Dok.Id 814335 Postadress 115 76 Stockholm Bcsöl(sadress Telefon Telefax Expeditionstid FÖRVALTNI�GSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 Sida. I (7) • Avd Dnr , KSnr J�, I Aktbil SÖKANDE KONKURRENSVERKET ABA-Skol AB, 556090-0838 S�ogholm$ga.ti:m 5 213. 76 Malmö. MOTPART Stockhohns stad Stadsh1,1s�t 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning av offäntli.g upvhandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökanom överprövning. 2011 --02� 0 8 DOM 2017-02-08 Meddelad i St0ckholm Mål nr 252,27-16 Tegeluddsvägen 1 0.8-561 680 QQ 08. -56168001 mändag--fredag E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstoJ,se/forvaltnlngsratt 08:00-16:30 . ,. .. •• Stockholms stads serviceförvaltning genomför; genom öppet förfarande, en upphandling av park och lekmaterial (dnr 3.3.1-11 1120·16). Upphandlingen omfattat två anbudsområden, barnvagnar och cyklat. A:i3A-slcolAB:s @bud gicl<: inte vidare till anbudsutvärderingen eftersom Stockholm stad bedömde att anbudet inte uppfyllde saintliga·obligatoriska krav i förftågnings­ underlaget, då anbudet innehåller vagnar med en maxbelastning per barn om 15 kg, Tilldelningsbeslut fattades den 15 november 201.6 och ett annat anbud än det från ABA-skol AB tilldelades kontraktet. • • •,.• .I: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOU\.1 BAKGRUND Sida2 DOM '25227-16 . · YRKANDEN ABA-�kol AB yrkar i första hand att:upphatl.dlingens anbudsområde barnvagnar få! avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att ABA-skol AB antas som leverantör. I andra hand yrkar ABA-skol AB att upphandlingens anbudsområde barnvagnar ska. göras om. Som grund för sin ansökan anför ABA-skol AB följande. ABA-skol AB:s anbud uppfyller kraven i för:frågningsu1;1derlagets punkt 5.1 gällande att vagnarna ska vara avsedda for användning inom förskola, fritids och parklek samt vga tålig�, robusta och av hög kvalitet. Varken i förfrågningsunderlaget, bilagan "anbudssortiment barnvagnarH eller i övriga till anbudet bifogade bilagor omnämns "nonnalvildskurvor'' eller finns krav på.maxvik:ter för barnen. Stockholm stad har brutit mottransparensprinoipen när utvärderingen.skett efter paratrtetl'ar som inte finns i förfrågningsu:ndetlåget. ABA�skol AB har genom förfarandet liciit skada eftersom ABA-skol AB skulle ha godkänts och gått vidarn till utvärderingsfasen om tilldelningsbeslutet inte fattats på felaktiga grunder. Stockhohns stad ytkar att ansökan om överprövning ska avslås och anför följande som grund för sin talan. Förftågningsundedaget är tydligt och I STOCKilOLM r-- ---- .I7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 25227-16 transparent och strider.inte mot de grundläggande princip�ma i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Förfarandet har intdnneburit någon konkurrensbegränsning eller särbehandling; Även om förvaltnings­ fätteh skulle :flnna att (orfrågningsunderlaget.har vissa brister är de inte av sådan art ö.ch omfattning att förfårandet här sk(;ltti strid med d� grutid� läggande principerna i LOU. Sto.ckholms• stad hat i förfrågningsunderlågets punkt 5.1, 5.2 o�h 6.2 tydligtredovisat vilka krav som gäller för efterfrågade barnvagnar. ABA,Skol AB:s anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska kräv: eftersom anbudet innehåller vagnar med en · maxbelastning om 15 kg per bärn. En vä1rertotnn1erad leverantör förväntas känna till åldersspann och viktspann för de barn Som kommer ifråga för att åka vagn när de vistas på förskolan. SK'.ÅLEN FÖR AVGÖRANDET Inledningsvis konstaterat förvaltningsrätten: att överprövning av en upphandling endast kan ledatill ett förordnande att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas; Förvaltningsrätten kan a.lltsålnte besluta att en upphandlande myndighet- ska teckna avt� med någon av anbudsgivatna, ABA�skol AB:s förstahatld$yrkande får således istället förstås som en begäran om att rättelse ska ske på så sätt att en ny .anbuds.. utvärdering utförs där ABA�skol AB:s anbud ingår. I 16 kap. 6 § första. stycket LOU anges att om 4en upphandl®de myndigheten har brutit :mot de grund.läggande prirtdpewå i.1 kap. 9 § LölT eller någon annan bestämmelse i LOU öch detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada., ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, Prövningeniförvaltningsrättenutgörsåledes. enkontrollavomdetpågrund . av vad sökanden.har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § första stycketLOU. Sida 3. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25221-16 I nu aktuell upphandling har ABA-Skol AB:s anbud inte gått vidare till anbudsutvärderingen med.anledning av att det i bolagets anbudssortiment.. fogår såväl en enkelvagn som en tvilling-vagn som.har·en maxbelastning om 15 kg per barn. Enligt Stockholms stad är vägnärnJ\.på-grund av denna viktgräns inte säkra. Sto.ckholmstad anför attnormalviktspannet :för en tvååring1 enligt uppgift ftån barnavårdscentralen, går upp till 16 kg och att nottnalviktsp®Uetfdr e1;1 treåring går upptill 18 kg. ABA-Skol AB gör dock gällärtde att.de barnvagnar smn bolaget erbjudit uppfyller ±Qr:frågningsunderlagets krav� trots .att, vagnaroa har en maxbelastning om 15 k:g per barn. ABA-Skol AB anför att detär kutym inQtn branschen att barnvagnar har 1 S kg som maxbelastning och hänvisar till sex olika barnvagnar från två olilgtJeverantörer som har en maxbelastning om 15 kg per barn. Enligt ABA-Skol AB strider förfrågningsunderlaget mot principen om transparens eftersom en leverantör inte. kan utläsa att barnvagnarna måste ha en :max.belastning sotn överstiger 15 kg per barn. Stockholm stad men.ar å sin sida att en välrenommerad leverantör förväntas känna till ålders- och viktspann för de- barn som kommer ifråga för att åka. v&gn när de vistas på förskolan samt hur en barnvagn ska var_a beskaffad för att vara säker för förskolebarn. Av p:tindpema om öppenhet och.1ika,behandling i 1 kap. 9 § LOU fölJer att ett förftågningsunderlag ska vara så kll;lrt och tydligt utfqnnat att en leverantör på grundval av underlaget kan avgöra vadden Upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Höga krav hör således ställas på: noggr�et, tydlighet oohtranspai:ens i alla delar av ett förfrågnings- · underlag, även om mindre brister och oklarheter får godtas (se RÅ 2U02 rel 50). Det står dock en upphandlande myndighet fritt attsjälv bestämma hur I STOCKHOLM I ------ , - I ,--,------ -� ··- .I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ISTOCKHOLM förfrågningsunderlaget i en upphandling slrfrågningsullderll;lg uppfyller LOU�s krav gällande-transparens är om fötfrågningsundetlaget är tillräckligt tydligt för att rimligt. infmmerade och noifualt omsorgsfulla anbudsgivare ska kunna förstå kraven på samma sätt (jfr EU-domstolens. avgörande C,.J!}/00 SIACConsttUction Ltrl). En. upphandlande myndighet måste vidare kunna ges ett visst utrytnme att vid anbudsutvärderingen exempelvis avgöra vad mynd�gheten anser utgöra en säker produkt av hög kvalltet, förutsatt de grundläggande. principerna i 1 kap 9 § LOU respekteras: 1; Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 25227- 1 6 I STOCKHOLM Förvaltningsrättenfastämmer i Stockholms stads bedömning att en riniligt informerad och normalt omsorgsfu11 leverantör av barnvagnar bör känna till ålders- ochviktspann forde barn·somkanbli aktuella för att åka vagn i förskohin, Det har vidare inte framkommit skäl att i:fi:agasätta Stockholms · stads uppgifter gällande normalviktskurvor för två- respektive treåringar som staden har inhämtat'från barnavårdcentralen. Den omständigheten att det även finns en marknad för barnvagnar med en maxbelastning om 1 5 kg per barn behöver inte heller nödvändigtvis innebära att, som ABA-Skol AB gör gällande,: en maxbelastning om 1 5 kg :per barn är kutym inom branschen för barovagnar, Ritnligtyis anpassar tlen som ska köpa en barnvagn sitt inköp till det aktuella barnets ålder ochvikt. En rimligtinformerad och normalt omsorgsfull leverantör får alltså förväntas känna till att en maxbelastning om 1 5 kg per barn inte är tillräckligt för att samtliga barn i förskolan som kan bli aktuella för att åka vagn ska kun:tia nyttj a vagnarna. Mot denna bakgrund b.edömer förvaltnings­ rätten att kraven i förfrågningsunderlagets punkt 5.. 1 och 6,2 bör kunna tolkas på samma sätt av leverantörer av barnvagnar. Det vill säga.att vagnarna ska kunna klara av den aktuella målgruppens kroppsvikt. Förfrågni;ngsunderlaget får därför anses tillräckligt tydligt i cletta avseende. Det saknas därför grundför ingripande mot upphandlingen på den grunden att Stockholm stadbru.titmot principen om transparens vid utfonrthihgen f,l.v de aktuella krav_en. Det är ostridigt att ovani,tående lcrav gällande 11U de efterfrågade batpvagnama slqi vara avsedda för användning inom förskola; fritids och parklek, vara tåliga, robusta och av hög kvalitet sanit.ha en konstruktion somintepåverkarbarnenssäker:4et_ellerbekvämlighet,utgörobligatoriska krav. Vidare är det 0stridigt att ABA�Skol AB:s anbud innehåller vagnar med en max.belastning om 1 5 kg per barn. Mot denna bakgrund, samt med I ,-- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 25227-16 I STOCKHOLM beaktande av vad som an:llirts ovan, finner förvaltningsrätten att Stocl