� Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 12 Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-09-24 Mål nr 20661-13 KONKURRENSVERKET 2013 -09· 2 4 Avd Dnr KSnr Aktbil SÖKANDE Bruynzeel Storage Systems AB, 556207-1729 Box 2140 433 02 Sävedalen MOTPART Skatteverket 171 94 Solna SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Bruynzeel Storage Systems AB:s ansökan om överprövning. Det interimistiska beslutet av den 29 augusti 2013 upphör därmed att gälla. Dok.Id 399400 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20661-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Skatteverket genomför en förnyad konkurrensutsättning (avrop) avseende kompaktarkiv Tsm Kronofogden Malmö från det statliga ramavtalet · 3?2092-LB8053, dnr 131 423598-13/21. Skatteverket beslutade den 19 augusti 2013 att tilldela Lundqvist Inredningar AB (nedan Lundqvist) kon­ trakt. Tilldelning av kontraktet har skett enligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Bruynzeel Storage Systems AB (nedan bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudet från Lundqvist diskvalificeras och ny utvärdering före­ tas. Bolaget anför till stöd för sin talan följande. I förfrågningsunderlaget framgår att "hängmappsramama ska vara, i djupet, den storlek som lätt kan ändras till stående A4 format". Språkbruket i kravet fick bolaget att agera och ifrågasätta vilket djup Skatteverket hade definierat som gällande för formatet. Av svar från Skatteverket framgår att "270 mm gäller då A4 är den enda storleken på materialet". Detta svar är entydigt och lämnar inga frågetecken i övrigt huruvida andra djup skulle vara tänkbara eftersom bo­ laget i frågan refererar till "onödigt utrymme i djupet" och Skatteverket bekräftar frågeställningen med "enda storlek på materialet". Även med användandet av ordalydelsen i kravet "den storlek" som möts upp i svaret "den enda storleken" menar bolaget att Skatteverket med "den" inte refere­ rat till fler än ett hylldjup. Skatteverket poängterar explicit att hyllans djup ska utföras för stående A4 för att flexibilitet och yteffektivitet ska uppnås för att ha möjlighet att kunna bygga om systemet till stående A4 pärmar med maximalt nyttjande av rummet. I båda anbuden har hylldjup 270 mm valts till formatet stående A4 varför det inte kan råda tvivel om att koncensus råder kring att detta är det vedertagna djup som gäller för formatet. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2066 1- 13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Lundqvist har i den del som innehåller hängmappsramar offererat djup 400 mm, vilket strider mot skall-kravet. Detta motiveras i deras anbud med att det blir ekonomiskt fördelaktigare. Det är ett åsidosättande av skall-kravet som innebär att Lundqvist otillbörligt erhåller en betydande konkurrens­ fördel då man medges leverera avsevärt färre antal hängmappsramar samt vagnenheter, då man får in större mängder mappar per hängmappsram. Med Lundqvists förslag erhålls 125 hyllmeter mindre förvaring för stående A4, på samma yta, än i bolagets förslag, vilket torde strida mot utvärde­ ringskriteriet "det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet sett utifrån den effektivaste arkivlösningen med hänsyn till lokalens utformning och före­ skrifterna i RA-FS". Skatteverket bestrider bifall till ansökan och anför följande till stöd för sin talan. Detta ärende rör ett avrop från ett befintligt statligt ramavtal och är alltså inte en upphandling i formell mening. Därför har heller ingen kvali­ ficering av avropssvaren genomförts. Ingen av ramavtalsleverantörerna kan därför diskvalificeras. Lundqvist har offererat en arkivlösning där häng­ mappsramarna är av den storlek i djupet som lätt kan ändras till stående A4-format (400 mm). Skatteverket har i utvärderingen gjort följande be­ dömning. Om djupet i hyllorna är större än stående A4-format är det lätt att ändra till stående A4-format och om djupet är mindre är det svårt. Stående A4 format är 270 mm. 400 mm är större än 270 mm och därmed uppfylls kravet. Skatteverket har inte explicit poängterat att hyllans djup ska utföras för stående A4 utan det Skatteverket har poängterat är att hyllan ska ha ett djup som lätt kan ändras till stående A4-format, observera att "ändras" syftar till "storlek" i kravet. Bolaget har gjort en tolkning som går ut på att syftet med kravet är att uppnå flexibilitet och yteffektivitet för att rummet ska kunna utnyttjas maximalt efter det att man eventuellt byggt om syste­ met för stående A4 pärmar. Kravet syftar till att uppnå flexibilitet, men syftar inte till att ytan ska utnyttjas maximalt efter en eventuell ombygg­ nad. Då Lundqvists lösning inte bryter mot något av de i avropsförfrågan 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20661-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ställda skall-kraven återstår bara att konstatera att Lundqvist offererat en effektivare och mindre kostsam lösning för hängmappsramar än vad bola­ get har offererat. Bolaget har offererat 892,02 hyllmeter till ett pris om 467 000 kronor, vilket ger 524 kronor per hyllmeter. Lundqvist har offere­ rat 767 hyllmeter till ett pris om 284 000 kronor, vilket ger 370 kronor per hyllmeter. Lundqvist har offererat 15 % mindre hyllmeter men är 40 % billigare och har därför bedömts vara ekonomiskt fördelaktigare än bola­ gets anbud. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Samma grundläggande utgångspunkter gäller vid ett avrop i samband med en förnyad konkurrensutsättning. Om upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i lagen (2007: 1091) om offentlig upphand­ ling - LOU, och detta har medfört att leverantören har lidit eHer kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten anser i likhet med Skatteverket att Lundqvist med sitt anbud uppfyllt skall-kravet "hängmappsramarna skall vara, i djupet, den storlek som lätt kan ändras till stående A4 format". Förvaltningsrätten finner således att bolaget inte har visat att Skatteverket brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte. Ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrättens interimistiska beslut förfaller genom denna dom. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2066 1- 13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/la LOU). Peter Andren Rådman Marie Englund har föredragit målet. 5 I.. �--