LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-02-02 Meddelad i Stockholm Mål nr 25581-08 Rotel 223 556707-9685 Sida 1 (6) Swedish Consulting Group AB Ombud: Advokat UlfKlementsson Öberg & Heijne Advokatbyrå Sturegatan 32 114 36 Stockholm MOTPART Försäkringskassan Ombud: Ewelina Olszowka Försäkringskassan Huvudkontoret/Ekonomistaben Inköpsenheten eu,· KDMC 2009 -02- 0 3 105 11 Stockholm ÖVERKLAGAT BESLUT Försäkringskassans urvalsbeslut den 5 november 2008 SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår Swedish Consulting Group AB:s ansökan om överpröv­ nmg. Dolcld 400151 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 l E-post lansrattenistockholm@domse Expcditionsticl måndag - fredag 09 00-15 00 l 15 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 25581-03 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND MM Försäkringskassan inbjöd intresserade leverantörer att delta i upphandling av tjänster avseende utveckling, förvaltning och applikationsunderhåll. I underlag för anbudsansökan, daterad den 27 juni 2008, klargjordes att upp­ handlingen skulle genomföras som ett selektivt förfarande enligt 4 kap LOU med en inledande kvalificering av anbudsgivare och efterföljande anbudsfas. Efter genomgång av inkomna anbudsansökningar lät Försäkringskassan, genom ett den 5 november 2008 daterat "meddelande om urval", underrät­ ta Swedish Consulting Group AB (SWCG), som var en av de leverantörer som hade lämnat in en ansökan, om att bolaget inte hade kvalificerat sig som leverantör i rubricerad upphandling. I motiveringen angavs att Försäk­ ringskassan hade använt sig av omsättning som särskiljande kriterium vid val och kvalificering av leverantörer. SWCG:s omsättning räckte inte till för att placera sig bland de maximalt tjugo kvalificerade leverantörerna för något av de sökta tjänsteområdena. ANSÖKAN OM ÖVERPRÖVNING Hos länsrätten har SWCG ansökt om överprövning och därvid yrkat att rätten skall besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts. Som stöd för härför har SWCG uppgett bl a följande. SWCG kommer att lida skada på grund av Försäkringskassan felaktiga tillämpning av bestämmelser i LOU. Bolaget har inte kvalificerat sig som anbudsgivare på grund av särskiljande krav baserad på omsättning. I un­ derlaget för anbudsansökan har omsättningen inte angetts som villkor för upphandlingen utan det har varit leveransförmågan. SWCG företräder en grupp företag vars totala omsättning uppgår till drygt 600 miljoner, vilket framgår av den till Försäkringskassan ingivna ansökan. Enligt SWCG:s uppfattning uppgår gruppens totala omsättning till ett sådant belopp att man mer än väl kvalificerar sig till anbudsgivare. Att vid kvalificeringen använda omsättningen som ett särskiljande kriterium strider mot proportio­ nalitetsprincipen. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 25581-08 STOCKHOLMS LÄN YTTRANDEN Försäkringskassan har i avgivet yttrande avstyrkt bifall till SWCG:s ansö­ kan om överprövning och därvid anfört bl a följande. Försäkringskassan har varken brutit mot 1 kap 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i LOU. SWCG kan därmed inte heller ha lidit någon skada till följd av Försäkringskassans agerande, som till fullo är korrekt och i enlighet med lagens alla krav. I avsnitt 2.1 i underlaget för anbudsan­ sökan framgick att kassan skulle bjuda in minst fem och högst �jugo leve­ rantörer per �jänst att delta i upphandlingen, under förutsättning att antalet godkända ansökningar uppnådde detta antal. För det fall fler än �jugo an­ budssökanden kvalificerade sig för deltagande i upphandlingen skulle man göra ett urval och detta skulle enligt, avsnitt 2.1, ske enligt följande. I det fall antalet ansökningar som uppfyller ställda krav överstiger maxi­ malt antal kommer leveransförmågan, se avsnitt 3.8, att användas för valet av vilka leverantörer som ska inbjudas. Om det trots detta särskiljande kri­ terium fmifarande inte går att skilja anbudssökanden åt kommer den eller de väljas som har högst omsättning. Försäkringskassan har agerat helt i enlighet med vad som framgår av un­ derlaget för anbudsansökan. SWCG har vidare gj01i gällande att bolget företrädde en grupp företag, vars totala omsättning uppgår till dryga 600 MSEK och att detta skulle framgå av SWCG:s ansökan om att få delta i upphandlingen. Försäkrings­ kassan bestrider att SWCG företräder en grupp företag, vars totala omsätt­ ning uppgår till angivet belopp, och för det fall SWCG skulle anses före­ träda de1ma grupp av företag har bolaget inte visat att så är fallet. För att kunna acceptera ansökan från företag i grupp har Försäkringskassan i un­ derlag för anbudsansökan uppställt vissa krav, vilka framgår av avsnitt 4 c). I detta avsnitt anges att anbudssökande skall i ansökan Redovisa namn och organisationsnummer på de företag som ingår i grup­ pen med en redovisning som visar att i gruppen delaktiga bolag har lämnat bindande utfästelser att genomföra tjänster enligt omfattning i upphand­ lingen. SWCG har i sin ansökan inte lämnat en sådan redovisning som visar att i gruppen delaktiga bolag har lämnat bindande utfästelser att genomföra Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 25581-08 tjänster enligt omfattning i upphandlingen. Försäkringskassan har därför med fog betraktat bolagets ansökan på så vis att det är SWCG självt som har ansökt om att få delta. De principer som Försäkringskassan tillämpat för urval har varit transparenta och proportionerliga. Efter att ha tagit del av Försäkringskassans yttrande, har SWCG - under åberopande av innehållet i ingiven anbudsansökan - framfört bl a följande. Under rubriken "Anbud lämnas av" anges "som företrädare för samtliga företag... Inom Swedish Consulting Group". I ansökan angavs alltså klart att SWCG ansöker tillsammans med företagen lista i angiven bilaga. SWCG har också av Försäkringskassan bedömts uppfylla leveransförmå­ gan. Det skäl som angetts för att inte låta SWCG delta i anbudsgivningen är att man hade för liten omsättning. Försäkringskassan har gjort fel när man räknat omsättningen endast på SWCG. Vidare anges i 12 kap I § LOU att upphandlande myndighet skall anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt eller det som innehåller det lägsta anbudet. Att som Försäkringskassan hindra sökanden att avge anbud på grund av omsättningen kan inte anses vara i överensstämmelse med LOU. Försäkringskassan har härefter förklarat sig vidhålla sin tidigare inställ- nmg. SI(ÄLFÖRLÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propmiionalitet iakttas. Vidare gäller att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § LOU och detta medfört att leveran- STOCKHOLMSLÄN Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 25581-08 STOCKHOLMS LÄN tören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta om att upp­ handlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrättens bedömning Av aktuellt underlag för anbudsansökan, daterad den 27 juni 2008, avsnitt 4 c), framgår att anbudssökande skall i ansökan redovisa namn och organi­ sationsnummer på de företag som ingår i gruppen med en redovisning som visar att i gruppen delaktiga bolag har lämnat bindande utfästelser att genomföra tjänster enligt omfattning i upphandlingen. Bindande utllistelser av det slag som Försäkringskassan krävt har inte fogats till SWCG:s ansö-­ kan. Försäkringskassan har därmed haft fog för att betrakta/behandla SWCG som ensam anbudssökande vid den inledande kvalificeringen. Försäkringskassan har vidare i underlaget för anbudsansökan, avsnitt 2.1, klargjo1i urvalskriterierna för det fall fler än tjugo företag kvalificerar sig som anbudssökande. I första hand skulle som särskiljande kriterium an­ vändas leveransförmåga och om detta särskiljande kriterium ändå inte räckte för att skilja anbudssökanden åt skulle kassan välja de med högst omsättning. Enligt Försäkringskassan hade SWCG lägre omsättning än vad som krävdes för kvalificering. SWCG har i ansökan om överprövning gj01i gällande att urvalsbedömning baserad på ett företags omsättning strider mot proportionalitetsprincipen. Vid upphandling av förevarande slag är den upphandlande myndigheten skyldig att följa de grundläggande principer som framgår av 1 kap 9 § LOU. Proportionalitetsprincipen förutsätter att kraven på upphandlingsför­ farandet står i rimlig prop01iion till det mål som eftersträvas. Upphandling­ ens art och värde skall därför beaktas. Likaså skall kraven på anbudsansö­ kans innehåll eller villkoren i anbudsförfarandet stå i rätt proportion till upphandlingens art. Omsättning är ett vedertaget ekonomiskt begrepp. Att i det här fallet ytterst använda sig av ett sådant ekonomiskt urvalskriterium Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 25581-08 STOCKHOLMS LÄN vid särskiljande av anbud kan inte, enligt länsrättens mening, anses strida mot vare sig proportionalitetsprincipen eller några andra i LOU grund­ läggande principer. Vid sådan bedömning och till vad i övri�t framkommit förner länsrätten att det inte finns skäl för ingripande enligt LOU. SWCG:s ansökan om överprövning skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) ttlHe4 ä :, 1,;;;- ,.. rådman U Föredragande har varit länsrättsnotarien Jem1y Sandqvist.