FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2015-09-17 Meddelad i Mål nr 1221-15 m.fl. Sida 1 (7) SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2015 -09- 1 8 • Avd Dnr KSnr Karlstad ( ( 1. Örebro kommun (mål nr 1221-15) 2. Bergslagens Kommunalteknik (mål nr 1222-15) 3. Degerfors kommun (mål nr 1224-15) 4. Degerforsbyggen AB, 556082-5076 (mål nr 1228-15) 5. Degerfors Energi AB, 556210-3571 (mål nr 1229-15) 6. Degerfors Industrihus AB, 556714-8423 (mål nr 1230-15) 7. Hallsbergs kommun (mål nr 1231-15) 8. Karlskoga kommun (mål nr 1232-15) 9. Kumla kommun (mål nr 1233-15) 10. Lekebergs kommun (mål nr 1234-15) 11. Sydnärkes Utbildningsförbund (mål nr 1235-15) 12. Futurum Fastigheter i Örebro AB, 556736-6215 (mål nr 1236-15) 13. KumBro Utveckling AB, 556914-8223 (mål nr 1237-15) 14. Örebroporten Fastigheter AB, 556167-8276 (mål nr 1238-15) Samtliga genom adress Örebro kommun Box 300 00 701 35 Örebro SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Willis AB, 556426-5295 Fabriksgatan 7 412 50 Göteborg MOTPARTER Aktbil Förvaltningsrätten avslår Willis AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 140673 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( ( Örebro kommun genomför för egen del samt för Bergslagens kommunal­ teknik, Degerfors kommun, Degerforsbyggen AB, Degerfors Energi AB, Degerfors Industrihus AB, Hallsbergs, Karlskoga, Kumla, Lekebergs kommuner och Sydnärkes utbildningsförbund, Futurum Fastigheter i Öre­ bro AB, KumBro Utveckling AB med dotterbolag och Örebroporten Fas­ tigheter AB med dotterbolag (kommunerna) en offentlig upphandling av försäkringsmäklare där varje kommun/förbund/bolag är en egen upphand­ lande myndighet som tecknar sitt eget avtal. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande och som tilldelningsgrund gäller det för kommu­ nerna ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Vid anbudstidens utgång hade fem anbud kommit in och fyra av dem, däribland anbudet från Willis AB, bedömdes inte uppfylla skall-krav på att alla kompetenser ska ha re­ dovisad kunskap och erfarenhet av arbete med kommuner. Kommunerna har sedan i tilldelningsbeslut den 13 mars 2015 antagit Söderberg & Part­ ners Insurance Consulting AB som leverantör. YRKANDEN M.M. Willis AB (Willis) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrät­ ten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits på sådant sätt att bolagets anbud ska anses kvalificerat och därmed utvär­ deras. Som skäl för yrkandet anför Willis i huvudsak följande. I anbudet har krav på kompetens efterfrågats, vilket väl uppfylls av Willis, som på angiven plats i anbudsdokument (Willis anbud punkt 2.10 - 2.14) har note­ rat att ställda krav på respektive kompetens uppfylls. Trots detta har kom­ munerna valt att förkasta anbudet från Willis. Detta har även skett utan att Willis getts tillfälle att besvara eller kommentera den felaktiga grunden för diskvalificering. Kommunerna har till grund för diskvalificeringen angett att Willis inte uppfyller ställda kompetenskrav på biträdande jurist efter- Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1221-15 2015-09-17 I KARLSTAD BAKGRUND ( ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1221-15 2015-09-17 som det inte särskilt framhävts och specificerat i aktuell ev att biträdande jurist även genom sin tjänst har erfarenhet av arbetet för Willis kunder inom offentlig sektor. Kommunerna har även efter tilldelningsbeslut angett att de valt att inte alls kontakta Willis för att få klarhet, eftersom de anser att det även särskilt måste framgå av och finnas noterat på bifogad ev att erfarenhet även från arbetet med kommunkunder/kunder inom offentlig sektor finns. Detta trots att Wills klart markerat att de uppfyller detta ge­ nom att notera att högsta kvalitetsnivå (3) uppfylls. Willis är ett av de le­ dande försäkringsförmedlarbolagen inom offentlig sektor och har fler än 150 uppdrag från landsting, kommuner samt kommunala bolag m.m. Det faktum att det i aktuell ev för en av Willis jurister inte specifikt nämns att denna person även jobbar med försäkring för offentlig sektor är helt själv­ klart. Detta eftersom Willis olika kompetenser inom ramen för formalia för ev (utbildning/examina och yrkeserfarenhet) utför arbetet för samtliga Willis kunder oavsett huvudmannaskap (privat, industri, flyg, offentlig, stor industri, energi). Willis anser därmed att kommunerna felaktigt har förkastat anbudet från Willis, trots att Willis uppfyllt samtliga obligatoriska krav samt att det i avlämnad offert klart framgår att samtliga ställda kom­ petenskrav uppfylls. Utöver detta har kommunerna inte ställt krav på att uppfyllda kompetenser behöver specificeras eller förtydligas ytterligare, på annat sätt eller på annan plats i offerten (ex. vis i bifogade ev). Detta med­ för att Willis kommer att lida ekonomisk skada i form av utebliven intäkt under den avtalsperiod upphandlingen avser. Kommunerna bestrider bifall till Willis ansökan och anför i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget punkt 1.35 Obligatoriska krav framgår det att de obligatoriska kraven, s.k. ska-krav ska vara uppfyllda för att an­ budet ska gå vidare till utvärdering. I punkt 2.10 Personal, kvalitet, erfa­ renhet och resurser har kommunerna, för att säkerställa att anbudsgivare har efterfrågad kompetens och erfarenhet, angett särskilda krav avseende detta och tydligt beskrivit de krav som ställs. Det är uppenbart för alla an- I KARLSTAD ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 4 1221-15 !KARLSTAD 2015-09-17 budsgivare att kommunernas obligatoriska krav i denna del inte uppfylls om anbudsgivarens personal saknar kompetens och erfarenhet avseende kommunal verksamhet. För biträdande jurist gällde att anbudsgivare skulle ange dels kvalitetsnivå för juristen, dels bifoga ev. I ansökan om över­ prövning anger Willis att det faktum att det i aktuell ev för en av Willis jurister inte specifikt nämns att denna person även jobbar med försäkring för offentlig sektor är helt självklart. Willis delar således kommunernas bedömning att Willis i det aktuella ev:t inte har visat att det obligatoriska kravet är uppfyllt. Eftersom det obligatoriska kravet inte är uppfyllt ska Willis anbud inte kvalificeras för anbudsutvärdering. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förfrågningsunderlaget m.m. I förfrågningsunderlaget 1.35 anges följande angående obligatoriska krav. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav, ( ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 5 1221-15 !KARLSTAD 2015-09-17 s.k. ska-krav. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas, utvärde­ ras och antas är att dessa krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller kra­ ven kommer att förkastas. Kraven avser såväl krav på anbudsgivaren som på efterfrågad tjänst. Av förfrågningsunderlaget 2.10 framgår att krav på lägsta kvalitetsklass­ nivå för biträdande jurist är kvalitetsklass 1. I förfrågningsunderlaget 2.12 anges följande beträffande kvalitetsnivå för jurister. Följande nivåer kommer att användas vid prövning av erbjudna personers kvalitet Nivå 1 Utbildning: Har juridisk examen Erfarenhet: 1 - 3 år av försäkringsjuridiskt arbete för kommuner Nivå2 Utbildning: Har juridisk examen Erfarenhet: 4 - 10 år av försäkringsjuridiskt arbete för kommuner Nivå3 Utbildning: Har juridisk examen Erfarenhet: Mer än 10 år av försäkringsjuridiskt arbete för kommuner och har gedigen erfarenhet av de olika försäkringsområdena som rör en kom­ muns verksamhet Ange kvalitetsnivåer för jurister! (Fritextsvar) Bifoga CV angående jurister (Bifogat dokument) Beträffande prövning och utvärdering av anbud (3.2) anges i 3.2.1.2 angå­ ende prövning av obligatoriska krav följande. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav (s.k. ska-krav). Vid pröv­ ningen av anbuden kontrolleras att begärda handlingar inkommit och samt- ( ( (\ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 6 1221-15 !KARLSTAD 2015-09-17 liga obligatoriska krav på det som upphandlas är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven kommer att förkastas. I ev för den aktuella biträdande juristen anger Willis följande. Försäk­ ringsmäklare inom transport. NN har jur. kand. examen och har även tagit flera transportrelaterade specialkurser. Innan NN började på Willis i början av 2013 arbetade NN 13 år med transportförsäkring i olika funktioner. NN har tidigare arbetat som Underwriter på Trygghansa/RSA och IF Skade­ försäkring. NN har även arbetat många år som transportskadereglerare på IF Skadeförsäkring. NN har under flera år varit ledamot i Försäkringsför­ bundets branschkommitte för varuförsäkring. Bland NN:s kunder hos Wil­ lis finns kunder med återförsäkringsprogram såväl som större lagerexpone­ ringar samt logistiklösningar och internationella varuförsäkringsprogram. Förvaltningsrättens bedömning I målet är fråga om anbudet från Willis uppfyller av kommunerna ställda skall-krav på kompetens och erfarenhet för biträdande jurist. Det synes ostridigt och framgår av redovisat ev för den aktuella juristen att CV:t inte visar att juristen har minst 1-3 års erfarenhet av försäkringsjuridiskt arbete för kommuner, även om juristen har betydligt längre erfarenhet inom främst transportförsäkring. Willis har uppenbarligen ansett att kravet är uppfyllt och har i sitt anbud under 2.12 angett att kvalitetsnivåerna för ju­ risterna är klass 3, vilket för den biträdande juristen skulle ge ett mervärde på 2 poäng vid utvärderingen då laavet var lägst klass 1 och kvalitet därut­ över skulle kunna ge mervärde (förfrågningsunderlaget 2.10). Under dessa förhållanden är det enligt förvaltningsrättens mening fullt klart att varje anbud måste innehålla relevanta uppgifter om de åberopade personernas kompetens och erfarenhet, vilket ska framgå av bifogad ev i enlighet med vad som anges i förfrågningsunderlaget 2.12. Anbud som inte visar att de obligatoriska är uppfyllda ska också enligt 3.2.1.2 förkastas. ( ( Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1221-15 2015-09-17 Med hänvisning till vad som anförts finner förvaltningsrätten att anbudet från Willis inte visar att kravet på minst 1 - 3 år av försäkringsjuridiskt arbete för kommuner är uppfyllt för den biträdande jurist som bolaget an­ gett. Att senare komplettera med uppgifter som visar att kravet är uppfyllt skulle enligt förvaltningsrättens mening tillföra anbudet sakuppgifter och innebära en otillåten komplettering i strid med likabehandlingsprincipen och kommunerna har därmed haft fog för att inte kontakta Willis för att få klarhet i om kravet trots vad som angetts i CV:t ändå är uppfyllt. Kommu­ nerna har dessutom ingen skyldighet att kontakta anbudsgivare för att kon­ trollera om lämnade uppgifter behöver förtydligas. Willis AB har därför inte lidit eller kan komma att lida skada. Sammantaget finner förvaltnings­ rätten således att kommunerna haft skäl för att inte utvärdera anbudet från Willis och det saknas därmed grund för att ingripa mot upphandlingen med stöd av 16 kap. 6 § LOU. Willis ansökan om överprövning ska således av­ slås. ÖVERKLAGANDE I KARLSTAD Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1B LOU). 6rS Bo Forsberg ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ( 'J 0 ;. 0 0 ,... 0 ,....,., 1. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ,tIAt1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www domstol se 2. 3. 4. 5. 2.