FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2015-11-27 Meddelad i Stockholm Mål nr 22580-15 KONKURRENSVERKET Avd Onr KSnr Aktbil 1 LT Officeline AB, 556554-1736 Konsul Johnsons Väg 1 149 45 Nynäshamn MOTPART Folktandvården Stockholms Län AB, 556574-3597 Box 6420 113 82 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE �r..��,�l�J �.'1I1 .... 2 7 Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 669942 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22580-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Folktandvården Stockholms län AB (härefter Folktandvården) genomför en förnyad konkurrensutsättning avseende ramavtal för möbler, ramavtalsområde G- arbetsstolar, FTV 1508-0177, enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut den 9 oktober 2015 framgår att Folktandvården avser att teckna avtal med annan anbudsgivare än LT Officeline AB (härefter LT Officeline). LT Officeline yrkar att tilldelningsbeslutet ska dras tillbaka och upphandlingen göras om. Folktandvården anser att förvaltningsrätten ska avslå ansökan. SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Principer för offentlig upphandling Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Detta framgår av 16 kap. 6 § LOU. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22580-15 Klädsel Av anbudsinbjudan, bilaga 2, produktbeskrivning med mängdförteckning, framgår att arbetsstolarnas sits och rygg ska vara klädda i Kvadrat Divina Melange 2 kulör Eastmanblå. I anbudsinbjudans avsnitt 2.4.2 Produktblad anges följande. "Produktblad i PDF-format ska bifogas för de produkter som offereras. Produktbladen ska innehålla tydliga bilder och måttsatta illustrationer på produkten samt uppgift om material och färg. Produktbladen ska vara märkta med den littera som produkten avser. För de fall leverantören erbjuder den produkt som beskrivits i bilaga 2 behöver produktblad inte lämnas. Produktblad ska således enbart lämnas för "likvärdiga" produkter som offereras eller när ingen specifik produkt föreslagits. Folktandvården bedömer om produkten är likvärdig eller inte." LT Officeline anför bl.a. följande. Av bolagets bifogade produktblad framgår vilken klädsel och färg som är offererat. Då bolaget inte gör specifika produktblad för varje avrop är produktbladet tydligt döpt med modell, klädsel och färg. Det syns tydligt i både Tendsign, där anbudet är inlämnat, och i filnamnet. Folktandvården anför bl.a. följande. Av LT Officelines bifogade produktblad framgår inte att arbetsstolarna har kravställd klädsel och färg. Av LT Officelines anbud framgår endast "klädsel Kvadrat Divina Melange 2 Eastman blå" i rubriken till bifogat produktblad. Att stolarna har denna klädsel framgår därmed inte i produktbladet, vilket har krävts enligt anbudsinbjudan. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22580-15 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten konstaterar att det inte har framgått av LT Officelines produktblad som sådant att de offererade stolarna erbjuds med den efterfrågade klädseln Kvadrat Divina Melange 2 kulör Eastmanblå. Såvitt framgår har klädseln dock angetts tydligt i "rubriken" till produktbladet, dvs. i filnamnet och Tendsign. Förvaltningsrätten anser att det är rimligt att en anbudsgivare, för att undvika att behöva göra särskilda produktblad för varje avrop, ska kunna uppfylla det aktuella kravet på det sätt som LT Officeline har gjort. Förvaltningsrätten bedömer således att LT Officelines anbud på detta sätt får anses ha uppfyllt det aktuella kravet i anbudsinbjudan. Det har därmed inte funnits skäl att förkasta bolagets anbud av detta skäl. Storlek Av bilaga 2 till anbudsinbjudan, produktbeskrivning med mängdförteckning, framgår att arbetsstolar med littera 2.F21.01 och 2.F21.02 ska ha en bredd om 465 mm. I avsnitt 2.4.1 i anbudsinbjudan anges att accepterad måttavvikelse på offererade produkter är +/- 5 %. Accepterad bredd för arbetsstolarna+ 5 % är 488,25 mm. Folktandvården anser att LT Officelines anbud inte uppfyller det angivna obligatoriska kravet, eftersom bolagets offererade arbetsstolar har en bredd på 490 mm. LT Officeline anför att skillnaden är för liten för att påverka ergonomin eller om en person får plats eller inte får plats i stolen. Förvaltningsrätten konstaterar att den efterfrågade bredden är 465 mm. Därutöver accepteras en avvikelse på+/- 5 %. Förvaltningsrätten bedömer att det inte finns utrymme enligt anbudsinbjudan att acceptera en produkt som avviker mer än så. I produktbladet för LT Officelines offererade stol 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM 22580-15 ·noM 5 anges en bredd som avviker med mer än + 5 %. Produkten uppfyller därmed inte det uppställda obligatoriska kravet. Den omständigheten att produktens bredd överskrider den accepterade avvikelsen med mycket lite föranleder inte någon annan bedömning. Förvaltningsrätten anser därmed att Folktandvården har haft fog för att utesluta LT Officelines anbud från vidare utvärdering. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Ulrika Sandell Rådman Elisabeth Kornfeldt har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningsiill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon . person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 000I 111 -0 2. 3. 4. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se