Sida 1 (11 ) KONKURRENSVERKET 2016 -06- 2 3 .. Avd Dnr KSnr mål nr 3708-16 mål m 3709-16 mål m 3710-16 mål nr3711-16 målnr3712-16 mål m 3713-16 mål m 3714-16 Öveiprövning enligt lagen (2007:1091) om offentligupphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår OneMedSverige AB:s ansökan om ingripande enligtLOU. Dok.Id 321660 FÖRVALTNINGSRÅTTEN IMALMÖ DOM Mål nr 3708-16 m.fl. Avdelning 1 2016-06-23 Meddelad i Malmö SÖKANDE OneMedSverige AB, 556764 -4140 Dockplatsen1 211 19 Malmö Ombud: advokaten UlfYxklinten MAQS Advokatbyrå i Malmö KB Box226 20122 Malmö Aktbil MOTPARTER 1. Lunds kommun 2. Eslövs kommun 3. Höörs kommun 4. Hörby kommun 5. Kävlinge kommun 6. Svalövs kommun 7. Landskrona stad Ombudför2-7: Lunds kommun Box41 221 00 Lund SAKEN Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box4522 203 20 Mahnö Kalendegatan 6 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3708-16 m.tl. IMALMÖ Avdelning1 BAKGRUND Lunds kommun, Eslövs kommun, Höörs kommun, Hörby kommun, Käv­ linge kommun, Svalövs kommun och Landsluona stad (kommunerna) ge­ nomför en samordnad upphandling av sjukvårdsmaterial, KS2015/0887. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldel­ ningsbeslut har Mediq Sverige AB (Mediq) tilldelats kontraktet. Anbudet från OneMedSve1ige AB (OneMed) har förkastats. YRKANDE OCH INSTÅLLNING OneMed ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny utvärdering genomförs med beaktande av OneMed:s anbud. I andra hand yrkas att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så vis att OneMed ges möjlighet att konigera offererade produkter avseende posi­ tionerna 180 och181 samt att en ny utvärdering genomförs med beaktande av OneMeds korrigerade anbud. Som grund för sin talan anför OneMed bl.a. följande. Positionerna 180 och 181 OneMeds anbud har förkastats då OneMed offererat latexfria produkter av­ seende positionema180 och 181 (tubbandage). De latexfria produkter som offererats har en likvärdig och i vissa avseende bättre funktionalitet än an­ givna referensprodukter. De offererade latexfria produkterna uppfyller den funktionalitet som efterfrågas och är därför likvärdiga alternativ. Latexfria produkter är dessutom av högre kvalitet än produkter med latex. OneMeds produkter är däimed inte bara likvärdiga de är bättre än referensprodukterna. I de flesta upphandlingru· ställs krav på att produkterna ska vara fria från latex. OneMed strävar efter att leverera högkvalitativa produkter som är Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTmN DOM 3708-16 m.fl. I MALMÖ Avdelning1 säkra för både personal och patient. Att offerera latexfritt material i största möjliga utsträckning är ett självklait mål för att undvika att personal och patient riskerar att exponeras för ett allergiframkallande material. Även ur ett miljöperspektiv är latexfritt att föredra framför latex. Med latexfria pro­ dukter möter OneMed kravet i punkt3 .2.2 avseende att samtliga produkter ska ha en kvalitetsnivå anpassad för yrkesmässig användning. En latexpro­ dukt uppfyller inte detta krav eftersom latex är starkt allergiframkallande. OneMed har offererat en bättre produkt med högre kvalitet som ät· lämplig för det avsedda ändamålet. Kommunernas tillämpning av kravet är inte för­ utsebar och inte heller prnportionell om det tillämpas så att de offererade latexfria produkterna av högre kvalitetutesluts. Att latexbaserade produkter är ett problem inom sjukvården har uppmärksammats under en rad år. Det uppställda latexkravet ät· in-elevant för de efterfrågade produktemas funktionalitet och strider därmed mot proportionalitetsprincipen. Kommu­ nerna vidhåller latexkravet av bekvämlighetsskäl och för att gynna nuva­ mnde l evemntör. Vilka krav som är lämpliga och relevanta för ändamålet ska kunna fastställas och prövas objektivt. Referensgruppens bedömning är uppenbart godtycklig. Kommunerna vill inte byta ut en produkt som man är van att arbeta med. Det får förstås så att refe1·ensgruppen f01tsättningsvis önskai· den produkt som Mediq offererat. Detta är inte skäl som är upphand­ lingsrättsligt acceptabelt när OneMed offererat likvärdiga produkter. De enda skäl som referensgruppen åberopat till stödför latexkravet är att pro­ dukten använts länge och att den fungerat väl. Kommunerna menar att OneMed uppfyllt dess kvot om sju möjliga produk­ ter att korrigera och att det därför saknas möjlighet att korrigera positionerna 180 och18 1 . Positionema 120 -122 , 1 55 samt 422 skulle rätteligen aldrig kon-igerats. Det betyder att OneMed hai· utrymme för att kon-igera produkter avseende positionerna 180 och 181 för det fall rätten skulle finna att de offe­ rerade latexfria produkterna inte utgör likvärdiga alternativ till de efterfrå- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3708-16 m.fl. IMALMÖ Avdelning1 gade. De på positionerna 120-122 och 155 ursprungligen offererade produk­ terna ska accepteras. Under upphandlingen har OneMed accepterat rättning avseende positionerna eftersom de väl rymdes inom ramen för antalet till­ låtna "rättningar" och därför saknade reell betydelse. OneMed gör nu gäl­ lande att byte inte ska och inte heller behöver ske av dessa positioner. Positionerna 120, 121 och 122 Samtliga produkter ska ha en kvalitetsnivå anpassad för yrkesmässig an­ vändning. I punkt3 .2.16 anges att en aitikel som är osteril och avsedd att användas i rent arbete ska vara höggradigt ren. Positionerna har kravställts som absorberande förband. Normal yrkesmässig användning med den krav­ ställning som uppställts är att produkterna används i ren miljö. De ursprung­ ligen offererade aitiklarna, vilka är standardprodukter inom svensk sjukvård och är höggmdigt rena, uppfyller en likvärdig och i vissa avseenden bättre kvalitet än de efterfrågade aitiklarna. Kravställningen med osterila produk­ ter, enstycksförpackade i dispenser är olämpligt och inkonsekvent eftersom i normal kvalitetsanpassad yrkesanvändning efterfrågas höggradigti-en eller steril produkt. Kravet överensstämmer inte med svenska vårdhygienrutiner. OneMed har alltså offererat produkter som är lämpliga fö1· det efterfrågade användningsområdet samt att de dessutom håller en likvärdig kvalitetsnivå. De ursprungligen offererade produkterna uppfyller ställda krav och krav på kotTigering saknar stöd i förfrågningsunderlaget. Referensgruppens bedöm­ ning förefaller godtycklig och det framstår som om gruppen bestämt sig för att vilja fo1tsätta med befintlig leverantör och dennes produkter. OneMeds produkter har underkänts för att de inte är förpackade på visst sätt. Detta är inte relevant eller proportionerligt. I avsaknad av annat argument än att per­ sonalen vill ha styckeförpackade förband som skäl för att underkänna de offererade produkterna menar OneMed att det är uppenbrut att dess produk­ ter är likvärdiga för det behov som efterfrågade produkter ska fylla. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3708-16 m.fl. IMALMÖ Avdelning 1 Position 155 Kravställning av en produkt ska rimligen inte utgå från hur dess lösning ska se ut utan i stället avse den funktion som ska uppfyllas. OneMed har offere­ rat ett plåster som ligger i en förpackning och inte i en rulle. En renlighet av produkten bibehålls bättre i en förpackning än i en lös rulle. OneMeds offe­ rerade produkt är en standardprodukt inom kommunal sjukvård och säljs i miljontal till kommunal- och landstingssjukvård. Kravet på att offererad produkt ska vara på rulle är oproportionerligt. Det är dessutom konkurrens­ hämmande eftersom de vanligaste förekommande typerna av plåster utesluts från upphandlingen. Kravet att plåster ska vara:förpackade på rulle saknar helt betydelse för produktens ändamål. Den offererade originalprodukten uppfyller ställda relevanta och applicerbara krav och ska accepteras. Refe­ rensgruppens bedömning förefaller vara godtycklig och det framstår som om gmppen bestämt sig för att vilja f01tsätta med befintlig leverantör och dennes produkter. OneMeds produkter har underkänts för att de inte är för­ packade på visst sätt. Kommunerna bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Positionerna 180 och 181 I upphandlingen har specifika krav ställts på att positionerna180 och1 8 1 skainnehållalatex.Avpunkt3.2.1 framgårattenanbudsgivarefårmöjlig­ het att korrigera maximalt sju positioner i artikelbilagan som inte uppfyllt ställda krav. Eftersom OneMed redan har fått utnyttja sin möjlighet att er­ sätta sju positioner kan inte de upphandlande myndigheterna, med beak­ tande av likabehandlingsprincipen, erbjuda OneMed möjligheten till koni­ gering av positionerna 180 och181. OneMeds anbud har förkastats eftersom offererade produkter på respektive positioner är latexfria. Sida 6 FÖRVALTNINGSR ÄTTEN DOM 3708-16 m.fl. Avdelning 1 I MALMÖ Kravet är ställt utifrån kommunemas behov och erfarenhet av respektive mtikel. Bandaget består till stor del av bomull och är vävt med dubbla lager överspunna gummitrådar (latex) som har effekten av sammanpressning eller kompression. Oavsett krav i andra upphandlingar eller olika uppfattningar inom vetenskapliga rön har kravet tydligt ställts i förfrågningsunderlaget. OneMed har produkten i sitt sortiment och dänned kan kravet inte anses vara konkurrenshämmande. Vid genomförandet av upphandlingen har komrnunema haft stöd av en s.k. referensgmpp som består av anställda inom äldrevård och äldreomsorg. Kravets relevans får bedömmas utifrån den upphandlande myndighetens perspektiv och inte från anbudsgivarens perspektiv. Det fu• referensgruppen som fastställer vilka krav som är relevanta och lämpliga för ändamålet. Re­ ferensgruppen har länge använt denna produkt och den har fungerat väl utan problem på grund av latexinnehållet. Produkten används inom såväl äldi-e­ omsorg som på sjukhus. I upphandlingen finns en del produkter där det spe­ cifikt angetts att produkten inte får innehålla latex menjust denna produkt vill kommunei11a att den innehåller latex. Positionerna 120, 121 och 122 Positionerna 120-122harbedömtsk01Tekt.Kravenpåpositionernaframgår tydligt av artikelbilagan dvs. att förbanden ska ligga en styck per innerför­ packning. Kommunerna avgÖl" genom referensgruppen vad som är n01mal yrkesmässig användning. Det är köparen som gör behovsanalysen och har kommit fram till att kommunerna kräver styckeförpackade förband. Det är kommunerna som har kunskap om vilka användningsområden det handlar om. Kraven är ställda utifrån vad anställd personal inom kommunerna be­ höver och framgår tydligt av artikelbilagan. Båda anbudsgivarna kan upp­ fylla ställda krav och kravet är därmed inte konkurrenshämmande. Sida 7 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 3708-16 m.fl. IMALMÖ Avdelning 1 Position 155 Position 1 5 5 har bedömts korrekt. I artikelbilagan framgår tydligt vilka krav som ställts. Plåstret ska vara pårnlle och vara rivbar. Detta krav har ställts på grund av arbetsmiljöhänsyn. Skolsköterskorna anser att rulle med plåster är lättast att hantera vid vaccination. Vad andra kommuner och landsting köper är inte relevant för denna upphandli ng. Användningsområdet måste inte vara detsamma utan kraven är ställda utifrån vad personal i de aktuella kommunernabehöver. Bådaanbudsgivarnakanoffererai enlighetmed ställda krav och kravet är därmed inte konkun-enshämmande. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 4 och6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myn­ dighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leveran­ tör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas fö rst sedan rättelse gj orts. Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I förfrågningsunderlaget anges i punkt1 .10 Generella krav och specifika krav följande. Kraven som ställs i förfrågningsunderlaget, exklusive artikel­ bilagan, är generella krav och är obligatoriska. Om dessa inte uppfylls utgör detta en disk.valificeringsgrund. Kraven som ställs på pmduktnivå, dvs. arti­ kelbilagan, bilaga3 till huvuddokumentet är specifika krav. Om offererad Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 70 8- 1 6 m.fl. I MALMÖ Avdelning1 produkt inte uppfyller dessa specifika krav kommer anbudsgivare få möjlig­ het att justera enligt punkt 3 .2.1 i detta dokument. Specifika krav gäller före generella krav om de skulle innehålla motstridiga uppgifter. I punkt 3 .2.1 Artikelbilagan anges bl.a. följande. Det är ett obligatoriskt k r av a t t o f f er e r a s am t l i g a p r o duk t e r o c h a t t p r o d u k t e r n a u p p fy l l e r s a m t l i g a ställda krav. Det är den upphandlande myndigheten som gör bedömningen av o m en artikel uppfylle r ställda krav. Om utvärderings gruppen vid utvär­ deringen av artikelbilagan finner att någon position inte uppfyller ställda krav angivna i kolumn B och C kommer anbudsgivaren ges möjlighet att korrigera offererad produkt. Denna möjlighet kommer att ges på maximalt sju(7) positioner i rutikelbilaga. Möjlighet till k01Tigering kommer ges maximalt två (2) gånger per position. I punkt3.2.2 anges bl.a. att samtliga produkter ska ha en kvalitetsnivå an­ passad för yrkesmässig användning. Offererade produkter ska motsvara de parametrar som specificeras i kravspecifikationema och uppfylla samtliga Förvaltningsrättens bedömning ställda krav. Förutsättningarnaförvruje upphandlingfastställs iförfrågningsunderlaget. D e t s t å r e n u p p h a n d l a n d e m y n d i g h e t fr i t t a t t u p p s t ä l l a v i l k a k r av m a n v i l l s å länge kraven är förenliga medLOU och de grundläggande principema. I förevarande upphandling är förfrågningsunderlaget utformat på sådant sätt a t t k o m mu n e m a v ä l j e r d e t a n b u d s o m h a r l ä g s t t o t a l p r i s p å p r o d u k t e m a e n ­ ligt artikelbilagan under förutsättning att anbudsgivaren uppfyller samtliga obligatoriska krav, s.k. skall-krav. I enlighet med likabehandlingsprincipen får de upphandlande myndigheterna inte efterge eller bortse från de skall­ krav somuppställts iupphandlingen. Av förfrågningsunderlaget framgår att samtliga krav ska uppfyllas och ffö' det fall en offererad produkt inte upp- Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3708-1 6 m.fl. Avdelning 1 I MALMÖ fyller de specifika kraven kommer anbudsgivare ges möjlighet att konigera offererad produkt. Denna möjlighet ges på maximalt sju positioner. OneMed gör gällande att bolaget urspmngligen offererat produkter som rätteligen aldrig skulle korrigerats. Av utvärderingen framgår att OneMed getts möjlighet att ersätta offererade produkter på positionerna 120, 121,122, 154,155, 422 och 428. I positionerna 1 20, 1 21 och 122 efterfrågas absorberande förband med bl.a. kravställningen icke sterilt, hög absorptionsförmåga och styckeförpackning i dispenser. OneMed gör gällande att de ursprungligen offererade produkterna håller en likvärdig kvalitetsnivå och i vissa avseende bättre kvalitet än de efterlrågade artiklarna. Vidare gör OneMed gällande att k�·avet på osterila produkter enstycksförpackade i dispenser är olämpligt och inkonsekvent eftersom i normal kvalitetsanpassad yrkesanvändning efte1frågas höggradigt ren eller steril produkt samt att kravet är hTelevant och oprop01iionerligt. OneMed menar att de ursprungligen offererade produkterna uppfyller ställda krav och att krav på korrigering därför saknas. Kommunerna hat· anfölt att det av artikelbilagan tydligt framgår att förbanden ska vara styckeförpack­ ade och att man uppställt kravet utifrån vad personalen behöver. Kommu­ nema har uppenbarligen gjort bedömningen att de är i behov av styckeför­ packade förband. Enligt förvaltningsrätten strider det uppställda kravet inte mot proportionalitetsprincipen. Härvid har OneMed inte förmått visa att de ursprungligen offererade produkterna uppfyller kravet på styckeförpackade förband. Med hänsyn till att samtliga produkter ska uppfylla ställdakrav kan de offererade produkterna, som inte visats uppfylla kravet, rimligtvis inte anses vara likvärdiga. Detta oavsett att OneMed anser att produkterna är lämpliga för det efterfrågade användningsområdet och likvärdiga för det behov som efterfrågade produkter ska fylla. FÖRVALTNINGSRÅTTEN ! MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 10 3708-16 m.fl. I position1 55 efterfrågas sårplåster med kravställningen attplåstret ska vara på rulle samt vara rivbatt. OneMed gör gällande att lo'avet på att offererad produktskavarapårulleäroproportionerligt. OneMedgörvidai·egällande att det äi· konkut1'enshämmande att de vanligaste förekommande typerna av plåster utesluts från upphandlingen. Kommunerna har anfört att kravet har uppställts på grund av arbetsmilj öhänsyn då det är lättai·e att hantera plåster på rulle vid vaccination. Enligt förvaltningsrättens mening är kravet varken oproportionerligt eller konkurrenshämmande. Det är ostridigt att OneMed 1u·sprungligen offererat plåster som ligger i en förpackning och inte i en mile. Den ursprungliga offererade produkten uppfyller således inte de ställda kraven. Det är av OneMed inte heller visat att den ursprungliga offererade produk­ ten avseende position 422 uppfyller de ställda kraven. I positionerna180 och 181 efterfrågas tubbandage av latex. OneMed gör gällande att de latexfria produkter som OneMed offererat uppfyller den funktionalitet som efterfrågats och är därför likvärdiga alternativ samt att latexfria produkter ät av högre kvalitet än produkter med latex. Vidare gör OneMed gällande att kravet.varken är förutsebart eller propo1tionerligt. Kommunerna har anfört att kravet är ställt utifrån kommunemas behov och erfarenhet samt att kommunerna under lång tid har använt produkter av la­ tex. Kommunerna har följaktligen gjort en bedömning att de vill ha produk­ ter av latex. Enligt förvaltningsrätten framgår det klart och tydligt av för­ frågningsunderlaget att samtliga ställda krav ska uppfyllas. Vidare framgår kravet på latex klatt och tydligt av artikelbilagan. Tillämpningen av kravet är således inte oförutsägbar och det uppställda kravet strider inte mot trans­ parensprincipen. Det faktum att OneMed anser att deras offererade produkt har högre kvalitet än det uppställda kravet medför inte att kravet strider mot proportionalitetsprincipen. Kommunerna har efterfrågat tubbandage av latex och de produkter som OneMed offererat är latexfria. Enligt förvaltningsrät- Sida11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3708-16 m.fl. I MALMÖ Avdelning1 ten framkommer inte annat än att de offereradeprodukterna inte uppfyller det ställda kravet. Med hänsyn till att vaije upphandling är unik och förntsättningamai va1je upphandling är olika kan inte omständigheter från andra upphandlingar ligga till grund i nu förevarande upphandling. Av förfrågningsunderlaget framgår att om någonposition inte uppfyller ställda krav kommer anbudsgivare ges möjlighet att kon-igera offererad pro­ dukt. Denna möjlighet ges på maximalt sjupositioner. Kommunerna har gett OneMed möjlighet att konigera sjupositioner som inte uppfyllt de ställda kl'aven vilket OneMed har gjort. Med hänsyn till att de sjuposition­ ema inte uppfyller kl'aven kan OneMed, i enlighet med förfrågningsunderla­ get, inte erbjudas ytterligare möjlighet till k01Tigering avseendepositionerna 180 och181.KommunernaharsåledeshaftskälattförkastaOneMedsan­ budpå angiven grund. Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att OneMed inte för­ mått visa att kommunerna har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt16 kap.4 och6 §§ LOU. OneMeds ansökan härom ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga ( DV310 9/ l B LOU) �L o u i s #K h n t Maria Persson har föredragit målet. från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om fötvaltningstättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövn.ingstillstånd, 4. den ä�dting av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Adressen till förvaltningstätten framgår av domen/beslutet. .l Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsa(ton räcket det att skrivelsen lcoiµmer in näst\\: y�dag. ·• .·För att e� överkl���de ska kunna tas upp i · det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det ät av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet: prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Bilaga i HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den somvill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överldagandethakommit.ininomtreveckor till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i måle t ­ och om d e fortfarande ä r aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlita� kammarrätten fordras· att prövningstillstånd meddelas. Kamtri;i:rätten lämnar prövnings tillstånci �:ro 1 . 2. 3. 4. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller Jagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas .innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas nät tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I Omprövningstillståndintemeddelas ståt förvaltningstättens beslut fast. Det ät därför viktigt att det klatt och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. . Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagat kan Ni vända Er till fötvaltningstätten. wu,w domstol S'C