FÖRVALTNINGSRÄTTEN ? ·-; IFALUN DOM Sida 1 (5) I.. ,..".: ·:...... A Mål nr 4024-18 . ;----'=-1· Föredraganden 2018-11-27 Annelie Gustafson Meddelad i Falun Dok.Id 234154 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,vww.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 SÖKANDE Älö Trä AB 556723-3282 ' Box 17 598 21 Vimmerby MOTPARTER 1. Vänersborgs kommun 462 85 Vänersborg 2. SMJ Entreprenad AB Hedetorpet 220 462 93 Vänersborg 3. DP Byggservice - Forsblad & Holst AB Järnvägsgatan 15 467 40 Grästorp 4. Brunbergs Bygg AB Grunnebo 263 462 93 Vänersborg 5. Nya Bygg-Lars i Trollhättan AB Grundbergsvägen 18 461 39 Trollhättan SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE ., .. - •'"• """�· ··��� �"· ···-· · . -- -·- ------·-- -- '.'·,f"�1-�i.�. I Förvaltningsrätten bifaller Älö Trä AB:s ansökan om överprövning och be­ slutar att upphandlingen ska rättas på så sätt utvärderingen ska göras om varvid anbuden från SMJ Entreprenad AB, DP Byggservice - Forsblad & Holst AB, Brunbergs Bygg AB och Nya Bygg-Lars i Trollhättan AB inte får beaktas. (it? FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 4024-18 Vänersborgs kommun genomför enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling (LOU) upphandlingen "Nordkroken 1:84 Vänersborg, Servicehus nybyggnad objektnr: 2854". Tilldelningsbeslut fattades den 27 augusti 2018. Av tilldelningsbeslutet framgår att samtliga fem anbudsgivare uppfyller kraven i upphandlingen samt att Älö Trä AB (Älö Trä) placerades som nummer fem. SMJ Entreprenad AB (SMJ) antogs som vinnande leverantör. Älö Trä ansöker om överprövning och yrkar att SMJ, DP Byggservice - Forsblad & Holst AB (DP Byggservice), Brunbergs Bygg AB (Brunbergs Bygg) och Nya Bygg-Lars i Trollhättan AB (Nya Bygg-Lars) ska uteslutas från utvärderingen på grund av utelämnande av i förfrågningsunderlaget angivna och uppställda obligatoriska krav och att en ny tilldelning därefter ska företas. Älö Trä anför i huvudsak följande. Vid en genomgång av övriga anbudsgivares anbud framgår brister i ett flertal punkter som efterfrågas och som är obligatoriska krav i upphandlingen. I upphandlingsföreskrifter AFB.31 framgår vad som ska redovisas och styrkas. Ingen av de fyra övriga anbudsgivarna uppfyller exempelvis ställda krav i AFB.52. Vissa av an­ budsgivarna har istället för att redovisa sitt kvalitetsystem eller miljösystem presenterar en policy, s.k. kvalitetspolicy samt miljöpolicy. En kvalitetspo­ licy och miljöpolicy är verksamhetens övergripande avsikter och inriktning med avseende på kvalitet och miljö vilket inte har redovisats av någon. Gäl­ lande redovisning av miljöledningssystemet så efterfrågas speciellt rutiner för sunt byggande/sunda byggmaterial, detta har inte på något sätt redovisats av någon av de övriga anbudsgivarna. Anbuden ska till följd av detta uteslu­ tas, en ny utvärdering göras och ny tilldelning ske. Älö Trä kan komma att lida skada om anbudsgivare som borde diskvalificeras tilldelas kontraktet trots att Älö Trä borde ha tilldelats kontraktet. Vänersborgs kommun anser att vinnande anbudsgivare har utvärderats och uppfyller samtliga ställda krav. Det är därför rätt att tilldela dem kontraktet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 3 4024-18 Inget övrigt anförs utan kommunen avser att avvakta förvaltningsättens av­ görande. SMJ är delgivna men har inte hörts av. DP Byggservice är delgivna men har inte hörts av. Brunbergs Bygg framför att punkterna AFD.1832 och AFD.1833 har tol­ kats av Förvaltningsrätten i Göteborg. I övrigt har de inget att anföra. Nya Bygg-Lars är delgivna men har inte hörts av. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Älö Trä anfört är visat att Vänersborgs kommun har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att det har medfört att Älö Trä lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerade sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten Av upphandlingsföreskrifterna punkterna AFB.31 och AFB.52 framgår bl.a. följande. AFB.31 Anbuds form och Innehåll • Redovisning av kvalitetssystem skall bifogas anbud. .. vikten av att beskriva rutiner för sunt byggande/sunda materialval. Redovisning av mllJölednlngssystem skall bifogas anbud, sårs.111 påtalas Anbud skall vara komplett och innehålla samtliga begärda uppgifter 1 föreskriven farm. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4024-18 IFALUN AFB.52 Prövning av anbudsgivares lämplighet Prövning av anbudsglvares lämplighet kommer att ske med avseende på: • Anbudsglvare skall Inneha etl kvalltelslednlngssystem uppbyggt enligt I SS-EN ISO 9001 :2015 eller motsvarande. • Anbudsgivare skall inneha ett miljöledningssystem uppbyggt enligt $S­ EN ISO 14001:2015ellermotsvarande. Förvaltningsrättens bedömning Av punkten AFB.31 i upphandlingsföreskrifterna framgår att en redovisning av kvalitetssystem samt miljöledningssystem ska bifogas anbudet och att det i miljöledningssystemet ska beskrivas rutiner för sunt byggande/sunda materialval. Det framgår vidare av AFB.52 att anbudsgivaren ska inneha ett kvalitetsledningssystem enligt SS-EN ISO 14001:2015 eller motsvarande samt miljöledningssystem enligt SS-EN ISO 14001:2015 eller motsvarande. Det ställs således krav på att anbudsgivarna ska ha kvalitets- och miljöled­ ningssystem enligt gällande ISO-standard eller något som motsvarar detta. Enligt förvaltningsrättens uppfattning framgår klart av kraven att det är an­ budsgivaren som ska bifoga handlingar som redovisar att anbudsgivaren vidtagit kvalitets- och miljöledningsåtgärder som uppfyller de aktuella ISO­ standarderna. Älö Trä menar att ingen av de övriga fyra anbudsgivarna har gjort detta och har även bifogat deras anbud för att visa detta. Till en bö1jan kan konstateras att ingen av de fyra anbudsgivarna har angivit att bolaget är certifierad enligt de ISO-standarder som anges i upphandlings­ föreskrifterna och det har inte heller framkommit att någon anbudsgivare åberopat intyg av innebörd att det skulle uppfylla motsvarande krav. Av utredningen i målet framgår att SMJ, Brunbergs Bygg och Nya Bygg-Lars har bifogat varsin kvalitetspolicy samt miljöpolicy. Dessa är av skiftande omfattning men ingen av dessa beskrivningar visar att de angivna åtgärderna är likvärdiga med dem som erfordras i angivna ISO-standarder. Anbudsgi­ varnas beskrivningar anknyter inte till kvalitetsledningsstandard eller stan­ dard för miijöledning och det ges ingen ledning avseende hur arbetet förhål­ ler sig till de krav som följer av respektive standard. Inte heller finns några Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4024-18 IFALUN mer ingående beskrivningar av hur anbudsgivarnas arbete med kvalitet och miljö går till i praktiken. Bristen på anknytning till ISO-standarderna med­ för, i förening med avsaknaden av certifiering, att SMJ, Brunbergs Bygg och Nya Bygg-Lars inte kan anses uppfylla upphandlingsföreskrifternas krav. Det framgår vidare av handlingarna i målet att DP Byggservice inte har lämnat någon information alls avseende kvalitets- eller miljöledningssy­ stem. DP Byggservice kan mot denna bakgrund inte anses uppfylla kraven i upphandlingsföreskrifterna. Ingen av de fyra anbudsgivarna beskriver heller sina rutiner för sunt byggande och sunda materialval. Sammantaget anser förvaltningsrätten att Älö Trä har visat på sådana brister i anbuden från SMJ, DP-Byggservice, Brunbergs Bygg och Nya Bygg-Lars avseende kraven i AFB.31 och AFB.52 att Vänersborgs kommun skulle ha förkastat dem. Skäl att pröva övriga brister i anbudsgivarnas anbud som Älö Trä framfö1i föreligger således inte. Annat har inte framkommit än att Älö Trä till följd av Vänersborgs kommuns felaktiga agerande har lidit eller ris­ kerat att lida skada. Det finns därför skäl att vidta åtgärder. Upphandlingen ska rättas på så sätt utvärderingen ska göras om varvid an­ buden från SMJ, DP Byggservice, Brunbergs Bygg och Nya Bygg-Lars inte får beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Andersson rådman tu!li SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. < Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på "\Vww.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. �--- ·---------------------------·---------------------------- Sida 2 av 2 www.domstol.se