FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2012-11-07 Målm 18169-12 Enhet 15 Sida 1 (9) Allmänna avdelningen Meddelad i Stockholm SÖKANDE Semantix Tolltjouren AB, 556526-2630 Box 10059 100 59 Stockholm Ombud: Maria Krantz MOTPART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Föryaltningsrätten bifaller Semantix Tolkjouren AB:s ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 284612 Postadress Pesöksadress TelefO'fl 08-561680 00 E-post: forval1ningsrattenistock:ho1m@dom.se 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18169-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Nacka kommun har genomfört en offentlig upphandling avseende Tolktjänster, KFKS 2012/220. Upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande där kommunen enligt förfrågningsunderlaget skulle anta en eller flera anbudsgivare, dock max tre stycken. I tilldelningsbeshit daterat den 28 juni 2012 angavs att sex anbud kommit in och att fyra anbudsgivare uteslutits i kvalificeringsfasen, däribland Sematix Tolkjouren AB (bolaget). Den 20 augusti 2012 meddelade Nacka kommun att tilldelningsbeslutet återtagits och att ett nytt tilldelningsbeslut - skulle skickas inom kort. I tilldelningsbeslut daterat den 20 augusti 2012 angavs att sex anbud __ _kcnpmitin,atttreanbudsgivareuteslutits_ikvalificering�fasenoc,l1att bolaget inte antagits på grund av att bolaget vid jämförelse med de övriga antagna anbuden hade låmnat alldeles för höga priser. Kommunstyrelsen föreslogs anta Adman 100 språk AB och Lingua Communication Nordic AB med rangordning ett och två. Efter att bolaget ansökt om överprövning har Nacka kommun dragit tillbaka tilldelningsbeslutet från den 20 augusti 2012. I delegationsbeslut daterat den 18 september 2012, benämnt "Avbruten upphandling avseende Tolkförmedling", har Nacka kommun uppgett att upphandlingen har avbrutits. Adman 100 språk AB har ansökt om överprövning av Nacka kommuns beslut att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten har i beslut denna dag (mål m 19614-12) avskrivit målet efter konstaterandet att kommunen får anses ha upphävt sitt beslut att avbryta upphandlingen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 3 18169-12 Bolaget har ansökt om överpröy_ning och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna om att upphandlingen ska göras om, i andra hand att den ska rättas på så vis att anbuden utvärderas enligt förfrågningsunderlagets ställda krav på kvalitet. Bolaget anför i huvudsak följande. Upphandlingen ska göras om Nacka kommun har genom att ställa otydliga krav i förfrågningsimderlaget och endast utvärdera anbuden med hänsyn taget till pris handlat i strid med 1 kap. 9 § LOD. Bolaget har på grund av detta lidit skada då bolagets anbud skulle ha utformats på ett mer konkurrenskraftig sätt om bolaget kunnat utläsa vad som faktiskt gällde och vilka kriterier som legat till grund för utvärderingen. Enligt principen om öppenhet och transparens ska ett förfrågningsunderlag vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Om upphandlande myndighet har för avsikt att anta det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska utvärderingsmodellen vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Av de administrativa föreskrifterna, punkten 2.9 i "Anbudsutvärdering", framgår att kommunen har haft för avsikt att utvärdera och anta det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Av förfrågningsunderlaget framgår att kriteriet kvalitet, "förmåga" och "miljö", ska viktas 60 procent och kriteriet "pris" 40 procent. Av förfrågningsunderlaget går dock inte att utläsa hur kriteriet kvalitet ska utvärderas. I de administrativa föreskrifterna anges att kriteriet "tolkk:ompetens hos förmedlingen" viktas 20 poäng samt att kriteriet "bredd, antal språk" viktas 10 poäng. Den enda punkten i FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida4 18169-12 förfrågningsunderlaget som tar upp frågan om hur utvärderingen ska ske beskrivs och återfinns i "Sk 7 Skakrav" i Svarsbilagan. I svarsbilagan anges att tolkkompetens kommer att utvärderas och bedömas på så sätt att anbudet kommer tillmätas högre värde ju fler tolkar och bredd på· kompetens förmedlingen har tillgång till, ju fler auktoriserade tolkar förmedlingen har tillgång till och ju fler språk där det finns möjlighet att välja kön förmedlingen har tillgång till. Det framgår inte hur kriteriet "bredd, antal språ_1<:" kommer att utvärderas eller om detta kriterium ingår som delkriterium i "tolkkompetens hos förmedlingen" där antal tolkar m.m. tas upp. Det är också oklart hur referenser kommer att utvärderas och till vilken del. Vidare har kommunen angivit "erfarenhet" som ett utvärderingskriterium utan att ange hur viktning av detta kriterium kommer att ske. Kommunen har i stället för att utvärdera kvalitet i realiteten valt att anta de --�å l��st��nbu��n :[)_ett� fl-_a�g�! i11t� minst ay tiE:��l�]�besI11t_daterat -___._-__ den 20 augusti 2012. Kommunen har gett samtliga anbudsgivare samma poäng avseende kriteriet kvalitet utan att redovisa hur delkriterierna utvärderats. Att priset var helt avgörande framgår inte minst av kommunens formulering i tilldelningsbeslutet att bolaget ej antagits på grund av att bolaget vid jämförelse med de övriga antagna anbuden har lämnat alldeles för höga priser. Upphandlingen ska rättas För det fall förvaltningsrätten skulle komma fram till att förfrågnings­ underlaget är tydligt utformat och att kommunens ställda bör-krav formulerats på ett tydligt sätt så har kommunen i vart fall handlat i strid med 1 kap. 9 § LOU genom att inte anta anbud i enlighet med förfrågningsunderlaget. Bolaget har genom att inte antas som leverantör därmed lidit skada. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18169-12 Allmänna avdelningen Enligt principen om öppenhet och tranparens samt likabehandling ska anbud antas utifrån upphandlingens ställda krav och utvärderingskriterier. En upphandlande myndighet som i förfrågningsunderlaget anger att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas kan därför inte senare anta anbud med lägsta pris. Vidare kan en upphandlande myndighet som uppgett att ett antal anbudsgivare kommer att antas senare välja att anta färre anbudsgivare, dock under förutsättning att tillräckligt många anbudsgivare kvalificerat sig. Upphandlingsprocessen ska vidare präglas av objektivitet vilket innebär att inga ovidkommande hänsyn får tas. Utvärderingen har inte skett i enlighet med förfrågningsunderlagets ställda krav och utvärderingskriterier. Det kan t.ex. noteras att bolaget, utan att erhålla högre poäng har offererat 3 882 tolkar jämfört med antagna anbudsgivare som offererat 1 837 respektive 699 tolkar. Bolaget skulle, beroende på hur förfrågningsunderlaget ska tolkas, ha erhållit 30 alternativt 20 poäll!:; föI"}l�o111ye!ens l"�sp�!