Dok.Id 916393 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 'vVWW.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-11-28 Mål nr 23993-17 KONKURRENSVERKEI' 2017-11-29 Dnr KSnr Avdelning 32 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Allel Elektrokonsult AB, 556124-9664 Dianavägen 13 115 42 Stockholm MOTPART Avd Tomberget Fastighetsförvaltning AB i Haninge, 556428-5806 Rudsjöterassen 2 136 81 Haninge SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23993-17 I STOCKHOLM BAKGRUND Tornberget Fastighetsförvaltning AB i Haninge (Tornberget); som är ett av Haninge kommun helägt bolag, genomför, med tillämpning av öppet för­ farande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, en upp­ handling av ramavtal för tillhandahållande av tekniska konsulttjänster inom el, brandlarm, passagesystem, tele och data i samband med ny-, ombygg­ nads- och underhållsprojekt/entreprenader inom kommunens fastighetsbe­ stånd och fastigheter ägda av Tomberget. Ramavtal ska tecknas med tre anbudsgivare enligt tilldelningsgrunden det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I tilldelningsbeslutet av den 9 juni 2017 meddelades att Tomberget antagit anbud från tre andra leverantörer än Allel Elektrokonsult AB (bola­ get). Bolagets anbud förkastades vid utvärderingsläget då det inte kunnat påvisa konsulternas erfarenhet av aktivt deltagande i projekteringen av minst tre skolor eller förskolor. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse på så sätt att utvärderingen ska göras om med beaktande av bolagets anbud. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför huvud­ sakligen följande till stöd för sina yrkanden. Det framgår av upphandlingen att konsulter ska ha erfarenhet i projekteringen av minst tre skolor eller för­ skolor, men det anges inte att detta ska styrkas på något sätt. Bolagets kon­ sulter uppfyller det aktuella kravet, vilket bolaget hade kunnat påvisa om bolaget vetat om att detta skulle påvisas. Att denna erfarenhet skulle anges i ev är ett otydligt och underförstått krav, dvs. inte angivet. Bolaget hade ingen anledning att tro att det skulle finnas ytterligare krav på referensupp­ drag förutom de krav på referensuppdrag som fanns angivna och som bola­ get lämnade in. Ett ev innehåller dessutom normalt sett utbildning och erfa­ renhet, inte referenslistor. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23993-17 Om bolagets anbud inte blivit förkastat skulle det ha kommit först i rang­ ordningen. Bolaget har till förvaltningsrätten skickat in diverse handlingar, bl.a. ev och beskrivningar av konsulternas tidigare referensuppdrag m.m. Tomberget bestrider bolagets yrkanden och anför huvudsakligen följande som grund för sin inställning. Upphandlingen har genomförts på ett korrekt och lagenligt sätt i enlighet med de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Bolagets anbud uppfyllde inte det obligatoriskt kravet avseende uppdragsansavariga elkonsulters erfarenhet, vilket skulle strykas i ev. Bo­ laget hade i angivna ev inte angett huruvida deras konsulter hade denna erfarenhet. Det aktuella kravets innebörd och hur det ska styrkas framgår klart och tydligt. I anbudformulärets avsnitt 17 finns angivet att ev ska bi­ fogas och att kompetens och erfarenhet ska framgå. Detta torde vara något som inte kan missförstås och ingen av de övriga anbudsgivarna har heller missat kravet. De handlingar bolaget har skickat in till förvaltningsrätten för att styrka den aktuella erfarenheten hos sina konsulter saknar relevans. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I STOCKHOLM 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23993-17 Av 20 kap. 6 § LOU framgår att rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50 framgår att ett förfrågningsunderlag skall vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen. Förvaltningsrättens bedömning Den fråga förvaltningsrätten har att ta ställning till är om Tomberget har förfarit korrekt när bolagets anbud förkastades ur upphandlingen. Av krav 17 i förfrågningsunderlaget (i upphandlingen betecknat anbudsfor­ mulär) framgår att uppdragsansvariga elkonsulter bl.a. ska ha erfarenhet av aktivt deltagande i projekteringen av minst tre skolor eller förskolor. I samma krav i avsnittet CV-Uppdragsansvariga elkonsulter anges att ev ska bifogas där kompetens och erfarenhet ska framgå. Förvaltningsrätten anser att aktuellt krav i förfrågningsunderlaget är klart och tydligt utformat. För att visa att uppdragsansvariga konsulter har efter­ frågad erfarenhet av viss typ av projektering krävs att denna erfarenhet re­ dovisas i de ev anbudsgivare ska bifoga anbudet. Då sådana uppgifter inte framgår av de CV som lämnats in av bolaget uppfyller bolagets anbud inte krav 17 i förfrågningsunderlaget. I STOCKHOLM 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23993-17 Det ankommer på anbudsgivaren att lämna ett komplett anbud i anbudsför­ farandet. Det finns ingen skyldighet för den upphandlande myndigheten att innan anbudsprövningen granska inkomna anbud och ge leverantörer som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav möjlighet att komplettera sina anbud. Vad bolaget anfört om att det vid behov hade kunnat påvisa att bola­ gets konsulter uppfyllt det aktuella kravet saknar därför relevans. Det har således varit korrekt av Tomberget att förkasta bolagets anbud. Det föreligger därmed inte skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Erik Mellstrand Rådman Förvaltningsrättsnotarien Julia Amelin har föredragit målet. I STOCKHOLM SVERIGES DOMSTOLAR www.domstoLse HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida tl1taga ·1 www.domstol.se 2. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se