FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE Lernia Utbildning AB, 556467-3381 Box 446 101 28 Stockholm Ombud: Advokaterna Åsa Egardt och Fredrik Schultz White & Case Advokat AB Box 5573 114 85 Stockholm MOTPART Malmö stad 205 80 Malmö Sida 1 (14) DOM Mål nr 8490-10 E 2010 -07- 0 8 Meddelad i Malmö Dok.Id 19428 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och jur. kand. Erik Olsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Lernia Utbildning AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 I MALMÖ Avdelning 1 2010 -07- 0 8 Malmö stad genomför en förenklad upphandling av svenskundervisning för invandrare, dnr UN-VCE-2009-O0011-UN53, som kommer att ligga till grund för ett ramavtal. Lernia Utbildning AB (Lernia) ansöker om överprövning av upphandling­ en och yrkar att den ska göras om avseende studiealternativen A, B, C, E och G. Som grund för sin talan anför Lernia i huvudsak följande. Malmö stad motsätter sig bifall till ansökan och anför i huvudsak fö�jande. Förvaltningsrätten har den 7 juni 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas avseende områdena A, B, C, E och G intill dess annat beslutas. DOMSKÄL Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden YRKANDEN M.M. 8490-10 E tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunder- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E 1010 -07- 0 8 laget och inte heller göra prövningen mot andra laiteriet än dem som fun­ nits med i förfrågningsunderlaget. Av 15 kap. 17 § LOU följer att den upphandlande myndigheten får förkas­ ta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas föfst sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått tillfredsställande svar. I 15 kap. 12 § LOU anges att myndigheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan lisk för särbe­ handling eller konkun-ensbegränsning. Relevanta delar av förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges i punkt 3.4 att anbudsgivaren ska ha doku­ menterade resurser och yrkesmässig kompetens samt erfarenhet av att or­ ganisera och leverera tjänster i enlighet med detta förfrågningsunderlag. I punkt 3.5 anges att anbudsgivaren ska utse en utbildningsansvarig för offe­ rerat uppdrag. I punkt 3.5.3.1 anges att det för utbildningsuppdraget, i sådan omfattning som laävs för uppdraget, konstant och under hela avtalsperioden ska finnas minst 75 procent behöriga och kompetenta lärare. För sfi-lärare ska utbild­ ningen omfatta minst 60 nya högskolepoäng (motsvarande 40 gamla hög­ skolepoäng) i svenska som andraspråk, minst 5 års vuxenpedagogisk un­ dervisningsvana eller lärarutbildning eller tidigare sfi-behörighet. Anbuds­ givaren ska till anbudet bifoga utbildningsbevis för alla i anbudet angivna sfi-lärare som styrker behörighet eller bevis på kompetensförklaring utfär­ dat av dåvarande Skolöverstyrelsen. I MALMÖ Avdelning I 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E 4 I MALMÖ zom -01- o s Avdelning 1 I punkt 3.5.3.4 anges att specialpedagog ska finnas i verksamheten dagli­ gen och i sådan omfattning som uppdraget kräver. Till anbudet ska bifogas utbildningsbevis som styrker behörighet som specialpedagog. I punkt 3.5.3.6 anges att för uppdragets genomförande ska tillräckliga re­ surser för studiesocialt stöd dagligen finnas tillgängligt för kursdeltagarna. Till anbudet ska bifogas utbildningsbevis som styrker adekvat utbildning, som till exempel till psykolog eller kurator. I punkt 6.2, under rubriken Anbudsutvärdering, anges att samtliga skall­ krav ska vara uppfyllda för att anbudet ska vara kvalificerat för fortsatt prövning. I punkt 6.3, under rubriken Utvärderingskriterier, anges att vid anbudsut­ värderingen kommer det/de anbud att antas som bedöms vara mest ekono­ miskt fördelaktigt med hänsyn till nedanstående rangordnade utvärderings­ kriterier för respektive inriktning: • Personaltäthet 80 % • Pris 20% Lernias argumentation Pris kontra utlovad personaltäthet Lernia har utvärderat övriga anbudsgivares anbud. Det framgår tydligt av beräkningarna att samtliga anbudsgivare har gett in anbud som orsakar en betydande förlust för anbudsgivarna då personalkostnaden är högre än in­ täkten. De vinnande anbuden är således inte genomförbara så att de uppfyl­ ler skall-kraven avseende kvalitet. Det måste vara uppenbart för Malmö stad att de vinnande anbudsgivarna inte kommer att vara i stånd att genom­ föra kontrakten med offererade priser och därmed inte heller kommer att kunna fullfölja sina åtagande med utlovad personaltäthet. Genom att anta FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E I MALMÖ Avdelning I '.U.lUl -07- 0 8 anbud som inte uppfyller skall-kraven har Malmö stad inte upprätthållit de gemenskapsrättsliga principerna. Malmö stad borde ha noterat att merparten av anbuden var ovanligt låga och de borde ha begärt in en förklaring till de låga anbuden. En onormalt låg vinst är en konsekvens av ett onormalt lågt pris. Även om LOU inte stipulerar att ett anbud måste förkastas om det är för lågt borde Malmö stad ha begagnat sig denna möjlighet för att inte komma i konflikt med de grundläggande principerna. Ett grundläggande syfte med offentlig upp­ handling är att den upphandlande myndigheten ska kunna säkerställa att den vinnande anbudsgivaren kan leverera i enlighet med kontraktet. Uppfyllande av skall~krav I anbuden har stora brister uppmärksammats avseende behörigheter. Vad gäller de olika personalkategorierna ska till anbudet bifogas dokumentation som styrker behörigheten för offererad personalresurs. De vinnande anbu­ den uppfyller inte skall-kraven. 5 Hermods Det finns brister i behörigheten avseende specialpedagogik. Hermods styr­ ker endast 30 poäng i specialpedagogik avseende inriktning B och endast 15 poäng i logopedi avseende inriktning C. En av Hermods behörigheter är studie- och yrkesvägledare. Denna behörighet är inte i närheten av en kura­ tors behörighet. Förfrågningsunderlaget ger inte Malmö stad rätt att "gallra bort" special­ pedagoger. Samtliga offererade specialpedagoger ska således ha erforderlig behörighet. Endast två av tre specialpedagoger har upptagits till utvärde­ ring. Malmö stad har förfarit på sarmna sätt vad gäller studiesocialt stöd. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Detta förfarande strider mot skall-kraven i förfrågningsunderlaget. Malmö stad har även räknat om Hermods angivna personaltäthet på ett sätt som medfört ett lägre personaltäthetskrav till samma offererade pris. Merit Många av deev som skickats in för sfi-lärare saknar behörighet i svenska som andraspråk vilket är ett krav för utvärdering. Fleraev styrker en lä­ rarutbildning i svenska vilket enligt förfrågningsunderlaget inte är tillräck­ ligt. Detta innebär att Malmö stad inte följt skall-kraven avseende behörig­ het. Dessutom har Merit lämnat in åttaev avseende lärare med utbild­ ningen "lärare - svenska i ett mångkulturellt samhälle". Denna utbildning ger kompetens att undervisa i svenska inom förskola och grundskolans tidigare år men kan inte jämställas med efterfrågad högskoleutbildning "svenska som andraspråk". Lemias bedömning är att 12 lärare är behöriga och att 11 lärare b1ister i behörigheten. Jensen Jensen har lämnatev för en lärare med utbildningen "lärare - svenska i ett mångkulturellt samhälle" vilken inte kan jämställas med efterfrågad hög­ skoleutbildning "svenska som andraspråk". Fyra lärare brister i behörighe­ ten och den procentuella andelen behöriga lärare är felräknad. Vidare styr­ ker Jensen två utbildningsansvariga på offererat uppdrag. Jensen angav i sitt ursprungliga anbud att specialpedagoger var inräknade i lärartäthetstalet för studiealternative. Jensen angav även att personaltäthe­ ten avseende studiealternative var 5,9 och att antalet behöriga lärare ut­ gjorde 3 ,1 av dessa. Malmö stad begärde förtydligande vad gäller beman­ ningen på de olika uppdragen och Jensen ändrade därefter sitt anbud. I det nya anbudet angav Jensen att antalet behöriga lärare var 5,9. Att Jensen 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E IMALMÖ Avdelning 1 tillåtits att korrigera sitt anbud på detta sätt har medfört att Jensen erhållit en fördel framför övriga anbudsgivare vilket strider mot likabehandlings­ principen. Malmö stad har angett att de räknat om Jensens anbud då tre lärare saknade behöiighet. Det är inte korrekt att en sådan omräkning har skett. Både i Jensens anbud avseende studiealternativ C och i utvärdering­ en anges personaltätheten avseende lärare till 5,9: Detta trots att Jensen enligt Malmö stad inte haft tillräckligt med behöriga lärare. Det faktum att Jensen befanns sakna behörighet avseende tre lärare skulle också ha med­ fört att Malmö stad inte borde ha låtit Jensen gå vidare till utvärderingsfa­ sen. Det ska konstant och under hela avtalsperioden finnas minst 75 pro­ cent behöriga och kompetenta lärare. Jensen har offererat 5,9 lärare och tre av dessa har saknat behörighet. Den procentuella andelen behöriga lärare hamnar således under de 75 procent som krävs för att gå vidare till utvär­ deringsfasen. Malmö stad har brutit mot skall-kraven. Folkuniversitetet och Competens Lärarförteckningarna är avidentifierade och sammanfogade i en bunt vilket har gjort det omöjligt för Lemia att granska dem. Malmö stad kan således inte heller ha granskat dessa dokument. Personaltäthet Malmö stad har vid utvärderingen räknat om personaltätheten då flera an­ budsgivare inte kunde styrka erforderlig behörighet. Detta har lett till att anbudsgivarna inte behöver tillhandahålla den personaltäthet som angetts i anbudet utan har kunnat tilldelas kontrakt till samma pris men med lägre personaltäthet. En leverantör som underlåtit att lämna anbud har missgyn­ nats eftersom han kanske skulle ha lämnat ett anbud om han vetat om att Malmö stad skulle komma att räkna om angiven personaltäthet. Även de leverantörer som lämnat anbud har missgynnats. Vidare har 01mäkningen 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E I MALMÖ Avdelning 1 gjort det möjligt för en anbudsgivare med sämre personaltäthet än vad som angivits i anbudet att tilldelas kontrakt framför en anbudsgivare som kun­ nat styrka samtliga lärares behörighet men haft ett något högre pris. En anbudsgivare som inte lämnat riktiga uppgifter avseende behörighet och personaltäthet har således fått en fördel framför de anbudsgivare som upp­ givit korrekt antal. Utvärderingsrnodellen uppfyller således inte kravet på förutsägbarhet och likabehandling då den föranlett att anbudsgivare som inte kommer att kunna uppfylla kraven i upphandlingen har antagits. Malmö Stads argumentation Pris kontra utlovad personaltäthet Malmö stad vitsordar inte till någon del innehållet i Lernias beräkningar. Dessa uppgifter har inte efterfrågats och Malmö stad har inte heller tillgång till uppgifterna. Om Malmö stad hade varit intresserad av uppgifterna hade dessa efterfrågats i förfrågningsunderlaget. Det vore att gå för långt att kräva ingående beräkningar av lönsamhet baserat på anbudsgivamas kost­ nader i en upphandling. Det viktiga är att erhålla anbud från seriösa an­ budsgivare som uppfyller alla kraven i upphandlingen. Eftersom samtliga antagna anbudsgivare är sådana har det inte funnits anledning att be om dessa uppgifter. Beräkningarna är helt Lemias egna och må vara represen­ tativa för dem. Att de skulle vara representativa för samtliga anbudsgivare bestrids. I ramavtalet till upphandlingen har intagits stränga vitesklausuler för de fall leverantörerna under avtalstiden skulle frånfalla något kvalitets­ krav avseende bl.a. personaltäthet och behörighet. En upphandlande myndighet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Det är således en möjlighet och inte en skyldighet. Möj­ ligheten gäller endast då priset är onormalt lågt och inte när vinsten är onormalt låg. Anbudsgivamas priser skiljer sig ytterst lite åt. Det är således 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E I MALMÖ Avdelning 1 inget av anbuden som har ett pris som på något sätt står ut i förhållande till övriga anbud. I upphandlingen har Malmö stad använt sig av ett takpris och samtliga anbudsgivare ligger förhållandevis nära detta takpris. Inte heller i jämförelse med takpriset är det något anbud som kan betecknas som onormalt lågt. Inga onormalt låga priser har lämnats i upphandlingen och det har således inte funnits anledning att begära någon förklaring. Uppfyllande av skall-krav För vmje sfi-lärare har det kontrollerats att det finns utbildningsbevis. Des­ sa har granskats och bedömts i syfte att utreda huruvida behörigheten som sfi-lärare var styrkt. I den mån det bedömts att behörigheten inte var styrkt för en viss sfi..lärare togs inte heller denna lärare upp som behörig lärare i utvärderingen. Samma förfarande användes vad avser behörigheten för specialpedagoger och resurs för studiesocialt stöd. Utifrån denna gransk­ ning har det kontrollerats huruvida skall-kravet om minst 75 procent behö­ riga och kompetenta sfi-lärare var uppfyllt. I de fall andelen behöriga lärare inte uppgick till 75 procent för ett visst område förkastades anbudet. Hermods Hermods har antagits som anbudsgivare för delarna B, C och E, men på olika platser i rangordningen. Hermods har bifogat utbildningsbevis avse­ ende tre specialpedagoger. Malmö stad har bedömt att två specialpedago­ ger har erforderlig behörighet och endast två togs i beaktande vid utvärde­ ringen av personaltäthet för specialpedagoger. Vad avser kravet på behörighet för kuratorer, som rör den övergripande yrkeskategorin studiesocialt stöd, har Hermods inkommit med två kandida­ ter. Endast en hade erforderlig behörighet och endast en behörig kurator togs i beaktande vid utvärderingen av personaltäthet för studiesocialt stöd. 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8490-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Med anledning av de korrigeringar avseende behörigheten och personaltät­ heten som utförts i utvärderingen stämmer inte den personaltäthet som Hermods angett i sitt anbud med den som finns i utvärderingen. I utvärde­ ringen har He1mods inte tilldelats poäng för sådana personer som saknat erforderlig behörighet. Merit Merit har antagits som anbudsgivare för delarna A, B, C och E, men på olika platser i rangordningen. Merit har i sitt anbud tydligt redovisat att 17 sfi-lärare var behöriga och att 6 sfi-lärare ännu inte var behöriga. Ut­ bildningen "lärare - svenska i ett mångkulturellt samhälle" är en fullgod lärarutbildning för undervisning även vad gäller vuxenundervisning i svenska som andraspråk. Lärare som genomgått denna utbildning ska anses behöriga. De lärare som inte är behöriga har inte heller räknats som behö­ riga lärare i utvärderingen. Merit med sina 17 behöriga lärare uppfyller med god marginal kravet avseende 75 procent behöriga lärare. Jensen Jensen har antagits som anbudsgivare för del C. Utbildningen "lärare - svenska i ett mångkulturellt samhälle" är en fullgod lärarutbildning för undervisning även vad gäller vuxenundervisning i svenska som andra­ språk. Lärare som genomgått utbildningen ska anses behöriga. Tre lärare är inte behöriga. Endast de behöriga lärarna togs i beaktande vid utvärdering­ en av personaltäthet för lärare. Detta förklarar diskrepansen mellan den lärartäthet avseende behöriga lärare som framgår av Jensens anbud och den lärartäthet som Jensen tillgodoräknats vid utvärderingen. (Malmö stad har i denna fråga också uppgett att Jensens anbud anger 5,9 lärare och att Jen­ sens anbud har så många behöriga lärare.) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 11 8490-10 E Till följd av Jensens bristande behörighet togs Jensens anbud inte med i utvärderingen avseende del B. Vad avser utbildningsansvarig har Jensen angett två personer med styrkt kompetens i stället för en. Det är inte i strid med ett skall-krav att lämna anbud som är mer omfattande än vad som ef­ terfrågas. Folkuniversitetet och Competens Som ett led i sekretessbedömningen har Malmö stad avidentifierat delar av lärarförteckningarna. Förvaltningsrättens bedömning Pris kontra utlovad personaltäthet I en upphandling står det en anbudsgivare fritt att lämna vilket anbud de vill. Enligt LOU finns det ingen skyldighet för en upphandlande myndighet att kontrollera en anbudsgivares lönsamhet. Däremot/år en upphandlande myndighet förkasta ett anbud om den finner att det offererade priset är onormalt lågt. Enligt förvaltningsrätten har Lemia inte visat att det på grund av offererade priser eller anbudsgivamas vinstmarginaler skulle ha funnits någon skyldighet för Malmö stad att förkasta något anbud för att inte bryta mot de grundläggande principerna i LOU. Hermods Ett skall-krav är att specialpedagog ska finnas i verksamheten dagligen och i sådan omfattning som uppdraget kräver och att det för uppdragets genom­ förande ska finnas tillräckliga resurser för studiesocialt stöd. Malmö stad har gjort bedömningen att det i verksamheten är tillräckligt med två speci- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 12 8490-10 E alpedagoger och en kurator för att respektive skall-krav ska vara uppfyllt samt att två specialpedagoger och en kurator har behörighet. Enligt för­ valtningsrätten har Lemia inte förmått visa vare sig att skall-kraven inte är uppfyllda eller att de olika personalkategorierna brister i behörighet. Merit Det är den upphandlande myndigheten som har att utvärdera ingivna an­ bud. Malmö stad har gjort bedömningen att Merit har offererat 17 behöriga lärare. Enligt förvaltningsrätten har Lemia inte visat att dessa lärare trots detta brister i behörighet. Inte heller har Lemia förmått visa att Merit inte uppfyller kravet om att det ska finnas minst 75 procent behöriga lärare. Jensen Det är ett skall-krav att det, i sådan omfattning som krävs för uppdraget, ska finnas minst 75 procent behöriga lärare. Kravet måste enligt förvalt­ ningsrätten rimligen förstås som att det avser 75 procent av antalet lärare som krävs för uppdraget och inte 75 procent av antalet offererade lärare. Enligt rätten har Lemia inte förmått visa att Jensen inte uppfyller det an­ givna skall-kravet i den delen. Vidare har Malmö stad begärt ett förtydligande från Jensen avseende be­ manningen på de olika uppdragen. Så som förvaltningsrätten tolkar begä­ ran om förtydligande har avsikten varit att klargöra tveksamheter i anbudet om vilken bemanning som gäller inom respektive uppdrag. Lemia har inte förklarat konlaet varför och på vilket sätt svaret (förtydligandet) skulle kunna ses som att Jensen har lämnat ett nytt anbud eller på vilket sätt Ler­ nia i så fall skulle ha lidit skada av detta. Förvaltningsrätten anser därmed att det inte är visat att förtydligandet är otillåtet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 13 8490-10 E Vad gäller personaltätheten avseende studiealternativ C har Jensen i sitt anbud angett 5,9 lärare. Malmö stad har bland annat uppgett att tre lärare inte är behöriga och att Jensen därmed inte heller kunnat tillgodoräkna sig icke behöriga lärare vid utvärderingen. I anbudsutvärderingen för inrikt­ ning C, bilaga 2 C, avseende personaltäthet tycks Jensen emellertid ha till­ godoräknats just 5,9 lärare. Enligt Malmö stads egna uppgifter, vilka i och för sig i detta avseende är svårförståeliga och i vissa delar motsägelsefulla, borde kanske Jensen rätteligen ha tillgodoräknats endast 2,9 lärare. För att ett ingripande enligt LOU ska bli aktuellt krävs det dock att Lernia lidit eller kan komma att lida skada av ett fel i förfarandet. Även om utvärde­ ringen skulle göras om med ett lägre antal lärare för Jensen, kan förvalt­ ningsrätten inte se annat än att Lernia likväl skulle placera sig på en femte och sista plats i utvärderingen. Av detta följer att Lemia inte visat att bola­ get lidit eller kan komma att lida skada av att Jensen eventuellt tillgodo­ räknats för många lärare. I upphandlingen är det vidare ett skall-krav att utse en utbildningsansvarig för offererat uppdrag. Att Jensen utpekat två utbildningsansvariga strider inte mot det uppställda skall-kravet. Folkuniversitetet och Competens Det faktum att Lemia inte haft möjlighet att fullt ut granska andra anbuds­ givares anbud strider inte i sig mot LOU. Några konkreta felaktigheter har inte påtalats av Lemia. Personaltäthet Malmö stad har inför utvärderingen räknat om den personaltäthet som an­ getts i vissa anbud. En sådan omräkning strider enligt förvaltningsrätten inte på principiella grunder mot LOU. Enligt rätten har Lemia inte heller FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 14 8490-10 E visat att omrälmingen påverkat det faktiska utfallet av utvärderingen på ett sätt som varit till skada för bolaget. Sammanfattning Lernia har inte förmått göra det sannolikt att Malmö stad brutit mot be­ stämmelserna i LOU på sådant sätt att det finns skäl för ingripande enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU. Lernias ansökan om sådant ingripande ska därför avslås. Särskild upplysning Rättens interimistiska beslut från den 7 juni 2010 upphör i och med denna dom att gälla. Rätten erinrar om att när ett upphandlingskontrakt har teck­ nats kan ett överklagande av denna dom inte prövas efter det att tio dagar gått från domens meddelandedag, om inte kammarrätten dessförinnan fat­ tar ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas. Detta gäller även om domen överklagas inom den anvisade tiden tre veckor. i.i\� I �;;•·��;.,-:.;4 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. uOJ ::, Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där lda­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överldagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om ldaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 000 ,-'.. 0 . www.domstol.se