saimna sätt (antal och form) när I UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2010-11-30 Sida 9 6417-10 det gäller så många olika kategorier av lek- och pysselmaterial som avses här. Vidare har bolaget framfört att summeringen i prisbilagan för den del som avser lek inte inkluderar alla priser. K.mmmmen vitsordar felräkningen och gjorde om den efter att det påtalats. Det visade sig att den saknar betydelse då utfallet blev detsamma beträffande Staples AB och ABA-Skol AB. När det gäller bolaget har det ändå ingen betydelse då bolaget inte var kvalifi­ cerat att gå vidare till nästa steg och därför inte gått miste om kontraktet. Bolaget uppfyllde inte skall-kravet avseende rabattsatser i dem1a del. Följ­ aktligen har bolaget inte lidit någon skada på grund av det påtalade räkne­ felet. Bolaget gemnäler och anför bl.a. följande. Bild, pyssel terapi Bolaget har inte någonstans i anbudet uttryckligen reserverat sig mot något av de k01m11ersiella villkoren eller något annat skall-krav i förfrågningsun­ derlaget. Det är endast beträffande betydelsen av det faktum att bolaget i sin ordinarie produktkatalog har ett förtryckt avtalsutkast som parterna är oense. Bolaget bedömde att det var viktigt att skicka in produktkatalogen i originalskick eftersom det efterfrågades rabattsatser. Katalogen utgjorde en bilaga till anbudet och bolaget har inte hänvisat till eller framhållit stan­ dardavtalet i anbudet. Den av kommunen påstådda reservationen består endast av att bolaget inte rivit ut sidan med standardvillkor ur produktkata­ logen. Kommunen har inte påstått att bolaget inte läim1at samtliga i för­ frågningsunderlaget efterfrågade uppgifter. Förfrågningsunderlaget hme­ håller inte något krav på att anbudsgivarna uttryckligen ska bekräfta att de uppfyller samtliga skall-krav. Bolaget har inkommit med ett unde1iecknat anbud utan att ange några reservationer, vilket är fullt tillräckligt för att bolaget ska anses vara bundet av samtliga skall-krav. Om en uttrycklig bekräftelse varit viktig för konmrnnen hade den kmmat efterfråga en sådan Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 2010-11-30 bekräftelse. Att använda ett annat anbud som måttstock för outtalade krav är inte förenligt med principerna om transparens och likabehandling. Det som är ostridigt är att im1ehållet i produktkatalogen innehåller vissa be­ stärnrnelser som avviker :från vad som angetts i för:frågningsunderlaget. Det är inte ostridigt att bolagets anbud inte överensstämmer med de uppställda skall-kraven. Bolaget har skickat in anbudet i såväl elektronisk fonn som fysisk form och båda dessa identiska versioner innehåller det fö1iryckia standardavtalet i produktkatalogen. I förfrågningsunderlaget finns ingen ruta att kryssa i för att markera att anbudsgivaren accepterar och uppfyller samtliga skall-krav. Syftet med prisbilagan var kontroll av priser och rabat­ ter och inte att bekräfta att betalningsvillkoren enligt förfrågningsunderla­ get accepterades. De kommersiella villkoren är tvingande skall-krav. Att påstå att de kom­ mersiella villkoren inte gäller när det är fråga om att bedöma om standard­ villkoren i bolagets produktkatalog med bindande verkan kan göras gällan­ de mot kommunen förefaller ytterst motsägelsefullt. Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget att de villkor som där anges går före vad som anges i anbudet. Det föreligger således ingen risk för att kmmmmen ska lida ska­ da av att produktkatalogen im1ehåller ett fö1iryckt standardavtal. Kommunen hade kunnat begära ett förtydligande från bolaget angående om det hade haft någon särskild avsikt med att inte riva ut standardvillko­ ren ur prisbilagan. Man måste acceptera att produktkataloger innehåller vissa delar som inte är relevant för alla upphandlingar och den upphand­ lande myndigheten ska därför helt bmise från dessa delar. Lek Kommunen har med hänsyn till likabehandlingsprincipen varit skyldig att förkasta alla anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall-krav. På grund av att konununen har behandlat olika anbudsgivare olika med avseende på I UPPSALA Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 6417-10 2010-11-30 hur strikt skall-krav i upphandlingen ska tillämpas har bolaget lidit skada. Konununens uttalande att produktbilagans syfte är att tjäna som 1mderlag för prisjämförelse framstår som en efterhandskonstruktion i syfte att ursäk­ ta det faktum att kommunen inte förkastat anbuden från ABA-Skol AB och Staples AB trots att de inte uppfyller skall-kraven. Det följer av det faktum att anbudsgivarna ska lämna anbud på vissa voly­ mer att dessa måste vara tvingande och bindande för att det ska vara möj­ ligt att få in jämförbara anbud. Det enda bolaget laäver är att kommunen ska behandla samtliga anbudsgivare lika och tillämpa kraven i prisbilagan med samma strikthet som tillämpats vid bedömningen av om bolaget upp­ fyllt samtliga skall-krav avseende de kormnersiella villkoren. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och prop01iionalitet iakttas. I 9 kap. 8 § andra stycket LOU anges att myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. I 16 kap. 1 § LOU, i tillämplig lydelse, anges följande. En leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en fram­ ställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § första stycket LOU, i tillämplig lydelse, anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § eller någon aiman bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan konuna att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I UPPSALA Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 2010-11-30 Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. 1.4 Upphandlingsform Öppet förfarande, enligt LOU, innebär att prövning och antagande av an­ bud sker utan föregående förhandling. Anbudsgivaren ska därför noggrant studera texten i förfrågningsunderlaget, vad som ska styrkas genom bifo­ gande av intyg eller motsvarande samt att tekniska, kommersiella och ad­ ministrativa krav och villkor kommer att utgöra avtalstext. 1.6 Anbudets f01m och innehåll [. . . ] Anbudsgivaren ska i anbudet lämna samtliga i förfrågningsunderlaget efterfrågade uppgifter på sådant sätt att det framgår att samtliga krav upp­ fylls. 2.1.1 Priser och prisbilaga Pris angivna i bilaga ska endast ses som en kontroll av prisnivå vilket in­ nebär att priser i bilaga ska vara likställda med katalog/er, i klarspråk kan priser i bilaga inte vara "dumpade" utan dessa ska följa priser i katalog/er med ev. rabatt som ska motsvara ev. rabattbrev som bifogas i anbud. Den­ na skall vara enkel att förstå så att kontroll av pris skall vara enkelt. Pris ska anges på minst 90% av produkterna enligt listan. [. . . ] 4. Kommersiella och Administrativa Villkor Nedanstående krav och villkor ska, utan ändringar och tillägg, gälla för det blivande avtalet/upphandlingskontraktet. [...] Avtalshandlingarna komplet­ terar varandra. Förekommer mot varandra stridande bestämmelser i hand­ lingarna gäller de sinsemellan i följande ordning: 1. Avtal 2. Kompletterande slaivelser från köpare/leverantör 3. Köparens förfrågningsunderlag I UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 13 6417-10 2010-11-30 4. Leverantörens anbud. I kommunens utvärderingsbilaga anges bl.a. följande avseende bolaget. Prisbilaga ifylld enligt FFU punkt 2.1.1 samt förtydligande daterat 2010- 06-10. Nej, endast kategori bild och pyssel terapi. Kommersiella och ad­ ministrativa krav/villkor accepteras. Nej, Frångår FFU punkt 4.8 Garantier samt FFU punkt 4.12 Betalningsvillkor, dessa enligt katalog. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att ta ställning till om kommunen vid upphandlingen har brutit mot någon bestämmelse i LOU eller någon av de grundläggande principer som bär upp lagstiftningen. En förutsättning för att förvaltnings­ rätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är vidare att bolaget har, eller i vmi fall riskerat, att lida skada till följd av förfarandet. Bolaget har gjmi gällande att kmmmmen hm· agerat i strid mot principerna om likabehandling, transpm·er1s och propmiionalitet, dels genom att kom­ munen förkastat bolagets anbud trots att det uppfyller samtliga ställda skall-krav i den del som avser bild, pyssel och terapi dels genom att kom­ munen hm· utvärderat anbuden från ABA-Skol AB och Staples AB och antagit anbudet från Staples AB, trots att dessa anbud inte uppfyller samt­ liga uppställda skall-krav. I den del som avser lek menar bolaget att kom­ munen har utvärderat anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav och samtidigt förkastat bolagets anbud med motiveringen att det inte uppfyllt samtliga skall-krav. Förvaltningsrätten konstaterar att det är i förfrågningsunderlaget som ra­ men och förutsättningm·na för en upphandling fastställs. De skall-krav som anges i förfrågnings1mderlaget hmehåller kvalificeringskrav som måste vm·a uppfyllda för att ett anbud överhuvudtaget ska utvärderas. En av hu­ vudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågningsun- Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6417-10 IUPPSALA 2010-11-30