FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-03-29 Meddelad i Härnösand SÖKANDE BKM Reklam AB, 556381-8672 Box 29 246 21 Löddeköpinge MOTPART Härnösands kommun 871 80 Härnösand SAKEN Sida 1 (6) 1�,,..,..,,,,;.v.. -""-7··.--•-� 2010 -03- 3 0 Mål nr .. J96�-@LE.a.LJ.'--'·- Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning enligt LOU. Dok.Id 2002 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefon 0611 - 34 98 I0 forvaltningsratteniharnosand@dom.se Besöksadress Backgränd 9 0611 - 34 98 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 E-post: ,,, I����·�,__ Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1965-10 E I HÄRNÖSAND 2010-03-29 Härnösands kommun har den 15 mars 2010 publicerat anbudsinbjudan avseende en samordnad upphandling av reklambyråtjänster (Dnr UPP 09/050.055). Till anbudsinbjudan har bifogats ett förfrågningsunderlag. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbud vara inkommet senast den 12 april 2010 för att kunna prövas. YRKANDEN M.M. BKM Reklam AB (nedan bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska fatta ett interimistiskt beslut om att kommunen inte får gå vidare med upphandlingen, samt att kommunen får rätta upphandlingen på så sätt att kravet på personliga möten tas bort. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Kravet som avser per­ sonliga möten i förfrågningsunderlaget är diskriminerande mot andra an­ budsgivare (leverantörer) än de som finns i närheten av Härnösand och strider därmed mot LOU. Dagens teknik med telefon, datorer, video eller annan teknisk utrusning, möjliggör möten på distans på ett fullgott sätt även om man inte befinner sig på samma ort och sparar även på miljön. Leverantörer ska behandlas lika oavsett var de befinner sig geografiskt och oavsett om mötena med kommunen hålls personligen eller på distans. Ar­ betet försvåras inte av att möten hålls där mötesdeltagarna är på olika orter. Bolaget anför vidare att kravet på personliga möten som ska hållas i Här­ nösand medför att bolaget lider ekonomisk skada eftersom reskostnaderna innebär att bolaget inte kan konkurrera på prismässigt lika villkor som ett bolag som finns i eller i närheten av Härnösand. Vidare anser bolaget att kravet på personliga möten i Härnösand är ett sätt att kringgå LOU för att kunna välja invanda kontakter som ligger geografiskt nära kommunen. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Kommunen har god erfarenhet av att samarbeta med reklambyråer. En framgångsfaktor för kommunen har varit den personliga kontakten med den reklambyrå som utför uppdrag. Genom personlig kon- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2010-03-29 Sida 3 1965-10 E takt och möjligheten att träffas ansikte mot ansikte för att stämma av och ge beskrivningar av pågående projekt m. m. uppnås en god förståelse och känsla för arbetet. Detta är för kommunen ett tydligt behov som kan vara avgörande för kvaliteten och resultaten i de olika uppdragen. Därför har detta ställts som krav på leverantören i den aktuella upphandlingen. I upp­ draget kommer ett antal projekt att drivas tillsammans med leverantören. I samband med ett sådant projekt ingår även projektledning hos leverantö­ ren, där presentationer är ett avgörande moment. Vid dessa presentationer finns ett stort behov från kommunens sida att personligen träffa projektle­ dare och andra från leverantören för att få en muntlig presentation med diskussion och feedback för att på detta sätt få en så tydlig bild som möjligt av hur projektet fortlöper. Om detta endast skulle göras på dator, över tele­ fon, brevledes och liknande kommer kommunen inte få samma resultat som vid ett personligt möte. Leverantören kommer också att behöva delta på plats för att få en lägesbeskrivning av objektet med omnejd vid t.ex. en marknadsföringskampanj eller liknande. I ett sådant omfattande, kreativt och mångsidigt uppdrag som detta åtagande innebär finns en fara med att överskatta tekniken. Det krävs att beställaren får ett tillfredsställande stöd från leverantören utifrån sitt behov. Därför måste valmöjligheten att få träf­ fa leverantören finnas. Att använda teknik för att kommunicera t.ex. med videokonferens ställer krav på utbyggd teknik och teknisk kompetens hos kommunen. Denna teknik är inte tillräckligt utbyggd ute i organisationen och datorvanan hos dem som kommer att beställa uppdrag är inte heller alltid så hög att tekniken kan användas i tillräcklig utsträckning. Leveran­ törer som geografiskt sett befinner sig längre från kunden får högre trans­ portkostnad/reskostnad. Detta gäller generellt och är inget speciellt för det nu aktuella uppdraget. Hänsyn kan inte tas till det som anförs om miljö­ aspekten på resor eftersom sådana miljökrav inte har ställts i upphandling­ en. Det är den upphandlande myndigheten som avgör vad som ska upp­ handlas och hur tjänsten ska utföras. Det är ofrånkomligt att olika krav ekonomiskt påverkar leverantörer på olika sätt. Kommunen kommer inte FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-03-29 att kalla till onödiga möten och det är orimligt att kommunen ska anskaffa teknisk utrustning som ska vara kompatibel med leverantörens. Kravet uppfyller de gemenskapsrättsliga principerna om icke-diskriminering och likabehandling. Även proportionalitetsprincipen är uppfylld genom att kra­ vet har ett legitimt syfte (video och liknande kan inte ersätta det personliga mötet). Det finns inte något mindre ingripande sätt att uppnå syftet och kravet är inte orimligt betungande för leverantören i förhållande till syftet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS BESLUT Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förfrågningsunderlaget 1.1 Bakgrund Härnösands kommun har för avsikt att upphandla reklambyråtjänster för de akti­ viteter som utförs inom Härnösands kommun. Det kan omfatta allt från idearbete, medieval och arbete av strategisk art till framställning av foldrar och andra tryck­ saker, grafisk produktion (både digitalt och på papper). Uppdragen kräver organi­ sation för projektledning, planering, genomförande och uppföljning. 1.2 Syftet med upphandlingen Syftet med upphandlingen är att tillgodose behovet av reklambyråtjänster inklusi­ ve strategisk kommunikation och materialproduktion. Denna upphandling avslu­ tas med att ramavtal tecknas för successiva avrop under avtalstiden. Sida4 1965-10 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010--03-29 3.1 Krav Anbudsgivaren skall kunna leverera följande tjänster och kompetenser (se svars­ mall - kravbeskrivning bilaga 3.1): Strategisk kommunikation 3.1.1 Projektledning Sida 5 1965-10 E 3.l .2 3.l .3 3.l .4 Analys Strategi Rådgivning/utbildning Materialproduktion 3.1.5 AD 3.1.6 Originalproduktion 3.1.7 Copy 3.1.8 Korrekturläsning 3.1.9 Bildbearbetning 3.1.lO Illustrationer 3.1.11 Mäss- och eventmaterial Observera att ovannämnda tjänster skall ingå i anbudsgivarens egen verksamhet eller i eventuella nätverk alternativt underleverantörer. 3.1.1 2 Möten skall hållas i Härnösand 3.2 Miljöanpassad upphandling Kommunen har antagit "policy för miljöanpassad kommunal upphandling", vil­ ken utarbetats av kommunerna i Västernorrland gemensamt. Anbudsgivare skall bifoga ev. miljöpolicy. Denna kommer dock inte att ingå i utvärderingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bolaget gör gällande att kommunens krav på personliga möten är diskrimi­ nerande mot anbudsgivare från orter som inte ligger i närheten av Härnö­ sand. Bolaget anför att möten på distans med hjälp av modem teknik är ett fullgott alternativ till personliga möten. Distansmöten sparar också miljön. Kommunen har anfört att det personliga mötet är ett behov som kan vara avgörande för kvaliteten och resultaten i de olika uppdragen. Miljöaspek­ ten på resor kan inte beaktas eftersom sådana miljökrav inte ställs i upp­ handlingen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 6 1965-10 E 2010-03-29 Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Den aktuella upphandlingen är ännu inte avslutad. Förvaltningsrätten fin­ ner att det som framkommit i målet inte visar att kommunen i detta skede av upphandlingen brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU. Bolagets ansö­ kan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC) U\ .., ,., Anita Enocksson , � t?�- "" -,..... 0,0 -..,., ;;.,.0 ui!l:t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. S'80C'l '' www.domstol.se