Dok.Id 275649 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 - 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Svensk BevakningstjŠnst AB, 556256-8138 Box 30177 104 25 Stockholm MOTPART VŠstra Gštalandsregionen, 232100-0131 Ombud: Regionjuristen Linda Stalfors Regionens Hus 462 80 VŠnersborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG S…KANDE DOM 2014-06-19 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 4598-14 Avdelning 2 Enhet 21 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 031 - 711 78 59 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4598-14 I G…TEBORG BAKGRUND VŠstra Gštalandsregionen (VGR) genomfšr en upphandling av ramavtal om StationŠr och ronderande bevakning samt personskydd fšr VŠstra Gštalandsregionen, dnr SN208-2012. Anbud kan lŠmnas pŒ ett eller flera av totalt fyra geografiska omrŒden. Upphandlingen genomfšrs med ett fšr- enklat fšrfarande och med tilldelningsgrunden det ekonomiskt mest fšrdel- aktiga anbudet. Av tilldelningsbeslut den 15 april 2014 framgŒr att Securitas Sverige AB (Securitas) tilldelats avtal fšr alla fyra geografiska omrŒden. YRKANDEN M.M. Svensk BevakningstjŠnst AB (bolaget) ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen inte fŒr avslutas innan rŠttelse gjorts pŒ sŠtt att en ny utvŠrdering genomfšrs, varvid VGR ska begŠra en skriftlig fšr- klaring av Securitas gŠllande deras lŒga anbudspris. Om ett tillfredsstŠl- lande svar inte erhŒlls ska Securitas anbud fšrkastas. I andra hand yrkas att upphandlingen ska gšras om och bolaget tilldelas avtal. Bolaget anfšr bl.a. fšljande. Securitas har lŠmnat underpriser i sitt anbud, som inte pŒ nŒgot sŠtt kan tŠcka de ršrliga kostnaderna fšr tjŠnsten. FrŒga Šr alltsŒ om underprissŠttning (prisdumpning) som ska medfšra att Securitas utesluts frŒn upphandlingen. Till styrkande av att Securitas har underprissatt sina tjŠnster hŠnvisas till Bevakningsbranschens Yrkes- och ArbetsmiljšnŠmnds rekommendation gŠllande kostnaden fšr en ÓvŠktar- timmeÓ samt en upphandling frŒn Verket fšr hšgskoleservice frŒn Œr 2010, vari hŠnvisades till nŠmnda vŠktartimme som lŠgsta pris. Denna upphand- ling avser samtliga statliga myndigheter och torde vara normsŠttande. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4598-14 I G…TEBORG Enligt 12 kap. 3 € LOU har den anbudsgivare som har lŠmnat ett lŒgt an- bud bevisbšrdan fšr att anbudet Šr serišst och den upphandlande myndig- heten har stor frihet att avgšra om leverantšrens fšrklaring till det lŒga anbudet Šr tillrŠcklig. I detta fall har den upphandlande myndigheten inte ens begŠrt in nŒgon fšrklaring till det onormalt lŒga anbudspriset som lŠm- nats av Securitas. I sammanhanget ska Šven framhŒllas Konkurrensverkets rapport om osund konkurrens (Rapport 2013:6). Med hŠnsyn hŠrtill borde VGR i en bransch med stark prispress haft skŠl fšr att fšrkasta Securitas anbud. Det finns sŒledes goda skŠl fšr VGR att ifrŒgasŠtta Securitas prissŠttning. Den av Securitas angivna timkostnaden Šr uppenbarligen att anse som un- derprissŠttning eftersom priset klart understiger faktisk lšnekostnad. Att VGR i fšrfrŒgningsunderlaget tydligt angett hur utvŠrderingen gŒr till sy- nes inte ha relevans i detta sammanhang. DŠrtill kan en berŠkning av an- budspriset med beaktande av den kunskap som bolaget har om de verkliga volymer som VGR avropar i omrŒde 1 (bevakning av Sahlgrenska, Mšlndal och …stra sjukhuset) konstatera att Securitas blir dyrast, bolaget nŠst dyrast och G4S billigast. Bolagets anbud uppfyller samtliga i upphandlingen stŠllda krav. VGR:s fšrfarande att utvŠrdera och anta ett anbud som Šr orimligt lŒgt, oserišst och att hŠnfšra till prisdumpning strider mot affŠrsmŠssigheten i LOU. Vidare kan ett fšrfarande med underprissŠttning strida mot 2 kap. 7 € konkurrenslagen ršrande missbruk av dominerande stŠllning. Genom att VGR, utan att begŠra fšrklaring frŒn Securitas, tilldelat Securitas kontrak- tet har bolaget lidit skada eller i vart fall riskerat att lida skada. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4598-14 I G…TEBORG VGR anser att bolagets ansškan ska avslŒs och anfšr bl.a. fšljande. I fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr tydligt hur sjŠlva utvŠrderingen kommer att gŒ till. I utvŠrderingen har alla offererade priser tagits i beaktande och genom olika berŠkningar som anges i fšrfrŒgningsunderlaget har ett genomsnittspris rŠknats fram. Securitas har varit den anbudsgivare som lŠmnat den lŠgsta totala kostnaden efter genomfšrd utvŠrdering. Eftersom priserna visar pŒ en liten differens mellan anbuden och dŒ Securitas Šr dyrare och billigare i olika typer av tjŠnster kan det inte anses vara det- samma som prisdumpning eller missbruk av dominerande stŠllning. Med hŠnsyn till att anbudsgivarna Šr kvalificerade sŠrkerhetsfšretag med god kunskap om marknaden Šr det bl.a. kŠnt att huvuddelen av bevaknings- arbetet utfšrs kvŠllar, nŠtter och helger. Genom att prissŠtta sina tjŠnster utifrŒn denna kunskap har Securitas uppnŒtt ett fšrmŒnligt totalpris. Mot bakgrund av angivna priser har det inte funnits nŒgon anledning att ifrŒga- sŠtta Securitas prissŠttning. VGR har sammanfattningsvis inte agerat i strid med 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag. DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4598-14 I G…TEBORG Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt sŠtt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingen ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Av 12 kap. 3 € LOU framgŒr att en upphandlande myndighet fŒr fšrkasta ett anbud om den finner att priset Šr onormalt lŒgt. Anbudet fŒr dock fšr- kastas fšrst sedan myndigheten skriftligen begŠrt en fšrklaring till det lŒga anbudet och inte fŒtt ett tillfredsstŠllande svar. FšrvaltningsrŠttens bedšmning En fšrutsŠttning fšr att fšrvaltningsrŠtten ska besluta om ŒtgŠrder enligt LOU Šr att sškanden har visat att den upphandlande enheten har brutit mot nŒgon bestŠmmelse i eller nŒgon av de principer som anges i lagstiftningen och att sškanden till fšljd av detta lidit eller kan komma att lida skada. Bolaget anfšr bl.a. att Securitas anbud Šr onormalt lŒgt och att VGR dŠrfšr borde ha begŠrt en skriftlig fšrklaring till angiven prissŠttning. En upphandlande myndighet fŒr, under vissa fšrutsŠttningar, fšrkasta ett anbud om den finner att priset Šr onormalt lŒgt. NŒgon skyldighet att fšr- kasta ett sŒdant anbud eller att begŠra in nŒgon fšrklaring till ett lŒgt pris fšreligger dock inte. Det konstateras i detta fall att Securitas har lŠmnat ett anbud helt i enlighet med vad som efterfrŒgats i upphandlingen och att utvŠrderingen har genomfšrts i šverenstŠmmelse med angiven utvŠrde- ringsmodell. Det noteras att inte heller den alternativa berŠkningsmodell som bolaget redovisar medfšr att bolagets anbud Šr fšrmŒnligast i upp- handlingen. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4598-14 I G…TEBORG Sammanfattningsvis har bolaget inte visat att upphandlingen har genom- fšrts i strid med LOU eller det unionsrŠttliga regelverket i švrigt. Det sak- nas dŠrfšr grund fšr ett ingripande enligt LOU, varfšr ansškan alltsŒ ska avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ 1 B LOU) Urban Karlsson RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšredragande juristen Micha‘l Koch. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket