FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 .SÖKANDE DOM 2013-09.:.10 Meddelad i Stockholm Mål nr 19738-13 Sida 1 (9) Dok.Id 3930"86 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid · måndag - fredag 09:00-15:00 TKS Total Klottersanering i Sverige AB, 556483-6947 Sundviks Hage 3 155 91 Nykvarn 2013 -09- 1 1 � Ombud: Advokat Caroline Falconer Kastell Advokatbyrå AB Box 7169 103 88 Stockholm MOTPARTER Avd .Dnr KSnr Aktbil Telge i Södertälje AB, Södertälje kommun, Nykvarns kommun, Salems kommun Box 633 151 27 Södertälje Ombud: Telge Inköp AB c/o Thomas Stubbfält Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår TKS Total Klottersanering i Sverige AB:s ans.ökan. Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 I STOCKHOLM. Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Telge i Södertälje AB, Södertälje kommun, Nykvarns kommun och Salems kommun (Telge) genomför en upphandling avseende klottersanering och klotterskydd. Upphandlingen är uppdelad på tre upphandlingsområden: Södertälje kommun och Telge-koncemens samtliga bolag, Nykvarns kommun och Salems kommun. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Enligt förfrågningsunderlaget kommer det anbud som har lägst utvärderingspris per upphandlingsområde att antas med rangordning nummer ett. Av tilldelningsbeslut den 8 augusti 2013 framgår att Color Off i Stockholm AB (Color Off) tilldela_ des första rangordnade avtal inom samtliga tre upphandlingsområden. TKS Total Klottersanering i Sverige AB (TKS) tilldelades andra rangordnade avtal inom de tre upphandlingsområdena. TKS yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett på så sätt att utvärderingen sker utan beaktande av Color Off:s anbud. Bolaget anför i huvudsak följande. Color Offhar inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Eftersom anbud som inte överensstämmer med förfrågningsunderlaget inte är jämförbara med de anbud som överensstämmer med förfrågningsunderlaget strider det mot likabep.andlingsprincipen att utvärdera de förstnämnda anbuden. Telge har genom att kvalificera och utvärdera Color Off:s anbud, och genom att - tilldela avtal till Color Off, brutit mot principerna om likabehandling och öppenhet i 1 kap. 9 § LOU. Detta, har medfört att TKS har lidit skada. Telge bestrider bifall till ansökan om överprövning. Telge anför i huvudsak följande. Prövning av anbud beskrivs i förfrågningsunderlaget punkt 1.9. Här framgår att krav på anbudsgivare gäller enligt punkt 1.6. Color Off uppfyller samtliga av dessa krav och är därför kvalificerad. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 Allmänna avdelningen I STOCKHOLM . SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Utgångspunkter Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utyärderingen av anbud ska göras utifrån vad som anges i förfrågningsunderlaget. I kraven på objektivitet, icke-diskriminering och affärsmässighet ligger att den upphandlande enheten inte får avvika från de krav och utvärderingsmodeller som anges i förfrågningsunderlaget. Att lägga till eller e:fterge krav i förhållande till förfrågningsunderlaget anses strida mot transparensprincipen, likabehandlingsprincipen och därmed även mot kravet på affärsmässighet. Härav följer att det inte är tillåtet för den upphandlande enheten att anta ett anbud som avviker från ett uppställt s.k. skall-krav, dvs. ett obligatorisk krav som ställs av den upphandlande enheten. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga unionsrättsliga principer beaktas är en upphandlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och, i förekommande fall, hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-:-krav är uppfyllda. . Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 Allmänna avdelningen Fråga imålet är om de brister som TKS påpekat vad gäller Color Of:f:s anbud är av sådan art eller omfattning att de krav som uppställs i LOD har åsidosatts av Telge. Förfrågningsunderlaget I punkt 1.9 i förfrågningsunderlaget anges att prövningen och utvärderingen av inkomna anbud kommer att genomföras med utgångspunkt från de ställda krav i förfrågningsunderlaget och de uppgifter som anbudsgivaren redovisat i sitt anbud. Av punkt 1.4 Administrativa bestämmelser framgår att anbudet ska innehålla de handlingar och uppgifter som efterfrågas i underlaget, bl.a. ska anbudsformuläret vara . ifyllt. Förvaltningsrättens bedömning Post- och bankgironummer TKS anför att det inte framgår uppgift om post- eller bankgironummer i Color Off:s anbudsformulär, vilket är ett krav enligt anbudsformuläret. Telge anför att uppgifterna framgår på andra ställen i anbudet, som i sidfoten till vissa bilagor, och därmed uppfylls kravet. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I anbudsformuläret anges att fält med grårnarkering ska fyllas i av anbudsgivare. Ett sådant grått fält är post- eller bankgironummer. Color Off har inte fyllt i sitt post- eller bankgironummer i den grårnarkerade rutan. Däremot framgår av bilagor till anbudet, bilaga "Kvalitetssäkring" och bilaga "Miljöpolicy", vad Color Off har för post- och bankgironummer. Förvaltningsrätten finner, mot bakgrund av att uppgiften ompost- och bankgironummer framgår i bilagor I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 till anbudet, att utelämnande av bank- och postgironumret vid gråmarkeringen i anbudsformuläret inte är en brist av sådan art och omfattning att den bör föranleda att anbudet ska förkastas. Att Telge inte diskvalificerat Color Off:s anbud på denna grund utgör således inte skal för ingripande· enligt LOU. Företagspresentationen I anbudsformuläret anges under rubriken "Företagspresentation" att beskrivningen bl.a. ska innehålla uppgifter om affärside och placeringsort. Av punkt 1.6.4 i förfrågningsunderlaget framgår vidare att anbudet sk1::1, innehålla uppgift om ägarstruktur i företagspresentationen. TKS har anfört att Color Off:s anbud inte uppfyller krav på att företagspresentationen ska innehålla uppgift om affärside, placeringsort och ägarstuktur. Telge har anfört att placeringsorten, affärside och ägarstruktur framgår av bilaga 5 till anbudet, som är ett registreringsbevis. TKS har invänt att de uppgifter som framgår av registeringsbeviset inte motsvarar vad som efterfrågas. Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att det inte framkommit i målet att det finns krav i förfrågningsunderlaget på att anbudsgivaren ska ha en specifik placeringsort, på hur affärsiden ska vara eller hur ägarstrukturen ska se ut. Av registeringsbeviset framgår Color Off:s säte och vad bolagets verksamhet består av, liksom att bolaget är ett privat bolag. Förvaltningsrätten finner inte skäl att frångå Telges.bedömning att de uppgifter som lämnats om säte, verksamhet och att bolaget är privat uppfyller kraven på placeringsort, affärside och ägarstruktur. Något skäl för ingripande enligt LOU på denna grund har således inte framkommit. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 Allmänna avdelningen Uppgift om hur anbudsgivare avser att handha-avfall TKS har anfört att Color Off:saµbud inte uppfyller krav i anbudsformuläret på att uppgift ska lämnas om hur leverantören praktiskt avser.att handha avfall som uppkommer i samband med den produktion som utförs enligt avtalet i syfte att minimera miljöbelastningen. Telge har anfört att uppgiften framgår av anbudet på ett flertal ställen. Förvaltningsrätten delar Telges bedömning av att Color Off svarat på frågan bl.a. under punkt 2 och 3 i anbudsformuläret och bilaga "Kvalitetssäkring". Förvaltningsrätten finner inte skäl att frångå Telges bedömning av att Color Off: s anbud uppfyller aktuellt krav. Något skäl för ingripande enligt LOU har således inte framkommit på denna grund. Kvalitetspolicy, kvalitetssystem och certifiering Av punkt 1.6.6." Kvalitetspolicy, Kvalitetssystem, Certifiering" i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren i sitt anbud ska redovisa hur kvaliten i verksamheten dokumenteras. Det framgår vidare av samma punkt att anbudsgivaren ska ha ett system eller rutiner för att hålla en hög nivå av kvalite i sin verksamhet. Vidare framgår att i anbudet ska följande uppgifter lämnas: om företaget har någon kvalitetspolicy och i så fall när den fastställdes, om företaget har något kvalitetssystem och i så fall från och med när, och om företaget är kvalitetscertifierat och i så fäll från och med när. TKS har anfört att Color Off inte har besvarat de frågor som finns i punkt 1.6.6 i förfrågningsunderlaget, vilket utgör ett skall-krav. Enligt Telge så utgör uppgifter om kvalitetspolicy eller kvalitetscertifiering inte obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget. Vidare har Telge anfört att det I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 Allmänna avdelningen framgår av Color Off:s anbud, bilaga "Kvalitetssäkring" och anbudsformuläret, att företaget arbetar efter ett eget kvalitetssystem. Förvaltningsrätten delar Telges bedömning att det framgår av bilaga "Kvalitetssäkring" och anbud_sformuläret att Color Off arbetar efter ett kvalitetssystem. Telge har emellertid inte invänt mot TKS uppgift om att Color Off:s anbud saknar uppgift om från vilken tidpunkt Color Off arbetar med sitt kvalitetssystem. Förvaltningsrätten anser att avsaknåden av uppgift om när kvalitetssystemet påbörjades visserligen är en brist i anbudet, men mot bakgrund av det inte finns något specifikt tidskrav i förfrågningsunderlaget för när kvalitetssystemet ska ha påbörjats för anbudsgivama att uppfylla, är bristen inte av den art och omfattning att de principer som bär upp LOU har åsidosatts av Telge genom att godta anbudet. Att Telge inte diskvalificerat Color Off:s anbud på denna grund utgör således inte skäl för ingripande enligt LOU. Det är vidare ostridigt i målet att Color Off inte lämnat uppgifter om kvalitetspolicy eller kvalitetscertifiering. Av ordalydelsen i förfrågningsunderlaget framgår att det inte finns något krav att kvalitetspolicy eller kvalitetscertifiering ska finnas men att det är ett krav att lämna uppgifter om sådana finns. Telge har tolkat det faktum att Color Off inte lämnat någon uppgift om kvalitetspolicy och kvalitetscertifiering som att Color Off inte har en kvalitetspolicy eller en kvalitetscertifiering. Förvaltningsrätten anser att avsaknaden av uppgift om huruvida kvalitetspolicy eller kvalitetscertifiering finns visserligen är en brist i anbudet. Mot bakgrund av att det inte finns något krav på att kvalitetspolicy och kvalitetscertifiering ska finnas är bristen emellertid inte av den art och omfattning att de principer som bär upp LOU har åsidosatts av Telge genom att godta anbudet. Något skäl för ingripande enligt LOU på denna grund har således inte framkommit. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 Miljöarbete I förfrågningsunderlagets punkt 1.6.7 anges att anbudsgivaren ska kunna verifiera att man driver ett systematiskt förbättringsarbete med miljöfrågor, relaterade till tjänsten som förfrågan avser samt att företaget ska ha en miljöpolicy antagen på styrelsenivå eller ledningsnivå. TKS har anfört att Color Off:s anbud inte uppfyller kravet. Telge har anfört att Color Off redovisar uppgifterna i bilaga "Miljöprogram", bl.a. genom att ange optimering av transporter, utbildning och utbyte av erfarenheter och nya rön samtmodem maskinpark med miljöklassning. Vidare anger Telge att i bilaga "Miljöpolicy" anger Color Off att miljöarbetet ska utföras inom ramen för affärsiden och med detta framgår att policyn ingår i Color Off:s affärside och därmed ett beslut taget av företagsledningen. Mot bakgrund av vad som framkommit i Color Off:s bilaga "Miljöprogram" finner förvaltningsrätten ingen anledning att ifrågasätta Telges bedömning av att Color Off:s anbud uppfyller kravet på att verifiera att man driver ett systematiskt förbättringsarbete med miljöfrågor, relaterade till produkten/tjänsten som förfrågan avser. Förvaltningsrätten finner vidare att Telge haft fog för sin bedömning att Color Off:s anbud uppfyller kravet på att miljöpolicyn ska vara antagen på ledningsnivå mot bakgrund av att Color Off i sitt anbud angett att miljöarbetet ska utföras . ·• TKS har anfört att det i Color Off:s anbuds bilaga "Anbudspris" saknas namnteckning och att bilagan ska undertecknas av behörig företrädare för anbudsgivaren framgår av texten under den streckade linjen. Telge anför I STOCKHOLM Allmänna avdelningen .. inom ramen för affärsiden. Att Telge inte diskvalificerat Color Off:s anbud på denna grund utgör således inte skäl för ingripande enligt LOU. Namnteckning Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19738-13 Allmänna avdelningen att förfrågningsunderlaget innehåller möjlighet att signera anbud och sanningsförsäkran i förfrågningsunderlaget under punkt 1.6.8 under skrift och detta har Color Off utnyttjat som signatur av anbudet. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Color Off har genom de uppgifter som lämnats under punkt 1.6.8. "Underskrift och sanningsförsäkran" i förfrågningsunderlaget signerat sitt anbud och intygat att bolaget uppfyller samtliga ställda krav i förfrågningsunderlaget. Mot denna bakgrund utgör det faktum at Color Off inte signerat anbudsbilagan "Anbudspris" inte skäl för ingripande enligt LOU. Sammanfattning Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att det saknas skäl för ingripande enligt LOU på de av TKS anförda grunderna. TKS ansökan om överprövning ska därför avslås. HURMAN Ö VERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). I STOCKHOLM �tVV!tOarA4! Susanne Bagge . 1/r Rådman Föredragande har varit Julia Nyberg. ·. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND u "O::I Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dodc's1dckas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet bar meddelats .vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandlint har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överkl�gandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton dler nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas·står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1: Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktudla - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- dler adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger ·till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se