FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2015-09-25 Mål nr 3170-15E KONKURRENSVERKET 2015 -09- 2 5 Avd Dnr KSnr . Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Uppsala Puts Johan AB, 556778-5091 Elledningsgatan 2 721 37 Västerås MOTPART Landstinget Västmanland Inköp Sörmland Västmanland 721 89 Västerås SAKEN Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Puts Johan AB:s ansökan om överprövning. 1 Dok.Id 162039 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 4 9 Telefon Telefax 018-4316300 0 18-4316343 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3170-15 I UPPSALA BAKGRUND Landstinget Västmanland (landstinget) har genomfört en upphandling "Fönsterputstjänster" med diarienummer DU-UPP15-0065 (upphandling­ en). Puts Johan AB (bolaget) har lämnat anbud i upphandlingen. Genom tilldelningsbeslutet den 9 juni 2015 har Västmanlands Städ och Flyttjänst AB (VSF) tilldelats kontraktet. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av landstingets beslut att tilldela VSF kontraktet. Bolaget yrkar att tilldelningsbeslutet ska rättas. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Priset per fönster är 55 kr. Man klarar enligt bolagets egen erfarenhet av fyra till sex fyrsidiga fönster per timme, vilket innebär att man kommer att debitera 220-330 kr per timme. Om man räknar med ordinarie lön per anställd inklusive socialavgifter hamnar tim­ lönen på 210-220 kr per timme. Utöver lönen tillkommer övriga kostnader. VSF har beräknat upphandlingen baserat på personal som får bidrag vilket är förbjudet enligt konkurrenslagen (2008:579). Bolaget lämnar in tilldel­ ningsbeslutet. Landstinget motsätter sig bifall till ansökan och uppger bl.a. följande. Landstinget har inte brutit mot bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU eller nå­ gon annan bestämmelse i lagen. Bolaget har inte lidit och riskerar inte att lida skada. Landstinget har upphandlat putsning av fönsterglas, glasade yttre entredörrar samt rengöring av invändiga och utvändiga persienner till ett värde av ca 500 000 kr per år. I upphandlingen med tilldelningsgrunden lägsta pris i kronor per fönster inkom två anbud som uppfyllde samtliga obligatoriska krav. Bolaget erbjöd 60 kr per fönster och VSF 55 kr per fönster. Priset är inte anmärkningsvärt lågt. Sedvanliga kontroller av VSF har heller inte visat något avvikande. Landstinget lämnar in anbudsutvärde­ nngen. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3170-15 I UPPSALA DOMSKÄL För att förvaltningsrätten ska förordna om ingripande krävs enligt 16 kap. 6 § LOV att sökanden kan visa att en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna enligt 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och att detta har medfört att sökanden har lidit eller kan komma att lida skada. I mål som rör offentlig upphandling grundar rätten sin prövning endast på de omständigheter som sökanden åberopar. Parterna bär själva ansvaret för att på ett klart och tydligt sätt ange de omständigheter som de grundar sin talan på (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande refererat i RÅ 2009 ref. 69). Bolaget har gjort gällande att VSF:s anbud inte är rimligt och strider mot konkurrenslagen. Av handlingarna i målet framgår bl.a. följande. Av tilldelningsbeslutet framgår att det bolag som kvalificerar sig för prisutvärderingen och har lägst pris kommer att antas. Av anbudsutvärderingen framgår att VSF har erbjudit 55 kr per fönster och att bolaget har erbjudit 60 kr per fönster. Enligt 15 kap. 16 § 2 LOU ska en upphandlande myndighet anta det anbud som har lägst pris. I 15 kap. 17 § LOU anges att en upphandlande myndig­ het får förkasta ett anbud om myndigheten finner att priset är onormalt lågt. Vidare anges att ett sådant anbud f'ar förkastas först sedan myndighet­ en skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett till­ fredsställande svar. Av tilldelningsbeslutet framgår att VSF har tilldelats kontraktet med till­ delningsgrunden lägsta pris. Landstinget har inte begärt in en förklaring till VSF:s anbud. Det har i målet inte framkommit något skäl att enligt LOU 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 170-15 I UPPSALA ingripa mot upphandlingen. Vad bolaget har anfört medför ingen annan bedömning. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Lina Törnqvist rådman Målet har handlagts av förvaltningsrättsnotarien Sofia Donner. 000 8 t.s 1l ..g Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. �I!f!;�1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 \/��2 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. · 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se 1iYl../1:f'i.{�-'l .,., .... ''