FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2017-06-12 Mål nr 2734-17 KONKURRENSVERKET - KSnr Aktbil SÖKANDE MIC Nordic AB, 556728-3956 Norgegatan 2 164 32 Kista MOTPART Kriminalvården Slottsgatan 78 60 l 80 N01Tköping SAKEN 2017 -06- 1 3 Meddelad i Linköping Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, förkrntad LOU Avd Dnr Dok.Id 288773 Postadl"ess Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 I I 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2734-17 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Kriminalvården genomför upphandlingen Teletekniska system, säkerhetssy­ stem för anstalterna Kolmården, Brinkeberg och Östragård (dnr 2016- 14174) genom flirenklat förfarande enligt LOU. MIC Nordic AB (Bolaget) har lämnat anbud i upphandlingen. Enligt tilldelningsbeslut och upphand­ lingsprotokoll den 3 april 2017 har endast ett av fyra anbud gått vidare till utvärdering, dock inte Bolagets. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att Bolaget antas som leverantör i upphandlingen. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Kriminalvården bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget I den inledande k01tfattade beskrivningen i anbudet har tre rader kommit med som inte hör till denna upphandling. Där nämns två antennät för bygg­ nad K.4 och K.5. Några byggnader vid namn K4 och K.5 finns inte på de an­ stalter som upphandlingen avser. Detta visar på en uppenbar felskrivning. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudsgivare rättar en uppen­ bar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudet. Myndigheten får även begära att ett anbud flirtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning, Krimi­ nalvården har inte utnyttjat detta trots att den förstått att det fråga om en felskrivning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 3 2734-17 Enligt Kriminalvården strider anbudet mot skakraven som föreskriver att anbudsgivare ska offerera en systemlösning innehållande en bandselektiv repeater och ett antennät vilket framgår av 64.EBI/l l i Rambeskrivningen ochpunkterna3 och4ibilaganMSBdnr20153567.Detfinnsemellettid inget krav avseende bandselektiv repeater. I punkten 3 anges nämligen att repeatersystemet kan då vara av typen bandselektiv. Kriminalvårdens påstå­ ende att bandselektiv repeater är ett krav strider alltså mot uppgifterna i llir­ frågningsunderlaget. Två motstridiga lösningar har inte lämnats. Förvaltningsrätten i Linköping har i mål 7592-16 konstaterat att anbudet innehåller motstridiga uppgifter, men inte funnit skäl för att anbudet ska förkastas. Det framgår klart och tyd­ ligt av text och blockscheman i systembeskrivningen i anbudet under ka­ pitlet "Systembeskrivningen" för Kolmården, Brinkeberg och Östragård hur täckningen avses lösas på respektive anstalt. 1 den offererade systemlös­ ningen ingår bandselektiva repeater enligt förutsättningarna. Endast ett lös­ ningsförslag lämnades alltså, beskrivet under avsnittet "Systembeskriv­ ning". Enligt de administrativa föreskrifterna AFB.31 ska anbudet bl.a. innehålla handlingar med tekniska uppgifter. I anbudet under avsnittet "Systembe­ skrivning" finns systembilder över offererade system med huvudutrustning angivna. Vidare finns teknisk specifikation på offererad utrustning samt beskrivning av funktioner. I dessa handlingar är systemlösningen entydigt beskriven för alla berörda anläggningar. Sammanfattningsvis har Kriminalvården inte påvisat någon grund för att förkasta anbudet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Kriminalvården DOM 4 2734-17 Syftet med upphandlingen är att anbudsgivarna ska offerera tre separata system, ett för vatje anläggning. Att anläggningarna finns på tre olika geo­ grafiska platser framgår av punkt AFA.22. Av punkt I i bilagan MSBdnr 2015-3567 framgår också att repeatersystemet ska avse en repeater. Av punkt 3.1 framgår att det ska vara ett repeatersystem avseende Kolmården. I rapporterna avseende Brinkeberg och Östragård anges i motsvarande punk­ ter att ett repeatersystem ska offereras för respektive anläggning. I särskilt meddelande till anbudsgivare som inte uppfyllde ställda krav för­ klarades på vilket sätt anbudet brustit i kravuppfyllelse. Härvid anfördes att Bolagets anbud innehåller två motstridiga lösningar och att anbudet var orent och inte uppfyllde ställda skakrav. Det har tydligt påvisats på vilket sätt de motstridiga uppgifterna i anbudet medfört att det inte uppfyller kra­ ven i upphandlingen. Av stycke tre under den kortfattade besk.rivningen i Bolagets anbud framgår att det är tre separata system och en repeater för vardera system, medan det av stycke fyra framgår att systemet har två antennät och att vattdera antenn­ ät har en repeater, det vill säga totalt två repeatrar. Utöver detta tycks de två antennäten som anges i stycke fyra inte vara separata mellan byggnaderna, utan istället vara sammankopplade, i strid med vad som framgår av förfråg­ ningsunderlaget. Dessutom är det otydligt huruvida sammankopplingen i besk.rivningen i stycke fyra är tänkt att ske mellan två olika anläggningar på två olika geografiska platser. Bolagets anbud innehåller alltså två motstridiga lösningar. Då anbudet inne­ håller en systemlösning som strider mot ställda obligatoriska krav och det inte är möjligt att bedöma vilken lösning som är den faktiskt offererade är det utan betydelse huruvida det också finns andra systemlösningar i anbudet 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2734-1 7 I LINKÖPING som uppfyllel' ställda obligatoriska krav eller inte. Anbudet är orent då det däl'med inte kan anses uppfylla ställda obligatoriska krav. Bolaget anför i denna del att det endast är fråga om motstridiga uppgifter, men inte motstridiga lösningar. Föl'valtningsrätten i Linköping konstaterade i mål 7592-1 6 att beskrivningarna i Bolagets anbud innehållet' motstridiga uppgifter. De motstridiga uppgifterna medför dock i praktiken att det är fråga om två motstridiga lösningar. Oavsett vilket begrepp som används, uppgift eller lösning, ska anbudet under alla förhållanden anses vara orent. Lösningarna enligt stycke tre och fyra i Bolagets anbud kan i praktiken inte användas tillsammans, utan enbart var föl' sig. De måste således anses ut­ göra två alternativa anbud. Altemativa anbud får inte lämnas i upphandling­ en, vilket framgår av punkt AFB.313 i de administrativa föreskrifterna. An­ budet står således även i strid mot detta obligatoriska krav. Bolaget har även anfört att möjligheten i 1 5 kap. 12 LOU inte har utnyttjats, trots att det varit fråga om en felskrivning. Det är riktigt så som Bolaget anför att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudsgivare rättar e n uppenbar felskrivning. Bestämmelsen är dock fakultativ för den upphand­ lande myndigheten i den meningen att myndigheten själv väljer om en sådan rättelse ska ske. Det är således inte någon skyldighet för den upphandlande myndigheten. Kriminalvården har vid kvalificeringen inte förstått att det skulle vara fråga om en felskrivning. Vidare är den av Bolaget påstådda fel­ skrivningen inte en sådan uppenbar felskrivning som avses i 15 kap. 1 2 § LOU och det ifrågasätts även om en eventuell rättelse skulle ha kunnat ske utan att stå i strid med I kap. 9 § LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 6 2734-1 7 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser LOU upphävdes den 1 januari 2017. Enligt 4 p. ikraftträdande- och över­ gångsbestämmelserna till den nya lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling gäller dock äldre LOU för sådana upphandlingar som påbö1jades innan den I januari 201 7. Enligt16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leveran­ tören har lidit eller kan komma att lida skada. Förfrågniugsunderlaget I de administrativa föreskrifterna anges bl.a. följande. AFB.313 Alternativa utföranden Alternativa anbud eller avvikelser accepteras inte. I Rambeskrivningen för teletekniska system, säkerhetssystem anges bl.a. följande. 64.EBl/l I Mobila Rakel-system Systemet projekteras och installeras med för behovet anpassad teknisk lösning. Behov och anvisningar finns angivet i bilagor: • Kolmården • Rappo11 KVA Brinkeberg MSBdnr 2015-6436 samt Täckningskontroll Rakel Brinkeberg Rapport Anstalten Kolmården MSBdnr 2015R3567 samt Täckningskontro\l Rakel FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 7 2734-17 • Rapport KVA Östragård MSB dnr 2015-6437 samt Täckningskontroll Rakel Östragård Av punkterna tre och fyra i bilagorna till rambeskrivningen för respektive anstalt (MSBdnr 2015- 3567, 2015-6436 och 2015-6437) framgår bl.a. föl­ jande. 3 Repeateranläggning Donörantenn med riktverkan och smal antennlob, ska användas och monteras så att expon e ­ ring frän annan site än nedan vald donörsite minimeras. Vald donörantennplats ska möjlig­ göra att en isolation på minst repeatergain +lOdB kan hållas mellan inomhusantenn och donörantenn i repeatersystemet. Repeatersystemet kan då vara av typen bandselektiv. 4 lnstallationsförutsättningar Ett flertalet Rakelsiter på en radie upp till 30 km från den aktuella repeatern har signalni� våer mellan -65 och -87 dBrn för Kolmården, -53 och -80 dBm /lir Brinkeberg och -61 och -80 dBm för Östragård vid donörantennen, vilket kan ställa till med interferens- och HO­ problem i systemet. På gnmd av detta ska donörantennen monteras sä att exponering från annan site än vald postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och n1obiltelefonm.11nmer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrä t ­ ten. 2. den doin/beslut s01n överklagas med upp­ gift om fö1valtningsrättens namn, målnu m ­ mer samt dagen fö r beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av fötvaltningsrättens dom/beslut som klagandenvillfå till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill st-yrka med varje särskilt bevis. Adressen till fönraltningsrätten framg.år av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom ellei· beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007: 1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkcrhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hiivt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 lrnpitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur tnan över­ klagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. wm,.domstol.se